2023-02-18 10:30:00
Toyota Corolla Cross Premiere
Toyota Corolla Cross Premiere Edition
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Toyota Corolla Cross – SUV od Toyoty pre každého

Taký má plán Toyota. Postaviť toľko rozličných SUV, že si z jej ponuky dokáže vybrať každý.

Kde sú tie časy, keď ste od Toyoty mohli dostať len RAV4 a k tomu Hilux a Land Cruiser? Dnes je ponuka široká, širokospektrálna a človeku doslova stačí vybrať si maximálnu dĺžku auta a pozrieť sa čo, respektíve čo všetko mu do výberu padne. Alebo inak. Stačí si vybrať maximálnu cenu auta a pozrieť sa, čo mu Toyota ponúka. Ak je to maximálne 30 000, máte k dispozícii Yaris Cross v bohatej výbave, či C-HR v slušnej výbave. Ak je to 35 000, máte CH-R v bohatej výbave a Corollu Cross v slušnej výbave. No a ak je to 45 000, okrem Corolly Cross si môžete kúpiť aj RAV4. Ak je to 60....

Ak sa vám nechce čítať celý test, alebo máte len záľubu v pohyblivých obrázkoch, pozrite si stručné video, ktorého jediným hrdinom je práve testovaná Toyota Corolla Cross. 

Ako znie to staré klišé? Byť odsúdený na úspech? Lebo presne to sa stalo modelu Corolla Cross. Keď sa predstavila svetu a ešte nebolo jasné, či ju Toyota pustí aj do Európy, mnohí lapali po dychu. To snáď, to ale... to nemôže byť pravda. A ani nebola, všetkým sa uľavilo a toto auto už dnes veselo užívajú prví zákazníci.

Zdroj: Ján Hargaš

Cieľovým zákazníkom pre Corollu Cross je rodina. Rodina s jedným-dvomi deťmi, ktoré už nie sú úplne malé, no rodina, ktorá veľkú RAV4 nepotrebuje. No a samozrejme toto auto je pre rodinu dobre situovanú, lebo najnižšia cena pre Corollu Cross je aktuálna akcia na 33-tisíc eur. Keď neskôr ešte pribudne do ponuky aj základný motor – celkovo tretí full hybrid v ponuke celkovo troch motorov Corolly Cross, cena môže ešte trošku klesnúť, no skôr sa základ neposunie vyššie... Takže z čoho sa dá vyberať? Mojim rozpočtovo orientovaným ušiam najlepšie znie inovovaný 1,8 litrový full hybrid s eCVT prevoodvkou a zvýšeným výkonom na 140 koní. Nemôže mať pohon všetkých kolies, no ten v aute danej kategórie ani nie je nevyhnutný. Hlavné je, že pôjde o naozaj úsporný variant agregátu, ktorý ponúkne o kus lepšiu dynamiku ako predchodca. Nad ním stojí dvojliter s eCVT vo verzii s pohonom iba prednej nápravy a vo verzii s pohonom oboch náprav. Každá verzia môže zaujať niekoho iného, ja som mal v teste pochopiteľne tú naj verziu s iAWD pohonom a najbohatšou výbavou. Kombinácia hybridného dvojlitra s elektrickým AWD pohonom znie ako stará známa, no pravdou je, že ide o celkom novú kombináciu dobre známych prvkov.

Ale ide im to dobre.

Toyota preukázala, že je prakticky jedno, aký zo svojich nových motorov posadí Podkapotu, všetky „trpia“ vysokou účinnosťou, všetky dokážu s elektromotorom vzadu dobre spolupracovať. A celé je to už len vecou konkrétneho modelu a nastavenia.

Zdroj: Ján Hargaš

Aj tu platí, že zadný elektromotor sa zapája prakticky pri každej jazde. Pri rozbehu z nižších rýchlostí, pri pridaní plynu v zákrute, no rovnako pri jazde po šmykľavých povrchoch. A Corolla Cross si vie vypnúť aj kontrolu trakcie. Nejaké tie elektronické obmedzenia tam síce zostanú, no toto auto vie prechádzať zákruty s veľmi pekným regulovaným a možno až prekvapivo dlhým pretáčavým šmykom. Jasné, že som mal to šťastie a počas testu mi nasnežilo. Vidíte to na fotkách. Jasné, že som vypol kontrolu trakcie a jasné, že som si dal trochu jazdy bokom. Povedzte mi to pred desiatimi rokmi, že sa budem takto baviť s crossoverom od Toyoty a spýtam sa, či to bude pri jeho požiari, alebo páde z útesu... Ba nie, auto netreba rozbíjať, vôbec ho netreba poškodiť, reaguje krásne.

Podobné je to na suchej ceste. Silnejšia motorizácia ponúka väčšiu zábavnosť jazdy. Isteže, ufrfľanec bude hromžiť na „nešportový“ zvuk motora. A ja mu pokojne dám za pravdu. Ale vôbec mi tento nešportový zvuk nevadí, lebo motor nie je hlúpy a vie, že Európan sa rád baví jazdou v okreskách a tú trochu zábavy, ktorú by mohol očakávať od zákazníka tohto vozidla, určite dodá. Okamžitá reakcia na stlačenie plynového pedálu, prakticky okamžite ideálne otáčky motora, to vyváži aj mierny vysávačový zvuk agregátu.

Zdroj: Ján Hargaš

Dynamika v priamke je taktiež výborná. Zo 60 na 100 km/h za 5,22 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 5,67 sekundy. Niet čo dodať.

Priemerná spotreba počas testu kulminovala na úrovni 6,5 litra benzínu na 100 km. Nie je to veľa, ale ani málo. No pravdou je, že bola ozaj zima a na diaľnici som sa párkrát poponáhľal. Rozumnejšie tempo v zimnom počasí sa preklopilo do spotreby 6,1. V oboch prípadoch išlo o spotrebu v pomere najazdených kilometrov 50 percent na diaľnici, 40 percent na okreske a iba 10 v meste. Samotná mestská jazda spotrebu skôr znižuje. Tých pár kilometrov čo som sa predieral hlavným mestom, spotreba bola tesne pod 6 litrov. Zima, kolóny a miestami ťažšia noha. Diaľnica si pýta pri 130 km/h (GPS) od 7,5 do 8,5 l/100. Všetko závisí od profilu cesty. Fúkalo, pršalo, snežilo a preto aj ten vyšší údaj. Pohodovejšie tempo okolo 120 km/h znamená do 7,5. V lete to bude menej, ale v lete som nejazdil.

Zdroj: Ján Hargaš

Testované auto malo azda všetky dostupné doplnky vrátane strešného okna. Napriek nemu sa vzad pohodlne usadí dvojica vyšších a širších pasažierov. Použitie stredového zúženého sedadla je len núdzové podobne ako v ostatných Corollách. Šírka skrátka viac neumožní. Ak sa ale človek veľmi snaží, vie aj sem umiestniť trojicu sedačiek, ľahký oriešok to ale nebude a bez rôznych vyvažovacích doplnkov sa napríklad mne v týchto autách nedarí umiestniť sedačky tak, aby sa neprekrývali a zároveň, aby plnili svoju funkciu a neboli "nevyvážené." 

Batožinový priestor nenadchne litrami v tabuľkových údajoch, no pravdou je, že na tieto litre sa môj svet už neráta. Doma mám kombi veľkosti BMW radu 5 a jeho kufor nemá ani tých povestných 500 litrov, napriek tomu je obrovský a piati sme sa v ňom na týždňovú dovolenku bez ťažkostí previezli. To isté sa bude dať povedať aj o batožinovom priestore tohto auta. Je dobre tvarovaný a je dostatočne veľký, aby sa štvorica na týždeň odviezla. Akurát pôsobí plytšie. Pod podlahou má ešte priestor na núdzovú rezervu. Ak sa vám zdá byť kufor malý a chcete aspoň 500 litrov, chápem. Nie je ale každý taký a v tejto kategórii je litrový údaj podpriemerný, no stále znesiteľný. Hodnota je 390 litrov (436 l pri FWD). Autá v tejto kategórii vedia poskytnúť aj viac. Pokojne aj o stovku viac. Hybrid medzi nimi však nenájdete.

Zdroj: Ján Hargaš

Sedenie vpredu je pochopiteľne lepšie ako vzadu, či v kufri... Najmä vodič si sedká pohodlne a nič z palubnej dosky mu vyslovene nevadí. Azda stredový tunel, ktorý obmedzuje šírku záberu pre pravú nohu. To je ale vecou, na ktorú si človek vie zvyknúť, pokiaľ tam nie sú nejaké výstupky, kde by mohlo dlhodobo trpieť koleno. Sedadlá sú slušné. Dobre ale zároveň len priemerne držia vodiča zboku. Stredová opierka sa nastaviť nedá, ale väčšine postáv vyhovie, podobne ako opierka na dverách – i keď tesne. Ja mám už lakeť na úplnom krajíčku, aj keď sa k palubke prisuniem čo najviac.

Výhľad z auta je fajn, no nie je lepší ako zo sedanu, či z kombi Corolly. Preto je tu možnosť prikúpiť si kamerový systém so záberom 360 stupňov okolo auta a tento systém za to stojí. Pravda, zadná kamera sa pri snežení zašpiní celkom rýchlo, ale v spolupráci so senzormi okolo auta sa dá bezpečne cúvať aj so špinavou kamerou.

V prípade sneženia, či hustého dažďa to celkom rýchlo vzdáva predný "radar." Podobne ako u konkurentov vám bude aj tu spríjemňovať najmä prvé kilometre po štarte, ale pri snežení aj neskôr, hláškami o deaktivácii predných asistenčných systémov.

Zdroj: Ján Hargaš

Zaujímavá je funkcia „červeného laku“ v kamere. To keď autu stojíte na brzde, model na kamere má červený odtieň. Poviete si, že hovadina, ale viem si predstaviť ten prepracovaný mozog, ktorému sa okrem informácie z nohy zídu aj informácie z oka – o tom, že je auto zabrzdené stlačením brzdového pedálu a nestojí napríklad v režime P. Keď si kupujete auto za 40 až 50-tisíc, pravdepodobne ste takúto vyčerpanosť/stres zažili aj vy. Je fajn, že aj v takýchto detailoch vám auto pomáha.

Svetlá svietia dobre, vlastne lepšie, než som u Toyoty zvyknutý. Opäť žiadne matrixy, Toyota si túto techniku zatiaľ neosvojila, no silné svetlá má a svetlohru reálne nikomu netreba, pokiaľ má svetlá nastavené správne. 

Počas jazdy sa tradične Toyoťácky väčšmi ozýva vytočený motor, ale do hovoreného slova vyslovene nezabŕda a pri ustálenej jazde aj vyššími rýchlosťami je v aute nadpriemerný pokoj. Auto je stabilné aj vo vyšších rýchlostiach a nerozhádzala ho ani zasnežená diaľnica. Vlastne som bol rád, že najbrutálnejšiu kalamitu na našich cestách som zažil práve v tomto aute. Okamžitý krútiaci moment na potrebnom kolese je veľký luxus. Aj keď samozrejme, vždy sa nájdu takí, ktorí aj bez tohto luxusu vedia ísť po kompletne zasneženej diaľnici "vo vánici" rýchlejšie, ale ja sa osobne radšej spolieham na schopnosti moje a schopnosti auta, než na zázrak budúcich Vianoc, či znak na kapote. 

Zdroj: Ján Hargaš

Stručne a skrátka, toto auto môže byť hit. Predpokladám, že predaje C-HR poklesnú, no tiež predpokladám, že riadne poklesnú predaje aj konkurenčným vozidlám. Lebo jazdiť v zime za 6 a mať pritom 200 koní okamžite k dispozícii v aute, ktoré má vyslovene univerzálnu veľkosť, môže byť. Dizajn je zreteľne japonský, ale mne nevadí. Zadná časť má trošku problém s prenesením štýlu RAV4 do menšieho obalu, ale to musíte mať v oku poruchu ako mám ja. Bežného užívateľa toto netrápi. Toho bude trápiť skôr cena a pravdou je, že auto s väčším kufrom a porovnateľnými vlastnosťami môžete u konkurencie stále kúpiť lacnejšie. Nebude mať nižšiu spotrebu, ani vyšší výkon, ale odovzdá skoro to isté. Nebude to hybrid a Toyota z toho ťaží. 8 z 10 bodov. 

 

 

Technické údaje

Model: Toyota Corolla Cross Hybrid AWD Premiere Edition
Motor:

2,0 hybrid Dynamic Force

Zdvihový objem motora (cm3): 1987
Prevodovka: eCVT
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW/ot.): 112/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 190/4400
Celkový výkon sústavy (kW) 145
Výkon elektromotora vpredu (kW) 83
Krútiaci moment elektromotora vpredu (Nm) 206
Výkon elektromotora vzadu (kW) 30
Krútiaci moment elektromotora vzadu (Nm) 84
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,5
Spotreba kombinovaná NEDC (l/100 km): 5,1-5,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4460/1825/1620
Rázvor náprav (mm): 2640
Svetlá výška (mm): 190
Objem batožinového priestoru (l): 390
Objem palivovej nádrže (l): 43
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1510-1550
Hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 750
   
Základná cenníková cena modelu  32 990 €
Základná cenníková cena modelu Hybrid AWD-i: od 35 190 €
Cena modelu Hybrid AWD + výbava Premiere Edition 41 790 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku