2019-02-25 08:30:00
SEAT Tarraco 2,0 TDI
SEAT Tarraco 2,0 TDI DSG 4Drive Xcellence
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: SEAT Tarraco 2,0 TDI DSG 4Drive – vlajková loď a silný naftový motor

SEAT Tarraco je najväčšie auto so španielskou značkou. Vyrába sa vo Wolfsburgu. Jeho bratom je Tiguan.

Konkrétne Tiguan Allspace. Oba modely si ale svojich zákazníkov bratsky podelili. Kým Tiguan Allspace vsádza na meno značky a chladnú rozumnosť, SEAT Tarraco zas mieri na emócie prostredníctvom emotívneho, sviežeho dizajnu a akúsi dobre rafinovanú výhodnosť. Nech sa ale záujemca rozhodne pre ktorékoľvek auto, môže sa cítiť spokojne, že vybabral so systémom a kúpil to lepšie a lacnejšie, než jeho pomyselný súper. V oboch prípadoch ale vyhráva výrobca. Zákazník tak, či onak zaplatí zhruba rovnakú čiastku. Záleží len od toho, čo z prvkov preferuje a čo si prikúpi.

Svedčí o tom hra v konfigurátoroch. Tá istá motorizácia, tá istá výbava a vyhrá SEAT Tarraco. Svoj genetický základ predbehne o pár stoviek, možno viac ako tisíc eur. Stačí ale zmeniť podmienky a vyhrať dokáže aj Tiguan Allspace. Mať na výber takto dobre prešpekulovanú dvojicu je ale výborné. Keď si zákazník uvedomí, že kupuje auto s cenou okolo 35-tisíc, varianty druhej značky dopĺňajú tie prvé. Ak pravda o všetkom nerozhodne dizajn. V takom prípade sa azda väčšina populácie rozhodne práve pre Tarraco. Aspoň teraz, krátko po uvedení.

SEAT Tarraco sme mali rovno v dvoch motorizáciách, vytvorili sme pre vás dvojitý videotest. Tu je prvá časť zameraná na základné informácie a jazdu s benzínovým motorom 1,5 TSI: 

Nasleduje druhá časť. Tá je venovaná tejto naftovej verzii: 

Poďme sa detailnejšie venovať testovanej naftovej verzii s motorom 2,0 TDI s maximálnym výkonom 140 kW (190 k). Motor je dostupný výhradne s automatickou 7-stupňovou DSG prevodovkou a pohonom všetkých kolies 4Drive. Aktuálne tvorí vrchol ponuky spolu s benzínovým dvojlitrovým motorom 2,0 TSI.

Zaujímavé je, že na výber máte i slabšiu naftovú verziu, avšak rovnako spojenú s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Znamená to jednak, že verziu s pohonom všetkých kolies a s manuálnou prevodovkou nedostanete, no tiež, že máte v poslednej chvíli možnosť ušetriť pár eur. Toto ale neodporúčam. Keď už chcete 4Drive, berte (aspoň) 190 koní. Veľké auto ich potrebuje.

Zdroj: Ján Hargaš

Naopak, ak sa bez pohonu všetkých kolies zaobídete, dvojlitrový naftový motor s výkonom 150 koní je výborná voľba. Na rozhýbanie veľkého Tarraca má dosť síl a spotreba nebude vyššia než spotreba silnejšej verzie s pohonom všetkých kolies. 

Tarraco s testovanou naftovou motorizáciou začína na cene 33 750 eur vo výbave Style. Výbava Xcellence štartuje na 36 060 eur. Testovaný model bol práve vo výbave Xcellence.

Doplnený bol väčšími 20-palcovými kolesami, 7-miestnym prevedením za 750 eur, adaptívnym podvozkom za 750 eur, audiosystémom Beats za 469 eur, panoramatickým strešným oknom za 1031 eur, nezávislým kúrením za 891 eur, top view kamerami za 515 eur, a winter packom za 459 eur.

Kabína

Dizajn a usporiadanie prvkov na palubnej doske je moderný a štýlový. Stredový displej je vystúpený, ale netrčí tak, že by pôsobil ako nalepený. Je mierne natočený na vodiča. Spolu s digitálnym prístrojovým panelom výrazne zlepšuje prehľadnosť a dostupnosť všetkých funkcií. S digitálnym pristrojovým panelom od SEATu sa už dobre poznám a všetky funkcie ovládam relatívne jednoducho. I keď také vypínanie asistentov by z môjho pohľadu bolo jednoduchšie cez samostatné tlačidlá. Zmeniť tento dojem nepomáha ani páčka ACC pod volantom. Stredový displej ponúka mnoho informácií a systém zas výbornú konektivitu.

Zdroj: Ján Hargaš

Vďaka Beats audiu je i streamovaná hudba slušná a čistá. Sloveské „prebasované“ rádia dokážu spúšťať subwoofer v kufri častejšie než je žiaduce, preto je dobré, že jeho zapájanie môžete obmedziť a „zosilniť“ až pri vlastných audio súboroch, či práve pri streamovaní hudby.

Celkovo je dizajn palubnej dosky i stredového panela veľmi dobrý. Všetko má svoje miesto, svoj zmysel. Radiaca páka ala Volkswagen má zas lepší úchop ako tá v Kodiaqu.

Posed za volantom je veľmi dobrý. Sedíte vysoko, no pohodlne a výhľad máte slušný. Sedadlá sú pohodlné, dobre tvarované a elektrickú pomoc nepotrebujete, všetko nastavíte manuálne. Horšie by to bolo pri častom menení vodičov. Keď už som pri viditeľnosti, tá je veľmi slušná i za noci. Tarraco má Full Led svetlá v základnej výbave a je to výborná vec. Svietia relatívne intenzívne, dosvit majú aj stretávacie slušný a diaľkové strieľajú až za Mesiac.

Zdroj: Ján Hargaš

Posed na ostatných sedadlách je tiež slušný. Dá sa s nimi pracovať. Aj s tými v druhom rade. Tarraco poskytne pätici detí na zadných sedadlách dostatok miesta. Akonáhle budete chcieť na zadných dvoch radoch prevážať dospelcov, budetete potrebovať aspoň základné znalosti kombinatoriky, či tetris... Skombinovať vyšších s nižšími tak, aby nikto nikoho neobmedzoval môže byť náročnejšie najmä s rastúcim výškovým priemerom. Sedadlá sú ale aj v treťom rade dostatočne priestranné na to, aby sa tam nižšie postavy posadili a cesty prežili. To je značná výhoda v porovnaní s Kodiaqom. Tam je tretí rad a jeho využitie o niečo viac teoretický ako tu. Priestrannosť kabíny Tarraca zodpovedá priemeru medzi veľkými MPV. To sa len tak niekomu nepodarí. Ale zázraky nečakajte. Poteší však, že i za tretím radom zostáva priestor pre menšiu batožinu. Poteší, že pod zvýšenou podlahou je priestor pre odloženie rolety batožinového priestoru. 

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda

Jazda na dvadsaťpalcových diskoch je prijateľne komfortná. Daň za štýl nie je taká veľká, akoby sa mohlo zdať. Dokonca sú tie disky slušne chránené a oškrieť ich možno len s dávkou nešikovnosti. Bočnice pneumatík sú dosť veľké a v spolupráci s osvedčeným adaptívnym pružením žehlia nerovnosti nadpriemerne. Keďže mám na svojich cestách najmä cesty hnusné a slovenské, volil by som o dve až tri čísla menšie disky a poriadne balóny. Obzvlášť v zime. Základný rozmer Tarraca je 17 palcov, to znie veľmi dobre na zimu, na leto by som zvolil štramácke 18-tky. Pravda, Xcellence začína na 19-tkach. No takto som vám aspoň prezradil, ktorú výbavu by som zvolil. Ako v kabíne znejú 19-palcové disky na zlých i lepších slovenských povrchoch začujete v druhej časti videotestu, ktorá je venovaná najmä tomuto modelu. 

Potešujúce je, čo všetko zvládne podvozok Tarraca. Až sa nechce veriť, že s takým dlhým a vysokým autom si môžete dovoliť také pestvá. Veľkosť auta núti k pokojnému tempu v zákrutách a dynamike na rovných úsekoch, ale auto dokazuje, že zvládne i poriadne prudké pohyby s volantom.

Zdroj: Ján Hargaš

Nepochybne je jedným z najdôležitejších prvkov dobrých jazdných vlastností (na tak veľké auto) pohon všetkých kolies. 4Drive, 4x4, 4Motion, nazvite to ako chcete, podstata je rovnaká. V spolupráci s dobre vypínateľnými systémami kontroly trakcie sa môžete na snehu naozaj vyblázniť. Zároveň vás systém celkom presvedčivo nenechá v štychu ani na zablatených cestách. A veruže som to skúsil. No ani na rozbahnenom poli sa neutopil. Pekne jemne ale presvedčivo hrabkal všetkými, kým sa nevyhrabkal. To je na SUV maximum a úplne to stačí. Spolu so solídnou svetlosťou Tarraco dokazuje, že príležitostným cestám po rozbahnených cestách je (tak trochu) naklonené.

Zdroj: Ján Hargaš

Moja jediná výčitka je k systému Lane Assist. Ten sa zapne po každom štarte motora. Vypína sa ale ťažšie. Na širokých prázdnych cestách vám jeho správanie vadiť nebude. Ale akonáhle sa zhorší viditeľnosť, či bude na krajnici sneh, začne vám to zrátavať. Stačí mu pár sekúnd, aby vyhodnotil, že ste neschopný vodič, čo nevie držať volant a kopne vám do bŕzd. Bez toho, aby som ho provokoval, urobil to trikrát počas testu. Na rovnej ceste, s oboma rukami na volante a s očami na ceste. Spravil by to aj viac ráz, ale preventívne som ho vypínal. Vystrašil mňa, posádku a vystrašil tiež ostatných účastníkov premávky. Ide o novú verziu systému lane Assist, ktorá je väčšmi prepojená s front assist a je aktívna po každom štarte. 

Zdroj: Ján Hargaš

Motor a prevodovka

Poďme k najdôležitejšiemu. Tu hádam otázku, či mu tento motor stačí, riešiť nemusíme, no nie? A vlastne tak trošku áno. Lebo auto je to veľké a zo dva valce navyše by isto znieslo. Lenže nezabúdajme, že toto je vlastne stredná trieda a pre tú naftové šesťvalce veruže nie sú. 190 koní je z môjho pohľadu tak akurát. Menej by som určite nebral. Jedine s pohonom prednej nápravy. 4Drive potrebuje silnejšiu verziu dvojlitrového štvorvalca.

Motor má dostatok pružnosti. Zrýchliť zo 60 na 100 km/h zvládne Tarraco za 6,15 sekundy. Z 80 na 120 km/h to dá za 7,28 sekundy. Bez prípravy, bez športového režimu. Pekné.

Zdroj: Ján Hargaš

Zaujímavé je, že porovnateľný Kodiaq vo výbave Scout síce držal krok pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h, ale z 80 na 120 km/h zašiel čas o viac ako sekundu pomalší (8,5 s). Ten istý motor, takmer identické počasie, porovnateľná hmota, no pravdepodobne iné nastavenie. Test Kodiaq absolvoval pred rokom. Žeby sa odvtedy toľko zmenilo, alebo Seat dostal lepšiu mapu, alebo ju dostal ešte Tiguan? Rád by som si autá vyskúšal jedno vedľa druhého. Dokonca i benzínový Kodiaq Sportline 2,0 TSI bol o tri desatiny pomalší (7,5 s). Uvidíme ako sa predvedie Tarraco s benzínovým motorom 2,0 TSI, už teraz som zvedavý.

Rébus s nastavením motorov nerozlúskne ani spotreba. Tá je v prípade Tarraca na úrovni 7,5 l/100 km. Kodiaq to mal za 7,4 l/100 km. V oboch prípadoch studené počasie, v oboch prípadoch pomoc s nezávislým vykurovaním a dookola tie isté trasy. 50% diaľnice, 40% okresky, 10% mesto.

