2022-11-23 17:50:00
SEAT Ateca FR TSI
SEAT Ateca FR TSI
Zdroj: jh

TEST: SEAT Ateca FR4 2,0 TSI – ťažko ju prekonať

Ak ide o pomer úžitkových vlastností, jazdných vlastností, dizajnu a ceny, málokto ju prekoná.

Z môjho pohľadu vlastne nikto. Jediný kto jej dokáže konkurovať sú autá z toho istého koncernu. Jeden je viac športový a volá sa Formentor, druhý nie je SUV a volá sa Leon, no a tretí je alteregom a volá sa Karoq. Dvojčence Ateca a Karoq sú skrátka všetkým, čím by moderné auto chcelo byť. Sú SUV, majú vysoký posed, no pritom nezaberajú príliš miesta a zároveň majú veľa priestoru vo vnútri. Napriek tomu zas nemajú zlý dizajn a čo je hlavné, majú bohatú paletu motorov. A to všetko je za dobrú cenu.

No počkať, tu sa trošku zastavme. Pamätám si časy, keď Ateca FR s touto špecifikáciou vedela ísť k zákazníkovi za 32-tisíc eur. Dnes to sotva zvládne za 40-tisíc. Niežeby to boli rovnaké autá. Teda sú, ale výbava je odlišná. FR-ko vedelo byť v prospech ceny menej vybavené, než to dnešné, navyše na sebe netiahlo bremeno prísnych emisných limitov v takej miere ako to musí robiť nová Ateca FR. Takže štyridsať, časť z toho je na pohľadnicu pre ľadového medveďa. Síce sa z nej nenažerie, ale keby chcel, mohol by z nej mať dobrý pocit.

Ateca je po facelifte obzvlášť pri modeli FR zaujímavé auto, ktoré sa nápadne ponáša na plnohodnotnú Cupru. Napriek tomu, že je to vyslovene škatuľka na rodinu, budú pozornosť a to ako červenou farbou, tak športovým akcentom.

Zdroj: jh

Najlepšie na tom je, že tak ako vyzerá, tak aj jazdí. Ak si rozumieme, že vzhľadom na svoje parametre vyzerá dobre. Zakaždým ma prekvapí s akou istotou prechádza zákrutou. Bočný náklon je síce zrejmý, ale pohon všetkých kolies i s pomocou elektroniky krásne držia auto tam, kde si vodič žiada. S dvojlitrom TSI je auto i ťažšie rozhodiť ako v prípade verzie s naftovým motorom. Nehovoriac o tom, že benzínový agregát reaguje na akcelerátor promptnejšie. No a auto malo menší rozmer kolies, než Ateca pri ostatnom teste v zime, čo spôsobilo výrazne lepšie jazdné vlastnosti. Skrátka kolesá nemôžu byť len o dizajne, musia byť kompromisom, ak má auto jazdiť dobre, nežrať priveľa a na servise a výmenách gúm nestáť priveľa. S touto špecifikáciou sa dá jazdiť za 7 až 7,5 litra benzínu bez výrazného obmedzovania jazdného štýlu. Dá sa aj za menej, no to už treba jazdiť ako s elektromobilom – nadmieru úsporne. Pri Atece ma taká jazda nebavila, ku koncu týždňa som predsa spomalil a výsledných 7,2 l na 100 km len potvrdzuje vyššie uvedené. Regulácia diaľničného tempa a spomaľovanie motorom, to sú veci, ktoré sa pri udržiavaní nižšej spotreby hodia. Na diaľnici pri rýchlosti cca 135 km/h nebudete vedieť jazdiť pod 8 litrov.

Zdroj: jh

V porovnaní s inými autami toto výraznejšie brzdí motorom, respektíve mechanikou. Je to skrátka auto bez mild-hybridu a so štandardným pohonom všetkých kolies a to akosi cítiť.

Pružnosť vozidla je príjemná a dokazuje, že úsporná verzia dvojlitrového benzínu nepotrebuje väčšie množstvo koní. Zo 60 na 100 je to za 5,51 sekundy, z 80 na 120 km/h je to za 6,78 s. Oba časy mi nápadne pripomínajú zrýchlenie plug-in hybridu, ktorý som testoval o týždeň neskôr, a ktorý má v technickom preukaze údaj 225 koní. Nie sú kone ako kone a len samotný počet koní negarantuje lepšiu pružnosť. Ono to dosť záleží aj od prevodovky a v prípade plug-inu aj od stavu nabitia batérie.

Ateca je priestranným vozidlom. Ľahko doň vložíte deti, ľahko doň nastúpia starší. Kufor má akurátnu veľkosť, vzadu odveziete trojicu. Nemá tri samostatné sedadlá ako vie mať Karoq, no tri detské sedačky rôznych veľkostí je možné vzad vpratať. Dlhodobo však sedenie vzadu nebude pohodlné pre trojicu bezsedačkových tvorov. Naopak, dvojica sa vzadu odvezie v pohodlí a to aj v prípade vyšších výšok a väčších šírok.

Zdroj: jh

Pozitívom automobilu je informačno-zábavný systém. Nemám mentálnu kapacitu na vypĺňanie všetkých údajov a využívanie všetkých schopností infotainmentov. Ja som tvor jednoduchší, väčšiu radosť mi spôsobuje jazda samotná, dobré audio a prípadne dobre fungujúca navigácia. To prvé platí, to druhé vďaka audiu od Beats v podstate tiež a to tretie zabezpečuje ako vstavaná navigácia (menej), tak navigácia pripojená (viac). Bezdrôtová jabĺčková konektivita funguje, dokonca vykazuje výrazne vyššiu stabilitu ako v minulosti. Infotainment celkovo pracuje sviežejšie a spoľahlivejšie. Jediné slabšie miesto celého zoskupenia je bezdrôtové nabíjanie. Mobil nie je na mieste úplne stabilný a stačí menší pohyb, aby sa nabíjanie deaktivovalo. Pri starších smartfónoch zas vypadáva aj bez pohybu. Lepším riešením je odkladacia plocha na telefón v horizontálnej polohe, i keď chápem, že takto sa do poličky zmestia aj skutočne obrovské telefóny.

Zdroj: jh

Ateca s dvojlitrovým TSI a s pohonom všetkých kolies je jazdne veľmi príjemné auto. V teréne je menej pohodlné, disky sú v ohrození. Ak chcete pohon 4x4 aj na jazdy na chatu, asi by bolo lepšie zvoliť verziu s menej športovým naturelom a hlavne s menšími kolesami. Devätnásť palcov ale dobre slúži aj na mierne horších cestách. Väčšie diery už pocítite, nie je to však úplne bez pruženia.

Zdroj: jh

V tejto kategórii SUV vozidiel ťažko nájsť niečo čo jazdí lepšie a plní všetky úlohy tak dobre ako Ateca FR. Konkurencia je malá a tá a väčšinou má nejaké ale. V súboji dvojičiek Ateca vs. Karoq som bol vždy na strane Atecy. V súboji kompaktných SUV je Ateca na vrchole spolu s takými ako Formentor, Tiguan, X1, CX5, Karoq, či C5 Aircross. Všetko sú to výborné hrčky, každá vie osloviť niečim iným, zákazník však neurobí chybu ani s jedným. Jedine, že by mal šancu hatchback, to už je ale iný súboj. 8,5 z 10 bodov.

Zdroj: jh

Technické údaje

Model: SEAT Ateca 2,0 TSI FR DSG
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3):

1984

Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW/ot.):  140/4200-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1500-4100
Maximálna rýchlosť (km/h): 212
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,1
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4363/1841/1625
Rázvor náprav (mm): 2628
Objem batožinového priestoru (l): 485
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1621
Užitočná hmotnosť (kg): 606
Rozmer pneumatík: 215/50 R18
Základná cenníková cena modelu: 21 890 €
Základná cena verzie: 34 870 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku