TEST: Suzuki Burgman 125 ABS – seriózny cestovateľ s dlhým dojazdom
Poznáte Burgmana? Ešte stále nie? A to si hovoríte fanúšik skútrov? Máte šancu to napraviť.
Vyskúšali sme ho za vás. Burgman od Suzuki je, dá sa povedať, už určitým pojmom medzi skútrami. Svoje meno si získal dizajnom aj pohodlím, na ktoré je kladený dôraz pri konštrukcii nových modelov. Pýchou celého radu je Burgman 650, ale ten nie je pre každého... My sme dostali možnosť vyskúšať si „trocha“ slabšiu verziu s objemom motora 125 cm³.
Napriek pomerne malému objemu motora sa skúter hlási o slovo dosť vehementne už na prvý pohľad robustnosťou stavby. Veľký predný štít a obrovské sedadlo opticky radia tento kus k podstatne vyšším kubatúram. Spredu dominuje prednej časti „karosérie“ dvojica veľkých svetlometov, jedno slúži ako stretávacie a druhé ako diaľkové svetlo.
Predné smerové svetlá sú šikovne skryté v kapotáži, ale ich tvar zaručuje výbornú viditeľnosť zo všetkých smerov. Masívny predný štít rozráža prúdiaci vzduch viac ako dostatočne a predpokladám, že dobre ochráni aj pred slabým dažďom. Toto som žiaľ, alebo našťastie nemal šancu vyskúšať. V zadnej časti je dvojica koncových svetiel s integrovanými smerovými svetlami. Pekné a viditeľné zo všetkých strán. Potešil veľký aj malý stojan.
Slušne vybavený
Prístrojový panel je prehľadne rozložený, dominujú analógový otáčkomer a analógový tachometer. Kontrolné svetielka sú pomerne veľké a jasné, osobne vždy ocením, keď sú dve kontrolky blinkrov. Tak to má aj Burgman, pekne v rohoch prístrojovky pre každý smer jeden. Veľmi dobre vidno hodiny, stav 10 litrovej palivovej nádrže a dokonca aj priemernú spotreba paliva. Pribudla kontrolka ECO, ktorá svieti pri plynulej jazde a pravdepodobne dáva vodičovi na známosť, že spotreba paliva je na nižších, optimálnych hodnotách. Osobne som jej prítomnosť nejako neocenil. Cez deň v prehustenej premávke som aj tak jazdil brzda-plyn a v noci skôr vadila. Na prázdnejších nočných cestách svietila každú chvíľu a svojím zeleným svitom sa mi v podvedomí zamieňala s kontrolkou smerového svetla, tak som stále klikal do vypínania smeroviek.
Pod riadidlami sú dva odkladacie priestory na veci, čo vám môžu zavadzať vo vreckách alebo by mohli vypadnúť počas jazdy. Menší neuzamykateľný vpravo a pod ním väčší a naozaj prekvapivo priestorný, ktorý je už na zámok a je v ňom aj zásuvka na 12 V. Ďalší gigantický je pod sedadlom. Teda, už som videl všeličo, ale schovať pod sedadlo dve integrované prilby vedľa seba, tak to teda ešte nie... Ale pri 41 litrovom objeme sa to dá.
Výkonný, dynamický, nepríliš smädný
O pohon Burgmana sa stará štvortaktný vodou chladený jednovalec SOHC so zdvihovým objemom valca 125 cm³. Pomerne slušný výkon 9,1 kW (12 k) a maximálny krútiaci moment takmer 11 Nm je na zadné koleso prenášaný variátorom. Rýchle zabrzdenie má na starosti jedna kotúčová brzda vpredu a jedna vzadu, testovaný model je vybavený aj príplatkovým protiblokovacím systémom ABS. No a dojazd – ten pri 10 litrovej nádrži a spotrebe pod 3 litre na 100 kilometrov dosiahne aj s rezervou na vyše 300 kilometrov. To poteší.
Ako jazdí, kam patrí, pre koho je určený
Hajde do mesta! Prvé nasadnutie na Burgmana je pohodlné, materiály sú naozaj kvalitné a aj riadidlá padnú výborne do rúk. Posed je nejaký zvláštny, mám pocit, že aj napriek veľkosti skútra mi je akýsi malý. Bude asi aj tým, že sedadlo je nižšie a nohy, ktoré sú na integrovaných stúpačkách naopak vyššie, ako som zvyknutý. Tento skúter sa svojou veľkosťou veľmi nehodí na prepletanie sa medzi autami stojacimi na červenej, zato pri jazde napríklad po obchvate mesta oceníte veľmi dobré pruženie a naozaj pohodlnú jazdu. Spolucestujúca pasažierka mala najprv nedôveru k sedadlu (či skôr širokánskemu sedlu) pre spolujazdca, ale tiež sa k jazde vyjadrila viac ako kladne.
Keď to tak zhrniem, odporučil by som Burgmana skôr jazdcom, ktorí sa potrebujú dostať do mesta z niektorého z jeho satelitov. Jazda je pohodlná a prekvapujúca aj maximálka, ktorá pohodlne dosiahne aj 120 km/h. Naopak v centre mesta trpela pružnosť jazdy aj vďaka pomerne vysokej hmotnosti skútra 159 kg (bez náplní). Celkovo však zmeny a úpravy posunuli aj najmenšieho "brugiho" na úroveň väčších a výkonnejších typov modelového radu. Je vhodný aj na dlhšie cestovanie, no užijete si ho vo všetkých prípadoch - v meste aj na prímestských tratiach.
|
Komentáre k článku