2022-03-25 13:40:00
Mini Electric
Mini Electric
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mini Cooper SE 2021 – fantastická mestská štýlovka

Ako sa človek môže nerozplývať nad malým trojdverovým Mini? Najmä v tejto konfigurácii.

Mini Cooper SE je elektromobil. Ale ďakujem, že ste si klikli a majte sa pekne. No a teraz pokračujme ďalej. Elektromobil patrí do mesta. Mini patrí do mesta. Elektrické Mini? Patrí do mesta dvakrát viac. Nie je to však urážka. Auto pripúšťa aj cestovanie za hranice mesta. Niekedy dokonca aj za hranice okresu. A keď chcete aj za hranice kraja. A keby nebolo treba vypĺňať ehranice, mohol by som napísať, že aj za hranice štátu. Predsa sú celkom blízko.

Dojazd na plné nabitie je približne dvesto kilometrov bežného jazdenia v horúčave v kombinovanom cykle aj mimo mesta. V meste to môže byť ešte viac. Mimo mesta to ale môže byť ešte menej. Všetko závisí od toho, ako veľmi si jazdu s elektrickým Mini užívate. Tá sa užívať dá. Najmä v meste, no nielen tam. Oficiálne údaje hovoria o mestskom dojazde siahajúcom až na 300 km. S ľahkou nohou? Možno.

Zdroj: Ján Hargaš

Miniauto s výkonom Maxiauta

Čo sa asi tak stane, keď do malého telíčka vložíte veľké silné srdce? Azda vysoký krvný tlak? No časom možno len srdce, ktoré bije v tempe lodného motora. Párkrát za minútu. Stačí.

Keď ale od telíčka chcete výkon, vysoký výkon, srdce sa rozbúcha a vysoký tlak sa vráti. Tlak v oblasti krku, tlak v oblasti mozgu, tlak v oblasti krížovej i trupovej. Skrátka tlaky, ktoré sa dajú ustáť len zatínaním svalov, zubov a sedadlami, ktoré dobre držia telíčko na mieste.

Je to akoby ste do malého trojdverového hatchbacku namiesto turbodvojvalca bachli turboštvorvalec. Počkať... Veď to Mini vlastne robí! Preto sa toto auto volá Cooper SE. Lebo je výkonnostne na úrovni modelu Cooper S. Akurát namiesto piestov a vstrekovačov má rotor a stator (okrem všetkého ďalšieho – v oboch prípadoch). Ten rotor a stator teda tvoria poriadny motor. Motor s batériou nápadne pripomínajú kombináciu z auta zvaného BMW i3. Náhoda? Nemyslím si.

Zdroj: Ján Hargaš

Podkapotou je motor s výkonom 135 kW (184 k) a s krútiacim momentom 270 Nm. Spojený je s jednostupňovou prevodovkou a poháňa výhradne predné kolesá. V podvozku je 32,6 kWh lítium-íonových batérií, ktoré hmotnosť auta zvyšujú o 160 kg v porovnaní s Cooperom S s benzínovým motorom. Maximálny výkon nabíjania je 50 kWh. Pri malej baterke to stačí a na DC stojane sa auto dokáže nabiť z 10 na 80% za zhruba pol hodinu.

Priemerná spotreba počas testu bola vo finále 14,0 kWh. Zahŕňala štandardný nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% tvorilo mesto. Pravda, na diaľnici som netlačil auto za povolené rýchlostné limity a udržiaval tachometrových 130 km/h. Maximálna konštrukčná rýchlosť je 150 km/h. V druhej polovici testu auto prebrala polovička a zaznamenala spotrebu 13,4 kWh pohodovou jazdou výhradne v meste so zapnutou klimatizáciou a nižšou úrovňou rekuperácie.

Zdroj: Ján Hargaš

Rekuperácia má úrovne dve. Prvá je základná, tá je nastavená hneď od začiatku jazdy. Základná rekuperácia je najsilnejšia a brzdný účinok už vyžaduje brzdové svetlá. Mini ju zvolilo ako základnú práve pre športový potenciál auta. Vysoký výkon vynahrádza okamžitou vysokou úrovňou rekuperácie. Tým dokáže okresať krivku spotreby aj pri oduševnenej jazde. Oduševnenosť sa podpíše pod priemernú spotrebu, ktorá v mojom prípade kulminovala niekde na 20,1 kWh.

Pri bežnej jazde je ale aj nižšia rekuperácia stále prítomná a úplne sa vypnúť nedá. Preto sa treba autu prispôsobiť a nechať ho, nech čo najčastejšie brzdí motorom. Keď presadáte zo spaľovákov, ktoré v ostatnej dobe išli opačným smerom, a síce smerom k režimom plachtenia a minimalizovaní účinku brzdenia motorom, budete sa chvíľu trápiť. To však platí všeobecne pri spomaľovaní s elektromobilom. Je to trošku iné.

Pružnosť vozidla je dychberúca a jedinou prekážkou na ceste k označeniu mestská formula je predný náhon. Auto na prvých metroch od rozbehu ľahko stratí trakciu. Na druhú stranu to elektronika radostne dovolí, takže keď chcete pútať pozornosť pišťaním predných gúm, nech sa páči. Nám sa to páči, no efektívnejšie je jemnejšie pracovať s plynom a dať tomu všetko až niekde nad 20 km/h. Tam sa síce kolesá na mokre ešte stále môžu odtrhnúť, no na suchu už auto je schopné dokazovať silu elektriny.

Zdroj: Ján Hargaš

Opantávajúca pružnosť z nižších rýchlostí je dobre viditeľná aj pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h. Mini Cooper SE to zvládne za 3,91 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 4,96 sekundy. Vidieť, že vo vyšších rýchlostiach to už nie je také, ale stále ide o vysoko nadpriemerné údaje, ktoré v tejto veľkostnej kategórii áut dosahuje jedine Mini.

Nemôžem napísať, že inak je to Mini ako ho poznáme. Lebo nie je. Nejde len o zmenu jazdných vlastností. Áno, auto jazdí inak, pocit z jazdy je iný. Lepšie sedí na ceste, no nemožno napísať, že je dlhšie neutrálne. Nie je. Eko pneu benefity baterky popierajú. Pocitová ľahkosť autu chýba, no okamžitá akcelerácia aj tento deficit maže. Nepríde mi ako slon, ale ako atlét s ruksakom. Navyše je to aktualizovaný model s väčším množstvom moderných funkcií a s novými ovládacími prvkami na volante. Platí, že disponuje bezdrôtovými Carplay a Android Auto, platí, že si môžete predplatiť rôzne služby a že svoje auto môžete sledovať a čiastočne aj ovládať na diaľku cez aplikácie. Môžete ho vybaviť toľkými modernými prvkami ako máloktoré malé auto. Môžete mať adaptívny tempomat, parkovacie kamery, head up displej, navigáciu s real-traffic informáciami, adaptívne LED svetlá. Skrátka, to že je auto malé, neznamená, že musí byť aj lacné. A Mini SE lacné rozhodne nie je. To však už asi tušíte, keďže stále čítate ďalej však?

Zdroj: Ján Hargaš

Cena električky začína na úrovni 33-tisíc eur. To je porovnateľné s podobne veľkými autami aj od ne-prémiových značiek. Akurát tie ponúknu namiesto štýlu, zábavných vlastností a technológií najmä výrazne vyšší dojazd. Prípadne ešte viac štýlu ako Honda e, ale podstatne menej dojazdu. Toto auto sa z 33 dostalo na 42 aj s daňou. Jasné, že je to na malý elektromobil veľa. Neriešme, lebo ten kto na to má, to určite riešiť nebude. Lebo peniaze, ktoré vloží do auta síce dokáže v priebehu času vygenerovať, avšak nevidí ich a tak mu ich nemusí byť ľúto. Za svoju cenu dostáva vyspelé malé auto s individualizáciou, ktorá je po facelifte na ešte vyššej úrovni. Toto autíčko malo vďaka príplatkovému balíku Electric Collection za 3157 eur (bez DPH) ako špecifické 17-palcové disky kolies, tak balík inovácií, no tiež unikátnu trojfarebnú strechu. Nejde o fóliu, ale o novú technológiu výroby, schopnú kombinovať viacero farieb na jednej ploche. Multitone Roof v Oxforde tvoria od strednej modrej farby. Následne nastriekajú dve krajné farby, čím vzniknú tri tóny s plynulými prechodmi. Mini hovorí, že aj keď je to strecha striekaná strojom, napriek tomu sa nedá urobiť zakaždým rovnako, takže každá je originál. A originál je aj celé modré Mini so športovo-elektrickými doplnkami, s vlajkami Union Jack. Je to taký malý krémeš. Darmo mozgu povieš, že naň nemáš, aj tak ho chceš. Avšak priznávam, že pre mňa je stále strop Cooper S a nie Cooper SE. 8 z 10 bodov. Uvidíme čo prinesie nová generácia tohto automobilu. Dozaista sa zmení aj jej elektrická verzia.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Mini Electric SE
Počet valcov: -
Zdvihový objem motora (cm3): -
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW): 135
Krútiaci moment (Nm): 270
Maximálna rýchlosť (km/h): 150
Maximálny dojazd (km): 234
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 15,2-17,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3 982 / 1727 / 1 425
Rázvor náprav (mm): 2 567
Objem batožinového priestoru (l): 211/731
Kapacita batérie (kWh): 32,6
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1365
Rozmer pneumatík: 205/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 33 350 €
   

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku