17.08.2018

TEST: Suzuki Vitara Copper Edition 1,6 4WD MT – v najlepšej forme

Vitara bola v našej redakcii na návšteve už dvakrát. Teraz prišla do tretice, vyparádená meďou.

Prvý raz hosťovala ešte v roku 2015, keď prišla do predaja. Prišla s benzínovým motorom a pohonom na všetky štyri. O rok na to predviedla rovnako výkonný, ibaže naftový motor. Všetko, čo sme o nej napísali vtedy, platí aj doteraz. Navyše, Vitara má výborné výsledky pri predaji.

V júni 2018 sa stala Suzuki Vitara absolútne najžiadanejším modelom spomedzi všetkých nových osobných vozidiel dodávaných na Slovensko. Po prvých šiestich mesiacoch tohto roku je zároveň Vitara už v štvrtom roku za sebou najpredávanejším SUV (kategória G1). Slováci sa do nej jednoducho zamilovali.

Veď aj bolo a stále je prečo. Akurátne auto s primeraným priestorom, dosť nízkou hmotnosťou, výbornou spotrebou, podvozkom, ktorý filtruje nerovnosti a s pomerne dobre odhlučneným (hlavne benzínovým) motorom. Samozrejme v prípade, ak auto nepreháňate len po diaľnici.

Ak by ste sa rozhodli naháňať Vitaru po diaľnici, tam sa už prejaví vyšší hluk aj spotreba. Vtedy apetít narastie takmer k hranici 8 litrov a do kabíny už prenikná hluk. Pravé (a správne) miesto určenia Vitary je však niekde úplne inde. Najlepšie sa cíti na nekvalitnej ceste, v ľahkom teréne, či na kľukatých cestičkách. Naladenie podvozka pôsobí spočiatku tvrdým dojmom. Predpokladal som najmä tuhé tlmiče pre zachovanie stability vysokej a úzkej karosérie. Ale prejdite sa s Vitarou po šotolinovom povrchu a pochopíte. Podvozok vie dobre filtrovať poľné cesty. Vnímaná tuhosť tak pochádza zrejme z uchytenia náprav a tlmičov, nie z naladenia samotného.

Podvozok je totiž naladený veľmi slušne a výborne zvláda najmä cesty. Zadná nezaťažená náprava si v zákrutách s nerovnosťami pritom občas rada odskočí. V zákrutách sa však auto takmer nenakláňa. Zvláda ich s neuveriteľnou ľahkosťou. Vzhľadom na tak vysoké auto sa doslova s nadšením vrhá do zdolávania zákrut. Vitara je vzhľadom na ovládateľnosť jedno z najlepších áut v tejto triede. V jej nadaní pre cestu naozaj cítiť menší Swift. Podpisuje sa pod to v nemalej miere aj nízka pohotovostná hmotnosť. Napriek svojim crossover/SUV koreňom a pohonu 4×4 Allgrip je pohotovostná hmotnosť prijateľných 1 235 kg.

Suzuki Vitara najnovšej generácie sa predstavila v roku 2014. Vrátila sa ku  koreňom, keď sa off-road zmenil na cestné SUV. Od ďalších dvoch modelov značky si požičal to najlepšie. Motory a pohon prevzal od S-Crossu. Interiér sa náramne podobá na vnútro modelu Swift. Možno aj preto z Vitary doslova srší nadanie pre jazdu. Limitovaná edícia Cooper dodala Vitare kus šarmu. Je okrášlená o 17-palcové leštené zliatinové disky s doplnkami v medenej farbe. LED stretávacie svetlomety sú v rámčeku tiež medenej farby. V našom prípade bolo auto ešte aj s dvojfarebným lakovaním, kde k elegantnej modrej metalíze pribudla príplatková striebristá farba strechy s názvom Galaktická sivá.

Vo výbave Copper je aj v interiéri viac exkluzivity. Sedadlá sú čalúnené v kombinácii kože a alcantary s hnedými prvkami po bokoch. Vyzerajú dobre, dobre sa v nich sedí, telo podopierajú v zákrutách. Sú dostatočne pohodlné aj na naozaj dlhé presuny. Na zadných sedadlách je vzhľadom na neveľký rázvor 2500 milimetrov prekvapujúco veľa miesta. Skôr pre dvoch dospelých, šírka auta už tretiemu veľa priestoru nenecháva. V Suzuki ale asi zamestnávajú čarodejníkov s priestorom, lebo za sedadlami je ešte pomerne veľký batožinový priestor. Je v ňom doska, ktorou sa dá horizontálne rozdeliť na dve časti.

Pod kapotou bol atmosférický štvorvalec s objemom 1,6 litra a maximálnym výkonom 88 kW (120 k), spolupracujúci s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Toto je dnes už legendárna kombinácia. Najlepšie zosúladená sa zdá byť práve verzia s benzínovým motorom, pohonom 4x4 Allgrip a manuálnou prevodovkou. Prevodovka má len 5 rýchlostných stupňov, ktoré sú navyše dlhé.

