01.10.2020

TEST: DS7 Crossback e-Tense – Zmyselný plug-in s vysokým výkonom

DS Automobiles je už niekoľko rokov samostatná značka. Má tri svojské modely.

Každý pritom zdieľa genetický základ s viacerými modelmi koncernu PSA. Majú spoločnú krv, no vyzerajú i jazdia celkom inak. DS sa podarilo svoje autá výrazne odlíšiť nielen po dizajnovej stránke, ale aj po stránke jazdnej. Najzreteľnejšie je to pri modeli DS7. Ten už s naftovým motorom preukazoval veľmi dobré jazdné vlastnosti, pritom nemal k dispozícii pohon všetkých kolies. DS7 e-tense je ale z iného cesta.

Podkapotou má silný benzínový motor, ktorému pomáha hneď dvojica elektromotorov. Slabší z nich je umiestnený na zadnej náprave vďaka čomu auto disponuje pohonom všetkých kolies. Elektronický pohon 4x4 už niekoľko rokov využívajú modely značky Lexus, ale aj Toyota. DS spolu s autami značky Peugeot prináša k pohonu všetkých kolies aj vysoký výkon. A v stredne veľkom SUV s dĺžkou takmer 4,6 metra je maximálny systémový výkon 300 koní a systémový krútiaci moment 520 Nm naozaj postačujúci.

Auto disponuje obdivuhodnou dynamikou, solídnymi jazdnými vlastnosťami a navyše možnosťou jazdiť výhradne na elektrickú energiu. Pritom pánom situácie je zakaždým vodič a sám si môže zvoliť, či auto pôjde v hybridnom režime, elektrickom režime, alebo sa spoľahne výlučne na spaľovací motor. Presne tak, smerujem k jazdným režimom. Okrem tých tradičných vrátane Normal, Eco a Sport ponúka DS navyše režim eSave. Pomôže, keď vás pred cieľom čakajú kilometre v meste a vy dobre viete, že práve v meste je elektromobil najlepší. Takže na okreskách jazdíte na hybrid a pri vstupe na diaľnicu aktivujete eSave. Tam zabezpečuje jazdu výhradne na spaľovací motor, pričom sa spalovák vypína minimálne a iba v prípade, že auto vyrobilo „prebytok“ energie. eSave ponúka možnosť zvoliť si aký veľký elektrický dojazd si odložíte na neskôr. Od 10, cez 20 až po „Maximum“ kilometrov. Maximum je pritom viac než 40 kilometrov, respektíve viac než 50 ak sa veľmi snažíte. A 40 kilometrov je na slovenské pomery a veľkosť našich miest i vzdialenosti pekné. Znamená to, že takú Bratislavu prejdete celú od jedného konca na druhý a ešte vám zostane na pohodlný návrat. No a potom je tu palivová nádrž (43 litrov) zabezpečujúca, že ani po prejdení tých 40 kilometrov nenastane koniec sveta jazdy.

Batérie majú celkovú kapacitu 13,3 kWh a sú umiestnené v priestore pod zadnými sedadlami a kufrom. Riešenie je to ale veľmi dobré, pretože reálne neobmedzuje veľkosť priestoru v kufri a 550 litrov ponúkne len veľmi málo plug-in hybridov. Má to samozrejme háčik. Sú ním káble a absencia priestoru pre rezervu. Napriek tomu má auto dvojité dno a dosť miesta aspoň na dofukovaciu sadu. Osobne mám radšej run-flat pneu ako lepidlo, ktoré nenávratne poškodí pneumatiku, no v skutočnosti by sa ani run-flat pneumatika nemala opravovať, ale vymeniť. Je to ale vec odporúčania.

Keď už som vstúpil do kabíny, vo vytýčenom smere budem pokračovať. Batožinový priestor uzavrime, dá sa elektricky a počas testu dobre fungoval aj kopanec pod nárazník. Batožinový priestor možno ešte zväčšiť. Po sklopení zadných operadiel síce nenastane úplná rovina, ale mierny svah je tiež fajn. Fajn ale je, že DS-ko spojilo elektrické nastavovanie sklonu operadiel vzadu s mechanickým odomknutím a sklopením sedadiel. Môže za to elektricky ovládané rameno na jednej i na druhej strane kabíny, ktoré pridvihne operadlo a tým zmení sklon, zároveň nijako nebráni kompletnému odomknutiu sedadiel. Nie je to nič prevrátné, ale je to dobre urobené a poteší to. Nielen pri sťahovaní predmetov, najmä pri sedení na zadných sedadlách. Upravíte si sklon operadiel a s dobrým cestovným vankúšom sa celkom pohodlne vyspíte za jazdy. Posádka na zadných sedadlách má dostatok priestoru pre hlavy, ramená, kolená aj palce a dokonca sa pri kratších presunoch odvezie vzadu aj trojica. Vpredu je to obdobné. Výhryz pred kolenami spolujazdca nie je taký veľký ako pri DS3 Crossback.

Stredový tunel je dosť veľký, obdobný autám s pozdĺžnym uložením motora. Takže nič výnimočné pri prémiovom vozidle. Posed je štandardný a štandardne vyšší, výhľad von je priemerný, najmä smerom vzad je veľa uhlov, ktoré sú vyslovene slepé. Cúvacia kamera dokresľuje kompletný pohľad za vozidlom, no ten nestačí na zachytenie pohybujúcich sa objektov. V tejto kategórii áut je už bežný pohľad v uhle 360° okolo automobilu. Kamera spolu so senzormi ale vo väčšine prípadov stačí. Zvyšok treba vyriešiť pomalším pohybom a dôkladným sledovaním okolia v spätných zrkadlách. Predpokladám, že novú kameru DS dostane rýchlo. Model 3008 ju už má sľúbenú pri facelifte. 

Tak ako pri DS3, aj tu platí, že si môžete vybrať špecifický štýl dizajnu v kabíne. Pri prvom teste DS7, som mal naftovú verziu oblečenú v štýle interiéru zvanom Bastille. DS3 vyznávalo Performance líniu a plug-in hybridná verzia mala verziu Rivoli s efektnými zásuvnými hodinkami B.R.M R180. Posledným zatiaľ neodskúšaným interiérom je Opera. Mne sa najviac páči práve Rivoli. Inšpirácia rovnomennou parížskou ulicou dodáva autu neskutočný punc elegancie a luxusu. Biela koža a kvalitné materiály s miernym použitím leštených povrchov. K tomu veľký displej infotainmentu s výraznou farebnosťou a lesklou povrchovou úpravou. V tom aute sa musíte cítiť dobre a čistota Rivoli dobrý dojem umocňuje. 

Auto je mimoriadne komfortné. Nielen pre kombináciu elektromotorov s benzínovým motorom, ale aj pre výborné odhlučnenie a prvotriedny podvozok. Ten narozdiel od väčšiny produktov koncernu PSA vyznáva riešenie multilinkom a pridáva adaptívne tlmiče. Nastaviť ich možno v troch módoch, pričom v každom sa tuhosť nastavuje aj na základe informácií z prednej kamery, ktorá monitoruje nerovnosti pred autom. 

Už DS7 s naftovým motorom jazdila veľmi dobre. Pomáhala jej tzv. DS Advandced Traction Control, ktorá mimoriadne účinne pomáhala stáčať auto do zákruty pod plynom a znižovala tak prirodzený sklon k nedotáčavosti. Tu je k tomu ešte prítomný aj zadný elektromotor vytvárajúci pohon všetkých kolies. A treba uznať, že auto jazdí naozaj výborne. Veľkým plusom je nepochybne aj lepšie rozloženie hmotnosti vďaka batérii v zadnej časti podvozku. 

S DS7 ETENSE som jazdil v priemere za 7,2 litra benzínu na 100 km. Auto som však počas vyše 500 kilometrového testu ani raz nenabíjal. Iba dotankoval za cca 15 eur. Mojim cieľom bolo stanoviť maximálnu spotrebu v momente, keď k autu nebudem pristupovať ako plug-in hybridu, ale len ako k výkonnému SUV. Zahral som sa skrátka na niekoho, kto má plug-in len preto, lebo je 4x4 a s nabíjaním batérie nebude strácať čas. V takom prípade je spotreba aj vyššia, mne stúpla až takmer na 8 litrov. Mojim fíglom však bol práve režim eSave. Namiesto nabíjania som si dotankoval, spustil eSave a nechal elektrický dojazd stúpnuť. V meste som tak stále jazdil bez emisií a dokonca som bez emisií jazdil aj na celom úseku okresnej cesty. Kilometrový nájazd bol však mierne iný ako obvykle. Až 60% nájazdu tvorili diaľničné kilometre, 30% patrilo okreskám a 10% bolo v meste. DS7 nenabijete z rýchlonabíjačky. Maximálny výkon nabíjania je 7,4 kW, čo predstavuje nabitie úplne vybitej batérie na 100% za 1,45 hodiny. To v prípade nabíjania z wallboxu. Z domácej zásuvky je to za 4 hodiny. Ideálne ak máte garáž, či v práci prístup k nabíjaciemu miestu. Ale ako vidíte na vyššie uvedenej spotrebe, auto sa dá využívať ako športový hybrid s vysokým výkonom aj bez dobíjania. Počas jazdy som potenciál auta využíval, no v premávke veci nesilil a jazdil v rytme ostatných. 

Pružnosť auta je výborná. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 4,5 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 4,81 sekundy. A ide o zrýchlenie v bežnom režime pri jazde v EV móde. To znamená, že za daný čas auto musí zobudiť spaľovací motor, pripojiť ho k sústave a spoločnou silou troch motorov rozbehnúť vozidlo na požadovanú rýchlosť. Na to, aby spaľovací motor vydržal slúžiť celú životnosť vozidla a aj pri účasti turbodúchadla je chladenie i rozvod oleja elektrický a v prípade, že to riadiaca jednotka uzná za vhodné, zostanú aktívne aj pri vypnutom motore. Auto si tak motor ani turbo nezapeká, ale pekne chladí aj bez toho, aby do motora prúdilo palivo. 

DS7 je výnimočné auto medzi prémiovými vozidlami. Má vlastný štýl, má unikátny dizajn a má vysokú mieru personalizácie. Je skrátka chic, prípadne aj grand chic, ako testovaný automobil. Cenník plug-inu štartuje na úrovni 49 990 ale cena môže celkom ľahko prekročiť úroveň 60 000 eur. I keď by dojazd na elektrickú energiu mohol byť vyšší, pri SUV oceňujem najmä jeho praktickosť a fakt, že baterky nezaberajú miesto v kufri. Vysoký výkon je plne využiteľný a extrémnou výhodou jeho výskytu pri verzii plug-in hybrid je, že vás auto za vyššiu dynamiku netrestá prostredníctvom vysokej spotreby benzínu. Obrovským benefitom je potom režim eSave. 9 z 10 bodov. 

Technické údaje

Model:

DS7 Crossback e-Tense e-EAT8

Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon benzínového motora (kW/ot.):  147/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/3000
Výkon elektromotora max vpredu/vzadu 81/83
Krútiaci moment elektromotora vpredu/vzadu 337/166
Kapacita batérie 13,2 kWh
Max výkon batérie 90 kW
Hmotnosť batérie 130 kg
Výkon systémový (kW): 220
Krútiaci moment systémový maximálny (Nm): 520
Maximálna rýchlosť (km/h): 240
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,9
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 1,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4573/2098/1625
Rázvor náprav (mm): 2738
Objem batožinového priestoru (l): 555
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1980
Užitočná hmotnosť (kg): 420
Rozmer pneumatík: 205/55 R 19
Základná cena modelu: 30 990 €
Základná cena motorizácie: 49 990 €

AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku