10.11.2017

Opel Grandland X už aj na Slovensku – má zaujímavú cenu

Po modeloch Mokka X a Crossland X sa predstavila aj „hlava“ rodiny SUV.

Nový Grandland X prichádza na trh ako tretí člen rodiny Opel X. Pripojí sa k svojmu menšiemu súrodencovi Opel Crossland X a bestselleru Opel Mokka X, ktoré sú obidva približne o 20 centimetrov kratšie. Súčasne Grandland X rozšíri ponuku kompaktných modelov Opel, tvorený modelovým radom Astra a modelom Zafira.

Grandland X je tretí model radu Opel X. Do vienka dostal celú škálu špičkových technológií a veľký vnútorný priestor pre päť pasažierov. Novinka je vážnym konkurentom v prudko expandujúcom segmente SUV. Len v kompaktnej triede podiel SUV vzrástol zo sedem percent v roku 2010 na takmer 20 percent v súčasnosti.

Nový Opel Grandland X má bohaté štandardné vybavenie. Zahŕňa denné svetlá z LED, zadné skupinové svetlá z LED, asistenčný systém pre udržiavanie jazdného pruhu Lane Departure Warning, rozoznávanie dopravných značiek Road Sign Recognition, inteligentný tempomat, asistenčný systém pre rozjazd do svahu Hill Start Assist, rádio R4.0 s modulom Bluetooth, klimatizáciu s peľovým a pachovým filtrom, komfortné sedadlá s všestrannými možnosťami nastavovania a sklopné operadlo zadného sedadla, delené v pomere 40:60 percent. Systém OnStar je súčasťou štandardného vybavenia od verzie Edition. Dizajn nového kompaktného SUV značky Opel upúta na prvý pohľad najmä s voliteľným dvojfarebným lakovaním karosérie s kontrastnou čiernou strechou.

Podobne ako Crossland X nedisponuje pohonom 4x4, ktorý je vyhradený pre model Mokka X. Má však off-road vzhľad a zvýšenú polohu sedadiel s dobrým výhľadom všetkými smermi, typickým pre SUV. Dokáže sa ale popasovať s každým povrchom. Zásluhu na tom má príplatkový elektronický regulačný systém IntelliGrip. Zaručuje trakciu v rozličných jazdných situáciách.

Vodič môže prepínať 5 jazdných režimov. Systém adaptuje prenos krútiaceho momentu na poháňané predné kolesá, zabraňuje prešmykovaniu kolies keď je to potrebné a pri automatickej prevodovke modifikuje body preraďovania, ako aj charakteristiku elektronického pedála akcelerátora. To spolu zaručuje optimálnu trakciu bez ohľadu na to, či Grandland X jazdí na snehu, v bahne, piesku alebo na mokrom povrchu.

Grandland X prináša aj prvotriedne portfólio najmodernejších asistenčných systémov a komfortných prvkov: Forward Collision Warning s funkciou núdzového brzdenia Automatic Emergency Braking a rozoznávaním chodcov, monitorovanie únavy vodiča Driver Drowsiness Alert, parkovací automat Advanced Park Assist a kamerový systém so záberom 360° sú iba niekoľkými príkladmi. Príplatkové systémy ako adaptívny tempomat Adaptive Cruise Control, ktorý udržiava nastavenú rýchlosť a odstup od vozidla idúceho vpredu – v prípade potreby až do úplného zastavenia – ďalej zvyšujú bezpečnosť.

Vynikajúcu bezpečnostnú úroveň nového modelu Grandland X nedávno potvrdilo aj konzorcium Euro NCAP, ktoré ju ocenilo piatimi hviezdičkami.

Opel demonštruje svoju pozíciu lídra v oblasti osvetlenia a pre Grandland X má reflektory Adaptive Forward Lighting (AFL) LED. Optimálne osvetlenie cesty zaručujú vo všetkých situáciách funkcie odbočovacie svetlá, asistenčný systém diaľkových svetiel a automatická regulácia dosahu. Budeme mať možnosť vyskúšať to poriadne a zodpovedne v nadchádzajúcom redakčnom (pre)skúšaní auta.  

Na začiatku predaja sú pre Grandland X na výber dva motory. Oba sa dajú kombinovať so 6-stupňovou manuálnou alebo 6-stupňovou automatickou prevodovkou a štandardne sú vybavené systémom Štart/Stop. Celohliníkový benzínový trojvalec 1,2 litra s priamym vstrekovaním paliva a prepĺňaním turbodúchadlom má výkon 96 kW (130 k) a pri otáčkach 1750 min-1 poskytuje maximálny krútiaci moment 230 Nm, pričom spotreba paliva podľa NEDC: v meste 6,0-6,4 l/100 km, mimo mesta 4,5-4,9 l/100 km, kombinovaná 5,1-5,5 l/100 km a kombinované emisie CO2 117-127 g/km. Tento motor sme nemali možnosť popreháňať po slovenskýh cestách. Takmer všetky autá, ktoré boli k dispozícii mala totiž pod kapotou štvorvalcový turbodiesel s objemom 1,6 litra. Má najvyšší výkon 88 kW (120 k) a pri otáčkach 1750 min-1 má maximálny krútiaci moment 300 Nm (spotreba paliva podľa NEDC: v meste 4,7-5,1 l/100 km, mimo mesta 3,5-4,2 l/100 km, kombinovaná 4,0-4,6 l/100 km, kombinované emisie CO2 104-118 g/km). Onedlho pribudne do ponuky špičkový turbodiesel. Okrem toho bude k dispozícii aj nová 8-stupňová automatická prevodovka.

Vyskúšal som turbodiesel s manuálnou aj automatickou prevodovkou (ktorá bude aj v testovanom vozidle) a auto bolo veľmi príjemné počas jazdy po diaľnici aj na okresných cestách s obidvoma možnosťami radenia rýchlostí. Spoluprácu pri modeloch Crossland X aj Grandland X s koncernom PSA, ktorý sa medzičasom stal vlastníkom značky Opel, dohodli ešte pred jej predajom. Som asi konzervatívny, no mne sa dizajn exteriéru, ale hlavne interiéru pozdáva viac pri značke s bleskom v znaku. Takže ma okrem svižného jazdného prejavu potešil počas jazdy aj interiér s vysokou kvalitou s elegantným dizajnom. Patria k nemu najmodernejšie technológie infotainmentu.

Opel Grandland X pôsobí so svojimi rozmermi (dĺžka 4477 mm, šírka 1856 mm bez vonkajších spätných zrkadiel a výška 1609 milimetrov) ako robustné SUV z každého uhla pohľadu. Mohutná a výrazná maska chladiča je pomerne vysoká. Výrazné lemy blatníkov a ochranné plastové obklady na spodnej časti karosérie dodávajú modelu Grandland X vzhľad off-roadu. Personalizáciu umožňuje voliteľné dvojfarebné lakovanie karosérie s kontrastnou čiernou strechou. Splývajúca strecha je s karosériou spojená vizuálne prerušeným zadným stĺpikom. Zozadu je to dizajn typického SUV s integrovanými koncovkami výfuku po obidvoch stranách.

Interiér nezaostáva kvalitou za vonkajším vzhľadom, prispieva to k pocitu pohody a komfortu na všetkých miestach v kabíne. Zvýšená poloha sedadiel umožňuje pohodlné nastupovanie/vystupovanie a zaručuje dobrý výhľad. K dispozícii je aj panoramatické strešné okno, ktoré presvetľuje interiér a umožňuje výhľad na oblohu. Pohodu na palube zabezpečujú predné ergonomické sedadlá s certifikátom AGR, vyhrievaný volant a vyhrievanie predných i zadných sedadiel.

Dlhý rázvor 2675 milimetrov zabezpečil, že sa auto správa stabilne a pokojne nielen pri cestovaní na dlhšie trasy po diaľnici, ale aj v sériách prudších zákrut. Pritom je v kabíne kompaktného SUV veľa miesta pre päť členov posádky. Variabilný batožinový priestor má objem od 514 do 1652 litrov. Opel nezabudol ani na otvor pre lyže, či na prevážanie dlhých predmetov. Podľa verzie vybavenia sa elektricky ovládané piate dvere dajú otvoriť a zatvoriť bez dotyku pohybom nohy pod zadným nárazníkom.

V typickom duchu Opel nový Grandland X poskytuje vodičovi a spolujazdcom špičkovú konektivitu vďaka systémom infotainmentu IntelliLink najnovšej generácie, kompatibilným s  Apple CarPlay a Android Auto, ako aj telematickému systému OnStar a novými službami ako rezervácia hotelovej izby a vyhľadávanie voľného parkoviska cez Parkopediu. Smartfóny sa dajú nabíjať bezkontaktne cez induktívne nabíjanie. Pre fanúšikov hudby s požiadavkami na špičkovú kvalitu je k dispozícii za príplatok ozvučovací audiosystém Denon s ôsmimi reproduktormi a subwooferom.

Ešte sme vám dlžní jeden údaj: cena sa začína na 18 290 € - to je informácia pre tých, ktorí si nezvykli, že ak o nej hovoríme, býva u nás kompeltný cenník v galérii medzi ostatnými fotkami.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.