09.04.2017

Prvé lietajúce auto môže po pristátí jazdiť po ceste

Lieta a jazdí po cestách celkom oficiálne ako prvé na svete

Lietajúce vozidlo, ktoré sa vo vzduchu vznáša ako vírnik a po pristátí dokáže ísť po ceste ako automobil, skonštruovali v Čechách.

Prototyp Gyromotion vznikol v hangári na bývalej vrtuľníkovej základni v Přerove v spoločnosti Nirvana Systems. Je to prvý lietajúci stroj, ktorý má aj registračné značky (evidenčné čísla).

Z futuristicky vyzerajúceho autovírnika, ktorý má potrebné vybavenie a certifikáciu k jazde po pozemných komunikáciách, hodlá firma vyrobiť prvých 40 kusov. „Je to prvé certifikované lietajúce auto na svete. Vybavené je aj poznávacími značkami“ povedal riaditeľ spoločnosti Nirvana Systems Pavel Březina. Dodal, že zahraničným konštruktérom sa tiež podarilo vyrobiť prototypy lietajúcich vozidiel, avšak ich stroje zatiaľ nemôžu ísť oficiálne do prevádzky na ceste. To je aj prípad slovenského Aeromobilu. Prakticky „na spadnutie“ je príprava najnovšej verzie, do spoločnosti vstúpil nový investor a chystá sa sériová výroba.

Březina nedávno v autovírníku vyrazil z Přerova na Václavské námestie v Prahe, kde si s priateľmi vypil kávu. „Pristál som na letisku v Letňanoch a odtiaľ som išiel po vlastnej osi až na Václavák. Po ceste ma kontrolovali prekvapení policajti a všetko bolo v poriadku,“ podotkol Březina, ktorého stroj pri jazde Prahou vzbudil veľký záujem miestnych obyvateľov i turistov. Lietajúci stroj dokáže vo vzduchu preletieť za hodinu až 180 kilometrov, na ceste za rovnakú dobu zvládne prejsť až 40 kilometrov. Pilot, ktorý sa po pristátí premení na vodiča, musí pred jazdou po ceste iba pripevniť rotor a umiestniť na zadné stabilizačné krídlo registračné číslo. Stroj je totiž vybavený homologovanými svetlami, smerovkami, aj spätnými zrkadlami.

O autovírník už má záujem niekoľko prvých nadšencov z Česka a firma Nirvana Systems ho predstavuje na aprílovom leteckom veľtrhu vo Friedrichshoffene v Nemecku. „Uvidíme, ako na novinku bude reagovať trh. Ak všetko klapne, tak by sme tento rok mohli začať výrobu prvej série 40 autovírníkov,“ povedal Pavel Březina. Cena autovírníka je pre úpravy potrebné pre cestnú premávku o desať až pätnásť percent vyššia ako pri klasickom vírniku. Bude sa pohybovať zhruba od 2,5 do štyroch miliónov českých korún podľa typu a vybavenia. To je približne 93 000 až 148 000 eur.

Skonštruovať lietajúci stroj, ktorý kombinuje vírnik a automobil, túžil Pavel Březina už dlho. Pri dlhších letoch s vírnikom totiž piloti musia komplikovane tankovať pomocou sprievodného vozidla, ktoré v mieste pristátia zájde na najbližšiu čerpaciu stanicu a privezie kanistre s benzínom. „Raz sa nám na výlete po pristátí stalo, že sme museli požiadať políciu, aby nás na pol kilometra vzdialenú benzínku sprevádzala,“ podotkol Březina. Tieto starosti teraz pilotom autovírníka odpadnú.

    Podľa Březinu sú vírníky veľmi bezpečné. „Lietajú pomerne nízko a sú odolné voči rozmarom počasia. Nevadí im vietor, termika, dážď ani sneh,“ povedal Březina. Firma Nirvana Systems vírníky na letisku v Přerove montuje od roku 2011, kedy ich začala dovážať z Nemecka. Predáva aj motorové padákové klzáky a súčasťou jej areálu je letecká škola.

Ako funguje vírnik
Vírnik (tiež autogyro) je kombináciou lietadla a vrtuľníka. Dopredu ho poháňa tlačná (niekedy aj ťažná) vrtuľa. Väčšou, hornou vrtuľou (správne rotorom) sa ovláda pravoľavý náklon a výška. Stredová základňa rotora je pohyblivá a možno ju pomocou serv nakláňať.
Oproti vrtuľníku rotor nie je poháňaný motorom (iba ho pred štartom roztočí malý motorček). Pri lete sa točia iba vďaka prúdu okolitého vzduchu.
Odstredivá sila listov rotora je tak silná, že keď sa vo vzduchu vírnik zastaví v doprednom lete, jeho rotor sa točí ďalej a vírnik sám letí zvisle dole k zemi, bez toho aby sa zrútil.


ZDROJ: ČTK, Autogyro.cz

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.