Petíciu za zastavovanie IC vlakov v Trenčíne podpísalo vyše 4000 ľudí
21. novembra – Trenčiansky primátor Richard Rybníček ju doručí dnes na Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Petíciu za zastavovanie IC vlakov v Trenčíne podpísalo za necelý mesiac viac ako 4000 Trenčanov a obyvateľov okolitých miest a obcí. Petíciu inicioval Rybníček ako reakciu na informácie, že hoci sa od 11. decembra na Slovensku obnovia IC vlaky, Železničná spoločnosť Slovensko nepočíta so zastávkou v Trenčíne. Mesto žiada, aby bola zohľadnená vôľa občanov podporená petíciou a aby umožnili obyvateľom krajského mesta a okolia využívať IC vlaky.
„Ak to vnímame ako službu verejnosti, tak som presvedčený o tom, že takýto vlak má zastavovať v krajskom meste, kde sa momentálne buduje železnica za 240 miliónov eur. Vzdialenosti sú dostatočne veľké na to, aby tu IC vlak na chvíľu zastavil,“ skonštatoval trenčiansky primátor.
Petičná akcia odštartovala 14. októbra, trvala do 11. novembra a na 317 hárkoch ju podporilo svojím podpisom 4043 obyvateľov.
Platnú registráciu na bezplatnú prepravu v štátom dotovaných vlakoch pre deti, študentov a dôchodcov má už približne milión ľudí. To podľa ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja svedčí o tom, že tento zámer sa stretol s pozitívnym ohlasom. „Aj v druhom roku od zavedenia bezplatnej dopravy na slovenských železniciach viditeľne rastie záujem cestujúcich o tento druh dopravy, nielen z pohľadu cestovania zadarmo," informoval rezort dopravy. „Ministerstvo dopravy nepripravuje žiadne zmeny v súvislosti s bezplatnou dopravou na železniciach,“ uviedlo oddelenie pre komunikáciu s médiami a verejnosťou na ministerstve.
Bezplatnú prepravu vo vlakoch pre vybrané skupiny obyvateľov zaviedla vláda Smeru - SD pred dvoma rokmi 17. novembra 2014. Toto opatrenie kritizovali, respektíve spochybňovali jeho rozsah opozícia, ale aj viacerí ekonómovia a odborníci na železničnú dopravu. Zavedenie bezplatného cestovania podľa rezortu dopravy umožňuje práve vymedzeným skupinám ľudí cestovať aj tam, kde si to predtým dovoliť nemohli. Bezplatné cestovanie po železnici využívajú najviac žiaci, resp. študenti (48 %) a dôchodcovia (36 %), zvyšok tvoria deti do 15 rokov a občania nad 70 rokov. Neplatiaci tvoria približne polovicu všetkých cestujúcich vo vlakoch.
„Napríklad deti do 15 rokov urobili o 45 % ciest viac ako v prvom roku bezplatnej prepravy. Zároveň narastá aj počet cestujúcich, ktorí vlakmi pravidelne dochádzajú do práce (platiaci), ktorí majú možnosť využívať 50-percentnú zľavu," priblížili z ministerstva dopravy. "Fakt, že ľudia môžu cestovať lacnejšie za prácou spoločne s navýšením počtu vlakov a pridaných spojov na našich tratiach, sa pozitívne prejavil práve v náraste počtu prepravených cestujúcich na traťové predplatné lístky (týždenné, mesačné) o takmer 9 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom," uviedol rezort. Traťové časové lístky v septembri využívalo takmer 45 tisíc cestujúcich.
Pozitívny vplyv bezplatného cestovania sa podľa ministerstva prejavil aj v predajnosti miesteniek. „Zaznamenávame stovky prípadov, keď cestujúci, ktorý má možnosť cestovať v 2. vozňovej triede zadarmo, cestuje v skutočnosti v 1. triede a je ochotný si zaplatiť doplatok podľa platného cenníka, prípadne si vo zvýšenej miere dokupuje miestenku, aby mal istotu miesta na sedenie," uviedlo ministerstvo. Napríklad, k 1. septembru tohto roka predaj miesteniek vzrástol oproti rovnakému termínu vlaňajška o 25,34 % a v porovnaní so septembrom 2014 o 153,16 %.
Konkrétne čísla potvrdzujú pôvodný zámer tohto opatrenia, prilákať do vlakov čo najviac ľudí a odbremeniť preplnené cesty. „Zároveň ľudia nemusia tráviť svoj čas v kolónach. Samozrejme, pravdou je, že nie všade vlaky premávajú a všade sa nimi dá aj dostať,“ pripomenulo ministerstvo.
Ministerstvo dopravy v tomto aj nadchádzajúcom roku rozpočtuje na vykrytie nákladov na bezplatnú prepravu vlakmi rovnako ako v prvom roku 13 mil. eur, nakoľko sa ukázalo, že reálne náklady sú blízke tomuto číslu. Rezort nedávno uviedol, že sociálne zľavy na cestovanie vlakmi zadarmo stáli cez 14 mil. eur V prípade potreby bude ministerstvo dopravy spolu s rezortom financií hľadať spôsoby, ako dodatočne dorovnať reálne náklady k rozpočtovaným na tieto výkony.
Odborníci na dopravu si myslia, že uvedená suma znamená len výpadok tržieb dopravcov, najmä štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) z bezplatnej prepravy ľudí. K tomu treba započítať ďalšie náklady, napríklad na zvýšenie výkonov či prenájom vozňov.
ZSSK pre zvýšený záujem o vlaky vyššej kategórie musela obmedziť použitie mesačných lístkov zadarmo v niektorých typoch vlakov, nakoľko cestujúci začali využívať zadarmo vlaky vyššej kategórie, určené na prepravu na väčšie vzdialenosti a zaberali tak miesto platiacim cestujúcim. Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková uviedla, že za preplnené vlaky štátneho dopravcu môže práve bezplatná preprava, a nie súkromný dopravca RegioJet, či začiatkom roka zrušené štátne InterCity vlaky.
Hliadky dopravnej polície na 21.11.2016
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: SITA, TASR, minv.sk, red.
Komentáre k článku