13.05.2017

Navigácia odvádza pozornosť viac ako SMS, bude sa skúšať v autoškolách

Tvrdím to už dávno, že dotykové ovládanie je horšie riešenie pre bezpečnosť, ako klasické.

Vodiča totiž rozptyľujú podnety, ktoré priamo nesúvisia so sledovaním diania pred autom a okolo neho. Patrí medzi ne aj ovládanie navigácie a ďalších funkcií auta dotykovým ovládaním. Dotykové displeje, ktorým chýba mechanická (haptická) spätná väzba, vyžadujú pri ovládaní neustálu pozornosť.

Donedávna sa považovalo písanie SMS za činnosť, ktorá najviac odvádza pozornosť od šoférovania. Teraz sa však potvrdilo, že je niečo ešte horšie – ako ukázal test britskej organizácie IAM Roadsmart a časopisu Auto Express, práve zadávanie cieľa do navigácie odvádza pozornosť viac ako písanie SMS.

Preto budú musieť adepti v autoškolách v Británii zvládnuť ovládanie navigácie, aby získali vodičské oprávnenie. Pritom by to nemuseli – riešenie je také jednoduché: vrátiť sa od módneho a moderného ovládania na dotykových obrazovkách ku klasike. Zároveň zabrániť súčasným modelom zadávať navigačné pokyny, kým je auto v pohybe. Dnes sa síce objaví upozornenie, že tak nemáte robiť, ale po odsúhlasení (ktorým sa výrobcovia áut vlastne chcú zbaviť zodpovednosti) môžete navigáciu „krmiť“ údajmi. Nie nadarmo je dôležité zvládnuť navigáciu pri pilotnom výcviku. Prpíprava sa robí vopred, aj zadávanie cieľov a údajov letu.

Ako sa menia autá, menia sa tiež požiadavky na vodiča. Na palube áut je stále viac a viac vecí, ktoré nás môžu rozptyľovať a podľa nemeckého klubu ADAC je nepozornosť vodiča približne za každou desiatou dopravnou nehodou.

Vo Veľkej Británii preto bezpečnostná organizácia IAM Roadsmart a tamojší Automagazín Auto Express, ktorý patrí k najpredávanejším, zorganizovali pozoruhodný test. V ňom sa novinári s odborníkmi snažili nájsť takú činnosť, ktorá najviac odvádza pozornosť od riadenia auta. Redaktor Auto Expressu Joe Finnerty a britská nádej v seriáli Formule 3 Jamie Chadwick mali za úlohu zastaviť na určitom mieste a prejsť meraná kolá na okruhu. Pritom písali SMS, zadávali cieľ do navigácie, telefonovali, jedli, pili a rozprávali sa so spolujazdcom.

Ovládanie navigácie sa ukázalo ako najhoršie, až po ňom to bol tradičný strašiak: písanie SMS. Ani inak veľmi koncentrovaný pretekár Jami Chadwick nedokázal pri používaní navigácie zastaviť na vytýčenom mieste. A porovnanie ukázalo, že aj bežný hovor so spolujazdcom znižuje pozornosť, ktorú venujeme riadeniu. Tiež ovplyvňuje reakčný čas pri brzdení. Je na tom ale lepšie ako telefónny hovor, lebo aj keď používate handsfree, musíte sa na konverzáciu viac sústrediť a nedávate toľko pozor na dianie na ceste.

Miera toho, ako veľmi môže navigácia odvádzať pozornosť, sa samozrejme líši podľa auta a jeho palubného systému a tiež podľa vodiča, ktorý by si mal s podobnými technológiami rozumieť. Veľká Británia preto zavádza novinky do systému skúšok na získanie vodičského oprávnenia. Tie majú viac zodpovedať reálnym situáciám za volantom, lebo v ostrovnom kráľovstve má navigáciu v aute viac ako polovica šoférov. Žiaci autoškôl budú musieť počas jazdy predviesť, či vedia zadať cieľ a nasledovať jej pokyny, alebo či vedia zapnúť vyhrievanie zadného okna. Podobné úlohy nahradia tradičné cúvanie okolo rohu. Testy v autoškolách pre 21. storočie budú zahŕňať aj jazdu po diaľnici - zatiaľ sa totiž aj v Británii odohrávali skôr na pokojných cestách v rôznych obytných zónach.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.