06.05.2021

TEST: Ford Turneo Custom Active – odolnejší pre všetky koníčky

Turneo Custom prichádza v novej výbave Active.

 

Tá prináša hneď niekoľko vizuálnych a výbavových zmien. Auto je vďaka nej dizajnovo odlíšené od bežných verzií prostredníctvom sedemnásťpalcových zliatinových kolies, špecifickej mriežke chladiča, ochrannej fólii po celom obvode karosérie v spodnej časti vozidla, vďaka ochranným lemom blatníkov, vďaka masívnej nástupnej hrane pozdĺž oboch predných i posuvných dverí a vďaka prítomnosti strešných lyžín. Pozrite si videotest a zistíte viac: 

Auto má v kabíne polokožené sedadlá s textilnou časťou s modrými akcentmi a písmenom A na predných sedadlách. Bohatá základná výbava bola v prípade testovanej verzie doplnená xenónovými svetlami, či cúvacou kamerou, alebo parkovacím asistentom. Ten môže byť v prípade auta s dĺžkou až 5,3 metra naozaj zaujímavou funkciou. Aj keď ma naň zastúpenie Fordu upozorňovalo, za celý čas mi ani raz nenapadlo použiť ho. Nielen preto, lebo dnes človek akosi menej chodí do mesta, ale aj preto, lebo s autami veľkosti Turnea Custom sa mi parkuje lepšie ako s kompaktnými SUV. Človek sedí v ľavom rohu zastavanej plochy, navyše dosť vysoko. Mám odtiaľ výborný výhľad aj vďaka zdvojeným spätným zrkadlám, nepochybne vďaka cúvacej kamere a istotu človeku dodávajú cúvacie senzory. A po pár pokusoch zvládnete poľahky aj vjazd do podzemných garáží. Pravda, s výškou aspoň 2,1 metra... Čo zas väčšinou naozaj nie je problém.

Keď už som pri viditeľnosti, tá je výborná najmä v noci. Pri kúpe auta by som nad xenónmi neváhal. Projektorové halogény sú istotne tiež fajn, ale xenóny vydržia dlhšie a majú čistejšie svetlo s vyššou intenzitou. V spolupráci s pohľadom z vrchu a diaľkovými svetlami je jazda v tme tak bezpečná ako jazda s infračervenou kamerou.

Testovaný automobil bol vybavený automatickou šesťstupňovou prevodovkou. Ide o klasiku s meničom, ktorá si našla cestu aj do Turnea. Je výborná a viac stupňov autu netreba. Z jazdy s týmto obrom robí doslova pohodičku a to ako v meste, tak i na okreskách. Viem to posúdiť, s Customom s manuálnou skriňou som prejazdil polovicu Slovenska i cez horské priesmyky. Mne to nevadilo, dokonca som si to vďaka dobre nastavenej kulise a presnosti dráh užíval, ale aj ja by som asi pri kúpe auta veľmi dlho premýšľal, či predsa len nie ten automat. V jeho neprospech hrá vyššia spotreba. Priemer sa počas testu zastavil až na úrovni 9,6 litra nafty na 100 km. To najmä vďaka tradičnému koncotestovému zvýšeniu tempa. Kým som sa ale krotil a jazdil s dôrazom na pohodu bez zdržovania okolia, spotreba bola 9,1 litra. Teplejšie počasie na začiatku testu dokonca nechcelo spotrebu pustiť nad 8,5. Potom sa ale ochladilo a spotreba šla spolu s množstvom diaľničných kilometrov vyššie.

Dynamika agregátu je pri 2,5 tony vážiacom vozidle tak trošku oxymoron, obzvlášť, keď si uvedomíme, že ide o osobnú verziu dodávky. Ale napriek tomu sa s autom dá predbiehať a jazdiť svižne. Motor má dosť síl a najmä v nižších rýchlostiach predvádza vplyvom reaktívneho plynového pedálu a vždy pripravenej automatickej prevodovky naozaj rýchle reakcie i pružnosti. So zvyšujúcim sa odporom vzduchu je už dynamika vlažnejšia, ale aj tak dokáže auto bez prípravy zrýchliť z 80 na 120 km/h za 10,13 sekundy. Zo 60 na 100 km/h za 7,36.

Podvozok auta je hlavne na menších nerovnostiach pohodlný. Na vlnách a vyjazdených koľajách sa pekne zhupne a nepohodlie sa utopí niekde medzi nápravami v dlhom rázvore. Na koľaje reaguje aj volant, takže je žiaduce držať ho pekne oboma rukami.

Väčšie nerovnosti nie sú ani tak tvrdé, ako ich počuť. Hlavne zadná náprava zameraná predovšetkým na nosnosť vie oznámiť, kedy je diera skutočne hlboká. V rámci dodávok je to v poriadku, no letné Turneo s pneumatikou vzadu bolo pohodlnejšie. Lenže zároveň menej utiahlo. Tu je maximálna hmotnosť jazdnej súpravy 5,2 tony.

Prekvapili ma jazdné vlastnosti. Auto pôsobí ako niečo, čo je dynamické možno v priamke a v zákrute sa pomaly prevráti. Veľmi dobre ale znáša aj ostrejšie zmeny smeru jazdy. Má svoju hmotnosť aj výšku, ale tiež kolesá v rohoch podvozku a poriadnu šírku. Predovšetkým má schopný stabilizačný systém, ktorý zasahuje skutočne intenzívne a udrží auto relatívne tam, kde ho chcete mať. Nie, auto nie je obratné ako malý hatchback. Ale vyhnúť sa chodcovi je možné, i keď omnoho účinnejšie je dupnúť na brzdy.

Verzia Active je ako stvorená na dovolenkovanie a všeobecne jazdenie aj po nespevnených povrchoch. Ale najmä po rovine. Mokrá tráva hore kopcom je už nad sily obra bez pohonu všetkých kolies. Ale Active je skôr o ochrane karosérie, o štýle a o prejazde aj cez horšie situácie bez zaváhania. Samosvorný diferenciál na prednej náprave môže byť v tomto smere pomocníkom, ale ešte väčším je odvaha a tlačidlo na vypnutie kontroly trakcie.

Turneo Custom je jeden obor, ktorý disponuje pohodlnou osmicou sedadiel. Všetky sú samostatné, všetky polohovateľné, sklopné a navyše vyberateľné. Do krátkej verzie by som asi ani nešiel, pretože keď už veľké autisko, nech to je so všetkým.

Konkurencia v tejto kategórii nie je malá, ale pokiaľ vyslovene nepotrebujete pohon všetkých kolies, autá ako Multivan, či Trieda V môžete prenechať iným. Pravdepodobne ušetríte a získate auto, s ktorým sa nemusíte báť vojsť na poľnú-lesnú-plážovú cestu. 7,5 z 10.


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku