2023-05-02 21:08:00
NEVS Emily GT EV
NEVS Emily GT EV
Zdroj: NEVS

NEVS Emily GT: ako fanúšikom SAABu opäť puklo srdce. Toto je takmer hotové

Pred mesiacom oznámila šéfka NEVSu, že jej firma prechádza do hybernácie.

Čo znamená, že horská dráha menom existencia značky SAAB opäť narazila na úplné dno tak ako v rokoch 2009, 2011, 2013 a 2020. Značka, know-how a duch značky menom SAAB mal od roku 1945 - keď sa švédsky výrobca lietadiel rozhodol vyrábať aj autá a celý príbeh začal, viac pádov na dno, než celosvetový finančný trh. Kým však žijú tí, ktorých SAAB vychoval a ktorí SAABy reálne tvorili, duch švédskej legendy je stále živý. A to ho už toľko krát zadupal svet do zeme, aby znova vstal z popola ako fénix (áno viem, platforma...).

Zdroj: Peter Wahlström – PLINT Marketing

Automobilová vetva značky SAAB mala za ostatných tridsať rokov smolu na majiteľov. Keď ju vlastnil americký General Motors, dávalo to aspoň hlavu, keď nie pätu, no keď sa po finančnej kríze GM rozhodol značku predať, objavilo sa nadšenie, ktoré však nebolo zabezpečené financiami. A to platí aj o období po roku 2011, keď sa letecká spoločnosť SAAB nahnevala a odobrala nástupnickej spoločnosti NEVS práva na používanie loga a mena značky. Aj vtedy bol totiž krach firmy na spadnutie a od ďalšieho úplného kolapsu ju zachránil bájny čínsky investor menom Evergrande. Ani Ever, ani Grande sa však nepotvrdilo a spoločnosť s gigantickými dlhmi stála v strede "drobného" kolapsu na čínskom realitnom trhu. Napriek tomu Švédi pokračovali a dokonca sa im podarilo zabezpečiť dosť financií na to, aby sa pustili do vývoja novej generácie elektromobilov. Práve vtedy sa začal príbeh Emily GT - auta, ktoré vidíte na obrázkoch. Vývoj sa začal, Evergrande odkleplo 20 prototypov. No a potom prišiel Covid a peniaze boli zasa fuč a z 20 prototypov bolo iba 6 pojazdncýh. Nasledujúce mesiace a roky sa firma opäť snažila získať zdroje, veď mala rozbehnutých hneď niekoľko projektov vrátane projektu mobility a autonómneho vozidla. Už to vyzeralo nádejne, keď aj ten úplne posledný záujemca od kúpy odskočil (alebo odskočili spoločne, ono je to aj tak jedno) a NEVS po období strádaní a krátkych chvíľ nádeje a výsledkov opäť zašiel až na dno.

Bývalý inžinier SAABu Peter Dahl to ale tentokrát takpovediac zobral do svojich rúk. Niežeby o tom firma samotná nevedela, ale jeho krok je naozaj netradičný. Krátko po uložení firmy do hybernácie prostredníctvom svojho LinkedIn konta ukázal, na čom ostatné mesiace v NEVSe pracovali. Pri odhaľovaní auta však bolo viacero ľudí i médií. Cieľ je jasný: predať Emily GT a umožniť výrobu tohto auta aj keď samotná firma zanikne. Lebo je skrátka príliš dobré na to, aby zostalo niekde v sklade. 

Zdroj: Peter Wahlström – PLINT Marketing

NEVS Emily GT je prototyp, jeden z mála, ktoré sa podarilo dostať do pojazdného stavu. To čo vidíte na obrázkoch je takmer plne funkčné vozidlo, ktoré je od sériovej výroby cca 1,5 roka. Dahl spolu s tímom vyše 350 ľudí pracovali na Emily GT niekoľko mesiacov. Auto má hneď niekoľko mimoriadne zaujímavých riešení, ktorými sa SAAB preslávil aj v minulosti. I keď prototyp používa 52 kWh batérie prebrané z NEVS 9-3 (elektrická verzia SAAB 9-3) finálne vozidlo má byť schopné uniesť batérie s kapacitou až 175 kWh, čo má tomuto GT-čku s množstvom odkazov na model 9-5 NG (a iné) dodať dojazd na úrovni 1000 km. Reálne sa plánovali verzie s kapacitou 105 a 140 kWh batériami. Auto má štvoricu motorov, každý má 121 koní, a keďže Evergrande v roku 2019 kúpilo firmu Protean, všetky štyri motory sú umiestnené v nábojoch kolies. Tento nápad tu už viackrát bol, no výhody obvykle nepresiahli nevýhody, a tak je to stále skôr nápad, než veľkosériová výroba. Emily GT však údajne dokáže nevýhody potlačiť - prostredníctvom vzduchového podvozku a adaptívnych tlmičov. Lebo o to ide, je to akoby ste autu dali príliš veľké a ťažké kolesá - vyzerá to výborne ale tvrdé je to pekelne. Tu sa s dizajnom i hmotnosťou pohrali, motory sú kompaktné, ľahké a pritom efektívnejšie ako motory umiestnené tradične. Výhodou je tiež vektoring krútiaceho momentu, ktorý z auta robí úplného extrémistu ak ide o prudké manévre a športovú jazdu. Dahl vraví, že vodič ani nemusí pohnúť s volantom, aby auto zabáčalo, tak dobre sa s týmito motormi dá pracovať. Zaujímavé sú aj benchmark vozidlá - teda autá, s ktorými Emily GT porovnávali - Porsche Panamera a Porsche Taycan...

Zdroj: Peter Wahlström – PLINT Marketing

Pozrite si toto video. Okrem pána Koenigsegga tam uvidíte aj bývalého šéfa firmy a samotného Dahla, ktorý bol v SAABe od roku 1994 a vývoju Emily GT šéfoval. No a odpoveď na otázku: čo robili v NEVSe od roku 2011, keď firma vznikla? Odpovedá samotný Dahl: Emily GT a ďalších 12 projektov áut, z ktorých pravdepodobne ani jeden neuzrie svetlo sveta. Emily sa to podarilo, či sa však dostane do sériovej výroby? Povedzme, že nádej umiera posledná a tu to platí obzvlášť...

Vďaka umiestneniu motorov do kolies, vďaka skateboardovej platforme je Emily GT napriek relatívne kompaktným vonkajším rozmerom priestranné auto. Kufor vzadu má 540 litrov, vpredu ďalších 150, štvorica vysokých rozmerných Švédov sa odvezie poľahky. Auto je enormne tiché, komfortné a pritom zábavné - a ako uvidíte vo videu nižšie, nadšený bol aj Christian von Koenigsegg, ktorý má pre SAAB veľkú slabosť (a chcel ho aj odkúpiť).


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku


Stream naživo