24.06.2016

VOLKSWAGEN ŠOKUJE: Filtre pevných častíc pre benzínové motory už budúci rok!

Koncern Volkswagen začne už v priebehu budúceho roka montovať k benzínovým motorom filtre pevných častíc.

Uviedol to šéf koncernu Volkswagen Matthias Mueller na zhromaždení akcionárov pred dvoma dňami, informáciu priniesol magazín Automotive News Europe. Volkswagen sa tak pripojí k Mercedesu, ktorý taktiež nedávno ohlásil využívanie filtrov pevných častíc pri benzínových motoroch. Volkswagen ale pôjde na vec výrazne rýchlejšie a vo väčšom meradle. Už budúci rok začne osádzať do osobných automobilov s benzínovými motormi s priamym vstrekovaním špeciálne filtre pevných častíc princípom podobné tým v naftových motoroch známych pod skratkami DPF a FAP. Novinka sa postupne dotkne všetkých benzínových prepĺňaných priamovstrekových motorov TSI a TFSI. Ako prvé prídu na rad v júni budúceho roka populárne modely Volkswagen Tiguan s motorom 1,4 TSI a Audi A5 s motorom 2,0 TFSI. Následne sa novinka začne postupne dostávať aj do modelov ďalších značiek koncernu. Do roku 2022 by sa tak mal podľa vyjadrení Muellera  filter pevných častíc montovať až do 7 miliónov nových automobilov s benzínovými motormi.

Cieľom tohto kroku je zníženie emisií pevných častíc („sadzí“), ktoré automobilkám prikazuje nová emisná norma Euro6c, ktorá príde do platnosti v septembri budúceho roka. Nová norma žiada od výrobcov zníženie emisií pevných častíc na desatinu v porovnaní s aktuálnym obdobím.

Práve toxické častice sú achillovou pätou moderných maloobjemových prepĺňaných priamovstrekových motorov. Dané motory síce dokážu poskytnúť výraznú úsporu paliva, zvýšenie výkonu motora a teda zlepšenie efektivity, no produkujú výrazne viac nespálených pevných čiastočiek než staršie motory. Dôvodom je skutočnosť, že pri priamom vstrekovaní má benzín laicky povedané menej času zmiešať sa so vzduchom v spaľovacej komore. Čím vyššia účinnosť, čím vyššie tlaky, tým sa vytvára viac nespálených častíc paliva, ktoré sa cez výfukové potrubie dostáva do ovzdušia a spôsobujú dýchacie problémy a závažné civilizačné ochorenia, rakovinu a podobne.

Filtre pevných častí by mali podľa vyjadrení vedenia automobilky znížiť podiel pevných častíc vo výfukových plynoch benzínových motorov o 90 % a tým splniť novú normu.

Už od roku 2014 využíva Mercedes filter pevných častíc v modeli S500. Daný filter automobilke dodáva spoločnosť Faurecia, ktorá minulý rok v apríli ohlásila, že je pripravená poskytnúť výrobcom filter využiteľný vo veľkom sériovom meradle. Daný „benzínový“ filter využíva iné materiály a látky, avšak v princípe funguje rovnako ako v prípade naftových filtrov DPF, či FAP. Po novom tak pravdepodobne užívateľom osobných automobilov pribudne do slovníčka nová neobľúbená skratka GPF (gasoline particulate filter).

Funkčným a prispôsobiteľným filtrom GPF už disponuje aj spoločnosť Bekaert, ktorá tvrdí, že jej filter pozostávajúci zo špeciálneho kovového vlákna s vysokou absorciou celého filtra dokáže účinne pohlcovať častice a je možno ho prispôsobiť konkrétnemu typu motoru a vozidla. Jeho výhoda by mala byť v tom, že regenerácia prebieha pri nízkych teplotách a nie je nutný veľký regeneračný cyklus. Aké však budú využívať filtre modely koncernu, z akých materiálov budú a ako budú fungovať zostáva zatiaľ nejasné.

 

jh
ZDROJ: Automotive Europe

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.