17.03.2017

Vodík vracia úder: Crossover blízkej budúcnosti s dojazdom 800 kilometrov

Svet akoby už zabudol na druhú možnosť pohonu osobných áut budúcnosti – vodík. Hyundai nie.

Hyundai na autosalóne v Ženeve predstavil koncept vodíkového auta s názvom Hyundai FE Fuel Cell so štvrtou generáciou vodíkového pohonu Podkapotou. Výsledkom významných inovácií je dojazd na jednu nádrž vodíka viac ako 800 kilometrov.

Hyundai sa zaviazal do roku 2020 priviesť na trh 14 nových ekologicky orientovaných modelov a FE Fuel Cell koncept je jedným z dôkazov tohto záväzku.

Palivové články tohto konceptu sú o 20 % ľahšie než tie poháňajúce vodíkový Hyundai ix35. Technológia je tiež o 10 percent efektívnejšia a palivové články majú o 30% vyššiu energetickú priepustnosť. Presne to sú vlastnosti, ktoré autu umožňujú masívny dojazd na úrovni súčasných benzínových a naftových motorov. FE Fuel Cell koncept má meno odvodené od dvoch slovíčok – Future Eco, teda eko budúcnosti. FE Fuel Cell predznamenáva sériové vodíkové auto, ktoré na trh príde už v roku 2018.

Automobil má prenosné batérie, ktoré nabíjajú všetky elektronické zariadenia, ktoré užívatelia automobilu v kabíne pripoja. Navyše auto dokáže počas jazdy dobíjať skladateľný elektrický skúter pre ďalšie zvýšenie dostupnosti. Ak napríklad vodič musí nechať auto ďalej od cieľa cesty (preplnené mestá) zoberie z kufra skúter a vydá sa na posledné kilometre cesty opäť bez toho, aby škodil životnému prostrediu. Lebo ako tušíte, z výfuku vodíkového auta vychádza vodná para...

Faktom je, že i keď sa v súčasnosti výraznejšie presadzujú elektrické automobily, palivové články ani zďaleka nie sú zatratené, iba sú v úzadí a takpovediac čakajú na svoj čas. Osobne si myslím, že v budúcnosti dokážu elektrické a vodíkové autá koexistovať tak ako dnes benzínové a naftové motory. Kým elektrické autá budú na „kratšie trasy či zážitkové jazdenie“ vodíkovým autám môžu patriť práve diaľnice. Majú na to všetky predpoklady, lebo 800 kilometrový dojazd pre danú technológiu nie je problémom, skôr začiatkom.

A po Saudskej Arábii sa zasa budú preháňať maximálne ťavy...

Mimochodom, Hyundai v Ženeve okrem kombi i30, tretieho modelu IONIQ – plug in verzie a FE Fuel Cell predstavil tiež robotické „nohy“. Hyundai totiž nechce byť len výrobcom automobilov, progres v technológiách chce ponúknuť aj v iných oblastiach – napríklad v pomoci telesne postihnutým prostredníctvom robotickej podpory.

jh

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.