Zdroj: Ján Hargaš

Mimochodom, Tarraco, ktoré testoval kolega s benzínovým motorom 1,5 TSI zrýchlilo zo 60 na 100 km/h za pekných 7,2 sekundy (3. stupeň). Z 80 na 120 km/h na 4.stupni to ale bolo za slabých 10,55 sekundy. Tam sa prejavuje nižší objem i parametre motora, ktorý má s pribúdajúcim odporom vzduchu čoraz väčší problém rozbehnúť ťažké a vysoké auto (to potvrdzujú aj detailné tabuľky zrýchlenia z 0 na 80 resp. 0 na 100 od výrobcu). 

I pri bežných jazdách cítite, že na rozbehnutie treba motor viac vytočiť. Vysoká záťaž v područí vodiča vyžadujúceho dynamickešie parametre by mu z dlhodobého hľadiska nemusela svedčiť. Zaujímavé je, že tabuľkové údaje (pri VW Tiguan Allspace) uvádzajú zrýchlenie z 80 na 120 km/h pri tomto motore na 4. stupni za 8,5 sekundy. To je v reálnych podmienkach nedosiahnuteľný čas. Tabuľka udáva pri naftovej verzii 2,0 TDI s nižším výkonom pružnosť na úrovni 8 sekúnd (4.st). Ani to mi nepripadá úplne reálne, aj keď podstatne reálnejšie ako pri základnom benzínovom motore. Namerané to ale nemám. Z môjho pohľadu je naftový dvojliter s pohonom prednej nápravy tým umierneným ale vhodným motorom pre Tarraco. Do mesta sa určite viac hodí benzínový motor, avšak naftový motor s rovnakým výkonom disponuje väčším krútiacim momentom a ľahšie tak zvládne vyššiu záťaž, zároveň ponúkne nižšu spotrebu. Spotreby benzínového motora má lepšie zmáknuté kolega, u mňa to bolo cca 8,5 až 9 litrov pri rovnakých podmienkach. 

Prevodovka a motor naftovej verzie si rozumeli dobre. Keď sa prevodovka miestami snaží motor podtočiť a vy zrovna vtedy potrebujete viac síl, pádielko pod volantom pomôže najlepšie. Radenie je hladké, rozumné, 7 stupňov úplne stačí.

Zdroj: Ján Hargaš

Finále

Ak chcete univerzálne SUV s možnosťou až 7-miestneho usporiadania, Tarraco určite zoberte do úvahy. Je to sympatické, dobre postavené auto, ktoré nemeckému genetickému základu dodáva španielsky šmrnc. Ak uvažujete nad motorizáciami. Pre mňa sú víťazmi 2,0 TSI a 2,0 TDI. Kým TSI je najatraktívnejší, ale stále vyhovie najmenšiemu počtu záujemcov a spotreba sa určite prejaví, TDI vyhovejú väčšine záujemcov. Osobne by som zvážil verziu s manuálnou prevodovkou. Nemá pohon všetkých kolies, ale kto z vás ho reálne využije? Toto auto je aj náhradou za MPV akým je napríklad Alhambra. Ani ona pohon všetkých kolies nepotrebuje. Väčšinou.

Musím ale uznať, že kompletne vybavené Tarraco so silným naftovým motorom a pohonom všetkých kolies nemá veľa slabín. Ak sa aj nejaká nájde, je možné ju s trochou snahy prekonať. Solídny nemecký základ, španielske emócie a španielska prešibanosť. Tarraco je sympatický univerzál a vo svojej triede je náročné nájsť mu relevantnú konkurenciu. 8,5 z 10 bodov. 

Tu nájdete videotest v jednom balíku a vo vyššom rozlíšení.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: SEAT Tarraco 2,0 TDI DSG 4Drive Xcellence
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná + zadná
Výkon (kW/ot.):  140/3500-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750 - 3250
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,0
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,0-7,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4735/1839/1658
Rázvor náprav (mm): 2790
Objem batožinového priestoru (l): 230/700
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1845
Užitočná hmotnosť (kg): 705
Rozmer pneumatík: 235/50 R 19
Základná cenníková cena modelu: 27 560 €
   
Základná cena verzie: 37 670 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku