03.02.2016

Úplne nový Ford Focus RS – je tu

Prináša revolučný pohon všetkých kolies a nové technológie.

Nový Ford Focus RS uvádza priekopnícky pohon všetkých kolies Ford Performance All Wheel Drive (AWD), ktorý umožňuje vysokú rýchlosť v zákrutách.

Je zároveň prvým modelom Ford RS, ktorý je vybavený funkciou voliteľných jazdných režimov, vrátane novinky v odvetví, režimu Drift, ako aj funkciou kontroly rozjazdu.

Vysokovýkonný hatchback poháňa špeciálne navrhnutá verzia nového 2,3-litrového motora EcoBoost z dielne automobilky Ford s výkonom 257 kW (350 k). Je tak doposiaľ najrýchlejším modelom RS, ktorý dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a dosahuje najvyššiu rýchlosť 266 km/h.

Focus RS je súčasťou produktovej ofenzívy, v rámci ktorej chce automobilka Ford do roku 2020 priniesť zákazníkom vo svete viac ako 12 výkonnostných vozidiel. Nebude medzi nimi chýbať ani ultra-vysokovýkonné supervozidlo Ford GT, ktoré bude v roku 2016 súťažiť na legendárnych vytrvalostných pretekoch 24 hodín Le Mans.

 

Úplne nový Focus RS je vôbec prvým modelom RS, ktorý sa bude predávať aj na území Severnej Ameriky a Číny. Vo výrobnom závode spoločnosti Ford v nemeckom meste Saarlouis spustili 14. januára sériovú výrobu pre 42 svetových trhov. Európski zákazníci si už stihli objednať viac ako 3 100 kusov nového modelu, na webových stránkach spoločnosti Ford si zákazníci nakonfigurovali už 250 000 vozidiel.

Výborná ovládateľnosť

Novátorský pohon všetkých kolies zabezpečuje Ford Performance All Wheel Drive (AWD) s dynamickým smerovaním krútiaceho momentu. Spája vynikajúcu trakciu a priľnavosť s výbornou obratnosťou a rýchlosťou v zákrutách. Podstatou systému Ford Performance AWD je dvojitá elektronicky riadená spojka na každej strane zadnej hnacej jednotky (RDU). Tieto spojky majú na starosti distribúciu krútiaceho momentu vozidla z predných kolies na zadné a riadia tiež bočné rozdelenie hnacieho momentu na zadnej náprave. Vozidlo tak získava schopnosť „smerovať“ krútiaci moment, čo má dramatický dopad na jeho ovládanie a stabilitu v zákrutách.

Riadiaca jednotka v RDU nepretržite mení rozdelenie krútiaceho momentu z predných kolies na zadné, aj bočnú distribúciu podľa aktuálnej situácie. Monitoruje pritom údaje z viacerých snímačov vozidla rýchlosťou 100-krát za sekundu. Na zadnú nápravu možno preniesť až 70 percent hnacieho momentu a na každé zadné koleso je možné odoslať až 100 percent dostupného krútiaceho momentu na zadnej náprave. RDU dokáže prepnúť pohon z jednej strany na druhú iba za 0,06 sekundy.

Pri prejazde zákrutami zadná hnacia jednotka preventívne presunie krútiaci moment na vonkajšie zadné koleso na základe vstupov, ako je uhol natočenia volantu, priečne zrýchlenie, zatáčanie a rýchlosť vozidla. Tento prenos krútiaceho momentu sa prejaví tým, že „navedie“ vozidlo do zákruty, vďaka čomu má lepší vjazd do zákruty ako aj stabilitu počas prejazdu, a prakticky sa eliminuje nedotáčavosť. Systém pohonu všetkých kolies (AWD) vyladili konštruktéri automobilky Ford tak, aby zabezpečoval vynikajúcu priľnavosť (priečne zrýchlenie prekračuje 1 G), ako aj prvotriednu rýchlosť pri zatáčaní a zrýchlenie pri výjazde zo zákruty. Vďaka neutrálnemu a nastaviteľnému ovládaniu v hraničných situáciách má aj schopnosť dosiahnuť riadenú pretáčavosť. Systém pohonu Ford Performance AWD spolupracuje so systémom smerovania krútiaceho momentu brzdením, ktorý pracuje súbežne s pohonom AWD. Ten však využíva smerovanie krútiaceho momentu.

K zmeneným prvkom podvozka patrí športové zavesenie kolies s tuhšími pružinami. Vpredu o 33 percent a vzadu o 38 percent. Zosilneli aj stabilizátory v porovnaní s modelom Focus ST. K dispozícii sú aj tlmiče s dvoma prepínateľnými režimami. Ponúkajú o 40 percent tuhšie športové nastavenie pre jazdu na pretekárskej trati. Elektrický posilňovač riadenia pracuje v spojení s optimalizovanou konštrukciou hlavy uloženia ložísk predných kolies a kratšími ramenami spojovacej tyče riadenia, čo zabezpečuje citlivé riadenie a vynikajúcu odozvu. V oblasti zadného pomocného rámu sa spevnil podvozok, rovnako aj konštrukcia zadnej časti karosérie. Tieto opatrenia prispeli k zvýšeniu celkovej torznej tuhosti vozidla o 23 percent v porovnaní so štandardným modelom Focus. Pre zlepšenie jazdnej dynamiky je prepracovaná aj konštrukcia exteriéru auta. Optimalizáciou aerodynamiky sa eliminovali vztlakové sily, takže vo výsledku má auto nulový vztlak vpredu i vzadu. Zaisťuje tak optimálne ovládanie a stabilitu vozidla vo vysokých rýchlostiach. Koeficient aerodynamického odporu 0,355 je zlepšením o šesť percent ako mal predchádzajúci Focus RS.

Inžinieri automobilky Ford úzko spolupracovali so spoločnosťou Michelin na vývoji vysokovýkonných pneumatík 235/35 R19. V ponuke je štandardná športová pneumatika Pilot Super Sport vhodná na každodenné používanie a voliteľná po prvý raz ponúkaná pneumatika Pilot Sport Cup 2, ktorá zabezpečuje lepšiu dynamiku vozidla.

Vyspelé technológie

Vodič si môže vybrať zo štyroch rôznych režimov jazdy tak, aby zabezpečovalo optimálny výkon v rôznych jazdných podmienkach. Na bežnú jazdu po cestných komunikáciách sú vhodné režimy Normal alebo Sport, kým pretekársky režim Track a špeciálny režim Drift sú určené len pre jazdu na trati.

Každý režim sa dá zvoliť pomocou prepínača vedľa radiacej páky. Má špecifické nastavenia pre systém AWD, regulačné klapky, elektronický stabilizačný systém, odozvu riadenia a motora a výfukový ventil. Režim Drift, ktorý je v odvetví novinkou, upravuje rozdelenie krútiaceho momentu, čím pomáha vodičovi dosiahnuť riadený pretáčavý šmyk pri jazde na okruhu. Tlmiče a riadenie sú nastavené na normálne hodnoty.

Na zabezpečenie maximálneho výkonu pri rozjazde je funkcia kontroly rozjazdu. Nastaví podvozok a hnaciu sústavu vozidla tak, aby dosiahlo najrýchlejšie možné zrýchlenie. Vodič si na združenom displeji zvolí funkciu kontroly rozjazdu, zaradí prvý prevodový stupeň, zošliapne pedál na plný plyn a následne uvoľní spojku. Vozidlo tak dodá optimálny pohon; prostredníctvom systému AWD rozdelí krútiaci moment, pomocou funkcie preplňovania turbodúchadlom zachová maximálny krútiaci moment, riadi systém kontroly trakcie a nastaví tlmiče. V záujme dosiahnutia maximálneho zrýchlenia prostredníctvom rýchlostných stupňov sa na združenom prístroji zobrazí svetelný ukazovateľ radenia Performance Shift Light a upozorní vodiča, keď sa priblíži k optimálnej hranici na zaradenie vyššieho prevodového stupňa, ktorou je 5 900 otáčok za minútu. Pri dosiahnutí 6 800 otáčok za minútu začne svetlo blikať.

Pre lepšie brzdenie počas náročnej jazdy na trati je úplne nový Focus RS vybavený najvýkonnejšou brzdovou sústavou, aká sa kedy namontovala do modelu RS. Má vetrané predné kotúče s priemerom 350 mm a hliníkové monoblokové strmene Brembo so štyrmi piestami s výrazným modrým náterom RS a logom Brembo v rámci voliteľnej výbavy. Odľahčené strmene znížili hmotnosť o 4,3 kg na koleso v porovnaní s menšími kotúčmi s priemerom 336 mm predchádzajúceho Focusu RS. Aby sa predišlo zoslabnutiu brzdného účinku, zvýšilo sa na maximum chladenie bŕzd prostredníctvom špeciálnych chladiacich kanálov vedúcich z prednej masky, dvoch „prúdových tunelov“ v podvozku a vzduchovodov na spodných ramenách nápravy. Predné kotúče majú aerodynamicky optimalizované vetracie a chladiace lamely.

Vysokovýkonný špeciálny motor EcoBoost

Nový 2,3-litrový motor EcoBoost RS má spoločnú základnú konštrukciu s celohliníkovým štvorvalcovým motorom najnovšieho modelu Ford Mustang. Pre Focus RS však tento motor výrazne modernizovali. Teraz dodáva o 10 percent viac výkonu s maximálnou hodnotou 257 kW (350 k).

Nové turbodúchadlo s delenou turbínovou skriňou s nízkou zotrvačnosťou dodáva podstatne väčší objem vzduchu. Omnoho väčší medzichladič zlepšuje plnenie valcov. Hladké sacie potrubie zlepšilo „dýchanie motora“. Výfukový systém s elektronicky riadeným ventilom pomáha optimalizovať rovnováhu spätného tlaku a hlučnosti. Hlava valcov je vyrobená z kvalitnejšieho zliatinového materiálu, ktorý dokáže odolávať vysokým teplotám, blok valcov má hrubšie vložky z vysokopevnostnej železnej liatiny. Najvyššiu prioritu dostalo aj chladenie motora chladičom vo vnútri prednej časti vozidla. Je zatiaľ najväčší, aký sa kedy namontoval do modelu Focus a dostatočne chladí aj na pretekárskom okruhu.

Maximálny krútiaci moment 440 Nm dodáva motor v rozsahu 2 000 až 4 500 otáčok za minútu. Pri dočasnom zvýšení plniaceho tlaku je na 15 sekúnd k dispozícii až 470 Nm. Zrýchlenie z 50 na 100 km/h na štvrtom prevodovom stupni dosiahne vozidlo za 5,0 sekundy, o 0,4 sekundy skôr, ako predchodca. Výkon si vyžiadal aj správnu zvukovú kulisu. Konštruktéri tímu Ford Performance preto vyladili výfukový systém tak, aby mal pri temperamentnej jazde športový charakter. Pre športový režim jazdy vyvinuli unikátne vstrekovanie, vďaka ktorej vzniká charakteristické „brblanie“ typické pre modely RS.

Šesťstupňová manuálna prevodovka modelu Focus RS má kratšiu radiacu páku a nový mechanizmus, vďaka čomu preraďuje rýchlejšie a presnejšie. Modernizovaná prevodovka aj spojka majú pevnejšie súčiastky, dokážu zvládnuť vyšší krútiaci moment motora. Mimoriadne efektívny motor EcoBoost s technológiami priameho vstrekovania paliva, dvojitého nezávislého variabilného časovania vačkového hriadeľa a vyspelého preplňovania turbodúchadlom výrazne znižuje spotrebu paliva a má o 22 percent nižšie emisie CO2.

Karoséria je v ponuke v piatich žiarivých farbách: okrem modrého odtieňa Nitrous Blue, čo je jasný štvorvrstvový náter s metalízou vyhradený len pre model RS, je na výber sivá farba Stealth Grey, čierna Shadow Black, sivý odtieň Magnetic Grey a biely náter Frozen White.

Štandardné bi-xenónové svetlomety HID s vysokou svietivosťou majú systém adaptívneho osvetlenia (AFL), čím zabezpečuje optimálne osvetlenie. Zákazníci si môžu objednať aj najnovší systém aktívneho brzdenia Active City Stop, ktorý pracuje pri nízkych rýchlostiach do 50 km/h.

Dizajn spojený s funkčnosťou

Vysokovýkonný charakter modelu RS sa odráža aj vo vnútri vozidla. Ústredným bodom kokpitu sú športové sedadlá Recaro s polokoženým čalúnením a bohatým čalúnením. V Európe a Ázii sú voloiteľné škrupinové sedadlá RS Recaro s autentickými s poťahmi z mikrovlákna, aké sa používajú v motoristickom športe. V interiéri je prepracované rozloženie ovládacích prvkov s intuitívnejším dizajnom. Systém konektivity SYNC 2 zabezpečuje prístup k audiosystému, navigácii, ovládaniu klimatizácie a mobilných telefónov pomocou hlasu a prostredníctvom osempalcovej farebnej dotykovej obrazovky s vysokým rozlíšením. Systém SYNC 2 sa dá objednať aj so zadnou kamerou s parkovacími senzormi, ako aj s exkluzívnym audiosystémom značky Sony so sústavou 10 reproduktorov vrátane subwoofera.

Zážitok z jazdy na modeli RS umocňuje nový volant s plochou spodnou časťou a vencom potiahnutým mäkkou kožou, zliatinové pedále a unikátna grafika prístrojov na prístrojovom paneli. Ďalšie nad stredovo konzolou zobrazujú plniaci tlak turbodúchadla, teplotu oleja a tlak oleja. V celej kabíne je prítomný výrazný modrý motív RS – nájdeme ho na prešívaní sedadiel, volantu, podlahových rohoží a obložení interiéru, na farebnej grafike radiacej páky, ako aj v podobe samotného loga RS, ktoré sa hrdo vyníma na sedadlách, volante a prahových lištách.

Jozef Vydra
ZDROJ: Ford Motor Company

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.