2013-10-21 05:40:00
Mazda3
Mazda 3 má dva karosárske varianty, sedan akoby bol zmenšeným modelom Mazda 6.
Zdroj: Mazda

Mazda nepodľahla turbomóde, najnovšia Mazda 3 však dostane aj hybridný pohon

Nová generácia Mazda 3 sa po celosvetovom predstavení ukázala Slovensku oficiálne na autosalóne v Nitre.

Pôvodný zámer bol predávať u nás s rovnakou sumou hatchback aj sedan so štartovacou cenou 13 990 eur. To sa podarilo, ale iba čiastočne. Cena zostala, ale iba pri hatchbacku, ktorý štartuje s chudobnejšou výbavou. Vyššie stupne výbavy však už držia slovo a za cenu hatchbacku dostanete aj sedan. Potom už platí: rovnaké motory, rovnaké výbavy. Stačí si len vybrať typ karosérie, ktorá vám vyhovuje lepšie. Alebo, ktorý typ karosérie vám padne viac do oka, lebo sedan získal navyše oproti krátkej verzii ešte pekný kus elegancie a štýlu.

Ak ste si to všimli aj vy, podobnosť so súrodencom zaradeným o číslo vyššie, modelom Mazda 6 nie je čisto náhodná. Tretia generácia kompaktnej Mazdy 3 sa totiž opiera dizajnovo o ďalšie dva nové modely: CX-5 a oblými líniami s niekoľkými ostrými hranami s koncovými svtlami, vlastne celým profilom karosérie výrazne pripomína Mazdu6. Vďaka menším rozmerom a teda aj nižšej cene chce byť novým bestsellerom. Aj keď nová technológia priameho vstrekovania paliva Skyactiv neprinieslo ohlasované podstatné zníženie spotreby paliva, pre zákazníkov je dôležitý dizajn a dobré jazdné vlastnosti. A to aj preto, že práve najviac očakávaní je práve o podvozku. Predchádzajúca Mazda3 postavená na podvozkovej skupine modelu Fordu Focus II jazdila totiž excelentne. Smelé vyhlásenia výrobcu hovoria, že to novinka prekoná vo všetkých smeroch. Teda vrátane agility aj komfortu. Na prednej náprave sú vzpery McPherson vpredu a vzadu nájdeme viacprvkové zavesenie kolies odvodené z modelu Mazda 6. Obe nápravy majú stabilizátory, predný s priemerom 22,2 mm a zadný 17 mm.

Mazda tasí najťažší kaliber

Hoci by mnohí zákazníci, hlavne v Európe chceli radšej karosériu kombi, druhou karosárskou verziou je trojpriestorový sedan. Klasická štvordverová karoséria má totiž lepšie vyhliadky na úspech v krajinách, kde sa očakáva vysoký podiel predaja, teda hlavne v Rusku, či v USA. Tvar karosérie však nepodliehal iba inšpirácii väčšieho brata a páčivým krivkám, ale aj exaktným výsledkom techniky. Koeficient odporu vzduchu sa tak dostal na výbornú hodnotu cx 0.275. Zadný spojler hatchbacku spolu s ďalšími prvkami údajne podstatne znižujú počas jazdy aerodynamický hluk v kabíne.

Zdroj: Mazda
Zdroj: Mazda

Štvor aj päťdverová Mazda3 sú postavené na rovnakej platforme, majú rázvor 2700 mm. Šírka 1795 a výška 1450 sú spoločné, dĺžka hatchbacku je 4465 mm, sedan má vďaka masívnejšiemu zadnému previsu 4585 mm. Rozdiel je aj v objeme batožinového priestoru. Kompaktný model má v základnom usporiadaní 364 litrov, štvordverový sedan 419 l. Mazda zároveň sľubuje lepší výhľad z auta a lepšiu pozíciu za volantom, ako doteraz. Konštruktéri sa ale zamerali aj na ostatných cestujúcich, vzadu majú na kolená viac miesta vďaka rázvoru náprav predĺženému o 60 mm. Vďaka použitiu väčšieho množstva vysokopevnostnej ocele je karoséria auta tuhšia o 30 percent a zároveň ľahšia.

Pohotovostná hmotnosť je podľa motora, prevodovky a výbavy od 1190 do 1330 kilogramov. Disky kolies sú 16 až 18 palcové a riadenie má elektrický posilňovač. Sedempalcový dotykový displej nad stredovou konzolou trocha pripomína BMW radu 1, no nápaditosť japonských dizajnérov sa prejavila na prístrojovom paneli s veľkým centrálne umiestneným otáčkomerom. Rýchlosť sa zobrazuje digitálne, po stranách otáčkomera je digitálny palivomer a multifunkčný displej palubného počítača.

Zdroj: Mazda
Zdroj: Mazda

Hatchback má základnú výbavu Emotion, vďaka ktorej je cena pod úrovňou sedanu. Aj tá však obsahuje šesť airbagov, stabilizačný systém, manuálnu klimatizáciu, palubný počítač, multifunkčný volant, rádio s USB vstupom či elektrické ovládanie okien. Štandardná záruka na 3 roky/100 000 km sa dá rozšíriť za príplatok 180 eur na štyri roky a za 264 eur na päť rokov. Vždy však maximálne na 100 000 km.

Tri benzínové atmosférické motory

Pod kapotou sú na výber tri motory, skutočnou novinkou je len základný atmosférický štvorvalec 1,5 Skyactiv-G vybavený priamym vstrekovaním benzínu. Má výkon 74 kW (100 k) pri 6000 otáčkach za minútu a najvyšší krútiaci moment 150 Nm pri 4000 otáčkach za minútu. Dodáva sa iba so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Takto vybavený model zrýchli z 0 na 100 km/h za 10,8 sekundy a maximálne jazdí rýchlosťou 182 km/h.

Benzínový dvojliter Skyactiv-G má dva výkonové varianty, 88 kW (120 k) a 121 kW (165 k) pri 6000 ot/min, najvyšší krútiaci moment je rovnaký 210 Nm pri 4000 ot/min. Montujú sa  štandardne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, pre slabší variant je aj šesťstupňový automat klasickej koncepcie. Jediným vznetovým motorom je turbodiesel 2,2 Skyactiv-D s dvoma turbodúchadlami. Má výkon 110 kW (150 k) pri 4500 ot/min a 380 Nm pri 1800 ot/min. Aj tu si možno vybrať šesťstupňovú manuálnu, alebo automatickú prevodovkou.

Trojka hatchback dostala očesanejšiu základnú výbavu Emotion, vďaka tomu sa jej cena dostala pod úroveň sedanu. Obsahuje však šesť airbagov, stabilizačný systém, manuálnu klimatizáciu, palubný počítač, multifunkčný volant, rádio s USB vstupom či elektrické ovládanie okien. Štandardnú záruku 3 roky/100 000 km je možné za príplatok 180 eur rozšíriť na štyri roky a za 264 eur na päť rokov. Vždy s obmedzením na 100 000 km.

Hybrid: dva motory, spotreba 3,2 l/100 km

Mazda splnila svoj sľub a aspoň čiastočne odhalila hybridnú verziu nové trojky. Bude k dispozícii však zatiaľ iba v Japonsku pod tamojším názvom Axela a výlučne s karosériou sedan. Novinka svoje úvodné „antré“ absolvovala s benzínovými a dieselovými motormi pod kapotou, pričom automobilka hneď pri premiére avizovala, že príde rad aj na hybridnú verziu. Možno sme ju neočakávali tak skoro, ale Mazda ju oznámila spolu so začiatkom prijímania objednávok v rodnom Japonsku.

Možno to znie zvláštne, že sa japonské auto dostáva do predaja v Japonsku neskôr, ako u nás, ale tak to už na tomto svete občas chodí. Pre značku je táto udalosť významná z jedného dôvodu: stane sa prvou automobilkou, ktorá na japonskom trhu súčasne ponúkne dieselový, benzínový, aj hybridný pohon v jedinom modeli. Hybrid sa začne predávať spolu s ďalšími verziami 21. novembra, objednávať sa dá už teraz za 2 373 000 jenov (asi 17 440 eur.)

Zdroj: Mazda
Zdroj: Mazda

Pod kapotou ponúkne dvojlitrový spaľovací motor SkyActiv-G, ktorý je v tomto prípade naladený na skromných 73 kW (99 k) a 142 Nm, to ale zrejme preto, aby mohol lepšie vyniknúť elektromotor so 60 kW (82 k) a 207 Nm. Kombinovaný výstup celej poháňacej sústavy síce nepoznáme, ale odhadujeme na úrovni 100 až 110 kW (136 - 150k), ktorý bude expedovať na predné kolesá bezstupňová planétová prevodovka e-CVT. Elektrický motor je spolu v jednom bloku s planétovou prevodovkou. Nechýba možnosť prepnúť systém do čisto elektrického režimu.

Aj dynamické parametre si zatiaľ nechali Japonci pre seba, spotrebou sa ale pochválili radi. Podľa japonskej normy JC08,má vozidlo prejsť na liter paliva 30,8 kilometra, čo by podľa našich zvyklostí znamenalo spotrebu 3,24 litru benzínu na 100 km. To neznie celkom reálne, no na konečné hodnoty si budeme musieť počkať až dovtedy, kým sa predaj hybridnej trojky nezačne aj u nás. Lenže... Mazda o uvedení Hybridu v Európe zatiaľ nehovorí. No keďže miestne regulácie takýmto a podobným riešeniam prajú, možno by sa dalo predpokladať, že sa hybridnej verzie Mazdy 3 dočkáme. Žeby niekedy v priebehu budúceho roka?

Jozef Vydra
ZDROJ: Mazda

Komentáre k článku


Stream naživo