2017-11-23 04:10:00
Ford Mondeo kombi 2,0
Ford Mondeo kombi 2,0 Ecoboost
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Ford Mondeo 2,0 Ecoboost – pravé Mondeo so silným srdcom

V naftou preplnenej Európe je prítomnosť benzínového automobilu v strednej triede raritná.

Možno sa to postupom času zmení, možno zákazníci nebudú tak suverénne voliť naftu a uvedomia si aké výhody benzínové verzie ponúkajú, kým tu ešte sú... Možno si to uvedomujú, no nižšia cena palív a viac sily za menej peňazí sú priveľmi silné argumenty.

Jedným z áut, ktoré si benzínovú verziu zaslúžia, je rozhodne Mondeo. V Európe je dvojlitrový Ecoboost vrcholom ponuky a chuť na šesťvalcový Ecoboost, ktorý Mondeo ženie vpred v USA si môžeme nechať zájsť. Klasik by povedal, že dvojliter by mal byť základ, lenže klasik nežije v tomto storočí... Napriek absencii takéhoto vrcholného motora je dvojlitrový štvorvalec s turbodúchadlom pre Mondeo naozaj vhodný agregát a viac ako postačuje. Len je škoda, že si ho nemôžete zakúpiť aj s manuálnou prevodovkou, či nebodaj pohonom všetkých kolies. Lebo aj to by si zaslúžil.

Pakety, výbavy a doplnky

Dvojliter získate výhradne s automatickou prevodovkou, avšak bez pohonu všetkých kolies, zato s bohatou výbavou. Čo všetko si môžete dokúpiť ale zaberie štyri strany cenníku a na výpočet v teste by toho bolo priveľa. Pochopiteľne sa s príplatkami raketovo zdvíha aj cena. Ak ale máte reálny záujem o Mondeo na dlhé trate, určite siahnite po Full LED svetlách, navigácii a zvážte tiež prémiové sedadlá. Nie každý zadok potrebuje pri dlhých cestách masáž, ale takmer každý zadok a kríže masáž, ktorú vykonávajú tieto sedadlá ocení. V bielej vyzerajú výborne, sú vyhrievané i ventilované. K benzínovému Mondeu navyše výborne pasuje športový paket, ktorým bolo testované auto taktiež vybavené. Vďaka nemu dostane prémiovo-ST-čkový šmrnc. Áno, ST nám stále chýba a asi neprestane...

Zdroj: Ján Hargaš

Pravdou tiež je, že auto vyzerá výborne aj v tejto čiernej farbe. No vyzerá tak výborne iba prvých pár kilometrov po odchode z umývarky. Farba začne vplyvom špiny rýchlo strácať šmrnc. Asi to nikoho neprekvapí, ale v striebornej vyzerá Mondeo prinajmenšom rovnako dobre a so športovým paketom obzvlášť. Jediné, čo mi na vzhľade súčasného Mondea vadí, je karoséria kombi v jej zadnej časti – tzv. batoh. Keď je auto ešte aj zasvinené, batoh vyzerá akoby ho privarili k novému auto z auta desaťročného. Chápem, že sa technikom nechcelo s vzhľadom zadnej časti patriacej výhradne k európskej verzii, strácať priveľa času a peňazí, ale keď si kupujem nové auto, nechcem aby malo riť starého. Ledky a zodve lišty ten pocit nezmenia.

Mondeo – to je priestor, pohodlie, kvalitné materiály a očarujúca robustnosť

Prezlečený Američan si dáva záležať na tom, aby dobre vyzeral. Plnoštíhle tvary, ostrý výraz a kvalitné materiály v interiéri. Výborný posed za volantom a všadeprítomná robustnosť. Slabiny odhalí až dlhšie spolužitie. Napríklad slabšie lícovanie, časom i zavŕzganie tých pekných plastíkov. Majiteľ to ale Mondeu odpustí, tak ako to odpustí majiteľ predchádzajúcej generácie Insignie. Masívnosť a robustnosť áut je dozaista porovnateľná, i keď gény sú úplne odlišné. Vŕzganie však vyznávajú obe oceľové mašiny.

Zdroj: Ján Hargaš

Masívnosť a robustnosť sú tiež jedným z dôvodov prečo Mondeo nedosahuje také krásne spotreby ako koncernoví konkurenti. Toto auto je jednoducho o pár stoviek kíl ťažšie. Viac rýpať do koncernu nebudem ani do Fordu. Porýpali sme si už dosť...

Na druhú stranu viete, že sa v kabíne môžete cítiť bezpečne, že vás nejaký šmejd neohrozí na živote a že i rodina vzadu je v bezpečí. Miesta je v Mondeu vždy dosť, a to po každej stránke. Štvorica basketbalistov sa odvezie ako v perinke, pätica už k sebe bude mať bližšie, ale sú v jednom tíme, tak to až tak nevadí...

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Schopnosti systému SYNC 3 nie sú na prvý ohmat také odlišné ako v prípade staršej verzie. Rozdiely sa objavia až po čase používania. To používanie je jednoducho jednoduchšie, príjemnejšie a menej otravné. I keď aj tu pociťujem sentiment za dobou tlačítkovou, infotainment sa dá ovládať ľahšie než v minulosti, navyše mu môžete rozkazovať aj hlasom, ak by ste veľmi chceli. Úprimne povedané, mňa to veľmi nebaví, ale mňa nebaví ani používanie vstavanej navigácie. Bez aktuálnych a hojných informácii o premávke sú pre mňa tie displeje len svietiace okrasy. Niečo ako ambientné osvetlenie v rôznych odtieňoch.

Zdroj: Ján Hargaš

Full LED svetlá s prisvecovaním zákrut fungujú výborne, no oceníte ich najmä za suchého počasia. Mokro v spolupráci s „drótmi“ v čelnom skle vytvárajú toľko odleskov od protiidúcich áut, že by sa za ne nehanbil ani osvetľovač v 70-tych rokoch v TV. Iba tá viditeľnosť je na prd. Drôty v čelnom skle ma v poslednom čase (odkedy nosím okuliare) vytáčajú do nepríčetna (bežné dioptrie tento „stroboskop“ iba zvýrazňujú). Pravdepodobne by som po prvej jeseni s autom s vyhrievaným čelným sklom automobilu úmyselne rozmlátil sklo a nahradil ho obyčajným. Snáď je to možné a priľahlý díler Fordu nevybuchne od jedu a peňaženka od plaču.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor má silu, s manuálom by mal aj charakter

Dnes je veľmi populárne najsilnejšie benzínové verzie v strednej triede tlačiť do verzií akýchsi GT-čiek – len pre fajnšmekrov. Ale fajnšmeker nepotrebuje automat. Obzvlášť, ak ho vie Ford urobiť tak dobre ako v posledných rokoch – stačí okoštovať športové Focusy a dáte mi za pravdu. Manuály sú na americko-európsku automobilku ozaj dobré.

Zdroj: Ján Hargaš

240 koní vďaka automatu držíte na uzde ako v palčákoch. Niežeby ste ich nedokázali ovládať, len nemáte v rukách toľko citu. Automat je dobrý, lepší ako v S-MAXe, tam sa s vyššou hmotnosťou a čelnou plochou vysporadúva ťažšie. Svedčí o tom pružné zrýchlenie z kategórie katapult – z 80 na 120 km/h zrýchlite s Mondeom v priemere za 5 sekúnd. Motor je spokojný, prevodovka ho príliš nepodtáča. Reakcie prevodovky sú pri bežnom jazdení dostatočne rýchle. Športová jazda by si ale zaslúžila rýchlejšiu prácu. Motor by tiež zniesol aspoň o jeden prevodový stupeň viac. Klasický automat je fajn, ale dvojspojka, ktorú využívajú naftové verzie je jednoducho rýchlejšia a presnejšia. Pri prudšom rozbehu z nízkych rýchlostí si prevodovka pomáha preklzom meniča a pre „úsporu“ paliva drží krátkodobo otáčky v rovnakej úrovni. Musíte poriadne šliapnuť po plyne, aby automat využil plný potenciál motora.

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba pri pokojnom jazdení s priemerne dynamickým zrýchlením a jazdou v rámci predpisov znamená 9 až 9,1 litra paliva na 100 km. Keď si začnete motor viac užívať, pod desať sa nedostanete. Jazda na spotrebu s vysokou mierou predvídavosti a znalosti prostredia môže priemer znížiť pod 9 litrov. Mne sa v kombinovanom cykle podarilo na známej trase 8,6 (palubák). Odchýlka palubného počítača bola počas testu -0,5 litra oproti reálnej spotrebe (merané na jednu nádrž). Znamená to, že reálna spotreba počas vyše 600 kilometrov za volantom bola tesne nad 9,5 l/100 km. Nepochybujem o tom, že s lepšou prevodovkou by sme sa vedeli dostať pod 9 litrov celkom ľahko. Nižšie by sa dalo jedine po odtučňovacej kúre. Tá zatiaľ Mondeo nečaká.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor je tichučký, v kabíne je za každých okolností pohoda. Niekedy možno až príliš. Chcelo by to poriadne koncovky výfukov, ak nič iné.

Jazda je nebeská. Mondeo má aj s batohom famózny podvozok. Príjemne komfortný, so zvyšujúcou sa rýchlosťou čoraz presvedčivejší. Ostré jazdenie mu pasuje a vysoké rýchlosti tiež. Na horskom priesmyku je ako ryba vo vode. V stúpaniach mu miestami chýba vrcholný výkon, no najmä rýchlejšie radenie. Zato v zákrutách sa správa ako ozajstné GT. Možno neponúkne toľko gripu ako by dokázala štvorkolka, no drží sa presvedčivo a nerovnosti zvláda s „forďáckym“ prehľadom. Podvozok je krásne podmanivý, prispôsobivý a aj naše okresky sú s ním zážitkom. Je ťažké nejazdiť s ním ako s GT-čkom, čert ber vyššiu spotrebu. Predbiehanie i zákruty pod plynom vyvolávajú úsmev na perách, iba ten zvuk je slabý a nepasuje.

Zdroj: Ján Hargaš

Záverom...

Mondeo 2,0 Ecoboost je pojem. Silnými stránkami je samotný model a všetko čo k nemu patrí, spolu s výborným motorom. Slabými stránkami je už mierne obstarožná automatická prevodovka, absencia manuálnej skrine, absencia pohonu všetkých kolies a zopár ďalších detailov spomenutých vyššie. Napriek všetkému je toto najlepšie Mondeo súčasnosti. S batohom, či bez neho, Mondeo 2,0 Ecoboost stojí na vrchole ponuky a rozhodne si zaslúži viac pozornosti ako mu európsky zákazník dáva. Už len to ticho pri pokojnej jazde je komfortným prvkom, ktorému sa len tak niečo nevyrovná. Rád by som, ale viac ako dva body mu nestrhnem. Výrobca by si za odpoveď „načo“ pri otázke smerujúcej k absencii športovejšieho náradia pri Mondeu zaslúžil pár presne mierených po pysku. Ale moje body vec nezmenia.  Už len to, že benzínová verzia vôbec existuje, že sme ju mohli vyskúšať a už len to ako jazdí a ako vyzerá, už len to stačí na 8 z 10 bodov. Platí však, že „projekt Mondeo 2,0 Ecoboost“ je nedotiahnutý projekt. Ale takých má Ford viacero... Škoda.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku