22.01.2018

Prvá JAZDA: BMW 6 Gran Turismo – Keď 5 GT opeknie, zmení sa na 6 GT

Model BMW 5 Gran Turismo bol jeden z tých, ktorému verejnosť nevedela prísť na chuť. To sa ale zmení.

S novým modelom v ponuke BMW som jazdil v blízkom okolí Bratislavy. Prinášam prvé jazdné dojmy a prvé skúsenosti s „novým“ modelom.

Lebo auto úplne nové nie je. Aspoň nie po duchovnej stránke. 6 GT je novou generáciou 5 GT. Po prechode do vyššieho radu auto opeknelo a zlepšilo sa v mnohých parametroch. Či mu zmena radu a tvaru pomôže tiež zaujať viac zákazníkov zostáva otázne, aj keď pravdepodobné. Auto je síce krajšie a technicky zaujímavejšie, zdá sa mi však, že stratilo zmysel.

Dizajn – keď sa z učesaného bizóna stane natiahnutá päťka

Netvárme sa, že sme dnes padli z Marsu. Všetci dobre vieme, kde sa rad 6 GT vzal. Vznikol odvodením od radu 5, tak ako predchádzajúca generácia s označením 5 GT. Mohli by sme napísať, že ide o hĺbkový facelift 5 GT, no bolo by to ako stará dilema – či bolo skôr vajce alebo sliepka.

Na palube radu 6 GT tak nájdete všetko to, čo v novej generácii radu 5. Palubná doska, stredový panel, sedadlá, ovládacie prvky, dekoračné obklady. Všetko ako v 5-tke. Platí však že základ radu 6 je podstatne bohatší a viac vyfintený ako základ radu 5, tak ako bol predtým. Koniec koncov, 5 GT a dnes 6 GT je na pol ceste medzi radmi 5 a 7, a to nielen z hľadiska jednoduchých počtov.

Dôležitou odlišnosťou medzi radom 5 a 6 GT je tiež viac miesta na zadných sedadlách – najmä pre dlhšie nohy a veľmi praktické otváranie batožinového priestoru v štýle liftback. Využiteľnosť batožinového priestoru je teda lepšia než pri sedane. Maximálny objem 610 dm3 je dobre dostupný.

Výrazne pretiahnuté línie, dlhé svetlá, zreteľné ľadvinky, pekné bočné prelisy. Karoséria automobilu je dobre prešpekulovaná, aj fingované výduchy za brzdami sú vkusné. Pozitívom oproti 5 GT sú estetickejšie línie, najmä v zadnej časti. Celkovo auto pôsobí nižšie, zadná časť je viac v štýle 3 GT. Je celkom ťažké autá odlíšiť. Pravda, 6 GT so svojou dĺžkou cez 5 metrov je skutočný obor, no po novom už nevyzerá ako Svätomartinská katedrála s logom BMW, je to skrátka praktickejšia verzia radu 5, no jej praktickosť je menej nápadná ako pri verzii Touring.

Nová generácia „liftbacku“ radu 5 je krajšia, súmernejšia, menej okázalá, dobre vybavená, najmä praktickejšia ako sedan. Zákazník 6 GT teda chce buď rad 5 alebo aj rad 6, no chce praktickejšiu verziu s lepším prístupom do kufra, ale vlastne nechce Touring, lebo sa mu nepáči. Veru tak, dnes už BMW robí autá aj pre tých dvoch zákazníkov, ktorí presne túto dilemu riešili... My ostatní sa na to môžeme pozerať aj inak, jednoduchšie. Pretože 6 GT je krajšie ako 5 GT. Lenže stručne a skrátka: na čo je potom 6 GT, keď už nie je škaredé?

Úspora hmotnosti a aktívne riadenie zadnej nápravy

Pocit za volantom je odlišný. Výrazná medzigeneračná úspora hmotnosti (150 kg) a nižšia silueta sa premietajú aj do pocitov, ktoré zažíva za volantom vodič. Jednak už nemá pocit, že sedí na zemi a pritom má nad hlavou kostolnú vežu. Auto je dynamickejšie, zrýchlenie je suverénnejšie. Auto sa ovláda ľahšie, reakcie na zmenu smeru sú rýchlejšie.

Citeľná je i lepšia manévrovateľnosť v nízkych rýchlostiach. Za to môže 6 GT vďačiť aktívnemu riadeniu zadnej nápravy. Napríklad prudký manéver v nižšej rýchlosti vykoná 6 GT o svetelné roky rýchlejšie ako 5 GT. Podstatne ľahšie zaparkujete.

Dôležitou súčasťou 6 GT je tiež sériovo dodávaný pneumatický podvozok – na zadnej náprave. Doplnkom je adaptívne pruženie. Veľmi pútavým doplnkom je M paket, ale to som trošku odbočil.

BMW 6 GT pôsobí menej robustne. Interiér je zdanlivo mäkší. Viem, slovné spojenie „mäkší interiér“ ste ešte nepočuli, ale je to tak. Na 5 GT si skutočne pamätám ako na tú katedrálu – všetko solídne, neúprosne nemecké. Toto je menej precízne, zároveň modernejšie a komfortnejšie. Ide o výber materiálov, dekoračného obloženia, chrómovaných doplnkov, lesklých klavírových plôch. A mäkšie je i pruženie. Pritom auto tiež jazdí lepšie.

BMW 6 Gran Turismo je o generáciu lepšie auto ako 5 GT. Ak sa zákazníkovi páči, nech si ho kúpi. Ale načo to urobí? Ak mu nestačí reprezentatívnosť radu 5, je tu ozajstný rad 6. Gran Coupé je výnimočný kus auta. Ak mu nestačí priestrannosť radu 5, tak si predsa kúpi 5 Touring. Ak chce liftback z Bavorska, kúpi si 3 GT, pretože je praktické a priestranné, no nie je to „až“ kombi. Ak chce nevkusnosť, kúpi si rad X6. Veru, keď chcel nevkusnosť pred pár rokmi, okrem X6 a X4 si mohol kúpiť aj 5 GT. Teraz jedna z týchto moderných hovadín vymenila kabát a zaradila sa do radu modelov, ktoré sa podobajú jeden druhému ako vajce vajcu. 6 GT už skrátka nie je tak extravagantné ako 5 GT a tým v mojich očiach stráca zmysel.

BMW 6 GT je teda síce podstatne lepšie ako 5 GT, ale práve tým zlepšením stratilo kus svojej inakosti a nevšedného charakteru. Absurdné, ale skutočné. Výsledkom je, že pocit z auta nezostane takmer žiaden. Ako drahé víno v peknej fľaši, ktoré však v ústach nezanechá vôbec nič navyše. Vypijete ho, pred ostatnými mlaskáte blahom, no v skutočnosti neviete prísť na to, prečo je také drahé, keď chutí ako víno zo supermarketu. 

Kopa plastu, chrómu, klavírneho laku, komplikovaná zadná náprava a auto, ktoré jednoducho vymäklo a stratilo sebe vlastnú a priam nechutnú originalitu. Je výborné, ale na čo vlastne je?


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku