2022-12-30 16:56:00
Honda HR-V 2022
Honda HR-V 2022
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Honda HR-V e:HEV – podarilo sa

Honda prechádza v Európe na svoj full hybridný pohon pri všetkých modeloch.

Že príde Honda HR-V do Európy s výhradne hybridným pohonom už vieme všetci nejaký čas, veď auto tu už aj je nejaký čas. Honda v Európe nie je hybridným pohonom taká známa ako väčšia kolegyňa z Japonska menom Toyota. Lenže Honda sa hybridom venuje takmer rovnako dlho a intenzívne ako Toyota. V skutočnosti svoj hybridný Insight dostala do USA ešte skôr ako Toyota svoj Prius a až do roku 2015 prvá generácia Insightu bola najúspornejším autom v USA. Akurát si na hybridnej technológii nepostavila meno a celosvetovo ich nepredáva v takom množstve. Oboje sa ale minimálne v Európe zmení.

Po Insighte a CR-Z-tku tu chvíľu nebolo nič, potom sa objavila hybridná verzia súčasnej generácie Hondy CR-V. Po nej nasledovala Honda Jazz, ktorá už prišla len s hybridným pohonom bez alternatív, teraz je tu crossover Honda HR:V, ktorý v novej generácii taktiež prišiel len s hybridom. To isté sa udeje udialo novej generácii modelu Civic, akurát tá si ešte nejakú chvíľu bude užívať aj legendárne meno Type R bez elektrického dopingu.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazz nespomínam náhodou. Superúsporná mestská škatuľka totiž s novým HR-V zdieľa pohonnú jednotku. Podkapotou majú ten istý hybridný systém, ktorý nepotrebuje zástrčky. Pohon, v ktorom sa o pohyb kolies stará primárne elektromotor a spaľovací motor sa len v prípade vyšších rýchlostí vie cez spojku pripojiť k elektromotoru a pomôcť mu. Systém je principiálne jednoduchý a s benzínovým štvorvalcom s objemom 1,5 litra a s výkonom 72 kW spolupracuje elektromotor s výkonom 80 kW a s krútiacim momentom 253 Nm. Výkony sa aj pre vyššie uvedené nemôžu zrátať. V papieroch nájdete iba parametre elektromotora, tie sú zároveň vrcholnými parametrami a to aj v prípade, že sa spomínaný spaľovací motor pripojí k systému. Aspoň papierovo. Od začiatku ako som sa dopočul, že Podkapotou bude ten istý agregát ako v Jazze, mal som obavy, že vo väčšom a ťažšom crossoveri s väčšou čelnou plochou bude táto pohonná jednotka málo. Ale moje obavy neboli odôvodnené. Oba motory majú Podkapotou HR-V viac výkonu a to sa prejavuje v lepšej pružnosti vo vyšších rýchlostiach.

Pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h je o 1,1 sekundy rýchlejšie ako v prípade Jazzu Crosstar. 8,18 sekundy je to číslo. Zo 60 na 100 km/h je to 7,31 sekundy. Jazz Crosstar to mal o cca 0,4 sekundy rýchlejšie. Krásne tu vidieť ako sa to isté dá nastaviť inak pre každé auto. HR-V skrátka potrebuje viac šťavy aj vo vyšších rýchlostiach - veď bude slúžiť častejšie aj na diaľnici.

Priemerná spotreba bola 5,8 litra benzínu na 100 km. Z môjho pohľadu solídne. Pri nájazde v pomere 50 percent diaľnic, 40 percent okresiek a 10 percent mestských presunov je to naozaj dobré. V meste som mal pri ekonomickej jazde so zapnutou klimatizáciou spotrebu 3,8 l/100 km. Hustejšia premávka spotrebu paliva nezvyšuje tak výrazne ako pri spaľovačoch a schopnosť rekuperácie taktiež výrazne pomáha. Čisto diaľničná jazda vyšším tempom než vo vyššie uvedenom meranom cykle (120-130 vs. 135-145) znamená spotrebu okolo 7,5 litra. Rozumnejšie tempo na diaľnici drží spotrebu na cca 6,8 až 7 litrov. Extrémne úsporná jazda na okreskách v mojom prípade znamenala 4,5 litra benzínu na 100.

Zdroj: Ján Hargaš

Podobne ako pri Toyote, aj tu sa podarilo konštruktérom popracovať na znížení tzv. vysávačového efektu a pohonná jednotka dokáže pracovať s akoby radením. Je to najmä o zvukovom prejave, pretože prenos sily na kolesá je neprerušovaný. Prevodovka ale skutočne dokáže imitovať správanie planétového automatu a je to omnoho príjemnejšie aj pre náročnejších poslúcháčov rádia Motor. Aj tak ale existujú situácie, v ktorých sa prevodovka správa tak ako sme zvyknutí – vytočí motor a necháva ho v ideálnom zábere. Ono to súvisí aj s tým v akej situácii zrýchľujete, či sa už motor správa ako motor, alebo len ako generátor. Zvuková stránka je ale lepšia ako v Jazze i v CR-V. I keď otvorene priznávam, že najmä v CR-V mi „vysávačový“ efekt vôbec nevadí. To auto je s hybridom výborné a úsporné a na takéto veci som schopný si zvyknúť. Otázka jazdného prejavu je zodpovedaná typicky tvrdším Honda podvozkom. Nie je však nepríjemne tvrdý a na dobrých a mierne rozbitých cestách podvozku nie je čo vytknúť. Na väčších dierach pri vyšších prejazdových rýchlostiach je už podvozok – najmä zadná náprava tvrdšia a na nerovnostiach v zákrute si vie i poskočiť. Najmä je však na zadných kolesách počuť hluk od pneumatík i nerovnosti vzadu viac cítiť i počuť. Je to relatívne bežné, no CH-R tieto veci zvláda lepšie, i keď ani pri nej sa konštruktéri so zvukom zadnej nápravy príliš netrápili. Podvozky týchto áut sú rôzne tak ako je rôzny dizajn.

Zdroj: Ján Hargaš

HR-V sa spredu zapáči asi každému a tomu komu nie, aspoň na ňu nemá čo zlé povedať. Horšie je to so zadnou časťou, tá je skutočne špecifická. HR-V je však typickým príkladom auta, ktoré požiadavky moderného zákazníka bažiaceho po všetkom naraz dokáže využiť vo svoj prospech. Namiesto guľatého auta ako v minulej generácii, je táto HR-V vyznávačom užších línií a má pozvoľne zvažujúcu sa líniu strechy. Honda aj o minulej HR-V tvrdila, že je to SUV Coupé, no skôr to bolo SUV, či bežný crossover. Tu už o karosérii typu SUV Coupe nikto nepochybuje a práve to je výhoda auta – aj vďaka karosérii si dokáže udržiavať solídne spotreby aj vo vyšších rýchlostiach. Za to môže tá línia strechy vzadu a s ňou súvisiaca aerodynamika.

Honda HR-V teda jazdí slušne a vyzerá ako SUV Coupe, zároveň je špecifická a ľahko odlíšiteľná od iných áut. Jej dizajn je dynamický a auto je dynamickejšie, než by ste vďaka tabuľkovým parametrom očakávali. Prejazdové rýchlosti v zákrutách môžu byť vyššie, auto pekne drží stopu, no väčšie nerovnosti podvozok vedia prekvapiť. Prudšie manévrovanie zvláda za pomoci asistenčných systémov. Dobré obutie a šírka pneumatík tiež prispievajú k stabilite vozidla. Vo vyšších rýchlostiach do kabíny preniká vyšší aerodynamický šum a pri rýchlosti 130 km/h je už auto relatívne hlučnejšie než porovnateľne nacenené crossovery. Za to môže hlavne obyčajné čelné sklo a slabšie odhlučnený podvozok. Motor je odhlučnený dobre.

Zdroj: Ján Hargaš

Dobré je aj svietenie a funkčnosť infotainmentu. CarPlay sa mi zasekol iba raz. Len prvé pripojenie nemôžete vykonať za jazdy. Znie to absurdne, pretože samotný centrálny displej infotainmentu odpútava pozornosť výrazne a jedna zakázaná funkcia riziko nehôd nezníži. To skôr asistenčné systémy. HR-V má ADASov v talóne dosť. Výhrady mám voči dvom, ktoré človek využíva relatívne často. Prvým je strážca jazdy v pruhoch. Nevie si často radu s úzkymi cestami a rovnými úsekmi. Pokiaľ neustále nemykáte volantom, ale robíte plynulé pohyby, autu to vadí a upodozrieva vás z nevenovania pozornosti jazde. Niekedy to ale urobí aj hneď po zákrute – volant obvykle nestrhne, iba pípa a otravne. Vypnúť sa však dá, treba siahnuť na ľavú stranu ku kolenu a potvrdiť to na volante.

Ovládanie na volante inak postúpilo o úroveň vyššie a je omnoho zrozumiteľnejšie ako v minulosti, podobnou cestou sa vydal aj infotainment a je to fajn. Aj tak si ale najviac cením solídne rozlíšenie a bezdrôtový CarPlay. Druhý asistenčný systém, ktorý vie byť otravný je adaptívny tempomat. Ten síce umožňuje nastavovať vzdialenosť od vpredu idúcim vozidlom, avšak jeho reakcia na priblíženie sa k pomalšie jazdiacemu vozidlu prichádza v rovnaký okamih bez ohľadu na nastavenú veľkosť rozostupu. Keď sa na diaľnici priblížite ku kamiónu na cca sto metrov (podľa rýchlosti) auto začne výrazne spomaľovať. Keď sa dostane na podobnú rýchlosť ako vozidlo pred vami, postupne sa zakráda až do zvoleného odstupu. A nepomôže ani blinker. Až keď sa celým autom zaradíte do ľavého pruhu a ten je voľný, až potom prestane spomaľovať. No a aj keď som ho pôvodne nespomenul, otravný bol aj asistent sledovania mŕtveho uhla, ktorý hlučne pípa keď začnete návrat do pruhu skôr, než kontrolka na zrkadle úplne zhasne (aj keď ste od toho momentu sotva meter). No a nepríjemná vie byť aj kontrola priečnej premávky pri cúvaní z parkovacieho miesta, i keď na tú sa sťažovať nebudem. Síce mi spôsobila stres a reagovala zbytočne, pri nej a rovnako tak pri kontrole mŕtveho uhla si nad prehnanými reakciami nelámem hlavu. Stokrát to bude priskoro a prehnane, no stoprvý raz vám zachráni krk.

Zdroj: Ján Hargaš

Honda HR-V je priestranné štvormiestne vozidlo. Vyznáva koncepciu 4 plus 0,5. Ani nie 4,5 ale 4 plus 0,5. Lebo aj ten polčlovek je len dočasnou záležitosťou. Vhodne o tom svedčí ako šírka stredového „operadla,“ tak prekrížené bezpečnostné pásy – tie si trojica vzadusediacich musí pozapínať pod zadkami a sedieť si na nich, navyše musia ruky strkať pod zadok toho druhého, aby sa vôbec zapli. Pokiaľ sa so svojimi spolucestujúcimi radi ohmatávate v intímnych partiách, istotne to oceníte, no pre zvyšok populácie je to na hranici znesiteľnosti, ak nie zreteľne za ňou. Tak dôkladne štvormiestne autá sú jedine tie, ktoré namiesto stredového sedadla majú chladničku a držiak na šampanské. Auto je skutočne úzke a pokiaľ vám nevadí absencia tretieho sedadla, oceníte to pri parkovaní. Narozdiel od väčšiny moderných áut sa do klasického parkovacieho miesta toto SUV Coupe poľahky zmestí. No a batožinový priestor má a je adekvátne veľký.

Stručne a skrátka, HR-V má svoje nedostatky, ale úsporná a dostatočne svižná jazda, originálny dizajn a pohodlie pre štvoricu so slušným kufrom a bohatou konektivitou vedia nakloniť misky váh na stranu tohto auta. HR-V nepatrí k lacným autám, je teda predpoklad, že extra veľa sa ich nepredá, ale lacné dnes už nie je nič a ani najväčší konkurent CH-R neponúkne lepšiu hodnotu za peniaze. V HR-V sa pasažieri vzadu necítia tak utopene ako v Toyote a hybrid Podkapotou Hondy je rovnako schopný a úsporný ako ten v Toyote. Pokiaľ musíte v nasledujúcej dobe vymeniť auto a tento rozmer bez pohonu všetkých kolies vám sedí, HR-V patrí k najrozumnejším voľbám na trhu. Pohon auta je mimoriadny a nevyžaduje si prakticky žiadnu obetu a už vôbec nie zástrčku. Uznávam však, že to mohlo byť aj lepšie – pri odhlučnení a funkčnosti asistenčných systémov a i päť centimetrov navyše pre stredové sedadlo by asi nikoho nezabilo. 7 z 10 je však adekvátnych.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Honda HR-V
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: hybridná bezstupňová
Poháňaná náprava predná
Výkon elektromotora (kW):  96
Krútiaci moment elektromotora (Nm): 253
Výkon spaľovacieho motora (kW):  80
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.): 131/4500-5000
Maximálna rýchlosť (km/h): 171
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4340/1790/1582
Rázvor náprav (mm): 2610
Objem batožinového priestoru (l): 448 - 470
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1380-1401
Užitočná hmotnosť (kg): 469-490
Rozmer pneumatík: 225/50 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 28 490 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku