2020-11-07 17:57:00
Mini JCW Convertible
Mini JCW Convertible
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mini Convertible JCW – teraz je správny čas, aby ste začali šetriť

Mini Convertible JCW. Kto zažil, vie. Kto nezažil, neuverí.

 

Vyzerá to tak, že prichádzam (opäť) do veku, keď ma fascinujú totálne nepraktické autá. Človek obvykle chce to, čo nemá. Či už ide o typ kávovaru, alebo automobil. Ja mám doma výhradne praktické a racionálne autá. Väčšina áut, ktoré testujem sú racionálne a praktické. Lebo takmer všetci na svete chcú auto ako prevážadlo. Potrebujú kufor, tesniacu strechu, relatívne spoľahlivý motor, lacnú údržbu, nízku spotrebu, dosť miest na sedenie a aspoň akú-takú pasívnu bezpečnosť. To je cestný ideál.

A potom sú tu takí, ktorí k praktickému a bezpečnému prevážadlu túžia pridať niečo navyše. Aj takých je veľa. To sú majitelia výkonnejších špecifikácií, bohatších výbav.

Zdroj: Ján Hargaš

Stále je princíp rovnaký – prevážadlo s čo možno najväčšou mierou racionality. Lebo aj vyšší výkon možno racionalizovať. Aj kožený interiér, aj väčšie disky, aj lakťovú opierku, aj LED svetlá, aj Full LED Matrix Laser svetlá, aj 11 palcový infotainment, aj HEAD Up displej, aj hlasového asistenta, aj asistenta pre hranie sa s mobilom... Aj plazmový lúč v zameriavači na odstránenie vpredu idúcich vozidiel... Racionalizovať ide všetko.

Až na autá ako je Mini Convertible JCW. Stručne a skrátka: málo miesta, menej tuhá konštrukcia vďaka absencii pevnej strechy, tvrdý nepohodlný podvozok, príliš načančaná vizáž, príliš bohatá výbava, príliš plátená strecha, vyššia hlučnosť, zbytočne veľký objem motora, priveľa koní, priveľa stupňov automatu, priveľký rozmer diskov kolies, pridrahé pneumatiky, privysoká cena.

Zdroj: Ján Hargaš

Ja to skúsim. Mini Convertible JCW je jeden z najmenších kabrioletov na trhu, a to sa oplatí, pretože sa s ním dá poľahky manévrovať v meste a ľahko parkovať. Convertible JCW má batožinový priestor, ktorý sa otvára do opačnej strany ako pri aute s pevnou strechou. To sa oplatí, lebo sa človek môže poškriabať o výčnelky na bočných hranách veka kufra. JCW Convertible nemá len sklápateľnú strechu, navyše má aj strešné okno v sklápatelnej streche, takže aj keď ste si kúpili kabriolet, môžete mať vietor vo vlasoch aj bez zloženia strechy. Veľkou výhodou sú zadné núdzové sedadlá. Keď sa vám niekto bude chcieť narvať do auta, môžete mu povedať, že nemáte dosť veľa miesta, takže neskôr nemusíte počúvať jeho/jej drísty. Praktické tiež je, že keď sa vám do auta predsa len narve niekto nežiaduci, zadné sedadlá majú uhol medzi sedákom a operadlom presne 90° takže karma za drísty príde už po pár minútach jazdy. Je to taktiež výborné vozidlo na dovolenku. Nejde o možnosť dať dole strechu, ale o to, že auto má malý kufor, takže polovička nebude môcť baliť paštéty, cestoviny a zamrazené svokrino pečené kura, lebo na to skrátka nie je miesto.

Zdroj: Ján Hargaš

Mini Convertible kúpite v cene od 23 800 eur. V takom prípade ste si zvolili Mini One Convertible s motorom s objemom 1,5 litra a s výkonom 102 koní. Pokojné a predsa dostatočne pružné kabrio pre pôžitkára. Mini Cooper Convertible má ten istý motor s výkonom 136 koní. Jeho cena začína na úrovni 25 900 eur, ale môžete ho kúpiť aj s automatickou prevodovkou. Cooper S už má dvojlitrové turbo s výkonom 141 kW (192 k) a pri ňom môžete voliť ako automat, tak športový automat a samozrejme manuálnu skriňu. Štartuje na cene 30 850 eur. Vrchol ponuky je testované vozidlo. JCW z rovnakého motoru dosiahne maximálny výkon 170 kW (231 k). Môžete mať ako automat, tak manuál. Cena je na úrovni 36 750 eur a vyššie. Testované auto stálo 51 451 eur aj s DPH. Dosť za 3,8 metra kovu a plastov.

Dôležité je uvedomiť si, že nikto v tejto kategórii vozidiel taký výkon neponúkne. Ani také meno. Ani toľko bižutérie. Ani toľko štýlu. A neponúkne ani takú zostatkovú cenu po rokoch užívania. Podobne koncipované Mini sa po piatich rokoch predávajú za viac ako polovicu ceny. Obvykle klesá cena pri prémiových autách raketovým tempom.

Zdroj: Ján Hargaš

Je všeobecne platné, že týmto autám najmenej klesá cena. Respektíve je pokles ceny najpomalší spomedzi všetkých automobilových značiek.

Moja voľba? Cooper S Convertible s manuálnou prevodovkou. 192 koní je na takéto malé autíčko požehnane veľa a cena je podstatne priaznivejšia aj s doplnkovou výbavou. Opäť je to o tom istom – o racionalizovaní voľby. Nerátajte s tým, že Cooper S ľahko tuningom pošlete vyššie. Úprava softu síce ľahká bude, ale medzi motormi je aj mechanický rozdiel (odlišný kľukový hriadeľ, piesty), takže iba softvérový upgrade by šiel viac na vrub životnosti.

Zdroj: Ján Hargaš

JCW je nadmieru zábavné autíčko. Aj so zapnutou kontrolou trakcie vyvoláva výrazné vylučovanie hormónov radosti. Nie je to len adrenalín. Tých hormónov je viac a Mini to s hormónmi vie naozaj vynikajúco. Vzniknutý koktail vyvoláva podobné reakcie ako láska. To auto budete časom ľúbiť a budete veriť tomu, že ono ľúbi vás. Toto nie je modelka a láska na prvý pohľad. S Mini vzniká dlhotrvajúci vzťah, ktorý aj keď časom skončí, budete naň ešte dlho spomínať.

Športové režimy sú rovnaké ako pri každom Mini. Auto nemá samosvorný diferenciál, takže prebytok krútiaceho momentu na prednej náprave musia udržať športové pneumatiky a elektronická náhrada samosvorného diferenciálu (berie výkon pri pretáčaní kolies). Mne sa zdá, že Mini sa ani nikdy nesnažilo previesť všetok výkon na asfalt. Šmyk a pískanie gúm k autu patria a nepotrebujete k tomu ani vysoké rýchlosti. Toto je hrubozrnná divočina. Neexistuje zábavnejšie auto s predným náhonom a na moje prekvapenie to platí aj pri kabriolete. Kabriolet navyše pridáva možnosť užívať si jazdu aj pomalším tempom. Nie vždy má človek chuť tlačiť na pílu. Nie vždy veziete niekoho, kto má rád naháňanie preťažení.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto aj so zapnutou kontrolou trakcie dovoľuje mierne prešmykovanie kolies a mierny pohyb von zo zákruty. Viac zábavy poskytne vypnutie kontroly trakcie (športový mód kontroly trakcie).

Potešujúce je, že auto síce je bez pevnej strechy mäkšie, reálne mäkkosť Mini ani nemá v slovníku, takže stále je konštrukcia i podvozok veľmi tuhé. Aj preto som privítal možnosť konfigurovať si športový režim. Auto nemá režim individual, ale vôbec to nechýba. Športový režim si nastaviť môžete. Najradšej som jazdil v športovom režime, avšak s tlmičmi v režime štandardnom. No a jedinou voľbou už je, či prevodovku prepnete do športového módu, alebo zostanete v režime štandardnom. Rozdiel v radení je dramatický a samotný športový režim správanie prevodovky neovplyvní. To je super. A ak by ani to nestačilo, pádla pod volantom pomôžu.

Zdroj: Ján Hargaš

Moja priemerná spotreba bola 11 litrov benzínu na 100 km. Išlo o štandardný nájazd, kde prevažuje diaľnica (50%) a okresné cesty (40%). Kilometre boli rovnaké, ale zážitok úplne iný. A aj jazdný štýl. Na druhú stranu si nemyslím, že toto auto dokáže jazdiť výrazne úsporne. Ak chcete nižšiu spotrebu, nevoľte našliapané JCW.

Strechu je možné sklápať do rýchlosti cca 25 km/h. Stihnete to pri dojazde na semafor, no pokojne aj v serpentínach. Budete mať na to čas. Premávke za vami chvíľu potrvá, kým vás dobehne...

Zdroj: Ján Hargaš

Zloženie strechy je dvojstupňové. Najprv sa vyhrnie spomínané „strešné okno“ potom zlezie zvyšok. Strechu nesklopíte s otvoreným kufrom. Kufor je ale na takého drobca so sklápateľonu strechou naozaj slušný. Trik je práve v otváraní v štýle áut ako je BMW X5. Tu si ale na ostré hrany treba dať pozor. Aj na maximálne zaťaženie – sadnúť si môžete iba ak máte do 80 kg.

Mini JCW Convertible je naozaj maličké auto, ktoré v sebe spája viacero výborných áut. Je to športové auto, mestské auto, auto na výlety aj víkendový pôžitkársky kabriolet. Núdzovo odvezie aj štvoricu menších ľudí. Sklon zadných sedadiel je nepohodlný na dlhšie sedenie, ale dieťa v detskej sedačke si nesťažovalo. „Prvú sedačku“ teda sedačku po „vajíčku“ (9-16 kg) v smere jazdy sa mi ale bezpečne nepodarilo uchytiť. Bránil tomu práve uhol medzi sedadlom a operadlom.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto holduje kvalitným materiálom, má slušný zvukový prejav, vie aj strieľať do výfuku. Na väčších nerovnostiach zavŕzga, pre niekoho môže byť podvozok priveľmi tvrdý. Pre mňa stačilo zmeniť nastavenie adaptívnych tlmičov a tvrdosť bola znesiteľná aj na dlhšom výlete.

Vyzerá výborne a človek si ho môže upraviť na svoj obraz. Je to odmena. Môžeme ho v rámci racionalizácie odsúdiť ako zbytočné a príliš drahé, ale ten kto si ho môže dovoliť a dovolí si, bude s ním naozaj spokojný. 8 z 10. Dnes kupovať JCW už nemá veľký význam. Ale má význam vybrať si ho, objednať si ho a na jar sa z neho tešiť. 

Zdroj: Ján Hargaš

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku