2023-06-09 14:30:00
Lexus GX 2024
Lexus GX 2024
Zdroj: Lexus

Lexus uvádza novú generáciu modelu GX - obor má nové vnútornosti a je poriadne hranatý

Nový Lexus GX prichádza dobrých trinásť rokov po tom, čo prišla druhá generácia modelu.

GX-ko patrí k trvalkám na americkom trhu a nová generácia stavia svoj dizajn na výraznom odlíšení od bratského modelu LX, s ktorým zdieľa platformu a veľkú časť vnútorností. Kým LX to hrá na cestné mega SUV s typickou Lexus veľkou mriežkou chladiča, GX-ko svojim spôsobom i výberom prezentovanej hnedkavej farby ukazuje svoje offroad korene a nepochybne i svoj offroad potenciál.

GX ale postihol aj downsizing. U nás by toto auto mohlo existovať jedine s hybridom, respektíve s plug-in hybridom, no v USA si aj napriek veľkému tlaku na elektromobilitu s takýmito vecami zatiaľ starosť nerobí. Zmenšiť počet valcov však musel, pretože pažravá 4,6-litrová V8-čka minulej generácie už v dnešnej dobe ani v USA nie je úplne s kostolným poriadkom. Takže nové GX-ko dostalo biturbo 3,4 litrový šesťvalec, ktorý disponuje vyšším výkonom i vyšším krútiacim momentom ako atmosféricky motor. Ale Lexus sľúbil, že Podkapotou aj modelu GX sa predsa objaví hybrid. Kedy, to však nespresnil. Podstatné je, že platforma je postavená tak, aby zniesla nielen spaľovací motor a stálu mechanicku štvorkolku, no tiež hybrid s veľkými batériami a aj čisto batériové vozidlo. To ak by si niekto myslel, že toto auto v USA nikdy nebude čisto elektrické...

Motor má 354 koní a necelých 650 Nm krútiaceho momentu. To je dosť na to, aby mohol ťahať bremená s hmotnosťou do 3,6 tony, pričom priemerná spotreba (bez bremena) je famóznych 17 MPG. V8 model utiahol menej a mal len 16 MPG (míl na galón). Aby som do toho vniesol trochu svetla: starší model mal papierovú priemerku 14,7 litra, kým novší má 13,84 litra benzínu na 100 km.

Zdroj: Lexus

Nové GX-ko má dĺžku 5005 mm, rázvor 2850 mm, šírku 2114 mm, výšku 1934 mm. Nájazdový/zlomový/výjazdový uhol je 26/23/23, no môže sa meniť podľa špecifikácie. Napríklad terénna výbava Overtrail má tieto parametre iné, no má tiež AT gumy s diskami "iba" 18 palcov. Bežné verzie začínajú na diskoch s rozmerom 20-palcov. Verzie Overtrail (a Overtrail+) majú k dispozícii aj zadný uzamykateľný diferák, či pevné ochranné pláty na podvozku a kopu ďalších fičúr vrátane 3D terénneho monitoringu a podobne.

Auto má prepracovanú aj kabínu. Pred vodičom je 12,3 palcový digitálny prístrojový štít, doplnený o "plávajúci" 14-palcový displej infotainmentu. Auto má v základe redukciu a 10-stupňový automat i centrálny Torsen diferenciál. Redukované prevody by sa v novej verzii mali dať nastaviť rýchlejšie ako v staršej. GX má po novom vzadu elektronické zadné dvere, ktoré sa otvárajú štandardne smerom hore a k tomu má otvárateľné okno zadných dverí pre lepšiu dostupnosť. Auto si môže zákazník kúpiť ako sedem alebo šesť-miestne

Vozidlo má kopu ďalších asistentov, no predovšetkým stojí na GA-F platforme s rebrinovým rámom tak ako LX. Vpredu má multi-link, vzadu viacprvkovú nápravu, no tiež má E-KDSS systém, ktorý je v podstate elektronickou verziou hydraulického podvozku v predchádzajúcej generácii modelu. Systém zabezpečuje solídnu trakciu na ceste i pri vyšších rýchlostiach, zároveň však umožňuje rozpojenie výkyvnej tyče, čím zabezpečuje aj serióznu priechodnosť v ťažkom teréne (v podstate je podvozok po rozpojení mäkší a dovolí väčší rozdiel vo výške medzi ľavým a pravým kolesom). Auto zároveň nemusí mať adaptívne tlmiče, ktoré má LX už v základe. Čím sa komplikovaný podvozok stáva o niečo menej komplikovaným, no zároveň je potenciál športovej jazdy na pevnom povrchu nižší. Adaptívne tlmiče si ale môže vodič prikúpiť.

GX je prioritne určené pre americký a ďalšie globálne trhy. EÚ nikdy nebola domovským trhom tohto veľkého automobilu, i keď sa na niektorých európskych trhoch auto v minulosti dalo zohnať.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Lexus, Roadandtrack.com

Komentáre k článku


Stream naživo