22.06.2015

Dáme oceli a hliníku zbohom? Prichádzajú karbónové kolesá...

Volkswagen skúša spolu s ThyssenKrupp a Maxion Wheels disky kolies z uhlíkových kompozitov.

Karbónové disky kolies nie sú už dnes nič výnimočné. Prvé čisto kompozitové CR 9 sa dostali do predaja pred troma rokmi od austrálskej firmy Carbon Revolution. Sú o 50 percent ľahšie, ako zliatinové a majú ich hlavne pretekárske špeciály aj superšportové mašiny, napríklad Porsche 911 GT3, či McLaren MP4-12C a podobné. Pre sériové podmienky začali s ich vývojom aj v BMW, kde chcú aj s ich pomocou znížiť neodpruženú hmotnosť častí podvozka až o 35 % bez ďalších nutných a nákladných zmien na podvozku.

Vyvíja ich kadekto, už sa objavili aj ako alternatíva pre niektoré rozmery v ponuke náhradných dielcov. No ak sa do tohto biznisu „oprie“ oceliarsky megagigant, asi to majú klasické materiály zrátané... Súčasné zliatinové kolesá sú síce veľmi ľahké, ale nutnosťou pre budúcnosť je znížiť ich hmotnosť ešte viac. Tam už však klasické materiálny nestačia. Preto koncern VW testuje disky novej generácie.

Ak chce totiž výrobca ušetriť na hmotnosti svojich áut a znížiť tak spotrebu paliva, musí hľadať rôzne cesty, Jednou z nich sú kolesá z plastov vystužených uhlíkovými vláknami. Majú však (zatiaľ) jednu veľkú chybu: je to superdrahá záležitosť, ktorú presadzujú niektorí nezávislí výrobcovia. Napríklad v prípade švédskeho výrobcu Koenigsegg to je samozrejme len zlomok ceny auta, no pre malé auto by bola ich cena takmer likvidačná.

Vyzerá to ale tak, že táto vychytávka sa možno o pár rokov objaví aj v podstatne bežnejších modeloch áut, ako sú modely Koenigseggu... ako napokon všetko. Nové materiály, technológie aj technika sa predsa vždy začína používať v najdrahších vozidlách, aby si po rokoch našla cestu do nižších kategórií. Nemecká ThyssenKrupp Carbon Components z Essenu, dodávateľ automobilových komponentov a Michiganský výrobca kolies Maxion spoločne vyvíjajú hybridné disky, v ktorých karbón dopĺňa hliník. Oproti konvenčným kovaným, či zliatinovým diskom sľubujú až štyridsaťpercentnú úsporu hmotnosti. Je to pomerne veľa, hoci ide maximálne iba o kilogramy. Dohoda už bola podpísaná, prototypy s nutnou certifikáciou sa už testujú v laboratóriách. Zatiaľ sa vie len to, že sú to bližšie nešpecifikované luxusné sedany a crossovery.

ThyssenKrupp aj Maxion Wheels sa však pokúšajú ponúknuť svoje riešenie veľkým automobilkám, záujem má celá skupina Volkswagen. Skúšky na verejných cestách ukázali, že poskytujú slušný komfort a dobre tlmia nerovnosti, navyše bez akejkoľvek „únavy materiálu“. Menej je tiež vibrácií aj hluku. Disky sa teda zrejme budú predávať tiež nielen ďalším výrobcom áut, ale zároveň v obchodnej sieti Maxion Wheels. Divízia ThyssenKrupp Carbon Components sa plánuje podieľať na odbyte a následnej podpore. Nečudo, veď okrem úspory hmotnosti disky aj dobre vyzerajú a autám to bude s nimi slušať.

Jozef Vydra
ZDROJ: ThyssenKrupp, Maxion Wheels

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.