2023-04-17 11:33:00
Ford Focus Active kombi
Ford Focus Active kombi
Zdroj: jh

TEST: Ford Focus Kombi Active – s brilantným podvozkom, s Ecoboostom a aj s faceliftom

Ford Focus je po odchode modelu Mondeo jediným kombi v ponuke Fordu.

Tých dvanásť a štvrť zákazníkov, ktorých Ford pre Mondeo combi v ostatných rokoch vedel dokázal získať však bude spokojných s Focusom ako s náhradníkom. Lebo Focus je ponovom veľký kus auta. No a ak by to nedajboh nestačilo, je tu Kuga, ktorá je len o trošku drahšia, pritom má Podkapotou výborný benzínový full hybrid, ktorý ju stavia do konkurencie RAV4 a CR-V, pritom je od obidvoch výrazne lacnejšia. Tu sú Zápisky z testovania a k tomu nádielka pohyblivých obrázkov.

Práve cena bola jednou z vecí, ktoré ma sprevádzali testom tohto auta od začiatku. Ford Focus je skrátka od začiatku cenového spektra drahší ako konkurenti. Menovite Octavia, Leon, Golf, 308 a Astra... a to by bolo aj všetko. Nikto ďalší už tradičné kombi v tejto triede nerobí. Pritom všetky tri vyššie uvedené autá tiež zdražovali. Aj tak sú lacnejší ako Focus.

Čo má Focus, čo Octavia nie? V cenovke už od má v prvom rade výrazne lepší podvozok. O tomto sa ani nebudem baviť. Akokoľvek je Octavia dobrým autom, Ford je pán podvozkov a pri novej generácii Focusu to potvrdil. Koniec-koncov, argumentom za všetky drobné je multilink pre všetky verzie bez ohľadu na výkon. A nie len tak hocaký mutilink. Pozrite sa na tie robustné ramená v galérii. Dohovoril som. Druhým argumentom je o niečo lepšia výbava a 5-ročný servis grátis. Tretím bodom do výpočtu cenového porovnania je, že Focus dokáže pri vyšších cenách ponúknuť drahé doplnky lacnejšie ako konkurenti, takže v konečnom dôsledku sa menej lákavá cena už od priechodom cez nástrahy cenníku úplne zmaže.

Zdroj: jh

Mňa však pri Focuse v rámci cenového porovnania najviac mätie bratovražedný boj o zákazníka. Lebo Kuga je od testovanej verzie drahšia len o dve tisícky. Pritom má 2,5-krát väčší motor, má hybrid, takže žerie rovnako, a je to hybrid, ktorý Ford odvodil od Toyoty – takže vie ako vydržať. No a má aj väčší výkon, ktorý vyššiu stavbu a vyššiu hmotnosť bez problémov vymaže. A za ďalšie tri tisícky máte aj mechanický pohon všetkých kolies. Išiel by som radšej do Kugy? Áno. Mám radšej SUV? Nie! Len to SUV skrátka ponúkne viac a viac je viac.

Lenže pravdou je, že testovaný model s výbavou Active je v podstate tiež SUV. Nemá pohon všetkých kolies podobne ako prvá zmienená hybridná Kuga, no to ani nepotrebuje. Ako Focus SUV, tak Kuga SUV s pohonom predných kolies sú skôr na zníženie obáv z obrubníkov a šotoliny, než do terénu. Ale to je zároveň maximum toho, čo väčšina záujemcov o terénne auto vlastne urobí. A alternatívu som už spomínal – Kuga hybrid AWD.

Pravdou tiež je, že ako Focus, tak aj Kuga sú hybridy. Jeden si hovorí mild a druhý full, ale už som zažil menej schopné mild-hybridy, ktoré vďaka režimu jazdy EV na pár metrov môžu jazdiť so zelenými značkami...

Tento Focus zelenkavé značky nemá, lebo také tlačidlo nedostal. Celou úlohou 48V sústavy je robiť prepĺňaný motor spokojnejší. Spokojnosť je všetko, čo ten elektromotor so svojou batériou vlastne chcú. Spokojnosť emisných dozorcov, spokojnosť majiteľa a spokojnosť malého motora. Lebo úprimne, na veľký robustný Focus sa zdá byť motor s objemom 0,999 cm3 naozaj malý. S tým sa skrátka pohnúť nedá, no jedna vec je dojem, druhá vec je skutočnosť. Focus minulej generácie s drobným Ecoboostom prežil celú svoju púť a urobil veľa zákazníkov štastnými. Bežný užívateľ naozaj viac nepotrebuje. Malý turbomotor dokáže viac ako 1,6 litrový atmosférický motor a nenarobí pri tom ani toľko hluku a väčšinou ani toľko spotreby.

Zdroj: jh

Nový Focus vo výbave Active s mild-hybridným Ecoboostom a s automatickou 7-stupňovou prevodovkou s dvomi spojkami nie je žiadne tintítko a s prevádzkovou hmotnosťou cez 1500 kíl jasne vraví, že Ford sa svojich stratégií nevzdal ani pri novej generácii - viac ocele, viac hmotnosti. Octavia však na tom nie je lepšie, akurát má o pár koní menej. Leon, či Golf sú ľahší, no tiež so slabšou porciou koníkov a 308/Astra, sú ľahší, no koní majú viac. Ale jediní zatiaľ nie sú mild-hybrid v kombinácii s automatom. Zatiaľ...

Elektrický motor a jeho vplyv na výkon, jeho podanie, akceleráciu i spotrebu sú pri takých malých číslach – veď má len obmedzený výkon vzhľadom na architektúru, naozaj masívne. Ecoboost aj predtým vedel papať málo, ale nový Focus je ozaj veľké auto a ja som v studenom februári jazdil za 5,9 litra. Na začiatku týždňa bolo trošku lepšie počasie a po prvom okruhu v rámci mojich kilometrov to bolo 5,4. Mojim benchmarkom je moje 18-ročné kombi s podobnými úžitkovými schopnosťami, vyšším výkonom, vyššou hmotnosťou a s výrazne väčším motorom. To dokáže na rovnakej trase jazdiť pri všetkej snahe za 7,2 na 100 km. Focus bez snahy to dá za 5,9. A vidíte to, tu je progres. Po dlhom hľadaní som našiel auto, ktoré skoro 20 rokov vývoja dokáže pretaviť do zreteľne lepšej spotreby. Lebo úprimne, väčšina testovačiek to nezvláda a je lepšia prinajlepšom o pol litra... Väčšinou však žerú toľko, koľko môj senior, keď mu dupem po chrbte.

Zdroj: jh

Úsporné auto s veľkým kufrom teda Focus rozhodne je. Zaujímavé je, že prevodovka je o krútiacom momente elektromotora informovaná a pri miernej až stredne silnej akcelerácii neradí a situáciu spaľovaciemu motoru nijako neuľahčuje. Obvykle by to znamenalo podtáčanie, no motor sa ani pri 1300 ot/min a požiadavke na akceleráciu nesťažuje a neduní. Otáčky stúpajú veľmi pomaly, no rýchlosť sa zvyšuje a na oko prichádza odnikiaľ. Iba malá modrá kontrolka ukazuje, že elektromotor pracuje. Sila, ktorou rozpohybuje vozidlo je naozaj úctyhodná. Samozrejme, elektromotor sa stará o silnú akceleráciu aj pri požiadavke o silnú až maximálnu pružnosť. Vtedy však prevodovka podraďuje využívajúc obe spojky a ponúka benzínovému motoru otáčky, ktoré potrebuje. Intenzívna je potom aj decelerácia. Malý spaľovací motor i prevodovka s nízkym trením sa obvykle tvária skôr akoby auto plachtilo, tu však motor-generátor znižuje rýchlosť intenzívne a opäť pripomína staršie auto brzdiace motorom.

Dynamika je na 125 koní slušná, ale nie zázračná. Zo 60 na 100 km/h zrýchľuje Focus bez prípravy za 6,58 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 8.63. Je to teda približne pol sekundy za dobrým priemerom v oboch prípadoch. Nie zlé, predbiehať sa dá celkom ľahko, ale na predbiehanie treba mať o trošku viac priestoru. Vzhľadom na de facto základnú motorizáciu je to ale úplne v poriadku. Po facelifte je motor zreteľne silnejší a zdá sa, že si s elektromotorom celá sústava lepšie rozumie a vie z neho vyťažiť viac. Rozdiel pri akcelerácii z 0 na 100 km/h je pol sekundy v prospech nového auta.

Zdroj: jh

Podvozok je brilantný a nevďačí za to adaptívnym tlmičom, no robustnej technike a elektronike. Prejazd zákruty pod plynom je taký dobrý ako v športových hot-hatchoch. Vyslovene cítite ako vás auto vťahuje do zákruty a zreteľne cítite, že by zvládlo viac a vyššou rýchlosťou. Dôvera v jazdné vlastnosti len ťažko môže narást. Kombinácia solídnych pneumatík, elektroniky a mechaniky spolu s dlhým rázvorom: je to jedna báseň. Aj prudšie zmeny smeru zvláda Focus výborne. Zároveň je auto enormne dobre odhlučnené. Ani pri silnejšom vetre nie je ľahké sluchom odhadnúť, či idete 90, či 120 km/h. Čo znamená – treba si rýchlosť strážiť rýchlomerom.

Sedenie za volantom je výborné. Viete, že auto je o 30 mm vyššie, než bežný Focus a tie tri centimetre sú na postoji auta cítiť. Prejazd nerovností je výborne odhlučnený a aj keď je auto naladené skôr na istotu a pevnosť, utlmiť kratšie i väčšie nerovnosti vie naozaj solídne. Vyššia miera komfortu existuje o tom nemôžete pochybovať. Auto je skôr športové, než mäkké, ale tlmenie a odhlučnenie je skrátka na úrovni. Toto nie je lietajúci koberec. Ak by ste chceli vyššiu vláčnosť pri zachovaní rovnakých jazdných vlastností, s cenovkou musíte stúpať a celkom rýchlo.

Výhľad je taktiež veľmi dobrý, pomáha cúvacia kamera i senzory. Asistenčné systémy robia svoju prácu dobre, i keď toto auto nebolo vybavené ani adaptívnym tempomatom. Tradičný tempomat mne osobne vyhovuje a držanie v pruhoch je fajn. I keď to niekedy chce preháňať a brnká vám po volante i po nervoch, sú aj horší. Nemusel som to teda vypínať.

Zdroj: jh

Auto dobre svieti, výborne jazdí, je priestranné, vzadu pohodlne odvezie dvoch, príležitostne troch. Akurát tým dvom, ba trom bude v lete teplejšie - na také veľké auto zarazí absencia zadných výduchov vzduchotechniky. Nie sú, nedodali.

Za volantom sa sedí veľmi dobre, veľký ba obrovský displej infotainmentu prekvapivo nevadí a nový SYNC4 fachčí dobre. Nie je taký vyšperkovaný ako Sync3 v Kuge, ale svoje úlohy s veľkým zobrazovadlom zvláda a stále je to prehľadný a intuitívny systém. Auto má medzigeneračne dramaticky viac priestoru pre vodiča i spolujazdca, takže sedačky netreba posúvať tak veľmi vzad a tak veľmi obmedzovať pasažierov vzadu. Focus je skutočne priestrannejším autom, než v minulosti a hranica medzi veľkým Mondeom a menším Focusom sa aj vďaka tomu stratila. Nepochybne to bol aj zámer. Veď Ford už roky vedel, že pre Mondeo nemá v EÚ náhradu a že konkurencia medzičasom riadne podrástla. A tak podrástol aj Focus a vo verzii kombi dokáže čiastočne nahradiť aj Mondeo. Pravda, forďácky full hybrid by mu svedčil rovnako, no očividne Ford stavil na zdokonalovanie mild-hybridu, než by full hybridnú techniku spájal napríklad s menším motorom - ako má vo zvyku Toyota.

Treba ale uznať, že lepší mild-hybrid nájdete ťažko. Elektromotor výraznou mierou prispieva k udržiavaniu nízkej spotreby aj v momentoch, keď si vodič pýta od auta viac. Nepochybne by sa dynamika pri plnom obsadení znížila a nepochybne by aj spotreba mierne rástla, no nie tak, ako si mnohí predstavujú. Toto nie je tak pažravý motor s turbom ako si viacerí pamätajú - že iba opatrne, inak žerie ako besný, veru nie. Absencia silnejšieho spaľovacieho motora s benzínovou príchuťou je však nepopierateľná. Ford dokonca nateraz odstavil aj výkonnejší trojvalec - nielen 1,5 Ecoboost, ale aj 1,0 s výkonom 155 koní aktuálne nie je ani v cenníku (iba v rámci technických údajov).

Ak teda očakávate, že s autom budete jazdiť s vyššou záťažou, je tu slušný štvorvalcový nafťák, ktorý navyše môžete spojiť aj s automatom.

Toto auto je postavené dobre. Nie je to dynamický majster sveta, ale väčšine užívateľov bude bohato stačiť, ba ich prekvapí neočakávaným prísunom dynamiky i komfortu - najmä ak ide o odhlučnenie podvozku, motora a takisto o utlmenie vibrácií, či drsnosti chodu malého motora. Ten sa prejaví azda len pri studenom štarte.

Focus nevie lákať na cenu už od. V tom vyhrávajú ostatní. Ani s menším motorom a s manuálom nie je taký lacný ako by mohol byť. Na druhú stranu - v základnej cene máte slušnú výbavu a slušné auto. Ford argumentuje tým, že jeho opcie sú v drahších verziách modelu lacnejšie, než má konkurencia, a preto sa auto vlastne oplatí. Môže to byť pravda, no musíte byť v takom prípade ochotní investovať do kombi nižšej strednej triedy s priemerným výkonom a bez AWD takmer 40-tisíc a to mi už príde ako nákup vhodný pre naozaj malú vzorku záujemcov. A koľko stálo testované auto? 36-tisíc s DPH. 7 z 10.

 

Technické údaje

Model: Ford Focus Active kombi
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 6. stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  92/6000
Krútiaci moment spaľovací motor zvlášt - spolu s elektromotorom (Nm/ot.): 170/1400-4500 - 210/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 193
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,4
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,3-6,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4693/1825/1487
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožinového priestoru (l): 635
Objem palivovej nádrže (l): 52
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1451
Užitočná hmotnosť (kg): 519
Rozmer pneumatík: 215/55 R 17
   
Základná cenníková cena modelu: 27 090 €
Základná cena verzie 1,0 mHEV A7 Active: 30 290 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku