22.09.2017

Audi Aicon – autonómny kurz do budúcnosti

Dizajnová štúdia, nosič techniky, koncepcia mobility – má všetky možnosti autonómnej luxusnej limuzíny budúcnosti.

Ako dizajnová štúdia s usporiadaním sedadiel 2+2 sa štvordverový automobil v exteriéri i interiéri odvažuje na skok do dizajnu budúcich desaťročí. Technická štúdia vizionárskym spôsobom spája inovácie pri pohone a podvozku, digitalizácii a šetrnosti k životnému prostrediu. Aicon má rýdzo elektrický pohon s dojazdom vyše 800 kilometrov na jedno nabitie batérie.

Audi Aicon ako koncepcia mobility ukazuje svet zajtrajška, ktorý spája prednosti individuálnej dopravy „od dverí k dverám“ a luxusnú sféru lietadlovej kabíny prvej triedy. Kabíny, ktorá sa zaobíde bez volantu a pedálov a preto ponúka príjemné funkcie modernej komunikačnej elektroniky a perfektnú ergonómiu – skutočne First Class. Audi Aicon poskytuje výhľad na prestížny automobil zajtrajška, ktorý vzbudzuje túžbu u náročných zákazníkov, pričom na prvý pohľad zvonka signalizuje priestorový komfort pre pasažierov.

Audi Aicon vyzerá impozantne z každého pohľadu. Jeho dĺžka 5 444 milimetrov, šírka 2 100 milimetrov a výška 1 506 milimetrov ho zaraďujú do najvyššej automobilovej triedy. Rázvor má hodnotu 3 470 milimetrov. Je to o 240 milimetrov viac ako pri novom Audi A8 v dlhej verzii. 

Exteriér - výrazný zjav

Karosérie má veľké sklenené plochy vpredu a vzadu a výrazne dovonka vyklenuté bočné okná, ktoré pomáhajú vytvoriť veľký presvetlený priestor pre posádku. Pod bočnými oknami až po posledné stĺpiky karosérie je výrazná hrana - táto línia zvýrazňuje dĺžku automobilu a opticky zmenšuje objem kabíny voči celej karosérii. Výrazne do bokov vytiahnuté blatníky zvýrazňujú gény quattro značky Audi. Obrovské 26 palcové kolesá vo sú vysunuté maximálne do strán. Rovnako ako štúdia Audi e-tron Sportback concept má aj Aicon vpredu invertovanú šesťuholníkovú masku Singleframe, typický znak budúcich generácií elektrických modelov Audi. Silne sklonená maska je typická pre línie športového auta.

Emócia a informácie – osvetľovacia technika z LED

Vpredu aj vzadu má tento automobil namiesto reflektorov a zadných skupinových svetiel sú kompletne digitálne ovládané plochy displejov. Sú zložené zo stoviek trojuholníkových pixlových segmentov, ktoré trojrozmerne pripomínajú symbol Audi AI. Okolo masky Singleframe sú zoskupené veľkoplošné svetelné polia, ktoré obsahujú – rovnako ako aj vzadu – vyše 600 3D-pixlov v priestorovom usporiadaní. Veľké plochy a veľký počet pixlov umožňujú vytvárať rozmanité grafiky, animácie a informačné zobrazenia vo všetkých farbách. Audi Aicon tým už nie je viazané na statický vzhľad denných svetiel ale prispôsobuje sa jazdnej situácii a dokonca aj svojim pasažierom. Individualizácii sa nekladú hranice.  

Svetelné segmenty vľavo a vpravo od masky Singleframe pôsobia ako oči a dajú sa rozšíriť na veľké zrenice alebo agresívne ich „prižmúriť“ Keď vozidlo rozozná chodca alebo iného účastníka cestnej premávky, doslova nadviaže s ním očný kontakt a sleduje ho „očami“.

Audi Aicon inteligentným spôsobom podporuje svoje okolie a upozorňuje chodcov alebo cyklistov výstražnými animáciami svojich svetelných plôch na nebezpečné situácie. Dajú sa vizualizovať jazdné režimy ako jazda v kolóne, jazda v meste, alebo jazda krokom. Pri akcelerácii auta sa horizontálne pásy svetla pohybujú zhora nadol, pri brzdení opačným smerom – tempo sa synchrónne zvyšuje alebo znižuje s rýchlosťou vozidla.

V budúcnosti automobil rozšíri svoj komunikačný priestor na okolie. Audi Aicon projekčnými modulmi osvetľuje cestu vo vysokom rozlíšení a premieta signály na zem. Tým sprostredkúva výstražné upozornenia a informácie o vozidle chodcom, ktorí nemajú priamy výhľad na automobil.

Čo definitívne nepotrebuje výlučne autonómne jazdiaci automobil budúcnosti, sú diaľkové svetlá s ďalekým dosahom. Laserová a radarová senzorika Audi Aicon totiž „vidí“ aj v tme dostatočne ďaleko, bezpečne nájde cestu a včas odhalí eventuálne prekážky. Pasažieri sa venujú ponuke myAudi alebo môžu zatvoriť oči. Pri opustení Audi Aicon v tme sa aktivuje „svetelný sprievodca“: miniatúrny dron s reflektormi bezpečne osvetľuje cestu pred používateľom.

Priestor, tvar, funkcia – interiér

Dvere Audi Aicon sú zavesené proti sebe vpredu a vzadu, karoséria nemá stredný stĺpik. Tým sa pasažierom už pri nastupovaní otvára celý vnútorný priestor kabíny. V interiéri majú dekoračné plochy a funkčné prvky výrazne horizontálne línie. Svetlý interiér zvyšuje pocit priestoru, kde aj absencia volantu a klasického prístrojového panelu vytvára pocit veľkého otvoreného priestoru. Interiér pôsobí zvlášť veľký keď sa predné sedadlá posunú celkom dozadu. Audi Aicon má usporiadanie sedadiel 2+2. Na zadnej stene kabíny je čalúnená dvojmiestna lavica, obidve predné kreslá sú koncipované pre maximálny komfort a priestor. Spolujazdci si ich môžu na želanie posúvať až o 500 milimetrov v pozdĺžnom smere. Sedacia plocha a operadlo sa dajú bezstupňovo skláňať, čím umožňujú pohodlnú polohu na prácu alebo odpočinok. Jednotlivé sedadlá sa dajú natočiť do strany do 15 stupňov. Natočené smerom von uľahčujú nastupovanie, keď dovnútra, pasažieri sa zasa môžu ľahšie rozprávať.

Ako luxusný cestovný automobil má Audi Aicon aj dostatok miesta na batožinu. Vďaka priestorovo úspornej konštrukcii elektrického pohonu je v prednej aj v zadnej časti karosérie batožinový priestor – spolu približne 660 litrov. Okrem toho je aj v kabíne množstvo odkladacích priestorov.

Ovládanie a komunikácia

V interiéri Audi Aicon už na prvý pohľad vidno, že nemá nijaký volant, pedále a prístroje. Namiesto nich sú na prednej stene kabíny iba široké plochy. Pasažierov obklopujú mäkko klenuté lakťové opierky pozdĺž celých dverí. Pred nimi sú namiesto prístrojového panela odkladacie plochy a centrálny displej pod predným oknom.

Keď pasažieri nastúpia, rozsvietia sa pásy z LED. Na prednom displeji sa objaví privítanie. PIA, empatický elektronický asistent, rozoznal pasažierov podľa ich smartfónov a aktivuje ich osobné nastavenia. Klimatizácia a nastavenie sedadiel, farba vnútorného osvetlenia a vzhľad infotainmentu sa automaticky prispôsobia. Navigácia čaká na zadanie cieľa a všetky komunikačné kanály sú pripravené na použitie. 

Novinkou sú variabilne polohovateľné ovládacie rozhrania na dookola prebiehajúcom vnútornom parapete dverí. Podľa polohy predných sedadiel, sú vždy k dispozícii ergonomicky umiestnené dotykové a zobrazovacie prvky. Pasažier môže urobiť dôležité nastavenia dotykom prsta bez toho, aby sa musel vzpriamiť alebo nakloniť na sedadle. Pre dialóg s automobilom je k dispozícii niekoľko spôsobov zadávania informácií. Okrem manuálnej možnosti a hlasového ovládania je k dispozícii aj sledovanie očí pomocou snímačov. Pasažier upriami pohľad na ovládací sa prvok v prednom hlavnom displeji a tým ho zvolí, pomocou ruky alebo hlasu uskutoční presné nastavenie.

Cestujúci si môžu pohodlne pozrieť film alebo surfovať na internete. Možné sú aj videokonferencie alebo interakcia na sociálnych sieťach. Podľa polohy sedadla sa pri tom pasažieri môžu zvoliť ako prezentačnú obrazovku predný displej alebo head-up displej premietaný na predné okno. Sklenené plochy strechy na želanie zabránia vstupu denného svetla do kabíny zmenou svojej priehľadnosti pôsobením elektrického prúdu. Integrované osvetľujúce prvky OLED umožňujú vytvárať náladové osvetlenie, alebo napríklad pri nastupovaní a vystupovaní rovnomerné osvetliť kabínu.

Audi Aicon otvára svojim pasažierom nový svet mobility. Bez nutnosti riadiť vozidlo získavajú slobodu a môžu si sami určovať, čo budú robiť počas pobytu v automobile. Či to bude práca, komunikácia alebo odpočinok – dokonca aj spánok: všetko je možné, kým si automobil sám hľadá svoju cestu. 

Pohon a podvozok optimalizované na dlhé trasy

Audi Aicon svojim dizajnom pôsobí ako z iného sveta, je to automobil budúcnosti. S tým je dôsledne zladená aj technika štúdie. Vychádza z dopravnej infraštruktúry, kde sú autonómne vozidlá samozrejmosťou na všetkých cestách a účastníci cestnej premávky digitálne prepojení navzájom, aj so svojim okolím. Premávka budúcnosti teda bude prebiehať pokojnejšie a rovnomernejšie ako si to dnes vieme predstaviť. Dlhé vzdialenosti sa budú dať absolvovať s konštantne vysokou trvalou rýchlosťou 130 km/h. Pasažieri zažijú svoju jazdu ako komfortné kĺzanie bez neustáleho brzdenia a zrýchľovania.

Vďaka vysoko vyvinutej senzorike a digitálnemu prepojeniu majú nehody patriť minulosti. Preto pasažieri v automobile ako Audi Aicon nebudú v budúcnosti potrebovať nijaké klasické záchytné systémy. Počas jazdy zažijú aj fyzicky taký stupeň slobody, ktorý sa dnes ešte javí ako vizionársky.

Tomuto svetu mobility je prispôsobený aj pohon a celá konštrukcia vozidla. Dynamiku Audi Aicon zabezpečuje elektrický pohon. Batérie s elektrolytom z pevnej látky umiestnené pod podlahou majú výrazne väčšiu kapacitu ako lítiovo-iónová akumulátorová batéria. Štyri elektromotory dodávajú celkový výkon 260 kW a krútiaci moment 550 Nm. Každý z elektromotorov poháňa jedno koleso, elektronická regulácia umožňuje variabilný pohon všetkých kolies quattro. Dôraz sa nekladie na maximálne zrýchlenie, ale na maximálna účinnosť a tým aj dojazd. Elektrické brzdy rekuperáciou získavajú energiu. Ľahká konštrukcia multimateriálovej karosérie a optimalizovaná aerodynamika prispievajú k dojazdu vyše 800 kilometrov. Aj nabíjanie sa dá skrátiť na minimum. Batérie Audi  Aicon sa dajú nabiť zo siete s napätím 800 voltov na 80 percent svojej kapacity za menej ako 30 minút. K dispozícii je tiež induktívne nabíjanie bez kábla. To Audi Aicon zvládne bez vodiča. V zóne AI samostatne zaparkuje pri nabíjacej stanici a tam nabije batérie bez ľudskej podpory. 

Ako pravé quattro Audi Aicon bez ohľadu na počasie dôjde autonómne vždy bezpečne do cieľa. Podvozok je koncipovaný pre maximálny komfort: pneumatické pruženie a adaptívne tlmiče kompenzujú všetky nerovnosti cesty. Elektricky riadené tlmiče na všetkých kolesách pôsobia proti nakláňaniu karosérie rovnako pri jazde v zákrutách, ako aj pri zrýchľovaní a brzdení.

Aicon brzdí hlavne rekuperáciou a pri tom opäť nabíja batérie. Kotúčové brzdy konštruktéri premiestnili z kolies blízko k elektromotorom. To zlepšuje aerodynamiku kolies, odpadá chladenie bŕzd v kolesách sprevádzané turbulenciou. Ďalším vítaným efektom je redukcia neodpružených hmôt, vďaka čomu pruženie citlivejšie reaguje na nerovnosti.

Nápravy a pohonné ústrojenstvo sú v Audi Aicon koncipované symetricky – vpredu i vzadu sú identické. Auto nepotrebuje mechanické komponenty ako sú prevodovka riadenia, alebo hydraulický posilňovač. Pritom má riadenie všetkých kolies, ktoré nijako neuberá z priestoru pre posádku. Vďaka riadeniu všetkých kolies je Audi Aicon napriek dlhému rázvoru 3,47 metra enormne obratné – priemer otáčania pod 8,50 metra je pod úrovňou malého automobilu, preto môže pohodlne jazdiť aj v centrách miest.

Audi Aicon sa prezentuje ako multitalent pripravený na svoje hlavné úlohy: poskytovať svojej posádke maximálny komfort, priestor a komunikačné technológie pri jazdách na dlhé trasy. Spája spektrum nasadenia pre autonómnu jazdu v mestskom prostredí a na diaľnici s ešte doteraz neznámym dojazdom elektrického pohonu. Nasledovať budú ďalší viacbojári Audi s vlastnými špeciálnymi disciplínami, čím bude program modelov značky so štyrmi kruhmi aj v budúcnosti rovnako všestranný ako fascinujúci.

Jozef Vydra
ZDROJ: Audi AG

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.