2023-05-03 09:37:00
Kia Picanto X Line
Kia Picanto X Line
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Kia Picanto – všetko v malom. V dobrom

Kia Picanto patrí k najdostupnejším autám na našom trhu.

Segment A je stále populárny vo veľkých mestách, i keď aj tam ide skôr o segment slúžiaci najmä na požičiavanie vozidiel, či lokálne služby. Už pred pár rokmi sa zdalo, že segment vyhynie. Veď prišla Dacia Sandero, ktorá ponúkla viac miesta, porovnateľnú výbavu a takmer polovičnú cenu.

Lenže aj napriek Sanderu a ďalším Daciám, tradičný zástupcovia segmentu supermini, teda najmenších áut na trhu sa stále držia. A ponúkajú presne to, čo ponúkali doteraz. Plnú paletu možností od základnej mestskej mobility, až po plnohodnotnú mestskú mobilitu. Dobre, možno to nie je zrovna veľa možností, no autá v segmente A sú skrátka stavané do mesta a priľahlého okolia pre jednotlivca, možno dvojicu. Ale ani to nie je úplne presné, lebo aj auto zo segmentu A dokáže odviezť štvoricu bežných ľudí, dokonca dvojicu bežných ľudí kombinovanú s dvojicou bežných detí. Skutočnou mobilitou pre jednotlivca, či dvojicu do mesta a blízkeho okolia je hromadná doprava, či motorka. Auto je v takom prípade luxusný dáždnik na kolesách.

U nás zažil segment A veľkú ale pomerne krátku obrodu vďaka modelu Škoda Citigo electric. Popritom naďalej pretrvával lokálpatriotický Volkswagen Up!. Dnes ani jedno z týchto áut už v ponuke nie a nie je tam ani vozidlo, ktoré bolo postavené ako najmestskejšie zo všetkých – Smart/Renault Twingo. A tak sú tu Hyundai i10 s Kiou Picanto, aby mohli vládnuť malému, no očividne nie úplne zanedbateľnému segmentu. V segmente sú ale aj iné autá, veľkým favoritom môže byť o máličko vyššie a dlhšie Suzuki Ignis, či Dacia Spring a celkom nový AygoX.

Kia Picanto tretej generácie prišla na trh už v roku 2017. Autíčko teda má šesť rokov, no nedávno ho Kia opäť aktualizovala a tak tu máme auto s mimoriadne bohatou ponukou výbav a motorizácií. Vyberať si môžete z dvoch atmosférických motorov a k dispozícii je aj turbomotor. No a keby ste veľmi nechceli radiť, môžete si kúpiť robitizovanú manuálnu prevodovku, ktorá skúseného motoristu síce nahnevá, no neskúseného motoristu veľmi poteší.

Zdroj: Ján Hargaš

Kia Picanto je z hľadiska ceny a protihodnoty najrozumnejšia s dvomi základnými atmosférickými motormi. Vybrať si môžete tri alebo štyri valce a k tomu prislúchajúci výkon. Tam sa cena pohybuje od 12 do 15-tisíc a práve tam platí, že je len málo lacnejších áut na trhu. Väčšina z nich sa volá Dacia Sandero.

Jasné, väčšie auto poskytne viac a viac je viac, no keď sa niekto zaujíma o jedno z najmenších áut, nechce väčšie práve preto, aby ľahšie parkoval, vychádzal z garáže a mal čo najnižšiu spotrebu.

Testovaná Kia Picanto však do tohto cenovo orientovaného rámca úplne nepatrí. V najvyššej výbave xLine s najsilnejším motorom v ponuke štartuje na cene 17 390. Kia má cenník postavený tak, že si už prakticky nič prikupovať nemusíte, no k 18-tim cenníkovým tisícom sa viete dostať. Typicky chlapské by bolo: za toľko peňazí mám to a to.

Avšak takto vystajlované Picanto nie je úplne chlapskou, ani služobnou voľbou. Je to auto, ktoré je síce malé, ale lacné vôbec nechce byť. Chce byť milé, veselé, chce mať všetku výbavu, ktorú majú ostatní vo veľkých autách a chce aj výkon. Nadmieru výkonu.

100 koní v autíčku s hmotnosťou zhruba 900 kilogramov, k tomu vektoring krútiaceho momentu, kontrola trakcie, manuálna prevodovka, nízke ťažisko, štýlové nízkoprofilové gumy s veľkými diskami, božský výhľad do strán, relatívne priame riadenie? Verte či nie, toto je auto pre ňu, prípadne preňho v prípade, že majú radosť z rýchlej jazdy.

Zdroj: Ján Hargaš

Nemusí to tak byť, môže to byť pekne nudný patrón, ale ak ste taký aj vy, kúpte to s atmosférickým motorom a bohatou výbavou. Turbomotor je pre tých, ktorým v žilách koluje krv a nie sušený ocot.

Priznávam, tak som sa v meste už dávno nezabavil, toľko zdvihnutých obočí z veľkých áut som už dávno na zátylku necítil. Toto je dráčik, besnotka.

Už roky vravím, že najviac si užívam jazdu s malým, ľahkým autom. Keď k tomu pridáte poriadny záťah turbodúchadla, zážitok je veľký. Toto malé Picanto bolo zábavnejšie ako Mini. Lebo aj Mini je väčšie ako Picanto. Azda len Mini v najšportovejších špecifikáciách dokáže prekonať zábavnosť tohto minizlobra.

Vytočená dvojka až po deväťdesiatku, 6000 ot/min v slimáku – zjazde na diaľnicu naložených 85, kvílenie gúm, blikanie kontrolky trakcie, podvozok, kde je najprv rýchlejší zadok, aby bol rýchlejší predok a potom znova a znova, pritom naďalej veľmi odhodlaný vozík zápasiaci s fyzikálnymi zákonmi a pocit, že na tachometri nie je 85, ale 855... A spotreba? Priemerne 7,4... Mohlo by byť aj 74...

Zdroj: Ján Hargaš

A potom zasa pekne na spotrebu, nudne, pohodlne za 6 litrov v tom istom meste. Na okreskách dokonca za 4,3. Táto špecifikácia dokazuje, že Picanto nemá názov odvodený od pikolík, ale od pikantný. Presne takým je. Malá fľaštička s oranžovou pálivou tekutinou zvanou Tabasco. Niežeby ju potrebovalo každé jedlo, ale kto chce spotené čelo a úsmev na perách, bez fľaštičky to len tak nepôjde...

Zo 60 na 100 km/h za 7,06. Z 80 na 120 km/h za 8,53. Nie zlé na takého drobca, najmä keď uvážime, že sú to údaje, ktoré už sú prakticky mimo jeho komfortnej zóny.

Ale Picanto zvládne aj diaľnicu. Keď na to šliapnete, spotreba nerastie tak ochotne ako vo väčších autách s podobne objemným motorom.

Podvozok je adekvátne tuhý. Väčšie diery sú už nepríjemné, no tie menšie zvláda obstojne. Na priečnej nerovnosti si poskočí a celkom slušne, ale chránia ho asistenti, takže OK.

Výbava je bohatá, bluetooth, CarPlay, AndroidAuto, navigácia, kopa airbagov, dobré svetlá, pekný interiér, veľké disky a mnoho ďalšieho.

Zdroj: Ján Hargaš

Za 18-tisíc je tam toho dosť. Akurát v malom. Toto nebude najpredávanejšia špecifikácia, turbomotor môžete mať aj v nižšej výbave, naopak v tejto najvyššej môžete siahnuť po slabšom motore. Nie každý pochopí prečo máte také malé auto. V krajine kde sú všetci posadnutí veľkosťou... auta je toto osviežujúce. A v žiarivej žltej farbe vás ani nikto neprehliadne. Keď z takého auta navyše vystúpi temer dvojmetrový slon ako ja, to je ako z akéhosi starého skeču... 6,5 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Kia Picanto X-line
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 998
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 73,6/4500-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 172/1500-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,0-5,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3595/1625/1500
Rázvor náprav (mm): 2400
Objem batožinového priestoru (l): 255
Objem palivovej nádrže (l): 35
Pohotovostná hmotnosť (kg): 959-1057
Užitočná hmotnosť (kg): 491
Rozmer pneumatík: 195/45R16
Základná cenníková cena modelu (s bonusom): 12 140
   
Cena verzie a motora: 17 840 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku