26.06.2015

TEST: BMW 220d Coupe – esencia BMW s výkonným naftovým štvorvalcom vie zabaviť

Coupe radu 2 dokáže chytiť za srdce. Čo sa však stane, keď siahnete po naftovom motore? Pokazí to zážitok?

Naftové športové vozidlá sú dnes populárne. Márne môžete niekomu opakovať, že do kupé sa hodí skôr benzínový motor. Zákazník sa chce zabaviť, no pritom netankovať až tak často ako by musel s benzínovým motorom Podkapotou. Veľakrát potom vznikajú rôzne hybridné nepodarky, ktoré nemajú dostatočný výkon na to, aby sa mohli nazývať športové, no zároveň majú tak tvrdý podvozok, že ich nemožno volať pohodlné.

Pokaziť dobrý nápad, či koncept naftovým motorom vie aj BMW. Spomeňte si na Mini Countryman SD. To auto nebolo ani športové, ani zábavné a ani úsporné, akurát hlučne klepotalo motorom a podvozok vedel na našich cestách riadne vytriasť.

Pri 220d Coupe môžem zodpovedne prehlásiť, že to nie je až tak zlý nápad ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Nie je ale ani najlepší. Je taký... akurát.

Pod označením BMW radu 2 dnes nájdete všeličo. Najnovšie sedemmiestne MPV, ktoré nemôže mať od testovaného kupé ďalej. Predpokladám, že pôvodným zámerom bolo aj z kupé urobiť prednokolku. Nakoniec ale zvíťazil zdravý rozum a kupé s náhonom na predné sa nekonalo, zato zostal v ponuke mierny chaos. Nevadí, to sa uprace. Dôležité ale je, že na začiatku celej triedy 2 bolo práve toto kompaktné kupé ako druhá generácia kupé odvodeného z modelového radu 1. V porovnaní s teoretickým predchodcom je auto väčšie, vyrovnanejšie ale aj krajšie.

Viac než spomínať na svižného, ale čapatého predchodcu budem o BMW 220d písať ako o úplne novom vozidle. Koniec koncov, úplne novým je. Vlastne ani nie...

BMW 2 Coupé má totiž klasickú koncepciu s motorom vpredu pozdĺžne a náhonom na zadnú nápravu. Vďaka tomu má auto krásne dlhú kapotu, kabínu natlačenú nad zadnú nápravu a malý kompaktný kufor. Dynamické proporcie potvrdzuje rázvor (2690 mm) i adekvátne široký rozchod kolies 1521 mm vpredu a 1556 mm vzadu. S celkovou dĺžkou 4432 mm a výškou 1418 mm prichádza zistenie, že auto skutočne nie je príliš veľké, no ani také malé ako by sa mohlo zdať.

Na prvý pohľad skúseného motoristu badať, že vozidlo bolo postavené tak, aby prinášalo majiteľovi úsmev na tvári. I keď má obuté široké pneumatiky a nie je to typická drifterská záležitosť, utrhnúť by sa malo dať. Pravda, dynamické rysy, široké pneumatiky s nízkym profilom a viditeľná snaha dobre rozložiť hmotnosť medzi prednú a zadnú nápravu skôr naznačujú, že auto je prioritne nastavené na ostré jazdy na kľukatých cestách. A tak to presne je.

Spotreba

Práve v tejto kategórii by mal naftový motor poriadne vystrašiť benzínové verzie. Vďaka malej výške, aerodynamickým tvarom a nižšej hmotnosti sa mu to darí. Spotreba sa pri bežnom dynamickejšom jazdení málokedy prešvihla cez 7 litrov. Výnimku tvoria kratšie jazdy po meste, jazdy zapchatým mestom, športová jazda mimo mesta, či diaľničná rýchlosť siahajúca k 150 km/h. Môj priemer sa počas testu pohyboval na úrovni 6,4 litra. Na diaľnici pri tachometrovej rýchlosti 130 km/h to bolo približne 6,5. Mimomestská 90-tka znamenala pokles pod 5 litrov. Pri snahe o ekonomickú jazdu to bolo dokonca 4,5 litra nafty na 100 km.

Interiér, priestor vo vnútri

Toto auto nepatrí medzi poskytovateľov veľkého množstva voľných decimetrov kubických, a to ani v kabíne, ani v kufri. Pritom obe časti auta sú dostatočne veľké. Vodič a spolujazdec si vedia urobiť ozaj pohodlie, v prípade nutnosti si môžu na pohodlných športových sedadlách aj zdriemnuť (po sklopení). Vodič si za volantom môže nastaviť skutočne športovú pozíciu takmer ležmo a nebude to vyzerať zvláštne. M-volant padne krásne do ruky, ergonómia posedu za volantom len ťažko bude lepšia. Za volantom si polohu nájde ako menší, tak i väčší jazdec. Vystupovať z kupé je ťažké a platí to aj tu.

Horšie je to na zadných sedadlách. Síce sa dozadu vmestia dvaja menší pasažieri a nemusia to byť malé deti (odskúšané), nebudú sa cítiť práve pohodlne a vystupovanie je utrpenie. Ani pri výške okolo 170 cm už nemajú veľa miesta nad hlavou, to isté platí aj o priestore v oblasti kolien. Sedadlá nemajú ani ten najlepší sklon a už po hodine jazdy môže aj zdravého človeka bolieť chrbát. Sedadlá sú tak najmä núdzové, ale viac od nich ani nemôžete chcieť. Zato kufor postačí dvojici na zbalenie sa na víkendový pobyt a pri využití aj zadných sedadiel i na dlhšiu dovolenku. Kufor je dosť hlboký a dlhý, po stranách má dostatočne veľké odkladacie priestory s celkovým objemom 390 litrov.

Ako som už naznačil, športové sedadlá majú slušné bočné vedenie, dostatočnú nastaviteľnosť, i keď by tí s boľavejšou chrbticou ocenili možnosť nastaviť bedrovú opierku a nie len šírku bočného vedenia (vankúšov).

K infotainmentu nie je čo napísať, všetko už napísané bolo. Navigácia funguje výborne a jednoducho ju nastavíte aj za opatrnej jazdy.

Mrzí ma skutočnosť, že auto v základe nemá možnosť sledovať rozšírené informácie o vozidle v kaplnke prístrojov. Zobrazovanie údajov o teplote a momentálnej spotrebe si musíte prikúpiť za 159 eur.

Jazda

Presuňme sa od dizajnu a predpokladov k relevantnejšej kategórii, ktorá nie je až tak ovplyvnená subjektivitou, i keď je nepochybné, že jazdný zážitok bude mať každý iný.

Práve jazda by mala byť silnou stránkou auta, no nielen auto, podvozok, ovládateľnosť a karoséria určujú ako sa bude vozidlo chovať na ceste. Mimoriadne dôležitým faktorom je motor. Nafta vyvoláva vrásky, ale po odjazdených stovkách kilometrov musím napísať, že to vôbec nebolo také zlé ako som čakal.

Iste, porovnávať Mini s BMW ide len do tej miery, že Mini ťaží z techniky z Bavorska. Bavoráky a nafta idú do kopy lepšie ako Mini s naftou a za týmto spojením sú desaťročia skúsenosti a snahy priniesť jazdný zážitok aj s naftovým motorom.

Podarilo sa. Spojenie prijateľnej hmotnosti, dostatočného výkonu 135 kW (184 k) pri 4000 ot/min a hlavne veľkého krútiaceho momentu 380 Nm dostupného v širšom spektre otáčok (od 1750 do 2750) urobilo svoje. Auto bez okolkov možno označiť za zábavné a dynamické. I keď mu chýba typický benzínový prejav najmä v oblasti využiteľnosti otáčok, auto priemernému motoristovi poskytne dostatok vzrušenia. Skúsenejší jazdec ale môže svoju slabšiu naftovú voľbu časom ľutovať.

220d Coupe zrýchli z 0-100 km/h za 7,2 sekundy a maximálna rýchlosť je 230 km/h. Pre porovnanie verzia 220i Coupe zrýchli z 0-100 km/h za 7,0 sekundy a maximálna rýchlosť je 235 km/h. Základné disciplíny naznačujú, že motorizácie nie sú veľmi odlišné a že obetovať 0,2 sekundy za liter až dva spotreby lacnejšej pohonnej hmoty môže byť racionálne.

Testované auto bolo vybavené športovou automatickou prevodovkou. V športovom režime je osemstupňový automat od ZF známy ostrými reakciami, rýchlym radením. To platí do bodky aj v tomto prípade. Prevodovka vie z motora vyťažiť to najlepšie, riadiaca jednotka presne pozná ideálne otáčky motora pre akúkoľvek situáciu. Ak chcete prudko vyraziť vpred, stačí dupnúť na plyn a v priebehu sekundy vás auto príjemne zatlačí do sedadla. Samozrejme že je zatláčanie do sedadla typickou črtou turbodízla, ale na našich preplnených cestách je to jeden z faktorov, ktorý pre športový pocit za volantom oceníte viac ako dlhší ale o to zábavnejší lineárny prísun výkonu. Teda... mohli by ste oceniť. Subjektívne mi nedá napísať, že je to príliš krátke vzplanutie na to, aby ma bavilo. Chcelo by to viac a dlhšie dráždiť plynový pedál a radarové oko zelených príslušníkov... Tých je ale na cestách veľa, nehovoriac o veľkom množstve áut. Pár vzplanutí na ceste do práce nerozvinie dobrý pocit z jazdy.

Na to treba vyraziť na voľnejšie otvorené cesty, najlepšie tam, kde je dobrý asfalt, slušná šírka, suchá cesta a veľa-veľa zákrut. Tam objavíte tie očakávané možnosti vozidla. Auto skutočne túži po rýchlosti a po dynamike v serpentínach. Azda nie je väčšej radosti za volantom než spomaliť pred ostrou zákrutou, riadne ju zrezať a na jej vrchole dupnúť na plyn, utrhnúť auto, stočiť volant do kontry a vyletieť zo zákruty krátkym kontrolovaným šmykom. Veru tak, najmä ak po šmyku prichádza poriadna dávka výkonu na nasledujúcej rovine. Nuž nebudem chodiť okolo horúcej kaše – v zákrutách fajn, ale na rovine by to chcelo benzínové otáčky, či vyšší výkon. Najmä v kopcovitom teréne a v rýchlostiach nad 100 km/h sa tlak na chrbticu mierne stráca, i keď treba spomenúť, že práve v tých okamihoch má motor celkom pekný zvukový prejav. Nemôžem to nazvať ako slabé, či nedostatočné. Nie, auto krásne zrýchľuje vysoko nad limit na kľukatých cestách a dychom vystačí po ďalšiu ostrú serpentínu, kde sa opäť prejaví nastavenie vozidla. V momentoch na rovinkách ale cítite, že auto ustojí viac než mu naftový štvorvalec s výkonom 135 kW (184 k) dokáže poskytnúť.

Prejdime ale k ďalšej dôležitej disciplíne, k driftu. Získať umenie udržať auto pri jazde bokom niekoľko sekúnd sa nenadobúda ľahko. 220d Coupe vám k tomu môže pomôcť. Lepšie to ale bude na daždi. I keď je krútiaci moment veľký, odtrhnúť široké gumy nie je ľahké a nie je ani veľa miest, kde máte priestor na vyvinutie dostatočnej rýchlosti pre skutočné driftovanie. Nehovoriac o tom ako rýchlo sa opotrebúvajú pneumatiky určené v prvom rade na udržanie vysokej priľnavosti. Kým si na suchu zadriftujete dosýta, zníčite ich. Na mokrom povrchu aj tieto športové pneumatiky rady stratia grip a o zábavu je postarané. To ale najprv musíte úplne vypnúť kontrolu trakcie, inak vás auto do driftu jednoducho nepustí.

Vypínať kontrolu trakcie sa skúseným vodičom oplatí nielen pri driftovaní a rýchlej jazde, ale prakticky vždy. Ja som ju ku koncu testu vypínal pri každej jazde. Síce som nejazdil ako hulvát, ale auto s takýmto potenciálom núti človeka jazdiť ostrejšie. Keď to napríklad v bežnej zákrute úmyselne jemne ustrelíte (auto už poznáte, viete, kedy sa zadné kolesá odtrhnú od vozovky), kontrola trakcie pribrzdí kolesá, uberie vám výkon a hodí vás naspäť na cestu dosť surovým spôsobom. Po prvom oťukaní sa s autom mi to pripomínalo malú potvoru od Renaultu – Twingo. Akokoľvek by ste sa snažili, esc zavrčí a nedovolí vám urobiť ani malý šmyk. Tu sú zásahy bezpečnostných systémov skoro rovnako ostré. Iste, je to výhoda, ak dostane auto do rúk menej skúsený vodič a vďaka citeľnej reakcii rýchlo zistí čo si a na akom povrchu si to môže dovoliť. Je to zároveň aj škoda. Prirodzenou črtou kupé radu 2 je totiž práve jeho ostrosť, istá nevyspytateľnosť a zradnosť. Práve toto dodáva autu šmrnc.

Malé kupé radu 2 by preto nemali do rúk dostávať nešikovní a neskúsení vodiči. Toto auto je stvorené pre veľkých chlapov, ktorí majú dosť rokov, skúseností a sebavedomia na to, aby si nemuseli nič dokazovať obrovskými športovými vozidlami, ktoré sú teraz v móde. Je to pre tých, ktorí vedia oceniť malé auto so zadným náhonom s jeho ostrosťou a bleskovými reakciami, skrátka všetok pôžitok, čo prináša.

Presne také môže BMW 2 Coupe byť. S naftovým motorom je to síce slabšie, ale jazdu si dokážete užiť a ešte ušetríte pár pomyselných eur na nákladoch na pohonné hmoty.

Lenže ušetrenie nákladov pri kúpe naftového agregátu je dnes skôr pomyselné ako reálne. Navyše, koľko s takýmto kupé ročne odjazdíte? Nepatrí takéto kupé skôr na výnimočné situácie než na služobné cesty? Naozaj tie ušetrené litríky stoja za to?

Záver

Keď som na začiatku písal o esencii BMW, mal som na mysli presne toto. Rad 2 Coupé je podľa mojich poznatkov modernou reinkarnáciou malých športových sedanov BMW z prelomu 70-tych a 80-tych rokov. To auto má k historickej podstate značky tak blízko ako máloktoré iné vozidlo značky (stále je to pomerne ďaleko, no chápeme sa).

Osobne v ňom dokonca vidím odkaz na prvé Bavoráky radu 3, ale to som ja... Tak či onak auto tohto typu by malo byť pre vodiča ako pôžitkom tak i nebezpečenstvom. Vodič by sa mal rýchlo naučiť čo si môže s autom dovoliť a čo už skončí zle. Rad 2 Coupé má k tomu blízko, no všetka tá elektronika zasahujúca vodičovi do roboty spolu s modernými technológiami predsa len posúva auto inam. Ak však hľadáte zábavno-ostro-zradné BMW pre ozajstných fajnšmekrov, rad 2 je pre vás. Síce to nebude ako „vtedy“ (nikdy to nebude ako vtedy) vyvolá to vo vás spomienku, pocit, že ste k podstate značky bližšie než ktokoľvek vo väčšom a silnejšom BMW. Rad 2 je tak modernou voľbou pre pravoverných fanúšikov BMW, ktorý nemôžu stále žiť v minulosti a chcú držať krok s modernými autami.

V prípade, že si cieľovú skupinu obmedzíme takto, naftový motor automaticky vypadáva, rovnako i automatická prevodovka. Ak by sme ale cieľovú skupinu naozaj takto obmedzili, výrobu by museli Bavori zastaviť, pretože by nebola rentabilná.

Práve preto treba všetky tie moderné bezpečnostné prvky rešpektovať (a naučiť sa ich vypnúť...). BMW 2 Coupé tak môže poskytnúť zadosťučinenie vyhľadávačom zábavy, športovosti i fanúšikom značky. Čo je však dôležitejšie, auto sa pri minimalizovaní doplnkovej výbavy dá vyskladať za cenu, ktorá je konkurencieschopná pre ostré hot-hatche. Mať športové kupé z Bavorska za cenu Golfu GTi, to nie je zlé, čo poviete?

Testovaný model s naftovým motorom obstál a ponúka zaujímavú alternatívu. Pri snahe zvýšiť športovosť a zlepšiť prejav na rovinke netreba siahať po najsilenšej benzínovej verzii so šesťvalcom 235i. Môžete buď siahnuť po vrcholovej naftovej verzii 228d s výkonnejším štvorvalcom, alebo po lacnejšej benzínovej verzii 220i s podareným benzínovým štvorvalcom. Na výber je tiež výkonnejší štvorvalec pod označením 228i.

Model: BMW 220d Coupe
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 135/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 380/1750-2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,9/4,1/4,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4432/1774/1418
Rázvor náprav (mm): 2690
Objem batožinového priestoru (l): 390
Objem palivovej nádrže (l): 52
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1450
Užitočná hmotnosť (kg): 510
Rozmer pneumatík: 255/35 R18
Základná cenníková cena modelu: od 28 300 €
   
Základná cena verzie: 32 100 €
Cena testovaného vozidla: 50 607 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.