14.06.2017

TEST: Citroen C3 PureTech Shine – malý kaktus je lepší a komfortnejší než čakáte

Citroen je späť taký aký má byť. Originálny, veselý a pohupujúci sa v rytme cestných nerovností.

Slovenský Citroen C3 sme obuli do krásnych čiernych 17-palcových kolies, vybavili plastovými srandašágmi Airbumps, obliekli do sýtej oranžovej s čiernou presklenou strechou. Dnu sme dali sedadlá v kombinácii s eko kožou a hnedými mäkčenými doplnkami palubky. Podkapotou dýcha atmosféru akurátny trojvalec s objemom 1,2 litra a privarený je k päťstupňovej manuálnej prevodovke. Výbava sa volá Shine a síce je najvyššia, s doplnkami, ktoré auto má je vlastne lacnejšia ako Feel. Cena sa zastavila skoro so všetkým čo sa dokúpiť dá na úrovni tesne nad 13-tisíc eur.

Má vkus, komu sa nepáči, nech sa nepozerá

Ale skôr či neskôr si bude musieť vypichnúť oči, lebo tento srandista sa bude na cestách objavovať čoraz viac. On totiž zobral dizajn divného Kaktusa a poludštil ho do tak príjemnej verzie, že mu nemám čo vytknúť. Asi preto, že aj na Kaktus som si vlastne zvykol a jeho tŕne ma už ani nepichajú. Keby nebol najprv Kaktus, asi by som C3 jej nevšednosť odpúšťal ťažšie.

Je to sympatické malé auto, ktoré si ma získalo už pri prvom pohľade. Škoda, že na druhý dotyk s autom (prvý na kľučke) mi zostala plastová rúčka nastavovania sedadla v ruke... ale nevadí, odpúšťam, som predsa patriot a verím, že si na to dámy a páni v Trnave dajú nabudúce pozor. Rúčku som vrátil na miesto a ďalej sa ňou už netrápil. Najmä preto, lebo zvyšok interiéru prilepený bol a pevne.

Citroen ponúka zákazníkom možnosť odstrániť Airbumps, teda neprikúpiť si ich a urobiť auto civilnejšie. Je to ale škoda, k autu plastíky pasujú a bez nich vyzerá nedokončene.

Pohodlie, pohodlie, pohodlie, všetko pre pohodlie – za takú cenu a v takom malom aute?

Citroen sa vrátil ku svojim koreňom. Zabudol síce na technologickú výnimočnosť a inovatívnosť, je aspoň mimoriadne komfortný a dizajnovo unikátny. Citroen Advanced Comfort je balík opatrení zabezpečujúci výrazne zvýšenie komfortu vo vozidle v porovnaní s konkurentmi. To nie je reklamná fráza, to je môj postoj. C3 je prvé auto, v ktorom to platí do bodky.

Podvozok je nastavený veľmi mäkko. Posilňovač riadenia je tak preposilovaný až je ovládania auta počítačové. Mäkký podvozok v kombinácii s totálne nekomunikatívnym riadením je pri vyšších rýchlostiach na kľukatých cestách... zábavný. Je to krátky okamih, ktorý nijako neohrozuje bezpečnosť, ale je sureálny a dnes už nevšedný.

Bola to zábava, naozaj som sa smial. Auto si do zákruty kľaklo ako Citroeny časov dávno minulých, medzi otočením volantu a pocitom zreteľnej zmeny smeru vozidla je oneskorenie v dnešných autách v podstate nepoznané (naposledy som niečo podobné evidoval pri triede G 500 4x42ale to je iný príbeh).

Tento efekt je citeľný iba pri vysokých rýchlostiach a ostrom jazdení, 99% vodičov auta sa k takémuto vnemu nedostane, lebo si na športové jazdenie vysokými rýchlosťami C3 nekúpia, obzvlášť s týmto motorom. Ale to je mojou úlohou, dostať auto do extrému. Ak by som pritlačil ešte viac a ignoroval už značný náklon v zákrute, auto by sa chovalo výrazne nedotáčavo a na zlom povrchu i menej stabilne – zadok by si už robil čo chcel. Jednoduché zavesenie torznou priečkou by už tieto sily jednoducho neudržalo.

Neznamená to, že by sa s C3 nemalo jazdiť rýchlo, urobte to. Je to sranda. Jednak pre vyššie uvedené, no tiež pre stálu snahu podvozku filtrovať všetko. Pocit autobusár je veľmi intenzívny aj vďaka vyššiemu zdvihu tlmičov – auto je na medziposchodí medzi hatchbackom a crossoverom, má teda aj vyššiu svetlosť. Pri vysokých rýchlostiach na nerovnom povrchu sa hojdáte v rytme nerovností a zákrut, užívate si auto tak ako žiadne iné v tomto segmente.

Motor k nemu pasuje, turbo a automat by boli už len čerešničkou

C3 je tuhá a pritom ľahká. Môže za to technológia studeného lepenia so zváraním, ktorou je koncern PSA známy. Vďaka tomu ušetrí veľa materiálu, životné prostredie (výpary) a dosiahne s nižšou hmotnosťou vyššiu tuhosť a aj bezpečnosť konštrukcie. V súčinnosti je využitie pevnejších materiálov – vyžadujúcich menej hmoty pri zachovaní, či zvýšení pevnosti (pevnostné ocele).

Vďaka relatívne nízkej hmotnosti v kombinácii s krátkymi prevodmi päťstupňovej prevodovky a zameraním motora na krútiaci moment je auto prekvapivo agilné pri nižších rýchlostiach. Na 60-tku zrýchľuje ako obdobne veľké trojvalcové turbomotory, navyše so zaujímavým trojvalcovým zvukom. Zrýchlenie vo vyšších rýchlostiach je už ale tragické, inak to ani nemôže byť, najmä pri plnom obsadení. So štyrmi pasažiermi na palube s hmotnosťou cca +230 kg je pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h na štvrtom prevodovom stupni podľa mojich meraní na úrovni 14 sekúnd. To znamená, že predbiehanie mimo mesta vyžaduje plánovanie s vizuálnym náčrtom manévru a mimoriadne dlhý prehľadný úsek.

Vadí to?

Pri tomto aute nie. Nie je určené na prekonávanie rýchlostných rekordov, s daným motorom nie je ani určené pre dlhé diaľničné presuny. Jeho teritóriom je mesto a priľahlé okresné cesty. Je určené pre pokojného vodiča, ktorý uprednostňuje pohodlie, dobrý výhľad a príjemnú atmosféru na palube pred výkonmi a tvrdosťou športového podvozku. 82 atmosférických koníkov je akurátnych pre takéto jazdenie. Ak chcete viac, kúpte turbomotor s automatom ako vrcholnú verziu. Ku komfortu sedenia a podvozku pridá ešte aj pohodlie absencie radenia.

Na diaľnici má motor pri rýchlosti 130 km/h necelých 4000 ot/min a spotrebu okolo 8 litrov. Priemer v teste bol 6,7 litra. Z motorčeka som žmýkal čo sa dalo a jazdil najmä v meste. Čo je ale zaujímavé, aj v  prípade rýchlej jazdy po diaľnici je motor ticho, takmer ho nepočuť a vnímate iba obtekanie vzduchu okolo karosérie. A aj to je veľmi decentné.

Auto z inej planéty, no nie len z Venuše

C3 v tejto konfigurácii je veľmi príjemným spestrením ponuky. Dozaista si dokáže odhryznúť slušný kus z koláča zvaného segment B. Vyniká originalitou, ktorá sa len tak neokuká, komfortom, tichom a pohodlím za volantom. Sedačky imitujúce gauč sú tak dobré, že ani moje seknuté kríže neprotestovali.

Je to alternatíva a alternatíva je dnes in. C3 ide vlastným smerom. Kým všetci sa ženú za športovosťou a ostrými krivkami, C3 ide za oblinami a pohodlím. Je to unikátne malé auto, ktoré sa nepokúša robiť to, na čo nemá a jeho úprimnosť mi veľmi vyhovuje. Bez problémov by som ho vymenil za svoje staršie mestské vozítko. Na dlhé trasy mám iné, na dynamiku taktiež. Ale zdolávať mesto a okolie takto pohodlne, keď sa to mesto volá Bratislava a jazda po nej v športovom aute bolí, toto chcem a toto vyznávam - pohodička, kľud. Asi starnem... Ale hlavne: páči sa žene. Čo viac môže chlap chcieť, ak sa chce mať dobre?

V tom čo C3 chce, v tom vyniká. Za relatívne lacný peniaz ponúka nadmerný komfort, myslí na všetko a na rozdiel od prvého pokusu v tomto smere – Kakabusu, jej to aj vychádza. Má svoj šarm, pamätám si ju aj dlhšie po samotnom teste. Keď sa vám nepáči, netrápte sa tým a ani týmto testom. Jednoducho nie je pre vás. Bodka. Pre mňa 8 z 10 bodov. Veľmi dobre Citroen, veľmi dobre. Ale dúfam, že nebude každý model vyzerať ako Cactus, lebo to sa potom ozaj okuká... 

 

Technické údaje

Model: Citroen C3 SHINE Pure Tech 82
Počet valcov/ventilov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1 199
Prevodovka: 5-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 60/5750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 118/2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 168
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 14,9
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3996/1749/1474
Rázvor náprav (mm): 2540
Objem batožinového priestoru (l): 348
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1112
Užitočná hmotnosť (kg):  457
Rozmer pneumatík: 205/50 R17
   
Základná cenníková cena modelu C3: od 8 990 €
Cena výbavy a motora: 11 190 €
 
Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.