22.11.2016

Nepoužívate prívesný vozík? Odhláste ho, inak vám hrozí pokuta!

Nezáleží na tom, či prívesný vozík používate alebo nie, pokiaľ je prihlásený, musí byť technicky spôsobilý.

Technickej kontrole podlieha každé vozidlo prihlásené do evidencie. Od motorky, cez osobný automobil až po prívesný vozík. Ak ho doma máte, nezabudnite ho pred vypršaním platnosti technickej kontroly zobrať na TK. Inak vám hrozí pokuta. Nezáleží na tom, že ho nepoužívate.

Obrátil sa na nás čitateľ M...N. Kúpil si prívesný vozík, lebo ním chcel voziť stavebný materiál na stavbu domu. Nakoniec sa mu ale viac oplatilo prenechať túto starosť na pleciach stavebnín, odkiaľ mu tovar vozia priamo. Vozík nevyužíval, venoval sa stavbe. Jedného dňa mu však prišiel pozdrav z okresného úradu s pokutou vo výške 165 eur za prepadnutú TK na vozík, ktorý mu len trčal na dvore. Pri všetkých starostiach na to jednoducho zabudol.

Viem, že je to moja vina a viem, že existuje systém na monitorovanie prepadnutých STK-čok. Vedel som, že to majú sledovať a pokutovať „delikventov“, ktorí hrubým spôsobom porušia zákon. Ale ja vozík naozaj nepoužívam a na STK-čku som vôbec nepomyslel. Prišla mi pokuta 165 eur, lebo vraj ministerstvo rozhodlo, že za vozík, ktorého STK-čka stojí 15 eur, bude pokuta 165 eur... Prepáčte, ale toto snáď páni na ministerstve nemyslia vážne. Za 15 eur mám zaplatiť 165 ? keby bola pokuta jeden násobok ceny STK-čky dobre, ale 11 násobok?

Veruže myslia. Žiaľ zákon znie neúprosne a nezáleží na tom, či svoje vozidlo využívate, alebo vám len hrdzavie zastrčené na pozemku. Dokonca nezáleží ani na tom ako dlho meškáte. Stačí iba deň a štátna pokladnica plesá: práve vyhrala minimálne 165 eur. A to náš čitateľ môže byť rád, že na vozík nemusí robiť emisnú kontrolu... (i keď na Slovensku by sme sa ani nečudovali, keby sa EK robila aj na vozík bez motora).

Pri prepadnutej EK môžete očakávať ďalší pozdrav za rovnakých 165 eur – dovedna teda 330 eur za prepadnutú TK + EK. Nikoho nezaujíma, že ste nechceli ohroziť bezpečnosť cestnej premávky, iba ste zabudli. 330 eur zaplatíte za svoje zabudnutie. To je pritom často viac než bežnému Slovákovi zostane na život z výplaty po zaplatení všetkých účtov. Ale za chyby treba platiť, čo na tom, že po zvyšok mesiaca budete o hlade...

I keď si je náš čitateľ vedomý vlastnej chyby, svoju skúsenosť nám poslal preto, aby iní nedopadli ako on. Dávajte si teda pozor, milí čitatelia, náš štát nikdy nespí a nikdy neviete, kedy vám príde pozdrav s nejakým tým „nedoplatkom.“

Platí, že ak vozidlo nevyužívate, radšej ho dočasne odhláste z evidencie, budete mať pokoj. Ak ho ale z času na čas využiť musíte, myslite na kontroly, a to nielen technické a emisné, ale aj tie policajné.

Okrem pokuty na mieste vám za neplatnú TK, či EK môže policajt poriadne znepríjemniť život tým, že vám odoberie osvedčenie o evidencii, tabuľky s evidenčnými číslami a zakáže vám ďalšiu jazdu.

Ak ste jazdili s prepadnutou TK + EK na aute, domov môžete ísť pešo. Ak ste mali prepadnutú STK na prívesný vozík, šup-šup vyložiť vrecká cementu a zobrať vozík na plecia, inak to nevidíme...

Ak chcete o postihoch za prepadnutú STK a EK vedieť viac, kliknite na tento článok a nezabudnite, že nie je vozidlo len vaše auto, či motorka.

Pripájame už len posledné slová nášho čitateľa, stoja za to: „Na záver by som povedal iba pánom z ministerstva, že ak by si oni udelili pokutu za každý ich prešľap a ešte 11 násobnú, pokladnica v SR by už nikdy nezívala prázdnotou.

 

 

INTERVALY KONTROL TECHNICKÉHO STAVU VOZIDIEL

Lehoty technických kontrol určuje Vyhláška MDPT SR č. 578/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov

Malé motocykle (L1e, L2e ): 4 – 4 – 4

Motocykle, štvorkolky (L3e, L4e, L5e, L6e, L4e): 4 – 2 – 2

Osobné a malé nákladné vozidlá (M1, N1): 4 – 2 – 2

Prípojné vozidlá (O1, O2): 4 – 2 – 2

Nákladné a ich prípojné vozidlá (N2, N3, O3, O4, M2, M3): 1 – 1 – 1

Autobusy (M2, M3): 1 – 1 – 1

Autobusy staršie ako 8 rokov (M3): 6 mesiacov

Traktory a ich prípojné zariadenia (T, R): 4 – 2 – 2

Kontrolám technického stavu (KTS) v súčasnosti nepodliehajú vozidlá kategórie L1 (motocykle do 50 ccm a do 45 km/h) ak nemajú EČV.

Lehota 4 – 2 – 2 znamená, že vozidlo sa musí podrobiť technickej kontrole prvýkrát po štyroch rokoch od prvého prihlásenia do evidencie a potom pravidelne každé 2 roky. Prvá kontrola sa počíta od dátumu prvého prihlásenia vozidla do evidencie.

INTERVALY EMISNÝCH KONTROL

Lehoty emisných kontrol stanovuje vyhláška MDPT SR č. 265/1996 Z. z. v znení neskorších predpisov.

Emisnej kontrole pravidelnej podlieha vozidlo:

kategórie M1 a N1 so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,

kategórie M1 a N1 so vznetovým motorom v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,

kategórie M2, M3, N2 a N3 v lehote jedného roka po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v jednoročných lehotách.

kategórie M a N používané na zdravotnícku záchrannú službu, banskú záchrannú službu a poruchovú službu plynárenských zariadení a vozidlo používané na taxislužbu v lehote jedného roka po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v jednoročných lehotách,

kategórie T v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,

kategórie M, N a T používané v autoškole ako výcvikové vozidlo v lehote jedného roka po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v jednoročných lehotách,

kategórie M1 a N1 so zážihovým motorom s nezdokonaleným emisným systémom v lehote jedného roka po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom v jednoročných lehotách

Emisnej kontrole pravidelnej nepodlieha vozidlo kategórie M1 mazané zmesou paliva a mazacieho oleja (dvojtakty) a vozidlo kategórie L.

Viac na www.stkonline.sk

 

 

jh

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.