2014-04-18 05:55:41
Volvo predstavilo nafukovaciu detskú
Volvo predstavilo nafukovaciu detskú autosedačku
Zdroj: Volvo

Volvo predviedlo koncept nafukovacej bezpečnostnej sedačky pre deti

Automobilka Volvo je povestná snahou o čo najväčšiu bezpečnosť svojich áut.

Je to už 50 rokov, čo automobilka myslí a pracuje aj pre bezpečnosť detských cestujúcich. Preto si pripomína svoje najväčšie míľniky v tejto oblasti.

V roku 1964 automobilka po prvý raz testovala prototyp detskej bezpečnostnej sedačky orientovanej proti smeru jazdy. Toto riešenie bolo natoľko bezpečné, že sa vlastne používa dodnes. „Tie najmenšie deti musia až do veku troch-štyroch rokov vždy cestovať proti smeru jazdy,“ pripomína Lotta Jakobssonová, technická špecialistka v oddelení pre bezpečnosť v automobilke Volvo.

Zaujímavá je inšpirácia pre toto riešenie. Autor tohto nápadu, teda otočenej sedačky, lekár a neskôr profesor prednášajúci dopravnú bezpečnosť Bertil Aldman, sa pri jej tvorbe inšpiroval astronautmi amerického programu Gemini. Aj tí sedeli pri lete do vesmíru proti smeru letu. Aldman pri vývoji sedačky úzko spolupracoval s Volvom, po prvý raz sedačku testovali v modeli PV544.

Zdroj: Volvo
Zdroj: Volvo

Pre deti to najlepšie

Prvú detskú sedačku dodalo Volvo na trh v roku 1967. Ponúklo ju ako príplatkovú výbavu pre model Amazon. Na dnešné pomery to bolo nezvyčajné riešenie – bolo to totiž predné sedadlo spolujazdca, ktoré bolo možné otočiť dozadu. Bezpečnú polohu dieťaťa sediaceho proti smeru jazdy zaisťovalo čalúnenie a chrbtová opierka s pásmi.

Zdroj: Volvo

Ozajstnú detskú sedačku začalo Volvo predávať o päť rokov neskôr. Detská sedačka orientovaná proti smeru jazdy bola navrhnutá tak, aby podporovala krk dieťaťa a pomohla rozložiť sily pôsobiace pri čelnom náraze na väčšiu plochu. Takto fungujú aj dnešné detské sedačky, v ktorých dieťa sedí proti smeru jazdy.

Kým pre najmenšie deti sú určené špeciálne sedačky, pre väčšie deti sú určené takzvané podsedáky. Volvo odporúča, aby ich poožívali deti do výšky 140 centimetrov, teda asi do veku 10 rokov. Ich použitie výrazne znižuje riziko zranenia dieťaťa pri nehode. Prvý taký podsedák Volvo predstavilo v roku 1976. Prvý integrovaný podsedák Volvo použilo v roku 1990, v modeli 960. Vyklápal sa z prostredného sedadla zadnej lavice. O päť rokov neskôr nasledovali integrované sedáky v dvoch krajných zadných sedadlách, predstavené v sedane S40.

V roku 2007 potom Volvo uviedlo v kombi V70 dvojstupňový podsedák, ktorý sa dá nastaviť do dvoch úrovní podľa výšky dieťaťa. Podsedák doplnili bezpečnostné pásy s predpínačmi prispôsobenými detskému telu.

Zdroj: Volvo
Zdroj: Volvo

Netradičný nápad, skvelá myšlienka

Tohtoročnou novinkou Volva na poli bezpečnosti a zatiaľ poslednou inováciou Volva zvyšujúcou bezpečnosť detí je koncept nafukovacej detskej sedačky. Jej výhodou je ľahká inštalácia a možnosť zložiť ju do malej tašky. Dá sa tak ľahko prenášať medzi autami.

Zdroj: Volvo

Volvo prináša dôraz na bezpečnosť a dizajn pre najmenších členov rodiny. Dizajn je určený na pomoc cestujúcim rodinám práve tým, že ponúka ľahšiu a menej objemnú alternatívu k tradičným autosedačkám. Nápad je to celkom geniálny. Sedačka je vytvorená zo vzduchom nepriepustného materiálu, ktorý je pokrytý prešívanou textíliou. Zabudovaný elektromotor umožňuje nafúknuť, alebo vyfúknuť sedačku v priebehu 40 sekúnd. Sedačka váži menej ako 5 kg, takže sa dá po vyfúknutí vzduchu z komôr ľahko zložiť a preniesť. Zaujímavosťou je pripojenie  cez Bluetoth, takže v prípade potreby sa dá sedačka nafúknuť vopred na diaľku.

Zdroj: Volvo
Zdroj: Volvo

Nafukovacia sedačka je nápadom Lawrence Ábela, dizajnového manažéra Volvo z kalifornského Concept Center v Los Angeles. „Pre mnohých je cestovanie s malými deťmi výzvou a každá pomoc ako zjednodušiť život rodičom s malými deťmi je skvelá vec,“ povedal. Sedačka zatiaľ zostáva ako koncept vo fáze vývoja a Volvo sa nevyjadrilo, či ju bude aj vyrábať. No vzhľadom na šikovné riešenie sa dá predpokladať, že sa tak stane.

Jozef Vydra
ZDROJ: Volvo

Komentáre k článku


Stream naživo