2023-06-27 22:14:00
InoBat úspešne otestoval nové
InoBat úspešne otestoval nové články E33
Zdroj: InoBat

Slovenský InoBat šokuje: Nová EV batéria prekonáva najlepších konkurentov

Slovenský startup InoBat chystá výrobu batérie s energetickou hustotou prekonávajúcou takmer všetky súčasné baterky.

InoBat úspešne otestoval svoju novú 31 Ah batériu s označením článkov E33 vhodnú pre sektor vysokovýkonných dopravných prostriedkov (letecký priemysel či vysokovýkonné autá). Vďaka svojim malým rozmerom je vhodná práve pre segmenty, kde pri konštrukcii záleží na každom centimetri. Gravimetrická hustota energie tejto batérie je na úrovni 328 Wh/kg pri počiatočnom testovaní, čím dokáže dosiahnuť veľmi rýchle nabíjanie s dobrou tepelnou stabilitou. Batéria je tak ideálna práve pre segmenty, v ktorých je nízka hmotnosť rozhodujúcim konštrukčným faktorom. Očakáva sa, že produkcia týchto batériových článkov od InoBat dosiahne úroveň 340 Wh/kg prostredníctvom menšieho návrhu a optimalizácie procesov. 

Aktuálny zlatý grál batérií je úroveň 500 Wh/kg. Takúto batériu predstavil koncom apríla čínsky megavýrobca CATL, no jej uplatnenie ešte potrebuje nejaký čas a výrobca ich budúcnosť vidí skôr v leteckom priemysle. Aj InoBat sa venuje vývoju leteckých batérií, avšak táto je určená aj pre automobily. Batéria s takýmito parametrami zabezpečí konštruktérom viac energie v menšom balení, navyše je takáto batéria schopná výrazne rýchlejšieho cyklu nabíjania i vybíjania - dokáže tak dodať a obdržať vyšší "výkon" ako doterajšie batérie. Len na pripomenutie treba uviesť, že väčšina elektromobilov dnes nemá baterky s vyššou hustotou ako 250 Wh/kg. Najlepšie batérie Tesly dosahujú energetickú hustotu 272-296 Wh/kg. 

„Výsledky testov potvrdzujú vysokú kvalitu našich batérií a demonštrujú významný pokrok pre zákazníkov na trhu vysokovýkonnej mobility. A to práve vďaka vysokej úrovni hustoty energie a energetickej kapacity,“ povedal Marián Boček, CEO spoločnosti InoBat. Dodal tiež, že spoločnosť má jasne určený plán výskumu a vývoja budúcich generácií  svojich batérií.  „Články momentálne posielame na priame testovanie zákazníkom, s ktorými prebiehajú aj technické a komerčné diskusie. Po validácii baterkových článkov, očakáva uzatvorenie záväzných zmlúv o vývoji a výrobe.“

Nová generácia InoBat batérií je ďalším krokom vpred v rámci dosiahnutia väčšej konkurencieschopnosti, ale aj inovatívnych a ekologických cieľov v rámci batériového sveta nielen na Slovensku, ale aj v Európe. „Keďže Slovensko je lídrom v automobilovom priemysle, je dôležité, aby sme mali výrobcu batérií priamo na Slovensku. InoBat realizuje zároveň aj výskum a vývoj nových batériových systémov, čo môže zlepšiť transfer technológií z výskumu do praxe a zlepšiť praktické zručnosti absolventov tak, aby reflektovali potreby trhu s príchodom elektrifikácie,“ udáva Andrea Fedorková Straková, predsedníčka Slovenskej batériovej aliancie. Dodáva tiež, že potrebná je aj systematická a cielená podpora zo strany štátu, a to nielen na fyzické osoby, ale aj na firmy a podporu spolupráce univerzít, výskumných pracovísk a priemyslu tak, aby sme boli pripravení v budúcnosti na nové výzvy, ktoré elektromobilita prináša.

Nedávne výsledky testov spoločnosti ArTek Certification ukázali, že článok E33 je schopný vydržať 10-cyklové nepretržité vybíjanie. Dokáže tak zabezpečiť mimoriadne rýchle zrýchlenie, ktoré je optimálne práve pre vysokovýkonné a športové autá, v ktorých je takéto zrýchlenie potrebné počas dlhých časových úsekov.

„Ďalšou zásadnou vlastnosťou je, že tento článok dokáže udržať takúto rýchlosť vybíjania bez prehrievania alebo vytvárania tzv. „hotspotov“, vďaka čomu nemusia byť pri konštrukcii dopravného prostriedku používané zložité špecializované chladiace systémy. Článok sa ochladí z maximálnej teploty na izbovú už za 30 minút. To ho opäť robí ideálnym pre využitie v prémiových športových vozidlách,“ dodal Marián Boček.

Výsledky interného testu tiež ukázali, že článok E33 je možné rýchlo nabiť z 10 % na 80 % už za 15 minút a spĺňa tak aj špecifické požiadavky zákazníkov a koncových používateľov na rýchle nabíjanie v konkrétnych segmentoch. Túto vlastnosť vie dosiahnuť vďaka udržiavaniu teploty článku pod tradičnými teplotnými limitmi, čo predstavuje obrovskú výhodu z hľadiska bezpečnosti a účinnosti chladenia.

Výskumná činnosť novej batérie je spolufinancovaná v rámci projektu európskeho záujmu - IPCEI EuBatIn. Ten spája 12 členských štátov a viac ako 40 spoločností s cieľom podporiť národné, výskumné, inovačné úsilie a priemyselnú pilotnú výrobu v celom hodnotovom reťazci batérií.

InoBat získal grant na podporu svojich výskumných a vývojových aktivít.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: InoBat

Komentáre k článku


Stream naživo