10.09.2018

TEST: SEAT Alhambra 1,4 TSI DSG – manželkin sen

SEAT Alhambra s benzínovým motorom a automatom. K tomu elektrické dvere a parkovacie senzory. No skrátka manželkin sen.

SEAT Alhambra... čo vám to len hovorí. Pamätáte. Spomienka, zážitok, obrázok... Čo to je? Je to SUV? Je to crossover?

Ach... ako sa len ten trh s autami za osem rokov zmenil... Nie, Alhambra nie je crossover, nie je ani „pravé“ SUV. Je to MPV. Skutočné viacúčelové vozidlo. S benzínovým motorom a automatickou prevodovkou je navyše dokonalým mama-taxi.

V októbri to bude rovných 8 rokov od začiatku výroby druhej generácie modelu Alhambra. Nová generácia sa od pôvodnej líšila výrazne. Od zmien vizáže, cez zmeny vonkajších rozmerov až po nové posuvné dvere. Neskôr k tomu pribudlo množstvo asistentov vrátane elektrických pomocníkov na otváranie dverí.

Vždy keď do nej sadnem, myslím si to, čo mnohí moji kolegovia. Toto je poriadne auto. Často treba dodať, že konečne. Môj posledný pocit spojený s Alhambrou bol z jazdy v Barcelone. Viezli nás Alhambrami na predstavenie nového modelu Arona. Poctivý pracant hral nenápadnú úlohu v parádnom predstavení nového kolegu. Ako keby starnúca legenda FC Barcelona odprevádzala novinárov na tlačovku novej mladej hviezdy. Nie je to náhrada, nástupca, a predsa zostáva kyslý pocit.

Lebo autá ako Alhambra už dnes nie sú v móde. Sú takí, čo s tým bojujú, a sú takí, ktorí sa prispôsobia. Alhambra vo svojej pravej podobe tu ale stále je. A stále má čo ponúknuť. Ponúka totiž viac ako všetky tie mladé tváre.

Hlavne ponúka priestor. Aj keď ho mala prvá generácia o kus viac, druhá generácia časť z neho obetovala na vrub bezpečnosti a treba povedať, že je to dobrá obeta. Aj tak bez problémov odvezie sedem pasažierov. Ak to bude sedem priemerných Španielov, odvezie ich aj na koniec sveta. Ak to bude sedem urastených Slovákov, bude to už ťažšie.

Nie je to prevážač robotníkov, ale prevážač detí, svokier, svokrov, kamarátov, psov a batožiny. Množstva batožiny.

Ľahké nastupovanie, výborné sedadlá vpredu i vzadu. Trojica samostatných sedadiel v druhom rade, dvojica v treťom rade. Dvojica v treťom rade je plne sklopná a ide to ľahúčko. I nastupovanie dozadu je fajn. I nakladanie dozadu je fajn. Tých 658 litrov so sklopenými zadnými sedadlami je poctivý údaj. Nemusíte ich hľadať pod rezervou. Bude to tým, že ju auto ani nemá...

Výborné sedenie za volantom. Odvšadiaľ dýcha kvalita. I sedadlá v kombinácii alcantary a kože sú enormne príjemné. Nespotíte sa ani pod veľkými sklami. Účinná klimatizácia, dobré tepelnoizolačné vlastnosti auta i skiel a samotná alcantara so svojou vzdušnosťou bránia nepríjemným pocitom aj pod letným slnkom.

Všetky ovládacie prvky na dosah ruky, všetky rozmiestnené rozumne. Výborné elektrické detské zámky na dvere, i automatické dovieranie a otváranie dverí. Skvelá vec. Len pozor na detské končatiny. Netreba machrovať. Treba počkať pri dverách, kým sa dovrú. Pre istotu. Aby malé dieťa nedalo nožičku do medzery. Môj syn to urobil. Nechal som dvere samé dovierať a odišiel som. Úspora času je predsa v prospech celej posádky, no nie? Ibaže syn si vyložil nohy na sedadlo spolujazdca, a kým sa dvere zavreli, pravá noha mu skĺzla do medzery. Krik som najprv nechápal. Potom ma oblial pot. Utekal som, dvere otvoril. A ďakoval Bohu a SEATu za dostatočne širokú medzeru medzi stĺpikom a dverami. Prstíky trojročného dieťaťa sa do medzery zmestili. Noha bolela, ale nič sa nestalo. Pomohla aj topánočka.

 Ďalším prejavom hodnoty vozidla sú jazdné vlastnosti a komfort jazdy

Alhambra jazdí naozaj parádne. Či túžite po dlhých cestách za dovolenkou, či po krátkych rýchlych jazdách za povinnosťami, Alhambra to ustojí. Podvozok je príkladne utlmený a príkladne komfortný. Aj tie najhoršie cesty filtruje ticho a výrazne. Pritom pevne drží v zákrutách, je komunikatívna a presvedčivá aj vo vysokých rýchlostiach. V kabíne je ticho. Iba ak si hluk vyrobíte svojpomocne. Ani aerodynamický šum na diaľnici nebráni komunikácií. Svoj podiel na tom má aj tichý benzínový motor.

Malý motor a veľké auto?

S-Max má 1,5 Turbo, Alhambra 1,4 TSI. Turbodúchadlo dodáva vozidlu to, čo by drobný objem sám nedokázal. Pri veľkom aute akým je Alhambra je jasnou voľbou naftový agregát. Avšak doba praje využívaniu veľkého auta aj na krátke trasy. A benziňák si s nimi poradí najlepšie. Rýchlejšie sa zohreje, je menej náročný na údržbu. S automatickou prevodovkou je navyše výborným spoločníkom aj do hustej premávky. 6. stupňové DSG si s motorom výborne rozumie. Auto je prioritne nastavené na jemné rozbehy, no dávkovanie plynu je intuitívne a správanie systému predvídateľné.

Motor má vysoký krútiaci moment 250 Nm dostupný už od 1500 ot/min. To zabezpečuje solídne rozbehy a minimálnu stratu pružnosti aj s vyšším zaťažením. So zaťažením 200 kg zvládla Alhambra zrýchlenie zo 60 na 100 km/h za 7,3 sekundy. Z 80 na 120 km/h zrýchlila za 8,4 sekundy.

Priemerná spotreba sa počas testu dostala nad 8 litrov. Za to mohli časté jazdy po diaľnici. Aj tu ale rozumné tempo dokáže spotrebu udržať pod touto hladinou. Tým neúsporným je skôr mesto. Čím častejšie, tým papá viac. Od 8 vyššie. V Bratislave počas leta priemerne okolo 9 litrov. No je to aj tak malá daň za multifunkčnosť a priestrannosť vozidla. Možnosti sú neobmedzené. Chýba už len jazda v teréne, ale to je zas iná kapitola.

Mimo mesta, pri jazdách po Záhorí dokázal motor papať menej než 7 litrov. Môže za to aj neustále aktívy režim plachtenia. Predvídavý vodič dokáže vďaka plachteniu jazdiť s minimálnou spotrebou dlhé kilometre. Veľké auto sa dokotúľa pri plachtení naozaj ďaleko.

Benzínová Alhambra s automatom je manželkin sen. Nielen tej mojej. Skoro všetkých. Veľké, ľahko ovládateľné auto s elektrickými pomocníkmi uľahčujúcimi dennodenné činnosti. S automatom pre pohodlie. S výborným podvozkom pre komfort. S tichom pre chvíľky jazdy bez detí. S dobrým audiom, ktoré zahrá aj pesničky z apky v mobile, s navigáciou pre ľahšie vybavovačky. S výbornými bi-xenónmi pre jazdy v noci. S kopou úložných priestorov a s vysokou dávkou bezpečnosti. 

Alhambra možno už nie je sexi. Možno sa pri jej kúpe z chlapca stáva prešedivený otec rodiny, ale na tom nezáleží. Testosterón sa dá vybiť aj inde ako pri kúpe auta. Treba sa spýtať manželky, ona dobre poradí...

Stále mi k Alhambre viac pasuje naftový motor. Obvzlášť, ak je s autom kam chodiť na dlhšie trasy. Keď je väčšina pravidelných trás krátka, benzínový motor je dobrou alternatívou. Nízky objem a rozumné riešenia držia spotrebu v reálnych medziach a na dohľad od moderných naftových agregátov. Dostatok síl a tichý chod sú bonusmi. Iba tá cena nie a nie klesnúť tak hlboko, aby človek nemusel predať polku bytu... Štartovacie ceny sú síce pekné, ale doplnková výbava niečo stojí. Nuž, za kvalitu sa skrátka platí. A Alhambra stojí za tie prachy. I keď jazdená by... ale nechajme to. V tejto konfigurácii za 7 z 10.

 

Technické údaje

Model: SEAT Alhambra 1,4 TSI Style
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 395
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná 
Výkon (kW/ot.): 110/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500 - 3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 198
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,6
Rázvor náprav (mm): 2919
Objem batožinového priestoru (l): 267/658/2297
Objem palivovej nádrže (l): 70
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1768
Užitočná hmotnosť (kg): 662
Rozmer pneumatík: 220/50 R17
   
Základná akciová cena modelu: 24 390
Základná cena verzie: 27 730 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku