2023-10-18 13:55:00
Ford F-150 Lightning
Ford F-150 Lightning
Zdroj: Ford

Zachránia elektromobily karosérie typu sedan? Oproti SUV majú kľúčovú výhodu

V USA sa automobilky zbláznili a predháňajú sa v uvádzaní mega eSUV a mega epickupov. Je to však cesta do pekla.

V USA sa automobilky vyslovene zbláznili. Svoje cenné zdroje lejú do vývoja a uvádzania veľkých ťažkých elektrických SUV a pikapov. Kým elektrické SUV sú pre každú automobilku takmer povinnou jazdou a zároveň znakom začiatku osvojenia technológie, v Amerike populárne pikapy prechod na elektrinu akosi nezvládajú.

Podľa analytikov z Heatmap patria totiž zákazníci kupujúci modely typu pick-up k tým, ktorí majú voči zmenám takpovediac silnú alergiu. Analytici očkávajú, že dopyt po pikapoch prakticky nikdy nezanikne, no to sa len ťažko prenesie do kategórie elektrických pikapov. Stručne a skrátka, Amerika je posadnutá pikapmi a naďalej zostanú najžiadanejším tipom vozidiel, no zostanú v takej pozícii výhradne ako spaľovacie vozidlá, elektrické pikapy z tohto veľkého koláča nemajú šancu odhryznúť väčší kus. A ak aj áno, rozhodne nie hneď.

Vidieť to aj na predajoch týchto vozidiel. Taký Ford je typickým príkladom. Od svojej elektrickej F-150 očakával desatisíce predaných áut prakticky okamžite po uvedení, no doteraz ich predal len 12-tisíc, čo je hlboko pod očakávaniami výrobcu. Detto Hummer EV akosi nejde na odbyt a dodnes sa ich predalo len niečo vyše 1000 kusov. Môžeme polemizovať o rýchlosti nábehu výroby a o maximálnych kapacitách výroby ako takých, no aj podľa analytikov je toto veľmi zlé. Tu predsa nejde o start-upy, ktoré musia rozlúsknuť oriešok zvaný sériová výroba. Toto sú zavedené automobilky.

Dôvodom odporu zákazníkov preferujúcich pikapy voči elektrickým verziám nie je primárne nepraktickosť pri jazde v teréne, skôr je to cena. Elektrické varianty sú jednoducho príliš drahé a užívatelia navýšenie ceny nie sú schopní vykryť. Je to skrátka ten istý príbeh ako u nás pri elektromobiloch vo všeobecnosti. Záujem by bol, peňazí však niet.

Problémom je, že automobilky do pikapov a extra veľkých offroadov a SUV natlačili obrovské peniaze s úmyslom rýchlo ich otočiť a získať zdroje na vývoj menších vozidiel, ktoré majú omnoho vyšší potenciál predajných čísel. Keď však elektrické pikapy a spol nedokážu naplniť ani základné predajné predpoklady, obchodný model ide takpovediac do pekla a príchod lacnejších verzií s vyšším potenciálom sa tak odkladá.

U nás síce problém s elektrickými pikapmi nemáme, máme tu však automobilky, ktoré vo veľkom pretláčajú masívne SUV modely. Tie svet nezachránia a viditeľne nedokážu presvedčiť ani bohatšie vrstvy spoločnosti, aby sa celkom vzdali spaľovacích verzií.

SUV je pre uplatnenie elektromobility ideálna karoséria. Konštruktér môže baterku skryť do vyššej karosérie a hotovo. SUV má však v porovnaní s klasickejšou karosériou typu sedan zásadný problém. Je to výška čelnej plochy, hmotnosť a teda aj spotreba. Keď je gro elektromobility založené na neefektívnych krabiciach, akými SUV sú, potenciál úspory materiálov a energie akosi chýba. O to väčší zmysel dávajú kompaktnejšie a hlavne nižšie karosérie. Kým elektrické hatchbacky sú vlastne to isté len v menšom, skutočným výhercom v oblasti efektivity a úspory je karoséria sedan. Nie crossover typu SUV Coupe - i keď aj ten má väčší zmysel, skôr štandardné nízke auto s trojpriestorovou karosériou.

Vďaka menšej čelnej ploche a nižšej hmotnosti nepotrebuje takú veľkú batériu (takže tu je ďalšia úspora hmotnosti a priestoru) a zájde ďalej, respektíve porovnateľne ďaleko ako veľká škatuľa menom SUV s výrazne menším využitím vzácnych zdrojov. To zlepšuje emisnú stopu a urýchľuje jej vyrovnanie s benzínovými a naftovými variantmi.

Stručne a skrátka: potenciál rastu predajov veľkých áut tu síce je, avšak s nástupom elektromobility môže nájsť svoj koniec. Aj analitici v USA očakávajú, že ten kto dokáže uviesť na trh viac nižších elektrických modelov v karosériách hatchback a najmä sedan, práve ten dokáže uspieť v boji o peniaze fanúšikov elektromobilov. 26% motoristov v USA, ktorí zvažujú kúpu elektromobilu sú naklonení skôr kúpe kompaktného vozidla a ďalších 21% sa skôr prikláňajú ku kúpe vozidla strednej triedy (typu sedan).

Otázkou je, či sú si výhody sedanov s aerodynamicky efektívnou karosériou schopní uvedomiť aj zákazníci v našich končinách. Potenciál áut karosérie hatchback nižších rozmerov už totiž odhaľujú a to je vidieť na rastúcich predajoch áut ako je elektrický Renault Megane, či najmä čínsky elektromobil MG EV4...


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Jalopnik, Heatmap

Komentáre k článku


Stream naživo