2015-03-10 06:00:45
Peugeot 308 SW 1,2
Peugeot 308 SW 1,2 PureTech
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Peugeot 308 SW 1,2 PureTech - šoková terapia výkonom iba z troch valcov

To, čo sa pred pár rokmi zdalo nemožné, je dnes bežné: benzínová tisícdvestovka a len s troma valcami...

Motory s malým objemom majú vďaka turboprepĺňovaniu veľký výkon a jazdia pritom úsporne. Ale aj to treba vedieť, lebo turbomotor vyžaduje trocha iný štýl jazdy. Napriek tomu o skúšanom aute možno bez obáv vyhlásiť, že je to rýchly, trojvalcový úsporný elegán, ktorý má pekný zvuk a jazdí sa s ním aj za 6,5 ​​litra benzínu na 100 km. Hoci výrobca čosi sníva o priemerných piatich litroch, to je naozaj iba papierová hodnota a nedosiahnuteľný sen.

Pre kombi 308 je motor 1.2 PureTech dostupný v dvoch výkonových verziách: 80 kW (109 k) alebo 96 kW (130 k). Mali sme možnosť vyskúšať ten silnejší, ktorý na rozdiel od štandardne montovanej päťstupňovej prevodovky pre slabší variant má o stupeň navyše. V prípade záujmu môže mať aj šesťstupňovú automatickú prevodovku. Panika a hrôza z trojvalcového pohonu je zbytočná. Motorári urobili kus dobre roboty a motor má pri väčšine jazdných režimov príjemný a kultivovaný chod. Menej skúsený vodič, či neinformovaní pasažieri asi ani neprídu na rozdiel.

Dokonca je motor v pohode aj pri vysokých otáčkach, kde však už začína pišťať turbo. Nuž nečudo, lebo nová generácia turbodúchadla pracuje pri otáčkach až 240 000 za minútu. Ak nebudete motor duriť spôsobom plyn-brzda, odvďačí sa aj slušne nízkou spotrebou. Motor  totiž ponúka nielen výkon 96 kW (pri 5 500 ot/min), ale vzhľadom na malý objem aj ohurujúci krútiaci moment 230 Nm ( pri 1 800 ot/min).Tým sa stráca predchádzajúca nevýhoda benzínových zážihových motorov oproti tradične úspornejším vznetovým naftovým.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Elegancia na prvom mieste

Nový Peugeot 308 SW na rozdiel od svojich predchodcov 307 a prvej 308-ky, ktoré sa extra nepochlapili, je od základu iný. Používa modernú modulovú platformu, ako to robí postupne stále viac automobiliek. Má oproti päťdverovému hatchbacku dlhší rázvor a vďaka tomu nielen väčší kufor, ale aj o čosi viac miesta na zadných sedadlách. Auto navyše podstúpilo výraznú odtučňovaciu kúru.

Nový model vsadil na síce viac neutrálny, ale celkovo veľmi elegantný dizajn, ktorým boduje medzi kombíkmi nižšej strednej triedy. Tvári sa naozaj dostatočne distingvovane, ba dovolím si tvrdiť, že až mierne prémiovo. Na francúzsky spôsob. Platí to nielen o vonkajších tvaroch, ale 308 SW boduje aj v interiéri. Hoci v tomto bode sa názory môžu rôzniť.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Dizajn a kvalita vládnu interiéru

Interiér Peugeotu 308 SW pôsobí oproti predchodcovi oveľa kvalitnejšie a luxusnejšie a je rýdzo moderný. Tmavý interiér s koženými sedadlami, výplňami dverí, alcantarou a strieborné doplnky pôsobia hodnotne a máte pocit, že sedíte v drahom prémiovom aute. Možno aj vás prekvapí malý volant posadený nižšie a prístroje nad ním, čo nemusí vyhovovať každému. Istý čas človeku trvá, kým si na to zvykne, ale potom je ovládanie auta dokonca o čosi jednoduchšia ako pri väčších priemeroch. Pripomína tak trocha šoférovanie motokáry... Vodič sa nepozerá na prístroje cez volant, ako to zvyčajne býva, údaje o rýchlosti alebo otáčkach motora treba hľadať nad volantom. Aj na to si možno rýchlo zvyknúť. O niečo dlhšie trvá, kým si zvyknete na „prehodené budíky“ - rýchlomer sídli vľavo a otáčkomer je vpravo. Ak vám to prekáža, môžete si navoliť digitálny údaj o rýchlosti na displeji medzi nimi.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Najdlhšie mi trvalo, kým som si zvykol na to, že otáčkomer má stupnicu „naopak“ a z nulovej polohy sa pohybuje doľava, zrkadlovo k rýchlomeru a nie doprava, ako pri ostatných autách. Aj číselné označenie je malé, až mrňavé a orientovať sa môžete lepšie podľa polohy ručičky, ako by ste odčítali jej hodnotu. Jednoducho dizajn tu vyhral nad funkciou a ergonómiou a nie je to jediný prípad. „Vyupratovaný“ ovládací stredový panel takmer bez tlačidiel dáva tušiť, kam sa schovali všetky ovládacie prvky. Štartovacie tlačidlo sa presunulo z palubnej dosky, či okolia volantu do stredovej konzoly vedľa radiacej páky. Možno aj to je dôvod, prečo chýbajú dostatočné odkladacie priestory, ktoré sú minimalistické. Jeden držiak na pohár? Fajn, ale prečo na mieste odkladacej priehradky? Kam si položíte napríklad dnes neodmysliteľný mobil? Ak do stredovej konzoly, zakryjete si ovládanie vyhrievania sedadiel a miesto je navyše plytké, takže pri prudkej zmene smeru ho hľadajte na podlahe pod sedadlom...

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Všetko na dotyk nie je riešenie

Najväčšou modernou a zároveň problémom je stredový, takmer desaťpalcový displej. Ovláda sa ním skoro všetko, takže v Peugeote 308 nie sú takmer žiadne tlačidlá. Zostalo len vyhrievanie zadného skla, rýchle ofukovanie predného okna či varovné blikače.  Dotykovým displejom sa ovláda aj klimatizácia a to je jej najväčšie mínus. Keď napríklad sledujete navigáciu, musíte si ju na displeji prepnúť na ventiláciu a potom zase späť. Keď teplota nevyhovuje, nezostáva než opäť prepínať medzi funkciami. Vodičovho pozornosť je na chvíľu oslabená. Ak je vašou prioritou navigácia, napríklad v cudzom meste a vy sa potrebujete ochladiť pred križovatkou, navigácia zmizne a vy sa nenávratne (a navždy?) stratíte. Minimálne ovládanie klimatizácie treba vrátiť na panel samostatne, o tom niet pochýb.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Viac miesta ako má krátka verzia

Hoci väčšinu z predĺženého rázvoru „zožral“ batožinový priestor, na zadných sedadlách pribudlo oproti hatchbacku pár centimetrov a cestujúci sa už necítia stiesnene. Nie je to však limuzína a miesto nad hlavou i pre nohy je limitovaný. Vzrastom menším osobám stačí, cestujúci okolo 185 cm zvládnu aj stredne dlhé cesty. Ak potrebujete jazdiť v plnom obsadení stovky kilometrov po európskych diaľniciach, buď sa uskromníte, alebo zvoľte o číslo väčšie auto.

Ak ale potrebujete megadávku priestoru, či vlastne objemu v batožinovom priestore, Peugeot 308 SW vám ho naservíruje s poriadnou porciou originality. Využitie kufra zvyšujú aj malé poličky pod podlahou, ako aj väčšie odkladacie plochy po bokoch kufra. Jeho 610litrový objem konkuruje aj kráľovi medzi kombíkmi na našom trhu, ktorým je Škoda Octavia. Peugeotu nechýba ani stále bežnejšie ovládanie sklápania zadných sedadiel zozadu z kufra. Vytvoria rovnú plochu bez schodu a to je ďalšie plus auta.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Rád sa nechá vytočiť

Reč je samozrejme o motore, ktorý pri jazdení v nízkych otáčkach protestuje dunením v kabíne. Stačí však pri vyšších otáčkach, ako napovedá elektronický asistent a všetko je O.K. Vyššie otáčky sa síce prejavia na spotrebe, ale hodnotu 6,2 l spotreby pri mestských presunoch sa napriek tomu podarilo stlačiť na 6,0 litra. Apetít na diaľnici pri 110 km/h sa ustálil na hodnote zhruba 5,1 litra/100 km, pri 120 km/h poskočil na 6,0 l/100 km a pri 130 km/h 6,7 l/100 km. „Okresky“, teda jazda mimo mesta znamenala pri priemernej rýchlosti 71 km/h spotrebu len 4,4 l/100 km pri pokojne jazde. Využívanie výkonového potenciáu pri predbiehaní a celkovo dynamickejšia jazda si vypýtali daň v podobe spotreby 5,7 litra/100 km.. Môžem potvrdiť, že práve okresné cesty motoru chutia. Trojvalec však ide rád do otáčok a dych mu nedochádza, ani keď sa ručička otáčkomera drží nad úrovňou 5000 otáčok za minútu. Pri správnom radení nie je problémom ani predbiehanie. Bol by som však radšej, keby namiesto kovovej hlavice radiacej páky bol na nej plast, či v najvyššej výbave koža. V lete totiž páli, v zime chladí, skoro vám ruka odmrzne...

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Podvozok – koniec morskej choroby

Zrejme aj vďaka dlhšej zadnej časti sa kombi verzia Peugeotu zdá na pocit o čosi stabilnejšia ako hatchback. Po rokoch komfortného, no typicky mäkkého pohupovania ako na vlnách, postavili v Peugeote jeden z najlepších podvozkov medzi konkurenciou. Môžete mu dôverovať v tiahlych diaľničných zákrutách, či v krútiacich sa serpentínach, ale aj na rozbitých „roletách“ na križovatkách. Je istý, pohodový a pritom stále komfortný. Prispieva k celkovo tichej jazde, kde neobťažuje hlukom ani motor.

Na jeho kvalitách si dal výrobca naozaj záležať, veď pri tomto novom preplňovanom trojvalci si dal Peugeot zaregistrovať 121 patentov. Hoci výrobca uvádza zrýchlenie z nuly na stovku za 12,1 sekundy,subjektívne sa mi to zdalo podstatne menej. Auto vďačí svojmu naturelu totiž faktu, že až 95 %  dostupného krútiaceho momentu z maxima 250 Nm sa dá využiť od 1500 do 3500 otáčok za minútu a viac ako 100 Nm je k dispozícii už od 1000 otáčok. Auto sa tak zdá byť podstatne živšie, ako v skutočnosti je.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

A jedna lahôdka, ktorou skúšané auto disponovalo. K dispozícii iba pre najvyšší stupeň výbavy bol príplatkový systém (za 350 eur) Driver Sport Pack. S rodinným kombíkom dokáže robiť prekvapivé veci. Aktivuje sa samostatným tlačidlom (našťastie nie v menu na displeji). Po jeho stlačení sa zrazu zmení podsvietenie prístrojov z bielej na ostro červenú, do kabíny začne prúdiť hlboký športový zvuk motora, ale iba ako simulácia z reproduktorov. Prežili by sme to aj bez nej. Na displeji sa zároveň zobrazili hodnoty tlaku turba, využitého krútiaceho momentu či výkonu a trojvalcová tisícdvestovka sa správa ako malý športiak. Zmenia sa reakcie plynového pedálu, výkon prichádza rýchlejšie, motor je oveľa viac dravý a volant kladie výrazne väčší odpor. Škoda, že táto možnosť s nižším účinkom posilňovača nie je k dispozícii aj pri bežnej jazde.

Záver

Ak ste sa rozhodli pre benzínový Peugeot 308, je  trojvalec 1.2 PureTech asi najprirodzenejšia voľba. Má slušnú cenovku a v silnejšom naladení aj šesťstupňovú prevodovku. Peugeot 308 SW je so silnejším preplňovaným trojvalcom ukážkou, aký by mal byť (keď už je to skôr pravidlo, ako výnimka) trojvalcový motor. Interiér pôsobí prémiovo a hoci sú na trhu aj priestrannejšie autá, batožinovým priestorom rozhodne patrí na vrchol triedy. Takmer ukážkové sú aj jeho jazdné vlastnosti. Nie nadarmo získal hatchback titul Auto roka. Ak ešte stále nemáte dôveru v trojvalcové motory a máte obavy, toto je jasný príklad, že sa nemáte v prípade  výkonu a spotreby, čoho obávať. Skôr naopak.

Technické údaje

Model: Peugeot 308 SW Allure 1,2 PureTech
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1 199
Prevodovka: 6 -stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 96/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 230/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 206
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,2/4,3/5,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4585/1863/1472
Rázvor náprav (mm): 2730
Objem batožinového priestoru (l): 610/1660
Objem palivovej nádrže (l): 53
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1345
Užitočná hmotnosť (kg): 480
Rozmer pneumatík vpredu: 205/55 R16
Rozmer pneumatík vzadu: 205/55 R16
Základná cenníková cena modelu: od 14 490 €
   
Základná cena verzie: 19 830 €
Cena testovaného vozidla: 24 350 €

 

Jozef Vydra,
FOTO: Ján Hargaš

Komentáre k článku