2022-02-03 12:50:00
SEAT Leon 2,0 TSI
SEAT Leon 2,0 TSI FR
Zdroj: Jozef Murárik

Test: SEAT Leon Sportstourer s dvojlitrom TSI – Úplný ideál

SEAT Leon je veľmi príjemné auto, o tom sme sa už niekoľkokrát presvedčili.

Avšak automobilka postupne rozširuje spektrum verzií pohonu. Po slabších verziách sme teraz skúsili to, čo kraľuje ponuke. Ale kraľuje iba ponuke SEATu Leon, nie Leonu celkovo. Veď v tom prípade ešte karty mieša Cupra.

Kombi, červená, pekné disky, veľa priestoru, dobrý motor. Toto je také to zhrnutie TLDR (Too Long Did not Read), ktoré by ste vedeli na konci testu. Ale to asi nestačí, rozoberme si to na drobné. Takto by do zloženia skladačky niečo trochu chýbalo.

Kombi

Rozdiel medzi hatchbackom a kombi predstavuje takmer 30 centimetrov na dĺžku a kombi má zväčšený aj rázvor osí kolies. O 3 milimetre. Ale reálne vyzerá kombi veľmi dlhé a tvári sa ako keby bolo pripravené na skok. Predĺžená pozvoľne klesajúca strecha je veľmi charakteristickým prvkom. A väčší zadný previs vyrovnáva auto pri pohľade zboku. Síce hatchback môže mať dynamickejší tvar, kombi k nemu pridáva aj eleganciu a vyváženosť.

Zdroj: Jozef Murárik

Pre kombi je charakteristické praktické použitie, veď preto karoséria vznikla. Nakladací otvor je oproti hatchbacku potiahnutý omnoho hlbšie, čím uľahčuje nakladanie do obrovského kufra. Prepojené svetlá sú síce takmer rovnaké, ale hatchbacku končí veko nad prelomovou hranou nárazníka a kombi sa dotáva až pod túto hranicu. Rozdiel je približne 5 centimetrov.

Červená, pekné disky

Pri Leone, či už krátkom, alebo dlhom, záleží veľmi od toho akú konfiguráciu zvolíte. Možno práve kombi je menej háklivé, ale väčšinou športovo vyzerajúce FR pôsobí krajšie. Pri kombi má okrem iného predného nárazníka aj na zadnom niečo inak. Má náznak difúzora a tiež náznak koncoviek výfuku. Sú reálne? Nie. Vadí to? Nie. Vyzerá to pekne? Áno. Koncovky výfukov sú pri niektorých nových autách už len dizajnovým prvkom.

Zdroj: Jozef Murárik

A dizajnovým prvkom sú určite aj disky. Osemnásťpalcové, ktoré má obutý červený Leon Sportstourer vyzerajú výborne. Jasné, tým, že sú veľké sú náchylné na poškriabanie viac ako šestnástky, ale čo keď takto vyzerá auto naozaj výborne. Našťastie sú aspoň celkom ľahko umývateľné. Pre SEAT je červený lak celkom charakteristický, ale tento je iný ako bežne. Odtieň Desire už na pohľad vyzerá trochu trvácnejšie ako základná červená Pure. Je však najdrahším z palety ponúkaných lakov a stojí 803 eur. Pritom ostatné metalické laky sú za 658 eur.

Veľa priestoru

Veľké kombi ponúka aj dostatok priestoru. Vpredu o tom niet žiadnych pochybností a ani na zadných sedadlách nepanuje priestorová stiesnenosť. Veď Leon Sportstouter je najväčším nízkym autom výrobcu. V ňom musí byť priestoru dosť. Pocitovo je ho viac ako v hatchbacku, ale to môže byť len zdanie. Rázvor je dlhší len o 3 milimetre, ktoré sa ani nemuseli pretaviť do interiéru. Ak hej, tak by ich ani nebolo znať.

Zdroj: Jozef Murárik

Viac priestoru na zadných sedadlách je len zdanlivý efekt spôsobený tým, že línia okien nestúpa a tým pádom je vnútri viac svetla. Ale kufor je obrovský, o tom sa hádať nikto nebude. Jeho objem sa dostal na 620 litrov pri základnom usporiadaní sedadiel. Práve tu je najviac vidieť to predĺženie karosérie o 30 centimetrov. Vlastne toto je auto, ktoré poslúži, s prehľadom, ako rodinné, firemné a, v podstate, aj ako núdzová alternatíva stanu na hudobnom festivale. Po sklopení sedadiel sa dvaja ľudia vyspia. Nemusí to byť úplne pohodlne, ale stále to bude v suchu, nie ako v reálnom stane.

Dobrý motor

To, čo je najväčší šok je pohonný agregát. SEAT do svojej vrcholnej verzie Leonu pripravil dvojlitrové TSI so štyrmi valcami, prepĺňaním a s výkonom 140 kW (190 k). Výkon smeruje cez automatickú dvojspojkovú prevodovku so siedmimi stupňami na predné kolesá. To je prekvapivé, lebo v niektorých modeloch je štandardne tento motor kombinovaný s pohonom všetkých kolies. Avšak táto kombinácia je plne vyhovujúca.

Zdroj: Jozef Murárik

Dynamika je naozaj slušná, veď na stovku sa Leon Sportstourer dostane za hothachových 7,6 sekundy. Jediné, čo trochu prekvapí je trocha hluku, ktorý prevodovka predvedie po zaradení chodu D, alebo R. Inak funguje tak ako má, čo však znamená aj podtáčanie motora v režime Eco a tiež plachtenie v tom istom režime. Pri zaradení režimu S zase vybehne občas na displeji hláška, že s režimom D je auto úspornejšie.

Jazdne je tento Leon výborný, lebo má viacprvkovú zadnú nápravu, na rozdiel od základných modelov, ktoré majú nápravu jednoduchú. To znamená, že najvýkonnejší Leon Sportstourer je aj tým najlepšie jazdiacim. Zadok už neodskakuje a drží naozaj pekne. Pritom aj pri dynamickej jazde zvládne sto kilometrov len s prísunom do 8 litrov benzínu. Pri kľudnejšej jazde nie je problém dostať sa pod 7 a na diaľnici nám Leon zobral 7,1-7,3 litra na sto kilometrov.

Asistencia

Tak ako každý iný Leon je aj Sportstourer s výbavou FR vybavený armádou strážiacou váš pohyb. Lane Assist drží pruh, adaptívny tempomat zase vzdialenosť od predchádzajúceho auta. Kombinácia týchto dvoch je takmer schopná čiastočne autonómnej jazdy, ktorá je však obmedzená legislatívne. Dobre, to nebude úplne tým najzásadnejším prvkom. Omnoho dôležitejší prvok bezpečnosti je ambientné osvetlenie. To dokáže svojou časťou umiestnenou vo dverách upozorniť na vozidlo v mŕtvom uhle. Ak však Leon stojí, tak upozorní na približujúce sa vozidlo, ktoré by mohlo naraziť do otvárajúcich sa dverí. Šikovné a jednoduché. O použití ABS, ESP, či iných prvkov asi netreba hovoriť, Leon má všetko, čo treba a možno aj to, čo využijete len občas.

Zdroj: Jozef Murárik

Cena

Prichádza zásadná otázka, koľko takýto Leon stojí? V cenníku je presne za 30-tisíc eur (základná cena je 27 680 eur) pri aktuálnom bonuse výbavy FR Family. Je to úplne adekvátna cena. Avšak je tu jeden háčik. A tým je Cupra Leon Sportstourer. So základným motorom 2,0 TSI s výkonom 180 kW (245 k) a pohonom prednej nápravy stojí tesne pod 35-tisíc eur. Ale má exkluzívnejší znak na kapote, viac výkonu a slušnú základnú výbavu. Voľba je len na tom aké máte preferencie. My by sme šli do Cupry. Ak nechcete tak veľmi vytŕčať z davu, tak práve takto vybavený Leon Sportstourer od SEATu je naozaj vhodnou voľbou s rozumnými nákladmi a rozumnou cenou. Pri pohľade na konkurenciu je dvojliter v takomto kombi, mimo koncernu, naozaj zriedkavým javom. Najmä v momente, kedy sa Ford rozhodol zbaviť aj benzínového trojvalca s objemom 1,5 litra.

Zdroj: Jozef Murárik

Technické údaje

Model:

SEAT Leon Sportstourer FR

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 140/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1500-4100
Maximálna rýchlosť (km/h): 233
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4657/1799/1450
Rázvor náprav (mm): 2679
Objem batožinového priestoru (l): 620
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1535
Užitočná hmotnosť (kg): 515
Max. hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 1600
Základná cenníková cena modelu: od 28 680 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku