2024-12-24 23:43:00
Cupra Leon Sportstourer facelift
Cupra Leon Sportstourer facelift 2024
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Cupra Leon Sportstourer eTSI - Základne, ale dôstojne

Základná špecifikácia pre Leon od Cupry dodáva všetko nevyhnutné a mnohé ďalšie.

Automobilka Cupra len teraz prišla s modernizovaným modelom Leon, ktorý sa postupne dostáva na náš trh a prináša zásadné zmeny nielen do toho ako auto vyzerá, ale aj do techniky a funkčnosti interiéru. Veď aj sedadlá sú súčasťou funkčných prvkov! Ku mne sa na zoznámenie dostalo prevedenie kombi Sportstourer s nenápadnou čiernou farbou a väčsími diskami. Tie majú viacero výhod.

Najskôr začnem dizajnom zvonka. Veľká zmena prichádza pre Cupra Leon v prednej časti, ktorá sa už konečne odlíši od svojho pôvodného prevedenia. Znamená to, že prichádzajú nové svetlá, ktoré majú nový štýl usporiadania s tromi trojuholníkovými segmentami. Majú tiež maticové usporiadanie svetelných lúčov v príplatkovej výbave, ale v tomto modeli ho našťastie mám tiež. Svetlá fungujú v noci veľmi dobre a dokážu optimálne osvetliť vozovku. Možno sa nájde zopár áut, ktoré majú maticový systém lepší, ale podľa mňa je lepší akýkoľvek automatický systém vyrezávania lúčov ako žiadny.

Súvisiace video: 

Prednej časti Cupra hovorí žraločí nos. Treba uznať, že v čiernej farbe trochu zaniká. Modernizácia so sebou prináša aj nové odtiene, ale na tomto aute nie je žiadny z nich. Výraznou výhodou môže byť, že matná farba bude za príplatok s číselným vyjadrením hodnotou iba 2 338 €. A tá farba je vraj odolná a dokáže zvládnuť nejednu nástrahu, ktorú pred ňu hodíte. Cena nie je úplne nízka, ale stačí porovnať, za koľko si matnú farbu priplatíte v prémiových automobilkách.

Zmeny dizajnu v bočnej časti nie sú, akurát oproti klasickému Leonu Sportstourer, ešte s logom Seat, pribudla bočná lišta v spodnej časti, na prahu. Tá môže byť sivá, podobne ako elementy prednej nárazníkovej sekcie. Vzadu novinka prezentuje prepojené svetlomety s podsvieteným logom. Táto novinka sa postupne udomácňuje na všetkých modeloch automobilky a hovorí o modernosti. Nie každému sa môže zdať toto ako pokrok, niektorí asi uvítajú pôvodné veko batožinového priestoru s výklopným znakom na otváranie. Ako sa batožinový priestor Cupra Leon Sportstourer otvára teraz? Veľmi jednoducho, musíte nahmatať na pravom svetle gumový spínač, ktorým kufor otvoríte rovnako ako keby máte výklopný znak.

Zdroj: Jozef Murárik

Toto prevedenie Cupra Leon Sportstourer stojí na zliatinových diskoch s priemerom 19 palcov. Je to o palec viac ako majú štandardné zliatinové disky pre Cupra Leon. Prečo je tento príplatok za 1 720 eur veľmi dôležitý? Jednoducho preto, že základný model s objemom motora 1,5 litra má pre 18-palcové zliatinové disky výlučne obyčajnú nápravu. Za príplatok získavate nielen 19-palcové zliatinové disky, ale máte už aj viacprvkové zavesenie vzadu a tiež do série viazaný adaptívny podvozok DCC. Je to ešte to pôvodné DCC, ktoré už má vlastne vychytané všetky chyby a všetky detské choroby.

Celkovo pôsobí Leon Sportstourer extrémne dynamicky aj so základnou motorizáciou. Práve predná časť tú dynamiku ešte podporila a dáva agresívnejší výraz celému vozidlu. Už je výraznejší rozdiel aj medzi pôvodným modelom a modelom automobilky Cupra. A to isté sa dá povedať aj o interiéri. Aj v ňom badať neuveriteľný pokrok.

Ale začnime pekne poporiadku. Základný Leon má základné sedadlá s klasickou hlavovou opierkou, ale za príplatok môžete mať anatomicky tvarované sedadlá so zabudovanou opierkou hlavy (balík Dynamic Design za 1 179 eur). Tu zase záleží od vašej výšky, či vám sedadlá sadnú, alebo nie. Mne sadli úplne perfektne, ale aj tak by som v tomto aute mal rád tie najbrutálnejšie sedačky, ktoré sú v ponuke. Sú to kúsky od firmy Sabelt, ktorá má veľkú šancu dostať sa na dráhu, na ktorej bolo Recaro, dúfam že nie s tým bankrotom.

Zdroj: Jozef Murárik

Sedadlá sú čalúnené niečím ako bola kedysi len alcantara, ale Seat a Cupra s ňou mali dlhodobo problémy, tak sa pokúsili o výrobu vlastného vlákna Dinamica. Myslím, že sa to podarilo a sedenie je naozaj veľmi príjemné. Predpokladám, že v horúcom lete, ktoré môže nastať aj budúci rok, nebude táto látka až tak prehriata ako keby bolo čalúnenie z klasickej hladkej kože.

Ak budete hľadať ďalšie zmeny, tak pokračujte v interiéri, na rozdiel vás môžem naviesť jednou ľahkou a malou nápovedou. Pozrite sa pod displej. Pod centrálnym displejom je nový ovládací prvok, ktorý má už aj podsvietenie plôch s dotykovými ovládačmi. Dokonca aj displej je väčší a čo je to najhlavnejšie, má nový vývojový stupeň základného programu. Informačno-zábavný systém štvrtej generácie funguje ešte lepšie ako tie predtým, hlavne vôbec nemrzne a nie je problém s vypadávaním. S vypadávaním pripojenia mobilných telefónov. Všetko je ešte okorenené veľmi pekne spracovanou témou. Až mi normálne nechýba samostatná klimatizácia. Všetko je poruke na spodnom riadku. A ak by ste chceli vypínať niektorých asistentov, aby vás otravovalo upozornenie o prekročení rýchlosti, tak môžete zase stlačiť tlačidlo na volante a zvoliť si, ktoré asistenčné systémy chcete vypnúť. Zapínajú sa potom automaticky pri ďalšom naštartovaní z príkazu vyššej moci.

Ostatné časti ostávajú vlastne rovnaké. Automobilka nemenila ani objem batožinového priestoru, ani zadné sedadlá a priestor tam. Priestor je zmenený jedine kvôli použitiu zvukovej aparatúry Sennheiser. Je tiež pri modernizácii novinkou a o nej sa hovorí, že hra výrazne čistejšie ako akákoľvek aparatúra v Leone doposiaľ. Veď Sennheiser je špecializovaná firma, ktorá audio určite vie.

Zdroj: Jozef Murárik

A teraz sa dostávam ku kauze motor. Agregát označený 1,5 eTSI je pre Leon absolútnym základom. Je však v ponuke aj s manuálnou prevodovkou, čo znamená, že prepínač automatov ostal stále na svojom mieste na stredovom tuneli vylepšenom podobne ako ho má vylepšený Formentor. Cupra Leon Sportstourer vykazuje známky rôznych vylepšujúcich prvkov. Radenie prevodov je tiež o niečo zlepšené od verzie pred modernizáciou. Motor má štandardný štvorvalcový radový štýl usporiadania a z daného objemu produkuje výkon 110 kW (150 k). Je to ale málo? V podstate je. Kupujete si model Cupra, ktorý by mal byť športový, ale toto je naozaj minimum, ktoré potrebujete. Našťastie automobilka nešla do nižších výkonov. Tie by už boli naozaj úplne mimo.

Motor rozhodne pôsobí pomalšie ako podvozok. A to má pritom zrýchlenie na stovku za 9,0 sekundy. Dynamika nie je zlá, je vlastne obstojná. Ale podvedome vám bude stále v hlave vŕtať, čo by s autom robil dvojliter vo VZ. Dvojliter by si s ním poradil omnoho razantnejšie a pružnejšie.

Prevodovku má Leon Sports Tourer klasicky sedemstupňovú automatickú, ale do rovnice vstupuje aj mild hybrid, ktorý má znižovať spotrebu a zlepšovať okamžitú reakciu na akceleračný pedál. Vlastne sa mu to celkom darí.

Zdroj: Jozef Murárik

Leon Sportstourer, v tomto prevedení, s diskami s priemerom 19 palcov má aj podvozok DCC, čo je neuveriteľná výhoda, lebo viete nastaviť odozvu tlmičov na rôzne podmienky. Dokonca sa dá povedať, že v mäkkom nastavení ostáva komfortný. Športové nastavenie je zase príjemne tuhé, ale ja som mal vždy v režime Individual zvolené také stredné nastavenie, lebo beriem ohľad aj na kvalitu našich ciest. Na nich sa neoplatí mať to najdynamickejšie nastavenie tlmičov.

Keď si kupujete základný motor pre Leon Sportstourer s logom Cupra, tak chcete zjavne aj rozumnú spotrebu. S týmto agregátom sa dá jazdiť s veľmi rozumnými parametrami. Aj s diaľnicami viete mať do 7 litrov, ale mimo nich viete atakovať aj cifry blízke 6 litrom. Lenže auto, ktoré som si vyskúšal, malo iba 30 km, takže finálne hodnoty môžu ešte klesnúť po rozumnom priebehu prvých kilometrov. Väčšinou to tak býva.

Za 40 535 € je takéto auto peknou možnosťou na trhu kombi segmentu C. Má veľa konkurentov, takže ich nebudem menovať, ale rozhodne má čo ponúknuť a ku všetkému pridáva akýsi punc exkluzivity, ktorý Leon s medeným logom určite predvádza a vďaka nemu si lepšie drží hodnotu.

Zdroj: Jozef Murárik

Technické údaje

Model:

SEAT Leon Sportstourer FR

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW/ot.): 110/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 216
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,0
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,6-6,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4657/1799/1450
Rázvor náprav (mm): 2679
Objem batožinového priestoru (l): 620
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1484
Užitočná hmotnosť (kg): 516
Max. hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 1500
Základná cenníková cena modelu: od 30 970 €
Základná cena verzie: 33 980 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku