14.06.2017

FOTO: Nové BMW 6 Gran Turismo je nový rad 5 vo verzii „liftback“ a nielen to

BMW radu 5 Gran Turismo už neexistuje. Namiesto tohto modelu prichádza BMW 6 Gran Turismo.

Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ. BMW 6 Gran Turismo je v porovnaní s predchodcom uhladenejšie, nižšie, s menej výraznou zadnou časťou ale tiež dlhšie. BMW tieto zmeny označuje ako dynamicky natiahnuté línie a nedá sa nesúhlasiť. Nová 5 Gran Turismo 6 Gran Turismo už nie je Bizón s nagelovanými vlasmi ale pekný „päťkový Bavor“ s piatymi dverami v štýle liftback. Dynamickejšie tvary sa BMW podarilo dosiahnuť výraznejším naklonením A stĺpíkov. Strecha stúpa k B stĺpikom a následne v štýle kupé plynulo klesá k naznačenému zadnému krídlu a končí o 64 milimetrov nižšie ako u predchodcu.

BMW vylepšovalo tvary auta nielen pre lepší dizajn, ale tiež pre lepšiu aktívnu aerodynamiku. Aktívne lamely vytvárajú v prípade potreby extra chladenia ďalšie potrebné otvory. Spodná časť podvozka je takmer úplne zakrytá. Turbulencie okolo blatníkov zmenšujú závesy v spodných otvoroch na vstup vzduchu v prednom nárazníku a výduchy za prednými blatníkmi. Na zníženie vztlaku a zlepšenie súčiniteľa odporu vzduchu vozidla (cd) z hodnoty 0,29 v prípade predchodcu na súčasných 0,25 slúži aj zadný spojler, ktorý sa automaticky vysunie pri rýchlosti 120 km/h a pod rýchlosťou 80 km/h sa opätovne zasunie.

Doplnky, príplatky a základ - všetko bohaté

Automobil podľa tlačovej správy a podľa zaradenia do radu 6 nechce byť len praktickejšou verziou modelu sedan, ale ešte luxusnejším Bavorom. To dosahuje ponukou priestoru v interiéri vďaka dlhému rázvoru, použitými materiálmi a dostupnou výbavou.

Praktickú stránku zastupujú napríklad úložné priestory vo dverách. Zmestia sa do nich napríklad kolmo uložené litrové fľaše na nápoje. V prednej časti kabíny sa okrem toho nachádzajú ďalšie dva držiaky na poháre, priestranná schránka pred spolujazdcom a veľká schránka v stredovej konzole pod lakťovou opierkou. Sklápacia stredová lakťová opierka skrýva dva držiaky na poháre a v prípade vybavenia vozidla komfortnými sedadlami pridáva aj úložný priestor.

Batožinový priestor má objem 610 dm3, čo znamená medzigeneračný nárast o 110 dm3. Jednodielne veko batožinového priestoru sa už v štandardnej výbave otvára elektricky a v prípade výbavy s Komfortným vstupom stačí na otvorenie jednoduchý pohyb nohou pod zadným nárazníkom.

Nakladacia hrana sa posunula o viac ako päť centimetrov nižšie a je na úrovni dna batožinového priestoru. Operadlá zadných sedadiel delených v pomere 40:20:40 sa dajú sklápať z kabíny, ale aj elektronicky stlačením tlačidla z batožinového priestoru. Tým sa využiteľný priestor zväčší na 1 800 dm3, čo je o 100 dm3 viac ako v prípade predchodcu. Narástla aj maximálna šírka a dĺžka úložného priestoru (o 25/185 mm). Pevný dvojdielny kryt batožinového priestoru sa v prípade potreby môže prepravovať v priestore pod dnom batožinového priestoru.

Medzi doplnkovú výbavu patrí 4-zónová automatická klimatizácia, či Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System. K dispozícii je tiež adaptívny podvozok s pneumatickým odpružením oboch náprav, ktorý dokáže upravovať svetlú výšku podľa aktuálnych podmienok. Vodič môže svetlú výšku zvýšiť svojvoľne pri rýchlosti do 35 km/h a to až o 20 milimetrov pre lepšie prechádzanie cez nerovnosti, či ochranu karosérie a kolies pred obrubníkmi, spomaľovačmi a podobne. Podvozok sa nad spomínanú rýchlosť vráti na pôvodnú úroveň automaticky a rovnako automaticky sa zníži o ďalších 10 mm v prípade jazdy rýchlosťou presahujúcou 120 km/h.  

Displeje, asistenti a nový iDrive

Nový iDrive infotainment používa 10,25 palcovú obrazovku, ktorá je po novom dotyková a tak okrem ovládania kruhovým ovládačom na stredovej konzole umožňuje i populárne ovládanie dotykom. Tak ako rad 5, aj rad 6 dostal nový svietivejší head up displej s väčšou zobrazovacou plochou.

Súčasťou štandardnej výbavy je Predkolízny systém ochrany vrátane varovania pred potenciálnou kolíziou s chodcami či Systém udržiavania rýchlosti s funkciou brzdenia. Ten sa dá rozšíriť o Aktívny systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop&Go. Rozsah možného nastavenia rýchlosti vodičom je 30 – 210 km/h. Okrem udržiavania bezpečnej vzdialenosti vie vozidlo aj úplne zastaviť. Dĺžka státia sa predĺžila na 30 sekúnd, čo približne zodpovedá posúvaniu sa v kolónach na diaľniciach. Snímače teraz zaznamenávajú nielen rýchlosť vozidla priamo pred vozidlom, ale aj o jedno vozidlo skôr. Automobil stráži mŕtve uhly, jazdu v pruhoch a dokáže vykonať automatický vyhýbací manéver, ak to podmienky umožnia. Dostupný je tiež asistent parkovania schopný zaparkovať pozdĺžne, priečne aj šikmo. Systém dokáže kompletne prevziať riadenie vrátanie plynu a brzdy. Parkovanie tiež možno vykonať na diaľku prostredníctvom Display Key.

Už v základe má BMW radu 6 Gran Turismo full LED svetlomety. Za príplatok možno dokúpiť adaptívne LED svetlomety s funkciou selective beam, vďaka ktorej dokážu svetlá neoslňovať ostatných účastníkov premávky no pritom osvetliť až 500 metrov cesty pred vozidlom.

Pre nové BMW radu 6 Gran Turismo sú na výber k dispozícii dva nemetalické a desať metalických lakov exteriéru. Súčasťou štandardnej výbavy sú 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, na želanie sa môže ich rozmer zväčšiť až na 20 palcov. V ponuke príslušenstva Original BMW Accessories sa nachádzajú disky kolies s priemerom až 21 palcov.

Od začiatku predaja si môžu zákazníci vybrať jeden z troch štandardne dodávaných balíkov výbav. Verzie výbav Sport Line, Luxury Line a M Sport obsahujú aj 19-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, kožené čalúnenie s exkluzívnym prešívaním a orámovaním v kontrastných farbách či hliníkové lišty prahov.

Balík prvkov M Aerodynamics spolu s balíkom M Sport obsahuje prvky ako čierne lamely výduchov, špeciálne tvarované bočné prahy a zadný nárazník a mimoriadne veľké otvory na nasávanie vzduchu vpredu. Ďalej obsahuje brzdy M Sport s modrými strmeňmi, jemne chrómované koncovky výfukového potrubia a vysoko lesklú líniu okolo okien Shadow Line. Ducha divízie M zastupujú v interiéri M športové sedadlá, novo navrhnutý M kožený volant, antracitový poťah stropu BMW Individual či hliníkové obklady Aluminium Rhombicle s perlovými chrómovými lištami. Balík M Sport sa môže kombinovať so všetkými príplatkovými druhmi odpruženia.

Znížená hmotnosť, silné motory

K lepším jazdným vlastnostiam prispieva upravená kinematika náprav, nové silentbloky, ale tiež zníženie hmotnosti o 150 kilogramov vďaka výraznejšiemu využitiu vysokopevnostných ocelí. Medzi najvýznamnejšie inovácie vo výrobe označené ako BMW EfficientLightweight patria techniky laserového zvárania hliníkových dverí a plasty zosilnené uhlíkovým vláknom, ktoré zlepšujú akustickú izoláciu vnútornej časti dverí.

Podkapotou sa od začiatku nachádza trojica motorizácií, dve z nich môžu byť vybavené pohonom všetkých kolies xDrive. Pre najmenší z trojice – štvorvalcový dvojliter skrytý pod označením 630i je k dispozícii iba zadný náhon. Motor dosahuje maximálny výkon 190 kW (258 k) a maximálny krútiaci moment 400 Nm pri 1550 až 4400 ot/min. Benzínový šesťvalec s označením 640i môže mať aj xDrive. Dodáva maximálny výkon 250 kW (340 k) a krútiaci moment 450 Nm pri 1380 až 5200 ot/min. Naftovú ponuku zastupuje zo začiatku iba radový šesťvalec 630d s maximálnym výkonom 195 kW (265 k) a krútiacim momentom 620 Nm pri 2000 až 2500 ot/min. Všetky modely sú v základe vybavené 8-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic.

 

jh

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.