2020-02-29 10:00:00
Dvojitý test: Mercedes V
Dvojitý test: Mercedes V vs. Volkswagen Multivan 6.1
Zdroj: Ján Hargaš

DVOJITÝ TEST: Mercedes V300d 4MATIC vs. VW Multivan 6.1 biTDI 4Motion

Súboj titanov, nazval by som to. Porovnali sme to najlepšie, čo segment veľkých MPV ponúka.

Veľké MPV sa na rozdiel od tých malých a stredne veľkých tešia neutíchajúcej obľube. Lebo keď už, tak už a presne v tomto duchu – keď už, tak už, sa nesú títo dvaja premianti triedy. Nemusíme si klamať, keď hľadáte to najlepšie medzi veľkými MPV, spomeniete si buď na Triedu V, alebo na Multivan.

Segment je to ale celkom naplnený. Skvelé je, že je v súčasnosti naplnený naozaj dobrými autami. Tie síce obvykle nedokážu šliapať na také obrátky ako títo dvaja, no rozhodne majú čo ponúknuť a predstavu mobility pre náročnejších, či pre väčšie rodiny splnia i za nižšie sumy. Spomenúť treba štvorčatá Citroen SpaceTourer, Peugeot Traveller, Opel Zafira a Toyota Proace, dvojičky Renault Traffic, Fiat Talento. Zabudnúť netreba ani na Hyundai H-1, ale ani na Mercedes Vito, či Volkswagen Transporter, či Volkswagen Caravelle.

Zdroj: Ján Hargaš

Veru, Volkswagen ponúkne tú istú „škatuľu“ až v troch verziách. Úplný základ pri preprave osôb ponúka Transporter Combi, výrazne viac ponúka Caravelle, no vrcholom zostáva Multivan. Ten aktuálne prichádza v aktualizovanej verzii s označením 6.1. Pridáva šmrnc, dobré ceny, zaujímavé motorizácie a hlavne dostal prvky výbavy, ktoré ste doteraz mohli nájsť iba v tých najmodernejších autách značky. Nejde mi o špeciálne kožky a polokožky, ale o asistenčné systémy a konektivitu.

Zdroj: Ján Hargaš

Faceliftom prešiel aj Mercedes Triedy V. Jeho facelift však ešte nie je úplný. K dokonalosti mu chýba systém MBUX. Doraziť by mal v priebehu tohto roka. Facelift však priniesol najsilnejší motor a novú 9-stupňovú automatickú prevodovku – tú už poznať z osobných áut značky, no Trieda V si dlho musela vystačiť so 7-stupňovým automatom. Nový radový štvorvalec s označením V300d, ktorý možno získať ako s pohonom iba zadnej nápravy, tak s pohonom všetkých kolies, ponúkne 176 kW a 500 Nm.

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaná Trieda V mala najsilnejší motor kombinovaný s 9-stupňovým automatom a s pohonom 4Matic. Auto bolo v strednom rázvore s dĺžkou 5,14 metra a vo výbave Avantgarde. Medzi príplatkami najviac vyčnievajú prezidentské samostatné sedadlá v druhom rade, no tiež bledý kožený interiér s množstvom komfortných detailov. Auto bolo de facto vo výbave ako stvorené pre luxusné taxislužby. To cenovku katapultovalo na úroveň 101-tisíc s DPH.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Multivan mal Podkapotou aktuálne najsilnejší naftový motor s označením 2,0 biTDI, ktorý po facelifte dosahuje maximálny výkon 146 kW (199 k) a 450 Nm krútiaceho momentu. Kombinovaný bol s modernou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a taktiež prenášal silu motora na všetky kolesá prostredníctvom systému 4Motion.

Multivan síce nemal prezidentské sedadlá, ani plne kožené sedadlá, za to mal možnosť otočiť sedadlá v druhom a treťom rade oproti sebe, čím vlastne vytvoril obývačku ešte aj so stolíkom – či ak chcete kanceláriu. Multivan bol aj skromnejšie vybavený. Od štartovacej ceny sa odstrelil podstatne menej ako Trieda V. Skončil na úrovni 75-tisíc eur. To ale neznamená, že by nedokázal ísť vyššie. Veruže hej. Pokojne aj na úroveň V-čka. Vo všeobecnosti možno povedať, že s obdobnou výbavou bude Multivan o kúštik lacnejší.

Zdroj: Ján Hargaš

Trieda V bola vo verzii Long, čo je stredná dĺžka vozidla s celkovou dĺžkou 5140 mm. Multivan ponúkne len dva rázvory – krátky a dlhý. Testovaný kúsok bol vo verzii krátkeho rázvoru (Highline) s celkovou dĺžkou 4904 mm. V malo rázvor 3200 mm, Multivan 3000 mm. Napriek tomuto na pohľad zreteľnému dĺžkovému deficitu by ste na palube nepovedali, že autá ponúkajú niečo iné. Môže to byť spôsobené kratším nosom Multivanu, ide tiež o koncepciu pohonu. V skutočnosti je stredne dlhá V predsa len o kúštik väčšia aj v kabíne. Vidieť to na batožinovom priestore, respektíve maximálnom objeme za prednými sedadlami. Ide o cca 0,2 m3 v prospech dlhšieho V-čka.

Zdroj: Ján Hargaš

Faktom je, že aj V môže byť krátke, vtedy je kratšie než krátky Multivan a má aj o kúštik menej priestoru pre pasažierov. V prípade posunutia tretieho radu sedadiel úplne na krajnú pozíciu v prospech pasažierov je v batožinovom priestore prakticky remíza. Hĺbka batožinového priestoru v tom prípade nie je veľká, no miesta je tu naozaj dosť. V takomto prípade ale dozadu treba aspoň jednu-dve police, najlepšie s prenoskami dolu. Aby sa vám drobnosti, či nákup pri brzdení nezakotúlal až pod nohy vodiča...

Zdroj: Ján Hargaš

Obe autá mali zadné posuvné vráta ovládané elektricky, rovnako tak zadné veko, ktoré s trochou nadnesenia možno v oboch prípadoch označiť ako seriózny prístrešok, či slnečník.

V oboch prípadoch preto platí, že parkovanie pozdĺžne, respektíve cúvaním k prekážke znemožní prístup do batožinového priestoru. Teda do momentu, kým na V-čku neodhalíte možnosť otvoriť len sklo. Akurát je vám to na nič, ak nemáte vzadu spomínané poličky. Cez otvárateľné okno na dno kufra nesiahnete.

Zdroj: Ján Hargaš

V týchto veľkých MPV vytvorených z dodávok mi osobne chýba elektrické posúvanie zadných radov sedadiel. Aj Multivan, aj V-čko posúvali mechanicky, dokonca aj tie veľké prezidentské kreslá. Toto je výhoda osobných áut, napríklad aj veľkých SUV, akými sú napríklad Mercedes GLS. Podobným systémom sa môže blysnúť napríklad Renault Espace.

Zdroj: Ján Hargaš

Sedenie v druhom a treťom rade a pohodlie pasažierov je v oboch autách závislé od peňazí, ktoré do týchto radov ste ochotní zainvestovať. Luxusné sedadlá Triedy V sú naozaj pohodlné, vyhrievané i ventilované, ale každé stojí cca 4000 eur s DPH. Praktickejšie je rozloženie interiéru s možnosťou otočenia sedadiel, to ponúka ako V, tak Multivan. Obe autá pritom ponúkajú ešte praktickejšie riešenie. V jednom prípade sa volá Marco Polo, v druhom California. K sedadlám pridajú kuchynku ešte aj s dvoma posteľami... 

Zdroj: Ján Hargaš

Posed za volantom je v oboch prípadoch dodávkovo vysoko. V oboch prípadoch sedíte v ľavom rohu vozidla. To zlepšuje manévrovacie schopnosti. S autami sa manévruje lepšie ako so stredne veľkými SUV. Odhad je lepší, a keď k tomu pridáte cúvaciu kameru a parkovacie senzory, veľkosti týchto áut sa báť nemusíte. Dokonca ani do podzemných garáží nie je s nimi ťažké zájsť. Uznávam však, že mierne dlhšia konštrukcia Triedy V manévrovateľnosť zhoršuje.

Zdroj: Ján Hargaš

Osobne nie som fanúšik takéhoto vzpriameného sedenia, ale viem si naň zvyknúť, obzvlášť ak autá ponúkajú mieru pohodlia ako tie testované. Či už si sadnete za volant Multivanu, alebo V-čka, bez ohľadu na vaše parametre, polohu za volantom si nájdete.

Zdroj: Ján Hargaš

Multivan má úplne novú palubnú dosku s podstatne väčšími displejmi. Konektivita je tu vyššia. Ponúkne aj bezdrôtový CarPlay od Apple. To Trieda V nevie a ani s MBUXom vedieť nebude. Minimálne bezdrôtovosť tohto systému Mercedes neponúka ani v nových osobných autách. Každopádne je MBUX úplný top medzi systémami infozábavy a vďaka využívaniu mapových služieb Here, aj s aktuálnymi dopravnými info je potreba CarPlay dramaticky nižšia, než u väčšiny konkurencie.

Zdroj: Ján Hargaš

V súčasnosti V-čko ponúka prepojenie pre telefóniu a hudbu cez bluetooth. Má však k dispozícii aj modul LTE pre ovládanie auta na diaľku cez mobil. Výborná vec so zabudovaným nezávislým ventilovaním. Pustíte si apku v mobile a auto máte pred cestou vyhriate, či vychladené aj bez toho, aby ste naň museli fyzicky dovidieť. To platí aj pre Multivan. Aj ten ponúka možnosť urobiť zo smartfónu ovládač auta na diaľku.

Zdroj: Ján Hargaš

Multivan ponúkne digitálny prístrojový štít, väčšie displeje a naozaj vydarený nový infotainment. Dizajnovo je v Mercedese cítiť spomínanú avantgardnosť, kým Multivan vsádza skôr na hi-tech fíling. Páči sa mi jedno aj druhé a vám by sa tiež. V-čko ale MBUX určite potrebuje a potrebuje aj dávku najnovších asistenčných systémov. Obzvlášť ak má konkurovať osobným autám značky Mercedes. Netreba si klamať, trojcípa hviezda je v tejto oblasti najďalej. Starší distronic, ktorý je osadený vo V-čku ale stačí. Adaptívny tempomat má síce ostrejšie reakcie, no funguje bez problémov. Ak ide o asistenčné systémy, aj tu možno hovoriť o remíze. Rovnako Multivan ponúkne adaptívny tempomat aj s funkciou stop and go. Akurát pri dlhšom státí reaguje inak – vypne sa, kým V-čko stačí oživiť kopnutím do pedálu. V oboch prípadoch je využitie adaptívneho tempomatu možné aj v zápche a to je naozaj príjemná vec. V oboch prípadoch možno hovoriť o ďalších formách asistencie. Lane Assist má napríklad ďalej Multivan. Vo V-čku ide o upozornenia, v Multivane aj o zásahy do riadenia. Obe autá majú asistenta pre bočný vietor, obe vedia mať zosilňovač smerom k zadným sedadlám.

Zdroj: Ján Hargaš

Výhodu má V-čko po facelifte pri svetlách. Osvojilo si totiž Multibeam LED svetlá. Nie sú to také svetlá aké má aktuálne Trieda S, no svoju adaptívnu matrixovú funkciu zvládajú veľmi dobre, tak ako by ste od Mercedesu čakali. Aj stretávacie svetlá sú silné, no neoslňujú protiidúce vozidlá. Multivan má výkonné LED svetlá, avšak IQ Light si azda necháva pre ďalšiu verziu s označením T7. Lebo áno, aj na tej sa už pracuje.

Zdroj: Ján Hargaš

V-čko vyhráva aj pri motore a jazdných vlastnostiach. Kým prvé je pochopiteľné vzhľadom na maximálny výkon a množstvo prevodov, druhé súvisí iba s tým, že testovaný Multivan nemal adaptívne tlmiče, ktoré by jeho jazdné vlastnosti a schopnosť čeliť rôznym nástrahám upravili. V-čko ich malo a tak si v priamom porovnaní zaknihovalo lepší jazdný dojem. V oboch prípadoch sú podvozky prioritne nastavené na komfort, teší ma, že V bolo komfortné aj na krásnych veľkých kolesách. Aj tu Multivan šetril na dizajne, no zato bol ešte mäkší a pohodlnejší.

Zdroj: Ján Hargaš

V-čko si berie malé plus aj za lepšie reakcie prevodovky. Jednoducho deväťstupňový automat s meničom má viac stupňov, pracuje rýchlo a jemne. Ľahšie čelí vyšším rýchlostiam, i keď ani Multivan sa nezaprie a dvojspojka pracuje dobre. Dvojspojka je slabšia v plynulosti rozbehov v nižších rýchlostiach. Platí to vo všeobecnosti a platí to aj tu. Žiadne výrazné trhance však pozorovať nemožno.

Vyššiu dynamiku ponúka pochopiteľne výkonnejší motor. Doteraz bola v ponuke motorov minimálne čo do výkonu v podstate remíza. S príchodom 300d sa ale veci menia. Nový motor dodáva V-čku doteraz nevídanú pružnosť, ktorá vyhovie i náročnejším.

Zdroj: Ján Hargaš

Multivan sa nenechá zahanbiť a s najsilnejším motorom určite nebudete škodovať. Pretekať v týchto autách nikto nebude a dôležitejšia bude spotreba, respektíve schopnosť čeliť vysokým diaľničným rýchlostiam. V oboch prípadoch sú autá veľmi dobre pripravené. Multivan si pýtal cca 9,3 litra. Trieda V to mala za 9,3 litra. V oboch prípadoch vodiči uprednostňovali jazdu po diaľnici a tiež vyššiu dynamiku mimo diaľnice. V oboch prípadoch spotrebu navyšoval aj pohon všetkých kolies. V prípade Multivanu ale treba rátať s vyšším podielom diaľničných presunov. Tie spotrebu mierne zdvihli. Takže spotrebu má pri vyrovnaní podmienok lepšiu Multivan, pochopiteľne. 

Kým z V-čka som mal počas testu pocit lepšej pripravenosti na diaľnice, Multivan je pánom všetkého ostatného. A to aj preto, lebo si ho môžete vybaviť napríklad uzávierkou zadného diferenciálu. Jeho kratší rázvor poteší, poteší aj svetlá výška a krátke previsy. Nenadarmo sa o Multivane hovorí ako o najlepšom SUV medzi MPV. Je to stroj skutočne multifunkčný a s rozbitou poľno-lesnou cestou sa vysporiada ľahšie. V-čko je hlavne koč, Multivan je aj koč, aj voz. 

Zdroj: Ján Hargaš

Každé auto má svoje prednosti, každé má svoje slabšie miesta. Obe však môžete konfigurovať až do zbláznenia a prvkami výbavy vystreliť až k cene dvojizbového bytu v bratislavskom Ružinove... Zhodnoťte si sami, či je to za auto veľa. Multivan štartuje v tejto výbave, s touto motorizáciou a v tomto rázvore na cene 63-tisíc eur. Trieda V v tejto výbave, s touto motorizáciou a v testovanom rázvore štartuje na 63 737 eur. Náhoda? Možno. Silnou stránkou V-čka je ponuka stredného rázvoru, ten krátky vyzerá možno až príliš krátky. Silnou stránkou je výkonnejší motor s viacstupňovou prevodovkou. Multivan to aktuálne vyhráva v konektivite a v dizajne. Možno si poviete, že dizajn je subjektívna záležitosť, no akokoľvek je V-čko pekné, Multivan so svojimi dvojfarebnými kombináciami vyhráva. A vyhráva tiež v tom, že síce je kratší, neponúka výrazne menej miesta.

Zdroj: Ján Hargaš

A ktoré z nich by som si vybral ja? Veľmi ťažký výber. Obe autá sú sympatické, obe sa v kľúčových veciach vynímajú nad zvyškom stáda, ceny sú podobné. Aktuálne vyhráva Multivan práve vďaka konektivite a novým asistentom. V-čko s výkonnejším motorom je ale ozaj skvelé. Ak by som si vyberal medzi testovanými autami, vyberám V-čko. Ak by som si mohol nakonfigurovať jedno či druhé, rozhodnutie by padlo až po kalkulácii celkovej ceny i so zľavami. Aktuálne si myslím, že väčšia multifunkčnosť zaváži v prospech Multivanu.  Všetko závisí od preferencií. Tak čo, Multivan, či Trieda V?

Tento test vznikol v spolupráci s portálom AutoGrip.sk

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

 
Model: Mercedes V300d   AVG/L

VW Multivan Highline 2,0 biTDI

4Motion

Počet valcov/ventilov: 4 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 950 1968
Prevodovka: 9-stupňová automatická 7-stupňová automatická DSG
Poháňaná náprava zadná+predná predná+zadná
Výkon (kW/ot.): 176/3800 146//3800-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 500/1600-2400 450/1400-2400
Maximálna rýchlosť (km/h): 214 198
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,6 10,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,5-6,8 7,2-7,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5140/1928/1890 4904/1904/1950
Rázvor náprav (mm): 3200 3000
Objem batožinového priestoru 8 miest max 1030 - (neuvádza sa)
Objem palivovej nádrže (l): 70l 80l
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2145 2195
Maximálna hmotnosť (kg):  3200 3080
Hmotnosť prívesu (kg): 2500 2500
Rozmer pneumatík: 245/45 R19 215/60 R17
     
Základná cena modelu s testovaným motorom a prevodovkou od 58 707 € od 54 636 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku