2017-11-14 04:00:00
Tesla Model S
Tesla Model S
Zdroj: futurecarsmodels.com

Toto je šok! Tesla Model S vytvorí viac exhalátov ako malé benzínové auto

Elektromobilita sa prezentuje ako čistá doprava budúcnosti - bez emisií. Realita je iná.

Už to zrátali: žiadne nulové emisie! Najnovšie vyšlo najavo, že Tesla Model S vyprodukuje viac oxidu uhličitého ako malé benzínové auto. Keď pred časom podobné zistenie publikoval ADAC, ktorý zistil, že Škoda Octavia s pohonom na CNG je na tom s emisiami lepšie ako Tesla, málokto tomu veril. Teraz sa do zisťovania pustili aj iní.

Massachusettský technologický inštitút (MIT) zverejnil výsledky veľmi zaujímavej štúdie. V rámci nej porovnával emisie oxidu uhličitého u troch celkom odlišných áut. V porovnaní boli Tesla Model S, BMW 750 xDrive a Mitsubishi Mirage so zážihovým motorom: Je to u nás nepredávaný nástupca modelu Colt.

Kým sa dostaneme k výsledkom, ešte zamyslenie: najväčším argumentom pre elektromobily je ohľaduplnosť voči životnému prostrediu. Elektromotor totiž na rozdiel od spaľovacieho motora neprodukuje žiadne emisie. Áno, ale to platí iba vtedy, ak chcete pristupovať k celej problematike tak, že budete brať do úvahy iba vozidlo idúce po ceste. Potom je to úplná pravda. Jednoducho žiadne spaľovanie, riadne emisie! Lenže...

Auto nie je iba o jazdení. Niekde sa musí aj vyrobiť a po skončení jeho životnosti aj ekologicky zlikvidovať, respektíve recyklovať. Pri výrobe treba navyše rozlišovať z pohľadu energetickej náročnosti výrobu jednotlivých celkov vozidla. Nesmieme tiež zabudnúť na formu výroby elektrickej energie. Práve tento faktor hrá kľúčovú rolu.

Zdroj: Tesla, carscoops

MIT (Massachusett Institut of Technology) sa na celú problematiku pozrel z hľadiska produkcie  CO₂ v priebehu životného cyklu spomenutých troch áut. Pre lepšiu názornosť ju prerátali na jeden kilometer. Výsledky, ktoré vedci zistili, sú prekvapujúce. Podľa očakávania najviac oxidu uhličitého na jeden kilometer produkuje BMW 750 xDrive, konkrétne 385 g/km. Lenže druhým najhorším autom nebolo Mitsubishi Mirage so 192 g CO₂ na kilometer, ale Tesla Model S. Pri nej MIT zistil hodnotu 226 g/km. Je to možné, že auto, ktoré nemá spaľovací motor, vyprodukuje za celý životný cyklus viac emisií CO₂, ako malé auto so zážihovým motorom?

Problém menom akumulátor

Prečo dosiahla Tesla Model S vo svojom životnom cykle také vysoké emisie CO₂? MIT vidí problém najmä vo výrobe trakčného lítium-ionového akumulátora. Nie je to tak dávno, čo riaditeľ Tesly a inovátor Elon Musk oslavoval túto technológiu ako zabezpečenie budúcnosti elektromobilov. Fakt, že tesla dopadla tak, ako dopadla, v zásade nijako neznižuje ekologický prínos elektrických a hybridných vozidiel. „Elektromobily aj hybridy sú v pri produkcii emisií lepšie ako vozidlá poháňané spaľovacími motormi,“ povedala na margo celej záležitosti zástupkyňa spomínaného amerického technologického inštitútu Jessika Trančík.

K štúdii treba dodať, že ohľadne výroby elektrickej energie vychádzala zo situácie na americkom stredozápade USA. Po havárii v jadrovej elektrárni Three Mile Island v roku 1979 došlo v Amerike k obmedzovaniu jadrových elektrární. Tie dovtedy rástli skoro ako huby po daždi. Svojím rozsahom sa táto katastrofa radí k ukrajinskému Černobylu a japonskej Fukušime. V USA sa na výrobu elektrickej energie stále hojne využívajú tepelné elektrárne spaľujúce uhlie. Vznikajúca para potom roztáča turbíny elektrických generátorov. Je to možno z pohľadu Európy nepochopiteľné, ale až 98 percent ťažby uhlia v USA sa používa na výrobu elektrickej energie. Najmä práve stredozápad USA je v tomto ohľade vysoko produktívny.

Ďalší problém v prípade Tesly predstavujú rozmery akumulátora, ktoré súčasne zvyšujú hmotnosť vozidla. Na to, aby bol zaistený dostatočný akčný rádius na jedno nabitie, totiž musia byť batérie pri súčasnom stave technológií relatívne veľké.

Kobalt nad zlato

Rozmerné lítium-iónové batérie potrebujú na výrobu veľa špecifických surovín. Tým najdôležitejším je okrem lítia tiež kobalt. To je ďalší hlavný vinník. Pri výrobe práškového kobaltu sa používa redukcia oxidu kobaltnato-kobaltitého oxidom uhoľnatým (prípadne vodíkom). No a pri tom vzniká okrem iného aj oxid uhličitý. Aj to je samozrejme zohľadnené v štúdii vyššie zmieneného technologického inštitútu.

Medzi najväčších producentov lítia patrí Bolívia. Kobalt sa najviac získava v Demokratickej Republike Kongo. Štúdia uskutočnená v posledných rokoch tvrdí, že pri predpokladanom rozmachu elektromobilov a hybridných vozidiel v horizonte niekoľkých desiatok rokov nebudú súčasné zásoby lítia a kobaltu stačiť a minú sa podľa niektorých údajov do konca 21. storočia. Navyše, cena kobaltu pre zvýšený záujem strmo rastie. Približne pred rokom sa za tonu kobaltu platilo zhruba 26 200 USD. Dnes je to už ale okolo 56 500 USD a ceny stále rastú.

Vráťme sa ešte k prepočítanej hodnote CO₂. Tesla S podľa MIT má hodnotu 226 g CO₂/km. Zodpovedá to približne spotrebe 9,5 litra benzínu. To nie je úplne málo, ale v porovnaní s klasickým autom so spaľovacím motorom s veľkosťou, hmotnosťou a výkonom ako má Model S, to nie je prehnaná hodnota.



Rozdiel v elektromobiloch a konvenčných autách je samozrejme v tom, že elektrina sa nevyrába v centrách miest. Elektromobily teda produkujú emisie inde, nie v mieste, kde jazdia. Lenže ak chceme naozaj chrániť životné prostredie, nemôžeme emisie len sťahovať niekam mimo dosahu nášho nosa a tváriť sa, že je auto „bezemisné.“ O to sa aktuálne snažia propagátori elektromobility. Neraz je to podľa hesla – chcem to lacno, nech to stojí, čo chce... Nuž a vlády túto mobilitu takzvane bez emisií štedro dotujú z peňazí daňových poplatníkov.


ZDROJ: MIT

Komentáre k článku


Stream naživo