2014-12-12 04:00:00
Ford Focus v Nafplio
Ford Focus v Nafplio
Zdroj: Ford motors

PRVÁ JAZDA: Aký je nový Focus, zisťovali sme priamo spoza volantu

Ford Focus patril od svojho príchodu k etalónom v oblasti podvozka. Zmenilo sa v tomto smere niečo?

Na to, aby sme dostali priamu odpoveď, sme zamierili na juhovýchod Európy, viac do tepla. Hoci naše územie zatiaľ obišli treskúce mrazy a záľaha snehu, je tu už chladno. V okolí Atén bolo o 10 stupňov viac, čo poskytovalo dostatok príležitostí na to, aby sme zistili, ako sa správa novinka na cestách.

Focus patrí k najúspešnejším modelom značky s modrým oválom. Stal sa najpredávanejším autom v roku 2012 a 2013 a aj v tomto roku to má dobre našliapnuté a pokračuje v trende podobného výsledku napriek generačnej obmene modelu na trhoch. Je najpredávanejším modelom na najväčšom automobilovom trhu súčasnosti – v Číne a druhý v Európe. Piatym najpredávanejším autom je v Austrálii a pozoruhodne aj v USA.

Dizajn nového Focusu sa zmenil a teraz celkom zapadá do firemnej filozofie vzhľadu v štýle One Ford. Áno, je to ten vzhľad, ktorý hlavne z prednej časti pripomína modely Aston Martin... Zjednotil sa tak vzhľad prevažnej časti modelov. Subjektívne hľadisko nechám na zvážení čitateľov, niekomu sa „unitárny“ vzhľad väčšiny modelov páči, iní volajú po väčších rozdieloch – ale nielen pri tejto značke.

Prevratné novinky na karosérii nečakajte, Focus síce prechádza evolučným vývojom, no zachováva svoj genius loci, ak sa to dá hodnotiť takto prenesene. Základné prvky svojej DNA má vyšľachtené aj športovými modelmi a účasťou v automobilových súťažiach.

Zdroj: Ford motors
Zdroj: Ford motors

Možno aj práve vďaka tomu má auto nižší a širší postoj, novú kapotu, novú prednú masku, aj mriežku chladiča. Kapota dostala dynamický tvar, ktorý prechádza od predného stĺpika po horné rohy mriežky chladiča v tvare lichobežníka. Auto tým získalo výrazne dynamický vzhľad (skôr by sa hodilo napísať, že „kukuč“). Predné svetlomety sú štíhlejšie a ostro rezané. Spolu s pretiahnutými hmlovými svetlami zvýrazňujú charakter prednej časti. Jemné chrómové prvky pridali na štýlovosti. V zadnej časti, ktorá sa zmenila tiež dosť výrazne a má užšie koncové svetlá, upozorňoval výrobca na jej eleganciu. No každému sa páči niečo iné, ale (nielen podľa mňa) sa kombinácia ostrých liniek a oblín síce vydarila, ale nie celkom na jednotku. Zasa tvrdím, že je to vec vkusu. Prezentuje sa tým síce aj technologická vyspelosť Forda vyrobiť komplikované tvary piatych dverí, no čo to urobí v prípade potreby vrátiť plech do tohto tvaru pri oprave, naozaj neviem.

Zdroj: Ford motors
Zdroj: Ford motors

Poďme sa pozrieť do interiéru

Tiež sa podrobil „plastickej operácii.“ Nová stredová konzola s odkladacím priestorom ponúka viac priestoru a je do nej integrovaná aj posuvná lakťová opierka. Neuškodilo by však, ak by bola konzola užšia, stále tlačí jej roh na pravé koleno vodiča. Do nastaviteľnej konzoly sa zmestia fľaše a poháre rôznej veľkosti, naraz sa do nej dá vložiť litrová fľaša a pohár s objemom 0,4 litra. Celý interiér je uhladenejší, jednoduchší a teda aj prehľadnejší, čím Ford reagoval na želania zákazníkov po väčšej jednoduchosti vo vnútri auta.

Nový Ford Focus je v ponuke vo štvordverovej a päťdverovej verzii a vo verzii kombi, pričom prináša aj novú farbu karosérie – tmavomodrý odtieň Deep Impact Blue. Mali sme možnosť vyskúšať zatiaľ práve päťdverový variant s rôznymi motormi.

Zdroj: Ford motors
Zdroj: Ford motors

Ako jazdí ikona

Prvotriedne jazdné vlastnosti Focusu boli vždy hlavným dôvodom záujmu motoristov. Ako sa dá dobré ešte zlepšiť, ukázali konštruktéri názorne zmenami, ktoré sú očiam záujemcov ukryté. Vyššia konštrukčná tuhosť prednej časti vozidla, upravené zavesenie kolies a vyladené tlmiče, ako aj elektrický posilňovač riadenia a rozšírený stabilizačný systém (Enhanced Transitional Stability), ktorý je použitý v automobilovom priemysle po prvý raz, posunuli jazdné vlastností zasa o kúsok vyššie. Rozdiel síce nie je subjektívne až natoľko výrazný ako v minulosti, ale skúste urobiť z výbornej polievky ešte lepšiu. Bude to určite oveľa namáhavejšie, ako namiesto nechutnej navariť jedlú...

Zdroj: Ford motors
Zdroj: Ford motors

Objektívne však treba uznať, že sa jazdné vlastnosti zlepšili do tej miery, že som za volantom cítil vyššiu istotu a rozhodnosť auta hlavne v zákrutovitých častiach pripravenej trasy. Hoci by som zákrut a serpentín na preverenie vlastností podvozku Focusa prijal oveľa viac, žiaľ prevažovali diaľničné úseky. Nuž sme si „pomohli" a náhodou sme prehliadli jednu odbočku na trase. Hneď sme boli na okresných cestách a zákrut sme si užli skoro do sýtosti. Pozitívne je zistenie, že sa konštruktérom automobilky Ford podarilo dosiahnuť citlivejšie a lepšie prepojenie s vozovkou okrem už spomínaných úprav aj zvýšením bočnej tuhosti silentblokov riadenia a lepším vyladením tlmičov. Mal som pocit bezprostrednejšej odozvy volantu a predvídavejšiu reakciu na riadenie.

Ako funguje stabilizačný systém, sme mali možnosť zistiť hlavne počas druhého dňa, počas ktorého miestami šmykľavý povrch ciest ešte pokropil dážď. Systém sleduje rýchlosť auta a zásahy vodiča do riadenia, čím dokáže predvídať stratu trakcie skôr, než k nej skutočne dôjde, a včas spustí elektronický stabilizačný program. Zaistí tým plynulejšiu a bezpečnejšiu jazdu. Splniť zázraky „na počkanie" však nedokáže a keď to preženiete s rýchlosťou, robí čo môže, no nemusíte sa vojsť do svojho jazdného pruhu. Platí, že elektronika nedokážte zvíťaziť nad fyzikou tam, kde jej vy nedáte šancu.

Zdroj: Ford motors
Zdroj: Ford motors

Novinky aj podkapotou

Každý tretí Focus predaný v Európe v prvom polroku 2014 bol vybavený jednolitrovým motorom EcoBoost, ktorý aj tento rok (už tretíkrát po sebe) vyhlásili za Medzinárodný motor roka. Toto zatiaľ nemá obdobu v histórii tejto súťaže. Ford však má aj novinky. Nové motory pre Európu znamenajú  nižšiu spotrebu paliva, ktorá klesla až o 19 percent. Podpísali sa pod to hlavne 1,5-litrový zážihový motor EcoBoost a 1,5-litrový vznetový motor TDCi.

Úsporný 1,5-litrový zážihový motor EcoBoost od spoločnosti Ford je dostupný vo výkonoch verzii 110 kW (150 k) alebo 134 kW (182 k) – v spojení s novou šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Pri šesťstupňovej manuálnej prevodovke má sedempercentnú úsporu paliva v porovnaní s odchádzajúcou 1,6-litrovou verziou motora EcoBoost, ktorá mala ekvivalentný výkon. Od roku 2015 bude motor v ponuke aj so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Nový Focus ponúkne možnosť ovládania prevodovky pomocou páčok na volante, vďaka ktorým sa dajú meniť prevodové stupne a pritom nespúšťať ruky z volantu. Radiace páčky budú v ponuke v rámci voliteľnej výbavy pre vznetové aj zážihové motory s plne automatickou prevodovkou i prevodovkou PowerShift.

Zdroj: Ford motors
Zdroj: Ford motors

Aj 1,5-litrový vznetový motor TDCi od spoločnosti Ford s výkonom 88 kW (120 k) je spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou PowerShift a mal by mať o 19 percent nižšiu spotrebu paliva v porovnaní s aktuálnym 2-litrovým motorom TDCi, ktorý dosahuje výkon 85 kW (115 k) a je spojený s prevodovkou PowerShift. Verzia s výkonom 110 kW (150 k) so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou prinesie o 15 percent nižšiu spotrebu paliva, než predchádzajúci model s výkonom 103 kW (140 k).

Na záver dobrá správa pre všetkých netrpezlivých a nedočkavých vyznávačov športovej jazdy: Ford ponúkne tiež nový Focus ST. V lete ho predstavili na Festivale rýchlosti v britskom Goodwoode a v Európe bude v ponuke so zážihovým aj vznetovým motorom. Doposiaľ najvyspelejší Focus ST prinesie nové technológie ovládania podvozka, vyladené odpruženie a riadenie, ako aj špecifikácie pneumatík na objednávku, ktoré zabezpečia vyváženejší a kultivovanejší zážitok z jazdy s vyššou mierou odozvy. Jeho prezentácia by sa mala odohrať vo februári 2015 a hneď potom aj na naše cesty.

Zdroj: Ford motors
Zdroj: Ford motors

Nielen čerešnička na torte

V novom Focuse bude v európskej premiére aj  vyspelý komunikačný systém SYNC 2. Jeho súčasťou je farebná dotyková obrazovka a vylepšený systém hlasového ovládania, ktorý uľahčuje prístup k ovládaniu audiosystému, navigácie, klimatizácie a mobilného telefónu. Je škoda, že funguje iba vtedy, ak s ním komunikujete po anglicky. Ale keď sa naučíte správne zadávať povely hlasom, je to výrazné uľahčenie života. Má aj svoje úskalia: predstavte si napríklad, že hlasovým povelom chcete zatelefonovať priateľke Márii a zavoláte manželku Mariku... Rozpoznávanie slovenskej reči zrejme nie je v pláne pre taký malý trh, akým je Slovensko, no čo ak by predsa? Podnet sme zadali, v Kolíne nad Rýnom majú o čom premýšľať. Aj tak je to vyspelý systém, ktorý uvoľňuje ruky vodiča od zbytočných činností.

To je aj ambíciou ďalších úprav. Napríklad dizajnéri automobilky Ford pri úprave interiéru nového Focusu vzali do úvahy spätnú väzbu od zákazníkov a reagovali na ich podnety. Výsledkom je intuitívnejšie usporiadanie prvkov v kabíne. Okrem toho má volant a stredová konzola menší počet ovládacích prvkov a prepínačov a tým čistejší a modernejší vzhľad interiéru, ktorý dotvára nové saténové obloženie čiernej farby s chrómovými ozdobnými prvkami.

Uvoľniť ruky bolo prvoradou snahou aj v prípade technológie kolmého parkovania s ovládaním bez používania rúk (hands-free), ktorá pomáha vodičom pri cúvaní kolmo do parkovacieho priestoru súbežne s inými vozidlami. No a verte, alebo nie, toto sme v nahustenom programe nemali možnosť poriadne vyskúšať, takže sa už tešíme na normálny klasický test, kde veríme, že v stiesnených podmienkach hlavného mesta nebude núdza o podrobné vyskúšanie tohto príjemného prvku...

Zdroj: Ford motors
Zdroj: Ford motors

Spoločnosť Ford prvý raz uviedla na trh model Focus v roku 1998. Odvtedy ho na celom svete predali vyše 12 miliónov kusov, z toho 6,9 milióna v Európe, kde Ford vyrobí každých 90 sekúnd jeden nový Focus. V snahe uspokojiť stále rastúci narastajúci dopyt zákazníkov po modeli Focus, ktorý sa predáva na 140 trhoch vo svete, zvýšila spoločnosť Ford svoje výrobné kapacity a dnes ho vyrába v ôsmich závodoch na štyroch kontinentoch. Výrobné závody sú v Nemecku, USA, Rusku, Číne, Thajsku, Vietname, Argentíne a na Taiwane. Ich celková ročná výrobná kapacita je vyše 1,5 milióna vozidiel Focus.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo