26.01.2022
Citroen C4 PureTech 155
Citroen C4 PureTech 155
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Citroen C4 PureTech 155 – Trikrát hurá pre Citroen

Trikrát hurá môže byť pre karosériu, motor a prevodovku, no môže to byť aj celkom inak.

Napríklad môžete dať Citroenu hip-hip za výnimočnú špecifikáciu, alebo za skutočnosť, že v tomto aute všetky zdanlivo nesúvisiace aspekty nového modelu značky zapadajú do seba a prepájajú sa.

Pri autách menom Citroen C4 a Peugeot 2008 som mohol doteraz prehlasovať, že ich najlepšími „Ja“ sú elektrické verzie. Pekný krútiaci moment, okamžité zrýchlenie, šetrenie bŕzd vďaka rekuperácii, zaujímavé karosérie, dostatok priestoru, crossoverovosť, adekvátny dojazd a rýchlonabíjanie. Navyše aj celkom znesiteľná cena. Keď som ale okoštoval najsilnejšiu benzínovú verziu, svoje tvrdenie opravujem. Elektrina je výborná alternatíva, no obe tieto autá sú nepochybne lepšie v spaľovacej špecifikácii. V tejto.

Zdroj: Ján Hargaš

Extravagancia, akú od Citroenu očakávam

Môžeme sa tu hrať na spomienky a písať o tom, aký bol kedysi Citroen pokrokový. Skôr bol trúfalý, bláznivý a aj to sa podpísalo pod jeho krach. V rukách Peugeotu a dnes koncernu Stellantis hrá na celkom inú nôtu a svedčí mu to. Je svojský a zároveň praktický. Citroen C4 nie je iný, no podobne ako Citroeny minulosti, aj teraz pridáva zlepšovák, ktorý zdanlivo nič nemení, no predsa je významný.

Komfort. Komfort, ktorý v tejto triede nemá obdobu. Prečo si vybrať C4 a nie čokoľvek s rovnakými vnútornými rozmermi a „crossnutými“ génmi? Lebo komfort. A nejde len o tlmiče a sedačky, no práve tie robia veľkú časť tohto tvrdenia. Je to aj o tichu. Celkovo je to auto pohodlné ako nič, s čím by si mohla C4 porovnávať cenu. Bodka. Tam sa nie je o čom hádať. Je to skrátka tak.

Zdroj: Ján Hargaš

Progresívne dorazy tlmičov nemajú nič s liberalizmom a politickou situáciou na Slovensku. Iba umožňujú autu jazdiť komfortnejšie bez toho, aby rýchlo strácalo glanc. Zákrutami sa prerezáva s prekvapivým odhodlaním, pritom filtruje nerovnosti ako perzský koberec.

Áno, preháňam, avšak práve dorazy pomáhajú tlmiť nielen malé diery, ale i väčšie nerovnosti. I keď veľké diery spôsobujú veľké otrasy i zvýšený hluk, je to lepšie než u iných neprémiových konkurentov. A ani na diaľnici vás neobklopuje absurdná hladina zvuku vonkajších vplyvov.

Dlho píšem o tom, že základným kameňom komfortu je silný motor. Lebo jazdiť bez stresu a bez trápenia agregátu i premávky je komfort, ktorý nielenže odbúrava stres z premávky, zároveň umožňuje menej sa trápiť ďalšími na oko významnými aspektami. Skrátka výkon prispieva k mentálnej pohode vodiča i ďalších účastníkov premávky. Netreba ho priveľa, nemusí byť hlučný, ale mal by byť intuitívny. Teda keď chcem trochu, dostanem trochu a keď chcem viac, dostanem viac. Motor PureTech s tromi valcami toto v ani jednej verzii nedokázal. Spolupráca automatu s motorom bola výborná v zmysle automatu, ktorý orezával hrany motora, no nie vždy dokázal robiť zázraky. Zároveň taká 96 kW verzia má kopu odhodlania na príjemné jazdenie.

Zdroj: Ján Hargaš

Tu však nejde len o solídny výkon prevodovky. Tu sa misky váh vyrovnávajú. Motor nepotrebuje toľko pomoci od prevodovky a zároveň dokáže byť užitočný aj bez jej pomoci. Takže ak stlačím plyn mierne, nezačne sa niečo diať až po podradení, a dovtedy sa len spoločne trasieme. Trojvalcovosť je rovnako utlmená ako pri slabšom agregáte, ale tu je doplnená silnejším záberom „odspodu“ teda pri nižšej záťaži, nižších otáčkach a nižšom tlaku na akcelerátor. Automobil tak umožňuje vodičovi jemnejšie dávkovať plyn, jazda je plynulejšia a plynulo dynamickejšia. V kolónach si na seba treba zvykať a to je prakticky možné až po niekoľkých stovkách kilometrov. Štart-stop je tu celkom zbytočný a iba kazí slušný dojem z utlmenia vibrácií a hrubosti chodu. Nie je to ten „smart“ štart-stop s mild-hybridnými schopnosťami, ale klasika. A tú nemám rád.

Dynamika auta je príjemná. Nečakajte zázraky, ale všetky parametre na pohodové predbiehanie i na kratších voľných úsekoch spĺňa s miernou rezervou. Netreba podraďovať ručne, pripravovať si pôdu, nebodaj plánovať ruka v ruke s navigáciou - i keď aj to sa môže na kľukatých neznámych cestách zísť. Stačí stlačiť plyn a ono to ide. Lepšie než elektromobil, lepšie než akákoľvek iná verzia. A skoro tak dobre ako plug-in C5 Aircross. Skoro. Zo 60 na 100 km/h za 6,19 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 7,13 sekundy.

No a spotreba? Závisí. Vyššia rezerva výkonu je veľkým benefitom, no spätný ráz predstavuje vysoký výkon a ochota vstrekovačov dodávať bohatú zmes. Takže keď ten výkon občas využijete, jazdíte aj v zimnom počasí za 7,6. Ak budete tlačiť viac na spotrebu a užívať si skôr nuansy prameniace z faktu, že motor nepotrebuje veľa plynu, aby autom pohol, bude to okolo 7. Píšem o kombinovanom cykle v kilometrovom pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% mesto. Mesto a diaľnica spotrebu zvyšujú, no pokiaľ nepotrebujete prekonávať rýchlostné limity, či nepotrebujete semaforové preteky, aj tam sa pokojne udržíte pod 8 litrov. Pohodové okreskové tempo bez žalúdočných nevoľností je za 6,5.

Zdroj: Ján Hargaš

V Citroene C4 si treba zvyknúť na väčšmi ležiaci posed. Pri crossoveroch to osobne nemám rád, ale je to skutočne osobná vec a každý ako mu chutí. Menej miesta na kolienko môže byť pre vysokých ďalším artefaktom pripomínajúcim, že C4 je vlastne malé auto na začiatku nižšej strednej stojace na podpätkoch. Ale tie podpätky sú fajnovo odpružené a nespôsobia problémy s chrbticou, či vybočením prstov. Priestoru na veľké charaktery je v aute menej, platí to aj o nastupovaní vzad, rovnako o batožinovom priestore. Ten je porovnateľný skôr s premiantami segmentu B, než s crossovermi z C-čka. Ale aj to je daň za splývavú coupé karosériu. Citroen C4 je nevšedný, ale dobre postavený.

Dobre svieti, pohodlne jazdí a má dostatok miesta pre štyroch. Vzadu nad hlavou to už je horšie a basketbalista usadený vzad sa bude sťažovať i na prítomnosť predných sedadiel v jeho rozkroku. Ale to je tak všetko. Na čo sa nedá sťažovať je farebná kombinácia a najmä červená koža interiéru. To vyzerá tak zle, až je to úplne úžasné. Niečo čo vám autá v tomto segmente neponúknu ani náhodou. Toto auto je možné milovať. Lebo má charakter. Má chyby, ale aj tie tvoria charakter. Má divokosť a nevšednosť. Toto bol spolu s plug-in hybridným C5 Aircross bezpečne najlepší Citroen, v ktorom som sedel minulý rok. A má o tony viac šťavy ako drvivá väčšina konkurentov. S ohľadom na cenu, ktorá pri tejto motorizácii a výbave začína na 24-tisíc eur a toto konkrétne auto je na 27, no môže byť. 7,5 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Citroen C4 PureTech 155 Shine
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 199
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 114/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 208
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,5
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,9-6,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4360/1834/1525
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 380
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1374
Rozmer pneumatík: 195/60 R18
   
Základná akciová cenníková cena modelu: od 16 490 €
Základná akciová cena špecifikácie: 23 990 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku