NEUVERÍTE: Toyota chce vo výrobe ľudí, nie robotov. Niet nad ľudskú šikovnosť!
Toyota sa chce vrátiť do čias, keď jej najväčšou hodnotou boli um a šikovné ručičky pracovníkov.
Zdá sa to naozaj neuveriteľné, ale je to pravda! Všetci sme si doteraz mysleli, že roboti z výroby časom úplne odstavia ľudí, no zdá sa, že je to omyl. Roboti sú v mnohých oblastiach výroby automobilov lepší a v podstate nenahraditeľní, no to isté sa dá povedať aj o ľuďoch. V celkovom meradle je totiž strata schopných a rozmýšľajúcich pracovníkov pre firmu veľmi zlá.
Mnohé fabriky tak fungujú: väčšinu práce robia roboti a ľudský faktor je obmedzený iba na minimum činností, prípadne na opravu a úpravu robotov a ich softvéru. V Toyote však tvrdia, že totálna robotizácia výroby je zlá cesta.
Samozrejme to neznamená, že sa robotov úplne zbavia, znamená to však, že ľudský faktor pri vytváraní nových a lepších automobilov je nenahraditeľný a nemôže sa obmedzovať len na nákresy, prácu za počítačom a vo výrobe prácu za pásom.
Ideou zmeny, ktorá sa v Toyote už začala je fakt, že by každý pracovník „za pásom“ teda priamo v závode mal vedieť, ako čo funguje. Iba tak dokáže robiť veci lepšie a nezakrpatie. V Toyote si totiž všimli, že pracovníci vo výrobe, ktorých činnosť sa vďaka robotom obmedzuje iba na minimálne (a nekreatívne) úkony sa už viac nedokážu vyrovnať s nečakanými udalosťami. Ak sa niečo pokazí, či zmení volajú o pomoc bez toho, aby sa sami dokázali nad vecou zamyslieť a nájsť riešenie.
Hlavnou postavou týchto zmien je pán Mitsuru Kawai, ktorý v automobilke pracuje už viac než 50 rokov. Vďaka tomu si pamätá na časy, „keď boli zruční a skúsení majstri vo fabrike nazývaní bohovia, pretože dokázali urobiť, vytvoriť a opraviť všetko.“
Práve jeho si najvyšší boss automobilky Akio Toyoda vybral, aby pre zamestnancov vytvoril vzdelávacie programy, kde sa pracovníci naučia opracovávať kovy, skladať ručne jednotlivé komponenty a naučia sa riešiť dennodenné problémy.
„Aby ste mohli riadiť stroje, musíte mať vedomosti a zručnosti na to, aby ste stroje mohli učiť,“ povedal Kawai.
Že to celé má zmysel dokazujú výsledky. Novo vzdelaní pracovníci dokázali zrýchliť a zlepšiť výrobný proces. Na jednom úseku zlepšili a zrýchlili výrobu až o 96 %. Znamená to, že súčiastky sú lepšie a proces má menej odpadu.
Podobné princípy sa v Toyote uplatňujú nielen vo výrobnom procese ale aj v procese riadenia. Novo prijatí manažéri sú totiž postavení pred projekty a ponechaní bez pomoci, s časovým obmedzenín na riešenie, tak aby sa s problémami dokázali vyrovnať sami. Tak sa totiž učia lepšie chápať to, čo budú v budúcnosti viesť.
„Musíme byť silnejší a musíme sa vrátiť k základom,“ dodáva Kawai.
ZDROJ: bloomberg via autoblog.com
Komentáre k článku