2015-11-24 10:55:00
V Číne zbúrali a
V Číne zbúrali a postavili most za 43 hodín
Zdroj: autoevolution

Zbúrali starý most a nahradili ho novým za menej ako dva dni. V Číne...

Výstavba ciest a mostov je celkom vážna vec: je to prácne, a vyžaduje si to veľa času a veľa zdrojov.

Napriek tomu sú životne dôležité pre rozvoj miestnych a národných ekonomík. Pre väčšinu vlád je to niečo ako priorita. Žeby aj pre tú našu..?

Bez ohľadu na to, či sa diaľnica stavia na zelenej lúke, alebo iba potrebuje opravy, zoznam problémov a konštrukčných prác sa zdá byť nekonečný. V prvom prípade je najťažšie nájsť najlepšiu trasu a premiestniť hory materiálu a neraz aj ľudí, ktorí v ideálnej trase bývajú. Ak už cesta existuje, ale potrebuje seriózne udržiavacie práce, či rekonštrukciu , alebo dokonca nahradenie starej konštrukcie (v prípade mosta), je tu v prvom rade dopravný problém – ako presmerovať nekonečné prúdy dopravy počas opráv. Cesta musí byť uzatvorená, prevádzka odklonená a veľa ľudí bude tieto riešenia preklínať, kým stavebné firmy budú cítiť tlak.

Ďalším kľúčovým faktorom je skutočnosť, že pri výstavbe ciest zostali metódy výstavby v posledných rokoch prakticky rovnaké. Na to nemáme byť prečo hrdí. Ale technológie sa už nevyvíjajú tak, ako by sme potrebovali, či chceli. Predsa však sa len niečo pohlo k lepšiemu a klasiku nahrádza takzvaná modulárna konštrukcia. Jej použitie v stavebníctve sa využíva už celé desaťročia, ale až po zhliadnutí tohto videa z Pekingu pochopí veľa ľudí, že jej využitie je možné aj pri cestných stavbách.

Možno to znie ako z rozprávky, ale čínski robotníci zbúrali a nanovo postavili zničený viacpruhový most  (nadjazd) Sanyuan Bridge, nazvaný aj ako Sanyuanqiao iba za 43 hodín. Patrí k jedným z najviac dopravne vyťažených obchvatov. Je to hlavný nadjazd na severovýchodnom úseku 3. okruhu v Pekingu. Rýchlpostné prepojenie letísk a diaľnice Jingshun Road (China National Highway 101) a 3. Ring Road sú vzájomne prepojené práve týmto technologickým nadjazdom.

Zdroj: autoevolution

Jeho obnova sa začala 13. novembra 2015 o 23:00. Viac ako 1300 ton nových plôch pre most nahradilo na stavenisku staré dielce, ktoré predtým odstránili. Celú rekonštrukciu zvládli do 43 hodín. Bežný spôsob by podľa Shanghaiist znamenal uzavretie cesty najmenej na dva mesiace, ako citoval citylab.com.

Na videu, ktoré je zrýchleným záznamom postupu prác vidno, ako sa do už zastaveného úseku pustili žeriavy a odstránili starú konštrukciu vozovky. Na jej miesto sa potom nasunule predmontovaná nová konštrukcia. Stačili ešte dokončovacie práce – asfaltovanie povrchu, vyznačenie dopravného značenia – a bolo hotovo! Celé sa to udialo rýchlo, čo znamenalo napriek sústredeniu veľkého množstva techniky a robotníkov nakoniec menej púeňazí, kratší čas výluky a a menej preťažených obchádkových komunikácií, ktoré museli zvládnuť nápor dopravy po kratší čas.

Dobrá inšpirácia, čo poviete?

<iframe width="640" height="360" src="https://www.youtube.com/embed/vz_j_BEkVCQ?rel=0&amp;showinfo=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Jozef Vydra
ZDROJ: autoevolution, BTV, Shanghaiist

Komentáre k článku


Stream naživo