2014-09-04 04:00:00
Nepripútaný spolujazdec môže zabiť
Nepripútaný spolujazdec môže zabiť pripútaného sediaceho pred ním.

Nepripútaný pasažier vrahom – pri nehode vás môže zabiť!

Hoci sú bezpečnostné pásy známe už dlho, stále ich nepoužíva veľa vodičov a hlavne spolucestujúcich.

Štatistika hovorí, že 4 z 10 usmrtených osôb pri nehodách v obci neboli pripútané. Význam bezpečnostných pásov je pritom nespochybniteľný. Ak sa cestujúci nepripúta, pri rýchlosti 40 km/h je sila nárazu taká veľká, ako by spadol zo šiestich metrov. Skákali by ste z takej výšky dobrovoľne? Nie, lebo sa vám to zdá vysoko. Ale pritom si sadnete do auta a pás si nezapnete.  Ak to urobíte vy, ale napríklad nie cestujúci za vami, je na dohľad tragédia, ktorej účastníci ste aj vy!

Nástojte, aby sa všetci pripútali

Veľmi nebezpečný je totiž jeden nepripútaný človek vo vozidle pre všetky ostatné pripútané osoby. Jeho zotrvačnosť dokáže odtrhnúť sedadlo vodiča a spolu s ním ho naraziť na volant ako nič. Hybnosť akéhokoľvek telesa pri nehode je obrovská. V crash testoch sa napríklad skúšali aj mobilné telefóny. Stačí aby boli položené na zadnom sedadle a ich tvar a hmotnosť z nich urobí pri náraze skutočnú strelu. Pri testoch sa mobil zasekol hlboko do prístrojovej dosky.

Airbag bez pásov môže viac uškodiť ako pomôcť

Asi ste sa už aj vy niekedy obrátili na spolucestujúcich na zadných sedadlách s otázkou „Prečo sa nepripútate?" Možno ste počuli odpovede: na ten kúsok sa to neoplatí, je to zbytočné, veď sedím vzadu. Upozornite ich, že ak im je ich vlastný život ľahostajný, nech neohrozujú ten váš.

Používanie bezpečnostných pásov u vodičov a spolujazdcov na predných sedadlách sa už stalo rutinnou záležitosťou. Zdravie a život si ním chráni okolo 90 % mimo obce a o niečo menej v obci. Ale nie sme v tomto výnimka. Napríklad aj nemecké štatistiky uvádzajú, že bezpečnostné pásy považuje za nepotrebný doplnok auta každý desiaty vodič. No spolujazdci na zadných sedadlách stále nepochopili, že ak sa nepripútajú, ohrozujú nielen seba, ale predovšetkým cestujúcich pred sebou. Pásy používa iba 50 až 60 % z nich, čo je žalostne málo. Následky môžu byť tragické.

Pozrime sa najprv, ako to vyzerá pri čelnom náraze rýchlosťou 50 km/h s cestujúcim na zadnom sedadle, ktorý sa nepripútal:

Pri prípadnom náraze na čelné sklo alebo volant v 50 kilometrovej rýchlosti je hlava nepripútaného človeka vystavená rovnakej sile, ako keby spadol z tretieho poschodia. Náraz hrudníkom na volant v takej rýchlosti sa zvyčajne končí polámanými rebrami, poškodením životne dôležitých orgánov, vnútorným krvácaním, zlomeninou stehennej kosti alebo panvy.

Nepripútaný sa môže stať vrahom

Z testu spoločnosti TÜV SÜD vyplynulo, že nepripútaný cestujúci na zadnom sedadle vystavuje nebezpečenstvu nielen seba, ale celú posádku. Už pri náraze v 50 kilometrovej rýchlosti môže ohroziť život cestujúcich na predných sedadlách. Nepripútaná zadná figurína pri simulovanej nehode vyletela prudko dopredu a jej náraz do sedačky vodiča bol natoľko silný, že zdeformoval opierku sedadla, čím zásadne ovplyvnil biomechanické zaťaženie vodiča počas nárazu.

Vodič by mal po nehode kvôli nedisciplinovanému spolujazdcovi na zadnom sedadle veľmi vážne poranenú hlavu a krk, ťažké následky by si odniesli aj jeho hrudník a chrbtica. Figurína na zadnom sedadle predstavovala dospelého človeka. Ešte väčšie nebezpečenstvo hrozí nepripútaným, voľne sa pohybujúcim deťom. Tie môže náraz vymrštiť z automobilu. Z výskumu, ktorý vykonal český BESIP, vyplynulo, že na bezpečnostné pásy oveľa viac zabúdajú muži ako ženy, a to zhruba v pomere 10: 1. Čo sa týka značiek vozidiel, najčastejšie zabúdajú na pásy cestujúcich vo vozidlách Mercedes, Audi a BMW. Možno im jazda v luxusnom aute dodáva pocit väčšej bezpečnosti, ktorý však býva veľmi zradný.

Tu je video, keď je za pripútaným vodičom cestujúci, ktorý sa nepripútal:

Na čo si dať pozor

Podmienkou bezchybnej funkcie bezpečnostných pásov a airbagov je ich správne nastavenie a používanie, je potrebné dbať na nasledujúce pravidlá a skutočnosti:

- pás by mal byť upevnený cez rameno a hruď, rozhodne nie cez krk
- pod pásy (napríklad do náprsných vreciek) nepatria tvrdé a ostré predmety, pri kolízii by vám mohli spôsobiť veľmi vážne zranenia
- účinnosť bezpečnostného pásu na prednom sedadle sa pri kolízii znižuje, ak spolujazdec na zadnom sedadle nie je pripútaný - cestujúceho vpredu môže dokonca smrteľne zraniť
- airbag sám o sebe nielenže pred zranením neochráni, ale pri nezapnutých pásoch môže aj zabiť
- airbag je iba doplnkom bezpečnostných pásov, a preto bez ich použitia môžu byť následky nebezpečnejšie, než keby v aute vôbec nebol
Moderné zadržiavacie systémy sú navrhnuté tak, aby efektívne fungovali ako celok, preto airbag bez pásov môže skôr uškodiť ako pomôcť. Majte to, prosím, na pamäti. Troška nepohodlie v podobe zapnutého pásu za ušetrený život určite stojí.

Druh nárazu                                  Účinnosť bezpečnostných pásov vodiča osobného auta

čelný                                                                          43%
bočný                                                                         39%
zozadu                                                                        49%
prevrátenie                                                                 77%

A ešte jedno video, ktoré pripravil český BESIP a zrozumiteľnou a názornou formou ukazuje, čo môže nastať v prípade, že nie ste pripútaní, hoci aj na zadnom sedadle......

Jozef Vydra
ZDROJ: Youtube, ADAC, TÜV Sud, car-service

Komentáre k článku


Stream naživo