Odložiť dokončenie R2 o 25 rokov – vari sa NDS pomiatla?!
26. apríla – Vraj iba prehodnotila možnosti financovania úseku rýchlostnej cesty R2 zo Zvolena do Košíc.
Pobúrení sú občania Rožňavy a okolitých obcí v okrese Rožňava. Rozbehli petíciu za čo najskoršie začatie prípravy a výstavby rýchlostnej cesty R2 v úseku Gombasek – Včeláre vrátane tunela Soroška. Požadujú, aby sa práce rozbehli v roku 2016 a ich dokončenie do roku 2020. Zastupuje ich primátor Rožňavy Pavol Burdiga.
Internetová stránka mesta Rožňava uvádza, že spustenie petície má viacero dôvodov: dlhodobo vysoká nezamestnanosť meste a v okrese do 25 percent a v regióne Gemer nad 25 percent, ktorá sa nezmení do príchodu nových investorov do priemyselného parku. Ak nebude kvalitná rýchlostná cesta R2, bude to pretrvávať. Ďalej sa horský priechod Soroška na ceste I/50 zaraďuje medzi najrizikovejšie z hľadiska dopravnej nehodovosti na medzinárodnom hlavnom ťahu E 571. Rozvoj turistického ruchu a tým vznik pracovných príležitostí je dnes už závislý na kvalite a bezpečnosti rýchlostnej cesty R2 z Košíc do Rožňavy, vstupnej brány do Slovenského raja, Slovenského krasu a jaskýň - Gombasek, Domica, Ochtinská aragonitová jaskyňa a Dobšinská ľadová jaskyňa, ktoré sú zaradené do Svetového dedičstva UNESCO. Podľa petičného výboru výstavbou rýchlostnej cesty R2, hlavne tunela Soroška, sa môže vytvoriť veľké množstvo pracovných príležitostí a miest pre nezamestnaných v baníckej profesii z Nižnej Slanej, ale aj z Rožňavy.
Ako tiež informoval poslanec NR SR za Most-Híd Árpád Érsek: „Oddialenie dokončenia cesty R2 je neprijateľné a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) rozhodnutím posunúť termín dokončenia rýchlostnej cesty zo Zvolena do Košíc až o 25 rokov dala obrovskú facku predovšetkým občanom južného Slovenska. Medializované informácie o tom, že v súvislosti s vyhodnotením možností financovania NDS výrazne posúva predpokladané termíny dokončenia úseku rýchlostnej cesty R2 zo Zvolena do Košíc, sú neakceptovateľné.
Nemôžeme súhlasiť s oddialením výstavby rýchlostnej komunikácie R2, ktorá má spojiť úsek na trase Lučenec – Rimavská Sobota - Rožňava – Moldava – Košice. Každému je jasné, že nikdy nie je dosť finančných prostriedkov, ktoré sa len tak dajú použiť na výstavbu rýchlostných ciest. Treba si ale uvedomiť, že ide o časť Slovenska, kde je najväčšia miera nezamestnanosti – viac ako 20 percent. A práve na tejto trase sa priamo napájajú cesty, ktoré zabezpečujú aj medzinárodnú prepravu smerom do Maďarska“. Na základe rozhovorov s predstaviteľmi rezortu dopravy navrhoval, aby sa vypracoval dopravný generel, ktorý by stanovil poradie výstavby ciest podľa štyroch kľúčových ukazovateľov. „Mali by sa zohľadňovať predovšetkým faktory, ako je hustota dopravy, náročnosť výstavby, ekonomický efekt pre dané územie a možnosti financovania. Ak by bol tento návrh akceptovaný, hneď by mal každý jasno v tom, kedy a kde sa bude stavať komunikácia rôzneho druhu. Myslím, že toto by malo byť záväzné pre každú – teda aj nastupujúcu vládu“, dodal poslanec NR SR za Most-Híd.
„No Money, no funny“ zvykne sa hovoriť aj v iných súvislostiach. NDS si zrátala návratnosť a zrejme sa snaží presvedčiť verejnosť, že spomínaný úsek cez južné Slovensko je tak nezaujímavý a zároveň pre ňu finančne nevýhodný, že sa naň, slušne povedané, radšej vykašle. Pozor, nie je to žiadna len taká súkromná firmička, ale akciová spoločnosť, kde má rozhodujúce slovo štát. Založil ju totiž zákonom a vlastní 100% jej akcií. V mene štátu koná jediný akcionár – Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Úlohou spoločnosti je napĺňať ciele Programu prípravy a výstavby diaľnic, ktorý schvaľuje Vláda Slovenskej republiky. Takže to nakoniec vyzerá tak, že rozhodnutiu NDS muselo predchádzať rozhodnutie vlády!
Keby tak urobili všetky podobné firmy, možno by sa konečne zistilo, že každý jazdný pruh budovaných ciest u nás by mohol byť podstatne viac široký, ako sa stavajú teraz... Alebo to majú občania tohto štátu v srdce Európy brať tak, že tu už naozaj nikto nič negarantuje? Ak ani vláda nie (čo sa ukazuje už dlhodobo), potom by si nie ľudia mali zvoliť inú vládu, ale nech si ona hľadá iných ľudí, ktorým chce takto „vládnuť“.
Hliadky dopravnej polície na 26.04.2015
Úsek | Typ a farba vozidla |
---|---|
Bratislavský kraj | 19 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 11 neoznačených hliadok polície |
D1 | Škoda Superb hnedá, VW Passat čierna |
D2 | VW Golf modrá, Škoda Superb sivá metalíza |
okres Senec | Škoda Fabia modrá, VW Golf modrá, |
okres Malacky | VW Golf červená |
BA – mesto | VW Golf modrá |
BA – mesto | Škoda Fabia modrá |
BA – mesto | Škoda Fabia biela |
okres MA, PK, SC | Seat Leon sivá |
Trnavský kraj | 12 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1, Rýchlostná cesta R1 | Škoda Superb hnedá, VW Golf biela, VW Passat čierna |
okres Dunajská Streda | Seat Leon sivá |
okres Trnava | VW Golf sivá, Škoda Superb hnedá |
TT kraj | VW Passat čierna |
Trenčiansky kraj | 14 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 5 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 | VW Passat modrá |
okres Bánovce nad Bebravou | VW Golf modrá |
okres Považská Bystrica a Púchov | Škoda Fabia modrá |
okres Partizánske | VW Golf modrá |
okres Trenčín a Ilava | VW Golf modrá |
Nitriansky kraj | 22 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície |
okres Nitra a Zlaté Moravce | Kia cee´d hnedá, Škoda Superb sivá |
okres Nové Zámky | Škoda Fabia zelená |
okres Levice | Škoda Fabia biela, Škoda Fabia modrá |
okres Komárno | Škoda Octavia strieborná |
okres Topoľčany | Škoda Fabia sivá |
okres Šaľa | Škoda Fabia modrá |
Banskobystrický kraj | 10 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 13 neoznačených hliadok polície |
R1 KDI DO (okres BB,ZV,ZH,ZC) | Škoda Superb čierna, VW Golf modrá |
okres Banská Bystrica | VW Golf sivá |
okres Brezno | Peugeot 208 čierna |
okres Lučenec | Škoda Fabia biela, VW Passat modrá |
okres Revúca | VW Golf čierna |
okres Rimavská Sobota | Škoda Fabia biela, VW Passat modrá |
okres Veľký Krtíš | Kia cee´d biela |
okres Zvolen | VW Golf biela, VW Passat modr |
okres Žiar nad Hronom | VW Passat modrá |
Žilinský kraj | 20 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície |
okres Čadca, Kysucké Nové Mesto | Škoda Fabia modrá |
okres Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo | Škoda Fabia modrá |
okres Liptovský Mikuláš | VW Golf sivá, Škoda Superb čierna |
okres Martin, Turčianske Teplice | Škoda Fabia biela, VW Passat modrá, Seat Leon strieborná |
okres Žilina, Bytča | Škoda Superb čierna, VW Golf modrá |
Prešovský kraj | 17 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 10 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 | Škoda Superb Combi čierna, Seat Leon sivá, VW Passat čierna, Škoda Superb čierna |
okres Bardejov | Škoda Fabia biela |
okres Humenné | Škoda Fabia sivá |
okres Kežmarok | VW Golf modrá |
okres Prešov | VW Golf modrá |
okres Stará Ľubovňa | VW Golf čierna |
okres Svidník | Škoda Fabia biela |
Košický kraj | 11 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 6 neoznačených hliadok polície |
okres Košice - okolie | Škoda Fabia biela |
okres Spišská Nová Ves | Škoda Superb čierna |
okres Rožňava | Škoda Fabia biela |
okres Trebišov | Škoda Fabia biela |
D1, R4 okres Košice - okolie | Seat Leon sivá |
D1, R2, R4 okres Košice; Košice - okolie | Škoda Superb strieborná |
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: SITA, TASR, minv.sk, red.
Komentáre k článku