2021-05-30 12:15:00
Toyota Yaris GR
Toyota Yaris GR
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Toyota Yaris GR Four – superšport v rúchu "hodhečovom"

Toto nie je hot-hatch. Ale nie je to ani hodheč. Je to superšportový automobil vyrobený pre rely.

 

Kedy sa naposledy stalo, aby sa do obehu pre „bežných“ ľudí dostalo auto, ktoré bolo vytvorené v spolupráci s rely tímom pre rely tím? Je to ako návrat do čias, keď bol vývoj nových áut úzko spojený s vývojom pretekárskych špeciálov. Do čias, keď sa pokrok v jednej či druhej sfére prelieval do druhej, či prvej. Isteže niečo také funguje aj dnes. Ale nie v tejto podobe a v takomto rozsahu.

Purizmus. Čistý, nefalšovaný zážitok. Áno, môžete všeličo namietať. Napríklad, že to auto má asistenčné systémy. Má a poviem vám, že je nesmierne odbremeňujúce zísť z horského priesmyku na diaľnicu a tam si pustiť adaptívny tempomat s jazdou v pruhoch. Krv sa vráti na správne miesta, adrenalín vyprchá a ponáhľajúce sa autá jazdiace naokolo sa stanú len akýmisi rozmazanými šmuhami.

Zdroj: Ján Hargaš

Tak-tak, toto je účinok drogy. Drogy, ktorá má všetky charakteristiky zakázanej substancie. Je návyková. Pôsobí psychoaktívne na mozog a nervovú sústavu. Po jej užití prichádza rauš, ktorý vytláča tvrdú realitu na okraj záujmu subjektu. Pri nadužívaní môže spôsobiť problémy zo zákonom až vážne poškodenie organizmu, majetku a vo finále aj smrť.

Jej jedinou výhodou je, že aj napriek uvedeným skutočnostiam jej účinok a návykovosť dokáže regulovať aj jedinec s priemernou inteligenciou vo všetkých jej druhoch.

Toto je najlepšie auto za desaťročie. A možno aj za viac, no vplyvom nedostatku priestoru v pamäťovom centre si ani za ten svet neviem spomenúť na niečo lepšie, čo sa dalo kúpiť a ešte aj za normálne peniaze.

Zdroj: Ján Hargaš

Sú autá, ktoré sú lacnejšie a pritom horšie. Sú autá, ktoré sú drahšie a pritom horšie. A je pár áut, ktoré sú omnoho drahšie a pritom dodávajú porovnateľný, či mierne vyšší zážitok z jazdy.

Neviem, či sa ešte v budúcnosti vyskytne príležitosť zakúpiť si automobil, ktorý bude tak dobrý, pritom bude mať homologizáciu. V histórii a v ponuke jazdených áut je veľa vozidiel, ktoré dokážu dodať čiastočne lepší zážitok. No celkovo... celkovo si nespomeniem ani na jedno. Či na ceste, či na šotoline. Či v zime, či v lete. Či na suchu, či na mokre. Či na Nokianoch WR, alebo na Clever Vraníkoch z deväťdesiateho smädného kúpené z regálu medzi rožkami a tužkovými baterkami... To auto a jeho komponenty vždy dokážu zabaviť, zahnať depresiu zo všednosti a potešiť ducha. A aj keď by som rád prestal slohovať, nemôžem. Nejde to.

Zdroj: Ján Hargaš

Nebudem vám tu prekladať tlačovú správu. Prečítajte si ju. Celú. Aj viac ráz. To je ako román. Nie romantickým výrazivom, ale opisom absolútnej posadnutosti a zasväteniu jednej veci.

Priemerná spotreba počas testu bola 11,7 litra benzínu na 100 km. V pohodovom tempe bez ťažkostí pod 10. Dve jazdy hore-dolu priesmykom (jedna cesta tam a späť s celkovou dĺžkou do 5 minút) a štvrť nádrže vo výfuku. Jup, osem jázd po priesmyku, čo je tak 60 kilometrov a autu cinkne rezerva. Nič výnimočné, vlastne opatrné tempo. Výnimočné je, že dezén pneumatík môže byť v podstate nedotknutý, no zároveň aj ten môže byť preč kompletne. Podľa toho kde sa nachádzate, aký režim zvolíte a koľko času chcete strácať pálením gúm.

Zdroj: Ján Hargaš

Mne najviac vyhovoval režim sport. Jazdil som na úplne suchej ceste. Kontrola trakcie zablikala na prvej zákrute a potom už len výnimočne. Lebo s tým autom je tak ľahké držať čistú stopu ako ľahké je všetko vypnúť a vrtieť psom po šmykľavom povrchu.

Pobavilo ma, že keď som začal jazdiť, po prvých kilometroch sa bez môjho zásahu vypli všetky asistenčné systémy a auto k malému nápisu sport v hornej časti displeja v kaplnke prístrojov dopísalo expert sport. To bolo ako medaila a je mi úplne jedno, že je to pre auto bežné a logické. Je to výnimočné a očarujúce. Auto samé pochopilo, že tu sa niekto fakt snaží, a tak vyplo pískacie doplnky, aby nerušili za jazdy. Expert Sport... ja sa picnem :D

Asistentov som zapol zmenou režimu na otočnom ovládači.

Zdroj: Ján Hargaš

Ten podvozok je neuveriteľný a o gripe platí to, čo som písal vyššie. No cítiť to aj na nerovnom asfalte pri intenzívnom brzdení. Žiaden odskok po diere v uhle. Nič. A aj keď niečo, je to cítiť pomaly až končekmi prstov. Jednoducho viete, čo sa deje a čo to znamená.

Medziplyny. Dajú sa dávať ľahko. Nepatrím k tým, ktorú túto techniku obzvlášť používajú. Tu to viem robiť aj ja. A vie to robiť aj auto cez iMT režim. A vynikajúco.

Zdroj: Ján Hargaš

Vynikajúca kulisa radiacej páky a riadenie. Športový pocit nemôže byť väčší. Na začiatku testu som mal na tlame nevyslovenú otázku ohľadom nezmyselnej kritiky malej štrbiny medzi spätným zrkadlom a okrajom displeja infotainmentu. Ako to môže niekto kritizovať? No môže. A môže aj masívne A-stĺpiky. Hlavne pri klesaní pred vracákom vám za stĺpikom zmizne aj šesťmetrová dodávka, nielen malé auto, takže bacha na stopu. Držte sa v pruhu – ako keby to neplatilo vo všeobecnosti. Rovnako pri stúpaní do kopca v zákrute. Cez malý priestor medzi zrkadlom a displejom priveľa nevidieť. Keď sa k tomu pridá ostré slnko, cyklista môže úplne zmiznúť. Človek sa musí nakláňať, čo môže byť pri vysokom preťažení pomerne náročné, ale dá sa.

Zvuk. Má to zvuk. Slušný. Aj turbo sviští a podtlak je krásne počuteľný. Poďme ďalej.

Zdroj: Ján Hargaš

Dynamika. Z 0 na 100 za 5,5 sekundy. Maximálka limitovaná na 230 km/h. Vyššiu rýchlosť by ste ani nemali chcieť. To by auto potrebovalo 7. prevodový stupeň. Prevody sú krátko za sebou, a síce auto točí do fantastických 7300 ot/min, vo vyšších rýchlostiach to už nemôže byť príjemné. Super je, že keď narazíte na obmedzovač, nestopne vás, pekne bubnuje po vrchu.

Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 som meral na 3. stupni. Dalo by sa aj z dvojky, ale radenie spomaľuje a výsledok by bol v podstate podobný – 3,63 sekundy. Z 80 na 120 km/h na 3. stupni za 3,65 sekundy. Zo 60 na 160 km/h s radením z 3. do 4. za 10,4. Lepšie radenie by pár desatiniek dalo dole, ale tiež by nemuselo. Je to na vodičovi.

Zdroj: Ján Hargaš

Pohľad do cenníka hovorí jasnou rečou. Na výber máte jedno auto a dva pakety. A keď sa pozriete lepšie, máte len jeden paket. Ten zvaný Sport. Stojí 4500 eur a stojí za to. Sú v ňom dva samosvorné diferenciály Torsen, kované disky, červené strmene a okruhové nastavenie podvozka. Inak aj s takýmto nastavením sa dá normálne jazdiť po ceste. Je to tvrdé, je to hlučné, ale nie tak, aby to bolo neznesiteľné.

Toto je auto, ktoré dostane 10 z 10 bodov. Bude prvé a bude pravdepodobne aj posledné. Mal som výčitky? Mal. Dá sa cez ne preniesť? Dá? Tomu autu odpustíte aj vlastný rozvod. Môžete si byť istí.

Zdroj: Ján Hargaš

Ďalšie foto exteriéru aj interiéru, rovnako tak pár zaujímavých detailov nájdete v galérii. 

Technické údaje

Model: Toyota Yaris GR Sport
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1618
Prevodovka: 6. manuál
Poháňaná náprava zadná+predná
Max. výkon (kW):  192/6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 360/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,5
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 8,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3995/1805/1455
Rázvor náprav (mm): 2560
Objem batožinového priestoru (l): 207
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1280-1310
Užitočná hmotnosť (kg): 365
Rozmer pneumatík: 225/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 33 200 €
Základná cena verzie: 38 700 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku