Vyhasol ďalší život. Strom autu neuhne. Načo sú vlastne stromy pri cestách?
Keď auto nabúra vo vysokej rýchlosti do stromu, je zázrak ak nikto nezomrie. Prečo sú stromy pri cestách?
Včera doobeda zomrel na následky nárazu do stromu 18 ročný spolujazdec v Peugeote 307 sediaci na takzvanom sedadle smrti. 20-ročný vodič a spolujazdci na zadných sedadlách vyviazli s menšími zraneniami.
Odpoveď na otázku prečo sú stromy pri cestách nie je jednoduchá. Stromy pri cestách sú viac-menej pozostatkom minulosti. Aleje a stromoradia sa vysádzali hlavne za čias Márie Terézie (ale aj predtým). Slúžili ako ochrana pred slnkom, ako orientačný bod, ale aj ako zdroj občerstvenia a estetický prvok v krajine. Vysádzali sa hlavne na cestách vedúcich ponad strmé zrázy, rokliny, či potoky, aby zabránili chodcom, či povozom v páde dolu. Boli teda istým bezpečnostným prvkom. V súčasnosti už neplatí ani jedna z týchto funkcií. Napriek tomu majú aj dnes svoje úlohy. Pôsobia ako prirodzené vetrolamy, do istej miery zabraňujú snehovým jazykom. Zmierňujú vírenie prachu z polí, ale tiež narúšajú jednotvárnosť cesty a tým vplývajú na zvýšenie pozornosti vodiča.
Lenže každý rok pripravia o život desiatky vodičov a spolujazdcov. Po smrteľných nehodách sa vždy rozvíri diskusia o vyrúbaní nepotrebných stromov. U nás sa to postupne deje. Staré stromy miznú bez náhrady. V Česku napríklad sa jedno občianske združenie snaží o obnovu týchto alejí a celkom sa im to darí.
Môže za smrť človeka strom?
Nikdy to nie je strom, ktorý skočí do cesty autu. Napriek tomu väčšina takýchto stromov „zabijakov“ skončí na píle. Nie, nie je to o stromoch. Ak sa vyrúbu všetky stromy popri cestách, na nehodovosti sa to takmer vôbec neprejaví. Kto sa „posnaží,“ nájde sto ďalších možností ako seba, či svojich blízkych pripraviť o život.
A práve tu je vinník – človek. Či už svojou neskúsenosťou, nedostatkom zdravého úsudku, prílišnou sebadôverou, podcenením situácie, zanedbaním údržby vozidla, únavou, alebo alkoholom, vždy nehodu spôsobí človek.
Otázka teda neznie, čo so stromami, ale čo s ľuďmi. Na to, aby človek dostal vodičák mu stačí odrapotať pravidlá, prejsť pár kilometrov v priam ideálnych podmienkach a zaparkovať na parkovisku tak, aby v budúcnosti neoškrel susedovi lak. Aj to len v prípade, ak si vodičák nevybavil...
Ak by sa budúci vodiči učili jazdiť za všetkých okolností, za dažďa, za tmy, na snehu. Ak by sa učili zvládnuť šmyk a ak by zo všetkých týchto vecí robili samostatne skúšku (tak ako vo vyspelých krajinách) nehodovosť by bola podstatne nižšia. Lenže naši zákonodarci majú iné dôležitejšie (bločky) na starosti...
Máme pre vás aj rozmiestnenie hliadok. Tu sú:
Úsek | Typ a farba vozidla |
---|---|
Bratislavský kraj | 21 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície |
D1 | Škoda Superb hnedá metalíza tmavá |
D2 | Škoda Superb sivá metalíza |
okres PK | Škoda Fabia modrá |
okres SC | Škoda Fabia modrá |
okres MA | Škoda Fabia modrá |
BA – mesto | Škoda Fabia modrá |
BA – mesto | VW Passat modrá |
BA – mesto | Škoda Superb čierna |
okres MA, PK, SC | Seat Leon sivá |
Trnavský kraj | 11 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 3 neoznačené hliadky polície |
Diaľnica D1 | Škoda Superb čierna |
Rýchlostná cesta R1 | Kia cee´d sivá |
okres Trnava | Kia cee´d hnedá |
Trenčiansky kraj | 11 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 4 neoznačené hliadky polície |
Diaľnica D1 | VW Passat modrá |
okres Považská Bystrica a Púchov | Škoda Fabia modrá |
okres Trenčín a Ilava | Škoda Fabia biela |
okres Nové Mesto nad Váhom a Myjava | Škoda Fabia modrá |
Nitriansky kraj | 12 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície |
okres Nitra a Zlaté Moravce | Kia cee´d hnedá, Škoda Superb sivá |
okres Komárno | Škoda Fabia modrá |
okres Levice | Škoda Fabia biela, Škoda Fabia modrá |
okres Nové Zámky | Škoda Fabia zelená |
okres Šaľa | Škoda Fabia modrá |
Banskobystrický kraj | 13 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície |
okres Lučenec | Škoda Fabia biela, Škoda Superb čierna |
okres Revúca | Škoda Octavia modrá |
okres Veľký Krtíš | Kia Cee´d biela |
okres Rimavská Sobota | Seat Leon sivá |
okres Zvolen | Škoda Fabia modrá |
okres Žiar nad Hronom | Škoda Fabia biela |
Žilinský kraj | 11 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 6 neoznačených hliadok polície |
okres Žilina, Bytča | VW Passat čierna |
okres Čadca, Kysucké Nové Mesto | Škoda Fabia modrá |
okres Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo | Škoda Fabia modrá |
okres Liptovský Mikuláš | Opel Astra biela |
okres Martin, Turčianske Teplice | Seat Leon strieborná, Škoda Fabia biela |
Prešovský kraj | 25 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 5 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 | Škoda Superb sivá, Škoda Superb čierna, Seat Leon sivá, Škoda Superb čierna |
okres Bardejov | Škoda Fabia biela |
Košický kraj | 20 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 6 neoznačených hliadok polície |
okres Košice | VW Passat modrá, Peugeot 308 šedá |
okres Košice | Škoda Superb strieborná |
okres Trebišov | Škoda Fabia biela |
okres Rožňava | Škoda Fabia biela |
D1, okres Košice - okolie | Seat Leon šedá |
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: Pravda, Ministerstvo vnútra SR
Komentáre k článku