2023-08-20 11:24:00
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Volkswagen Golf GTI – pán dokonalý

Volkswagen GTI vo svojej pravdepodobne poslednej spaľovacej generácii priviezol GTI, ktoré stojí za tie peniaze.

Volkswagen Golf GTI nikdy nebol extra lacný a jeho cena sa okolo 40-tisíc pohybovala už pri minulej generácii. Vedeli ste ho mať aj za lacnejšie, no keď som ho testoval naposledy, dobrú cenu mal len v prípade kúpy bez samosvoru s manuálom. Teraz však má samosvor v základe a v dnešnej dobe treba ozrejmiť, že v základe má aj ten manuál. A je to skvelé.

Dajme si takto na začiatok hneď ťažký súboj s aktuálne najpopulárnejším hot-hatchom na trhu. I30N je tu stále a stále si drží slušnú cenu – na dnešné pomery. Začína na cene 34-tisíc eur, GTI je za 37-tisíc. Ponúkne viac výkonu, výraznejší zvuk, ľahšie odlíšiteľný dizajn od bežných verzií. Má rev-match funkciu pri manuále, ktorú GTI nemá.

Golf je však väčšie a o kus modernejšie auto. Tú modernosť i30 faceliftom doťahuje, no jeho roky sú zrejmé a zaprieť sa nedajú. Golf má viac miesta a silnejšie meno. A to je pri pohľade na parametre asi všetko.

No pravdou je, že jeho najväčším benefitom je to, že v ničom nevyniká v porovnaní s konkurenciou. Nie je výkonnejší, nemá rev-match. Má výborný motor, má výborný zvuk, má výborné jazdné vlastnosti a má výbornú manuálnu prevodovku s výbornou kulisou. K tomu je priestranný a má adaptívne tlmiče schopné toľkých nastavení, že aj veľké disky, ktoré obúva sa dajú prežiť aj na našich zlých cestách. V ničom extra nevyniká, no je tak vyvážený, až je skrátka dokonalý.

Charakterovo to už nemôže byť zrejmejšie: Golf GTI je dospelý hot-hatch. I30 je pubertiak. V prípade áut bežného využitia by to mohlo byť brané ako jasná výhoda v prospech modelu Golf. Lenže pri hot-hatchoch bežné tabuľky a kritéria neplatia. Tu chce človek auto, ktoré mu môže slúžiť aj denne, nestojí státisíce, no poskytne kvantum zábavy. Tu skrátka väčšine z nás nevadí, že je auto pubertiakom, pretože väčšina z nás fanúšikov automobilov mentálne ešte ani nedosiahla pubertálny vek, respektíve sme len na úplnom začiatku. A preto, ale aj pre mierne nižšiu cenu je model i30 N lídrom predajov. Povedať však, že Golf GTI je horší, to sa jednoducho nedá. Golf je tu ten pán, pán Golf. On je mentálne starší, no to preto, lebo má za sebou už toľko generácií. Golf tak nemusí riešiť latku modelu i30 N, on má svoje parametre, svojich fanúšikov, svojich zákazníkov a je len ich vecou, či toto auto kúpia opäť.

Zdroj: Ján Hargaš

Golf GTI je jednoznačne multifunkčný hatchback, ktorý vďaka nastaviteľnému podvozku a priestrannej kabíne dokáže fungovať ako plnohodnotné rodinné auto. Pravda, dnes sa to až tak nenosí, dnes sú v obľube veľké kufre narvané zbytočnosťami, no faktom je, že súčasný hatchback nižšej strednej triedy, najmä Golf, či Leon, ba Astra sú už tak veľké autá, že sú len o málo menej praktické ako veľké kombi modely. Golf GTI má v kufri 374 litrov batožinového objemu, tento objem sa vie navýšiť na 1230 litrov v prípade sklopenia zadných operadiel. Auto odvezie 566 kg nákladu, unesie 1600 kg brzdeného prívesu. Má komfortné sedenie pre štyroch, má doplnkové sedenie pre piateho (tak ako kombi modely). Vzadu ponúka dostatok priestoru pre nohy pasažierov aj v príapade vyššieho vodiča so spolujazdcom. Do auta sa vzad cez veľké otvory dverí nastupuje ľahko. Nie tak ľahko ako do SUV modelu, no predsa ľahšie ako do mnohých crossoverov.

Auto má kopu asistenčných systémov, má veľké displeje, má bohatú výbavu v základe, kopu populárnych technológií, vysokú pasívnu a aktívnu bezpečnosť... Ale aj elektricky ovládaný samosvor, vypínateľnú kontrolu trakcie, jazdné režimy...

Zdroj: Ján Hargaš

Jazdí vynikajúco. Výkonu má na rozdávanie, v zákrutách spôsobuje vodičovi vyslovene fyzickú radosť. Akonáhle sa mu pod kolesá dostane suchý asfalt, premieňa sa na raketu v praktickom tele. Nižšia hmotnosť, nižšie ťažisko, krásny priebeh výkonu a krútiaceho momentu a výrazný, i keď nie extra silný zvuk motora. Zároveň je to jediný Volkswagen doteraz, ktorého kulisu radiacej páky naozaj môžem, ba až musím. Typická kulisa naprieč všetkými značkami je príjemná, no iba do momentu, keď od auta nechcete trochu tej športovosti, ba rýchlosti. Tu to cvaká so zadosťučinením a presnosťou, no zároveň adekvátnym odporom a ľahkosťou radenia. Po skúsenosti s manuálnou prevodovkou v GTI (vôbec prvý testovaný GTI bez DSG) som presvedčený o tom, že kupovať dvojspojku je rovnako nezmyselné ako pri i30N, či Mégane RS. Kazí to zážitok, odvádza vodiča od vnímania prepojenia s vozidlom. Aj preto Type R nikdy nemal automat – okrem toho, že Japonci športový automat ešte neobjavili... Pružnosť meraná na 3.stupni je nasledovná – zo 60 na 100 km/h za 4,08 sekundy. Z 80 na 120 km/h za rovne 4,00 sekundy. Avšak zo 60 na 100 sa dá aj na 2. stupni a vtedy je to slastných 2,9 sekundy. Akokoľvek vyrastený tento hatchback je, motor všetky kilá navyše necháva na papieroch a v realite pôsobí celé dielo veľmi ľahko. Veľkým plusom pre GTI je adaptívny podvozok. GTI má podvozok nižší a tuhší už v základe, no vďaka adaptívnym tlmičom vie byť okruhovo tvrdý a zároveň každodenne príjemným vozidlom. Nie mäkkým, ale príjemným a to aj na horších cestách. Nuž a priemerná spotreba? Dá sa za 8, dá sa za 12. Dvojliter je v prípade tohto výkonu v tejto karosérii rozumný, nie príliš pažravý a ako som už napísal vyššie, veľmi schopný.

Zdroj: Ján Hargaš

Mám rád i30N, prebúdza vo mne dieťa tak ako by hot-hatch mal. Ale mám rád aj GTI. Lebo keď je i30N pre 9-ročných, GTI je už pre pokročilých násťročných. Nie cenou, to jedine ako model do poličky, ale charakterovo. Ak teda príležitostne chcete zažiť návrat do pubetálnych čias (bez uhrov a nového ochlpenia), no nechcete byť príliš nápadní, a pritom chcete priestrannejšie auto než je aktuálna i30N, GTI s manuálnou prevodovkou je pre vás. A ak to chcete pokaziť, lebo pohodlie pre vás znamená viac, kúpte si to s automatom, ale kúpte si aj teplé huňaté papučky a vhodnú paličku a nech vám neujde najbližší telešoping, možno tam tiež bude niečo pre vás... 9 z 10.

Technické údaje

Model:

Volkswagen Golf GTI

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 180/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 370/1600-4300
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,4
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4287/1789/1461
Rázvor náprav (mm): 2627
Objem batožinového priestoru (l): 374
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1460
Užitočná hmotnosť (kg): 460
Rozmer pneumatík: 225/40 R18
   
Základná cenníková cena testovaného modelu: od 37 890 €

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku