2015-01-16 12:02:12
Harman predstavil systém Individual
Harman predstavil systém Individual Sound Zones
Zdroj: Harman

Rôznu hudbu zvlášť pre každého pasažiera v jednom aute vyvinul Harman

Aj bez slúchadiel to umožňuje nová technológia významného výrobcu audiotechniky

Aká hudba sa bude v aute počúvať, býva v kabíne auta často predmetom sporov. No doteraz  v celom aute hrá jedna a tá istá. To by sa však malo zmeniť s príchodom novej techniky. Americká firma Harman, do ktorej portfólia patria svetoznáme značky pre audiofilov, hudobníkov aj pre ozvučovanie tvrdí, že má riešenie, dokonca bez slúchadiel!

Zrejme vie, čo hovorí, lebo dnes je vo svete na cestách množstvo áut vybavených jej audiosystémami. Dá sa naozaj dosiahnuť, aby sme si mohli púšťať vlastnú hudbu a nerušiť ostatných? Budúcnosť audiosystémov v automobiloch by sa mohla odvíjať smerom k štyrom samostatným „zónam,“ aspoň ak možno súdiť podľa novinky, poodhalenej americkou spoločnosťou Harman, riešením nazvaným Individual Sound Zones (ISZ).

Doteraz je to tak, že ak ste individualisti, alebo máte iný hudobný vkus, musíte siahnuť po slúchadlách a mobile, či inom prehrávači, čo už nie je tak komfortné. Spoločnosť Harman, svetový producent audiotechniky však tvrdí, že vymyslela spôsob, ako umožniť počúvať vlastnú hudbu individuálne každému zo štyroch cestujúcich pre každé sedadlo zvlášť a to bez obťažovania spolucestujúcich. Pritom sa budú môcť medzi sebou rozprávať, čo pri slúchadlách nefunguje.

Zdroj: Harman

Systém je skombinovaný s nedávno predstavenou technológiou HALOsonic, ktorá sa okrem vzájomného potlačovania ruchov medzi jednotlivými zvukovými zónami stará aj o aktívne potlačenie hluku vznikajúceho počas jazdy. Pozostáva z klasického ozvučenia vozidla, doplneného o mikroreproduktory v opierkach hláv a plochých dynamických reproduktorov v čalúnení stropu ako nadstavba k bežnému audiosystému, už prítomnému vo vozidle. Výsledok má byť taký, že na jednotlivých miestach budú mať pasažieri vlastnú zvukovú „bublinu,“ ktorá im bude hrať na mieru. Systém funguje na princípe maximalizácie smerovosti vyžarovaného zvuku reproduktorov a zároveň potláča nežiaduce zvukové frekvencie v rámci zón aj medzi nimi. Pasažieri tak majú mať možnosť si zóny zapnúť a ovládať.

ISZ (zatiaľ) nedokáže zázraky a nečakajte teda, že budú všetky ostatné ruchy v kabíne úplne potlačené, avšak digitálne spracovanie signálu a jeho správne smerovanie ich umožní výrazne potlačiť. Naopak zvýrazni tie, ktoré si pasažier na danom sedadle  želá, či už ide o počúvanie hudby, hranie hier, či akúkoľvek inú činnosť. Harman tvrdí, že tento systém je možné namontovať do každého vozidla, vybaveného jej audio systémom a to dokonca aj dodatočne. Predstavuje to parádne veľký trh, pretože Harman zastrešuje koncernové značky Harman Kardon, Infinity, JBL a Mark Levinson, ktoré nájdete v širokej škále súčasných i skôr vyrobených automobilov. Malo by ísť vraj až o viac ako 25 miliónov.

Zdroj: Harman
Zdroj: Harman

Individual Sound Zones nevyruší všetky zvuky zo zvyšku kabíny, to by ani nebolo žiaduce - napríklad aby sa dalo v aute normálne hovoriť. Podľa výrobcu sú zvuky ovládané takým spôsobom, ktoré limitujú rušenie pre každého pasažiera zvlášť a tak mu vytvára vlastný zvukový zážitok. Teda skôr pre väčšinu pasažierov zvlášť. Ako vidno z pripojeného ilustračného obrázka, zvukové zóny sú štyri, no miest v autách býva päť, dokonca aj viac. Ako teda bude počúvať pasažier na prostrednom sedadle na zadnej lavici, ktorému sa takto ujde Čierny Peter, zatiaľ nie je známe. Zrejme mu zostanú ako riešenie už spomínané slúchadlá.

Firma sa zatiaľ nevyjadrila, kedy plánuje Harman Kardon uviesť systém do sériovej výroby. Keďže ide iba o prvé informácie, možno sa nazdávať, že to ešte nejaký čas potrvá. Pravdepodobnosť, že ho dostane nové BMW radu 7, ktoré sa má predstaviť tento rok, sa však asi očakávať ešte nedá. Ktovie...

Jozef Vydra
ZDROJ: Harman.com, CES

Komentáre k článku


Stream naživo