2022-04-29 15:45:00
Motorka Ural a romantika
Motorka Ural a romantika v Japonsku
Zdroj: Instagram Ural Japan

Vozil sa na nich Putin, no Rusi ich nemusia. Motoriek Ural je väčšia škoda ako Lád

Ural je značka, ktorá našincovi niečo hovorí určite. Ak nie, hádam aspoň zemepisne vie, kde sa Ural nachádza.

Blízko Moskvy. Aspoň závod IMZ je blízko Moskvy, denne tam vyrobia 5 až 6 motoriek s typickou sajdkou. Ural je motorka pre neho a pre ňu. Je to motorka, ktorú milujú na západe, ale Rusi na ňu kašlú. Keď pred rokom písal portál RBTH o Uraloch, Vladimir Kurmachev, šéf závodu Uralu v Irbite sa vyjadril, že cca 99% motocyklov značky Ural ide na export. Rusi skrátka tieto motorky príliš nemusia. Nebolo to tak vždy. Za sovietskej éry vyrobil Ural ročne 13 000 motoriek rovnomennej značky a veľká časť z toho zostávala v domovskej krajine. Lenže po páde komunizmu začal upadať aj Ural a keď po bankrote fabriku jej vtedajší vlastník predával, neprihlásil sa nik, okrem jeho troch podnikových manažérov. A tí aj fabriku stále vlastnia. Pohľad Rusov sa ale nezmenil ani potom, skôr naopak.

Aj keď sa na Uraloch pred tromi rokmi producíroval aj samotný Voloďa a v sajdke viezol šéfa správy Krymu... Keby sa takto radšej Voloďa vozil aj dnes a užívali si vietor na plešine, možno by sa mu prestalo snívať o nacistoch a feťákoch. Ale ktovie, či je to tým.

Isté však je, že imperiálne sny a boj s neexistujúcim nepriateľom priviedli celú ekonomiku Ruska na kraj priepasti. Časom sa možno podarí veľkú časť západných sankcií obísť a Rusi opäť ukážu, že sú za svoje ciele ochotní trpieť omnoho viac ako Západ (pozdravujem pánov zakladajúcich účty v rubľoch...), dnes to tak ale nie je a ekonomika matičky Rusi je na kolenách. To platí aj o priemysle automobilovom.

Kým v Lade sa trápia tým, ako najrýchlejšie povytŕhať čo najviac elektroniky a západniarskych komponentov z budúcich áut a čo najrýchlejšie prejsť na komponenty z Číny, Ural trápia celkom iné problémy. Pretože kým Lada vždy robila autá primárne pre domáci trh, Ural je o vývoze, o plnení snov a o bradatom štýle o snoch o nekonečnej tajge a nekonečných výletoch len s tým najpodstatnejším sediacim hneď po pravej ruke. Svoje sny snívali Brad Pitt, či pán Steven Tyler a mnohí ďalší. So sankciami, ktoré bránia prílevu zahraničných komponentov, tak so sankciami, ktoré bránia exportu, však môžu všetci snívajúci svoje ruské romantické sny skončiť a pustiť sa do hnevu a odporu voči všetkému ruskému. To sa aj deje, veď odpor voči Rusom a čomukoľvek ruskému ešte nikdy nebol v civilizovanom svete taký veľký ako dnes. Lenže čo s tým narobíte, keď sa hlavný šéf a jeho kumpáni rozhodnú, že namiesto toho dobrého, čo v Rusku naozaj je, bude vyvážať iba bomby a tanky a ropu a plyn... to posledné ale iba trochu, iba toľko, aby mal z čoho financovať tie bomby a tanky... Ural jednoducho padol na dno. Dodávky komponentov sa zasekli, výroba sa zastavila, export tiež. Len zázrakom sa ešte podarilo dostať náklad motoriek za hranice aj po začiatku vojny. Teraz to už ale pôjde ešte ťažšie.

Portál rideapart.com spravil so šéfom súčasného Uralu Iljom Khaitom rozhovor práve o problémoch, ktoré Ural má a o spôsoboch ako im chce čeliť. Ak môžete, prečítajte si. Khait hovorí, že Ural bol od začiatku proti vojne. Bodaj by nebol, bez ohľadu na humanizmus, vojna Uralu veľmi škodí a škodí aj povesti ruskej motorky. Ural má dílerstvá po celom svete, no svoju výrobu musel zastaviť, veď až 80% komponentov dnes vyrábajú dodávatelia a veľká časť z nich je (alebo je závislá) od západu. Aby Ural prežil pod sankciami, rozbieha výrobu v Kazachstane. Veľkú časť motorky skonštruujú doma, no v Kazachstane dajú všetko dokopy a odtiaľ budú motorky vyvážať ďalej. Otázkou však je, či niekto svoj bradato-ruský romantický motorkový sen ešte na západe sníva. Khait však verí, že jeho motorky sú určené pre inteligentnejšiu časť populácie a tá dokáže pochopiť, že nie každý Rus a ruský výrobok môže za vojnu na Ukrajine.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: rideapart.com, insta Ural_japan_official, rbth.com

Komentáre k článku


Stream naživo