Benzínový motor, ktorý sa predstavil pôvodne v minulom Swifte  Sport (bol naladený na trocha vyšší výkon), treba točiť, ak z neho chcete dostať výkon. Lenže dynamický prejav pri otáčkach nad 4000 za minútu sa hodil viac v športovo ladenom modeli. V malom SUV pôsobí trocha kontraproduktívne. Napriek tomu je celkom príjemne tichý, pričom celkové odhlučnenie interiéru je lepšie aj v porovnaní s väčším S-Crossom.

Aj tak si myslím, že šesťstupňová prevodovka s kratšími stupňami by autu pristala. Len treba zvážiť pomer nákladov, ceny, hmotnosti a spotreby – ako by sa ovplyvňovali a či by priniesli želaný efekt. Ani päť stupňov nie je málo a motor to so spotrebou nepreháňa. Výrobca udáva priemer v kombinovanom režime 5,6 l/100 km. Nech som jazdil ako som chcel, vzhľadom na typ vozidla bola spotreba naozaj príjemne  nízka.

Pri jazde v režimoch mesto dynamicky, medzimesto, diaľnica - sa priemerná spotreba začínala číslicou 7. Pri jazdách medzimesto po okresných cestách, zápchy a mesto plynulo, to bola už 6-ka. Dosiahol som kombinovanú spotrebu 6,2 litra na 100 kilometrov a pritom som vôbec nebral do úvahy pojem „ľahká noha na plyne.“

Pohon 4x4 Allgrip zabezpečuje elektromagnetická medzinápravová spojka s vlastnou elektronikou Suzuki. Na výber sú 4 režimy. Základný je Auto, v ňom elektronika sama prerozdeľuje krútiaci moment medzi nápravy podľa potreby. V režime Sport sa v zákrutách dostáva väčšia porcia výkonu, ale hlavne krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Potláča sa tým nedotáčavosť auta. Dosť sa zrýchli aj reakcie akcelerátora a preladí sa aj posilňovač riadenia. Pre jazdu v snehu a blate je ďalší špeciálny režim a existuje aj možnosť uzavrieť medzinápravovú spojku tlačidlom Lock. Uzavretá zostane len do rýchlosti 60 km/h. Potom sa pohon automaticky prepne späť do režimu Auto.

Okrem parkovacej kamery, ktorá zlepšuje manévrovanie s autom pri parkovaní a cúvaní ma potešil adaptívny tempomat a prekvapil prednárazový systém. Tempomat reaguje na moje gusto trocha prehnane aj pri nastavení najmenšej vzdialenosti a preventívne znižuje rýchlosť s veľkým predstihom. Pri jazde v zápche, či v kolóne to je fajn, ale pri bežnej jazde neustále znižuje rýchlosť. Vtedy v mojom prípade odpočíval a v strehu som bol ja.

Prednárazový systém sa s vami ale vôbec nebabre. Jeho zásah mi (takmer doslova) vyrazil dych. Keď auto predo mnou zrazu prudko zabrzdilo, „kopol“ do bŕzd tak nekompromisne a intenzívne, že som mal pocit, akoby som už narazil. Pritom miesta bolo habadej a môj vlastný rokmi vyvinutý a overený prednárazový strážnik v hlave nevyhodnotil situáciu ako kritickú, len na mierne pribrzdenie.

Testované auto stálo aj s bonusom v podobe odpočtu dvoch tisícok presne toľko, koľko Vitara S s turbom a štvorkolkou. Podľa mňa je voľba na strane 1,6-litrového atmosférického motora bez prepĺňania. K autu náramne pasuje. Lenže čas pokročil a turbomotory majú cestu otvorené aj do tejto, nedávno klasickej destinácie... Keďže sa čas už trocha podpísal na Vitare, najžiadanejší model osobného auta počas júna a štvrtý rok najpredávanejšie SUV na Slovensku príde už na jeseň v novom šate.

Zmien bude pomerne veľa: vynovená Vitara dostane na výber dva turbo motory Boosterjet s priamym vstrekovaním, nové materiály v kabíne, drobné dizajnové zmeny, aj bezpečnostné asistenčné systémy. To jej umožní udržať si záujem zákazníkov na ďalšie obdobie. Ako dlho vydržia v ponuke obe „atmosféry“ – benzínová aj naftová, nevieme. O motoroch s objemom 1,6 litra môžem povedať – berte, kým ešte sú.

Technické údaje

Model: Suzuki Vitara Copper Edition 1,6 4WD MT
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1586
Prevodovka: 5  stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  88/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 156/4400
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,0
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,5/5,1/5,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4175/1775/1610
Rázvor náprav (mm): 2500
Objem batožinového priestoru (l): 375/1120
Objem palivovej nádrže (l): 47
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1235
Užitočná hmotnosť (kg): 420
Rozmer pneumatík vpredu: 215/55 R17
Rozmer pneumatík vzadu: 215/55 R17
Základná cenníková cena modelu: 16 200 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 19 700 €
Cena testovaného vozidla: 20 100 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku